Mobiliteitsvisie Hoorn 2030, uitvoeringsparagraaf wordt nog toegevoegd

Digitale Commissievergadering 30 maart

HOORNGIDS | Welke maatregelen moeten er worden genomen om de stad te voeren naar de situatie van meer stad te zijn in 2040. Daar hoort ook een passend verkeersplan bij.

Arnica Gortzak (PvdA) is redelijk positief over de visie, maar het valt haar op dat uit sommige wijken erg weinig stemmen zijn uitgebracht voor het onderzoek dat is gedaan. De auto lijkt wat meer aan de kant geschoven te worden, ziet Dick Bennis (CDA). Liever niet zo rigide in de binnenstad. Hij ziet de e-bike als een prachtige uitvinding. In de visie ontbreken verkeersmogelijkheden voor minder mobiele mensen. Roger Tonnaer (FT) ziet allemaal zaken waarom niet is gevraagd. Hij wil de fiets- en voetpaden meer doortrekken. Chris de Meij (VVD) meent dat wethouder Samir Bashara niets voor elkaar heeft gekregen op gebied van mobiliteit. Jeroen van der Veer (Sociaal Hoorn) mist veel zaken en noemt de verkeersknooppunten en innovatieve ideeën.

Roy Drommel (GroenLinks) is een stuk positiever. Jan Kooyman van Guldener (ChristenUnie) kan in veel ideeën meegaan en doet de suggestie niet te zuinig te zijn met de 30 km wegen. Hij is voor het gebruik van fietsen, maar je moet wel rekening houden met mensen die voor hun werk wel de auto nodig hebben. Menno Jas (De Realistische Partij) vreest met name het autootje pesten door de GroenLinkswethouder. Arwin Rood (D66) kan zich goed vinden in de visie, hoewel er nog wel vragen zijn over het Openbaar Vervoer. Daar zul je de regio bij moeten betrekken. René Assendelft (Hoorn Lokaal) vindt het jammer dat er al behoorlijk lang over mobiliteitszaken is gesproken, maar nog te weinig aangepakt.

Visie is opgesteld door ingeschakeld bureau, uitvoeringsparagraaf komt in juni

Wethouder Samir Bashara snapt dat men vindt dat het erg gefocust is rond een visie. Het is in de afgelopen tijd duidelijk geworden dat er behoefte is aan een bruikbare visie. Deze visie is niet van de hand van hem, maar opgesteld door het ingeschakelde bureau, dat zelfstandig een analyse heeft gemaakt en daarop een visie heeft geformuleerd. In juni komt geen uitvoeringsprogramma, maar een uitvoeringsparagraaf, waarin de richting wordt aangegeven voor de uitvoering. Hij beklemtoont dat hij geen beleid tegen de autogebruik wil voeren. 

Tunnelverhaal wordt niet uit de weg gegaan

De discussie over het tunnelverhaal dat een aantal fracties nog steeds wenst, zal niet uit de weg worden gegaan. Nu worden nog geen definitieve beslissingen genomen over hoe de Poort van Hoorn voor het autoverkeer wordt geregeld. Dat er weinig is gedaan aan de mobiliteit bestrijdt de wethouder als aantoonbaar niet waar. In een felle discussie met Fractie Tonnaer en VVD maakt hij duidelijk dat de discussie niet is gestuurd op zaken die hem als politicus na aan het hart liggen. De raad is in alle stappen geïnformeerd en dat zijn stappen die nodig zijn om tot besluiten te komen die tot uitvoering leiden.

Hoorn van boven Hoorn van boven