HOORNGIDS | Om de horecaondernemers in deze moeilijke tijd te ondersteunen stellen PvdA en GroenLinks voor om de ramen van horecagelegenheden te laten gebruiken door andere ondernemers om daar reclame-uitingen op te laten zien. We kunnen daarmee ook laten zien dat we meeleven met de ondernemers in de horeca, die het in de coronatijd zeer zwaar hebben.
Wethouder ziet geen bezwaren
Wethouder Arthur Helling ziet geen bezwaren en hoopt op een positieve stemming. De raad kan er unaniem mee instemmen. Alleen Roy Drommel (GroenLinks) wilde zich onthouden van stem, omdat hij een nabij staand familielid heeft met een horecazaak.
Persbericht PvdA-fractie
”Noodlijdende horeca moeten worden gesteund door de mogelijkheid een raam te huren voor reclame-uitingen bij goedlopende organisaties en individuen om zo wat inkomsten te genereren”.
Sinds enige tijd is het in Amsterdam mogelijk voor bedrijven en individuen om te adverteren op ruiten van restaurants en cafés om zo de horeca te ondersteunen. Met dit initiatief Reclame voor de Horeca kunnen goedlopende organisaties en noodlijdende horeca elkaar helpen. “Ook in Hoorn zou een dergelijk initiatief de horeca kunnen helpen.” zegt Arnica Gortzak, fractievoorzitter van de PvdA-Hoorn. “Zeker nu de lockdown voort blijft duren. Omdat in Hoorn belasting moet worden betaald over reclame-uitingen, is het op dit moment niet mogelijk dergelijke initiatieven te initiëren. Dat ziet de PvdA Hoorn graag anders en hebben daarom stappen ondernomen.” Patricia Kusters, mede indiener en raadslid voor GroenLinks beaamt dit: “Ondernemers moeten gesteund worden in deze crisis, hen extra zichtbaarheid geven en kosten wegnemen geeft ze meer ademruimte. Natuurlijk moet er meer gebeuren, maar dit is een goede eerste stap die wij in Hoorn kunnen zetten. We zijn ontzettend blij dat de raad en college ons voorstel steunt en dat ondernemers weten dat deze optie er is!”