HOORNGIDS | Een plafondlampje vervangen, boodschapje doen of samen een wandeling maken. Wat de ene buurtbewoner niet lukt, kan voor de andere een kleine moeite zijn. Alleen: je moet het maar net van elkaar weten. Daarom is Intermaris gestart met het online platform BurenHulp.
Burenhulp.intermaris.nl (http://Burenhulp.intermaris.nl) werkt heel eenvoudig. Hulpvragers melden zich aan op het platform en worden teruggebeld om hun vraag zo goed mogelijk te omschrijven. Hulpbieders kunnen online op een hulpvraag reageren. Of in het algemeen voor een bepaalde straat of wooncomplex hun hulp aanbieden. Vervolgens brengt iemand van VrijwilligersNH – in opdracht van Intermaris – de juiste mensen met elkaar in contact. Natuurlijk wordt daarbij rekening gehouden met de richtlijnen rondom Corona.
Kleine moeite, groot plezier
Inmiddels zijn de eerste matches al gemaakt. Zo werd mevrouw Nabibaks geholpen met het ophangen van een gordijnrails, kapstok en schilderij. En Dora Heiman haalt wekelijks de boodschappen voor een buurtgenoot die slecht ter been is. “Voor mij is het een kleine moeite, ik doe het graag.” Omdat in deze tijd mensen minder contact met elkaar hebben vanwege corona besteedt BurenHulp extra aandacht aan het maken van matches die te maken hebben met eenzaamheid en behoefte aan contact. Door samen een wandeling te maken bijvoorbeeld of een praatje via de telefoon.
Veilig, betrouwbaar en effectief
De hulpvragen verschijnen anoniem op de website en het samenbrengen is mensenwerk. “Zo houden we het veilig, betrouwbaar én is de kans op een goede match het grootst”, aldus Han Leurink, directeur Wonen & Vastgoed bij Intermaris. “Wellicht draagt dit platform ook bij aan meer sociale contacten. Dat is goed voor elke buurt. Mensen willen elkaar echt wel helpen, zeker als ze maar een paar deuren verder wonen.”