Achterstallig onderhoud De Haai op het Visserseiland

15-03-2021

HOORNGIDS | Een tweetal lokale politieke partijen, Eenhoorn en Hoorn Lokaal, hebben in een eerder stadium vragen gesteld over de omstreden aankoop van De Haai op het Visserseiland in Hoorn. De aankoop werd door genoemde partijen onverstandig genoemd, zeker ook vanwege het gedwongen vertrek van het horeca-onderdeel van het gebouw, dat eerder een marktconforme huurprijs betaalde, waardoor de gemeente Hoorn een jaarlijks verlies aan inkomsten zou hebben van circa €15.000. 

Naar de mening van de beide partijen was deze opzegging een bijzonder kwalijke zaak, temeer daar de aanschaf van de Haai de gemeente de komende jaren al tonnen gaat kosten. In de beantwoording van eerdere vragen heeft de gemeente aangegeven dat het pand ’in niet al te beste staat verkeert’, waaruit geconcludeerd mag worden dat er nog grote bedragen gemoeid zijn om het gebouw gebruiksklaar te krijgen.

Het was voor de genoemde partijen aanleiding om wederom schriftelijke vragen te stellen aan het college van B&W. Daarop is inmiddels een beantwoording gekomen, die hieronder, inclusief de vragen, te zien is. 

Geachte heer Ruppert, geachte heer Vinkenborg en geachte heer Assendelft,
U heeft (overige) vragen gesteld over de stand van zaken met betrekking tot De Haai. In deze brief leest u de antwoorden op uw vragen.
Vraag 1 “Hoe vordert het onderzoek naar het ‘optimaal’ en ‘gewenst’ gebruik van deze locatie en welke potentiële mogelijkheden ziet u inmiddels voor dit pand? NB de termen optimaal en gewenst gebruikt u in uw beantwoording van de art. 36 vragen.”
Antwoord
In de huidige marktomstandigheden blijkt het lastig om de volledige potentie van het object te benutten. Immers, de zwaartepunt van de potentie van dit object is juist gelegen in de (leegstaande) horecaruimte. Echter, gezien de ontwikkelingen rondom COVID-19 is de verhuur als horecaruimte niet voor de hand liggend. Om toch een invulling te geven aan de leegstaande ruimte is verhuur (voor al dan niet korte termijn) aan één van de partijen mogelijk. De reddingsbrigade heeft aangegeven deze ruimte te willen huren. De afdeling gebouwenbeheer staat positief hiertegenover daar het in ieder geval voor (tijdelijke) inkomsten zorgt.
Vraag 2 “Welke afspraken zijn sinds 30 juni jl. met de 3 betreffende verenigingen gemaakt?”
Antwoord
Dit gemeentelijke pand is formeel overgedragen in oktober 2020 aan de gemeente Hoorn inclusief de drie zittende huurders met hun huurcontract. Door corona is het nog niet toegestaan om fysiek af te spreken met de drie verenigingen. Zodra de maatregelen dit toelaten plannen we een afspraak in. Desondanks heeft de gemeente de volgende acties ondernomen:
- Er heeft een telefonische kennismakingsgesprek plaatsgevonden waarin de gemeente is bijgepraat. Daarna zijn op diverse momenten contacten geweest tussen beide partijen om bij te praten over de stand van zaken;
- Er hebben technische en bouwkundige inspecties plaatsgevonden door de gemeente, installatiedeskundige en bouwkundige; en vanuit gebouwenbeheer is een nieuwsbrief naar de huurders verstuurd met daarin praktische informatie, zoals bijvoorbeeld hoe een storing of reparatieverzoek bij de gemeente moet worden gemeld.
Vraag 3 “In de beantwoording van eerder gestelde schriftelijke vragen geeft u aan dat ‘het gebouw in niet al te beste staat is wat de mogelijkheden enigszins beperkt’. De exacte technische staat van het gebouw zou pas door de afdeling Vastgoed vastgesteld kunnen worden na aankoop. In welke technische staat heeft de afdeling Vastgoed het pand aangetroffen?”
Antwoord
Dit pand is formeel overgedragen in oktober 2020 aan de gemeente Hoorn. Inmiddels heeft de afdeling gebouwenbeheer een goed beeld van de onderhoudstoestand kunnen krijgen. Er is achterstand in onderhoud geconstateerd. Wat betreft de bouwkundige staat bevindt het pand zich in een gemiddelde conditie 3, te weten een redelijke conditie volgens de NEN 2767. Er is sprake van vervuiling op alle gevels in de vorm van graffiti en mos aangroei. Tevens is sprake van houtrot in een aantal onderdelen; kozijnen, deuren en luifel. De oorzaak hiervan is gelegen in het niet tijdig schilderen van voornoemde onderdelen. De aanwezige Installaties verkeren gemiddeld in een conditie 4 (matige conditie) en zijn veelal verouderd. De noodverlichting, brandblusmiddelen, sanitaire ruimten, groepenkasten en CV installatie dienen in 2021 vervangen te worden.
Vraag 4 “Per 1 januari 2023 moet dit gemeentelijk pand minimaal energielabel C hebben. Hoeveel en welke kosten zijn hiermee gemoeid? Graag uitleg.”
Antwoord
Per 1 januari 2023 moet elk kantoorgebouw minimaal energielabel C hebben. De verplichting van minimaal energielabel C geldt voor alle kantoorpanden die:
• groter zijn dan 100 vierkante meter;
• een kantoorfunctie hebben voor meer dan 50% van het totale gebruiksoppervlak;
• over twee jaar nog in gebruik zijn als kantoor (geen sloop, transformatie of onteigening);
• geen monument zijn.
Dit gemeentelijke pand voldoet niet aan bovenstaande criteria waardoor ook niet de plicht bestaat om voornoemde energielabel te hebben. Desalniettemin, heeft het pand op dit moment energielabel A, geldig t/m 2027, doordat één van de voorgaande eigenaren in 2017 een energielabel heeft laten opstellen.
Vraag 5 “Hoeveel bedroegen de feitelijke exploitatielasten in 2020?”
Antwoord
Voor het jaar 2020 bedroegen de geraamde exploitatielasten € 28.150,-. 

Hopende hiermee uw vragen naar tevredenheid te hebben beantwoord.
Met vriendelijke groet,
Burgemeester en wethouders van Hoorn

De Haai De Haai