HOORNGIDS | De provincie Noord-Holland test als eerste in Nederland de mogelijkheid om bussen prioriteit te geven bij verkeerslichten via het mobiele netwerk. Voorheen was dat alleen mogelijk als de bussen een vaste route reden. Nu kunnen bussen ook voorrang krijgen op het andere verkeer als zij een andere route moeten rijden. Zonder dat daarvoor updates of wijzigingen in het verkeerslicht of in de boordcomputer nodig zijn. Dat is handig bij wegwerkzaamheden, evenementen of in het geval van een incident.
Een ander voordeel van deze nieuwe techniek is dat de chauffeur ook informatie terugkrijgt van het verkeerslicht. Bijvoorbeeld hoe lang het nog duurt voor het groen wordt. Daarnaast kan informatie over de adviessnelheid gegeven worden zodat de bus minder hoeft af te remmen. Dat is niet alleen beter voor het milieu, reizen wordt zo ook veiliger en comfortabeler.
Met de huidige techniek kunnen bussen alleen prioriteit krijgen op vaste of vooraf geprogrammeerde routes in de boordcomputer. Met deze innovatie vindt verwerking van de data, de beveiliging en de prioriteitsaanvraag plaats in de cloud.
Testen op de N207
De provincie Noord-Holland test samen met vervoersbedrijf Arriva en Smart Mobility bedrijf Be-mobile deze nieuwe techniek met zo’n 25 bussen op de provinciale weg N207 bij Nieuw-Vennep. Tegelijkertijd wordt ook onderzocht hoe de chauffeurs de techniek ervaren. Op de N207 heeft de provincie eerder dit jaar slimme verkeerslichten geplaatst die verkeer kunnen zien aankomen, herkennen en voorrang kunnen geven.
Slim, schoon en veilig reizen in Noord-Holland
De provincie Noord-Holland investeert volop in Smart Mobility-maatregelen om slim, schoon en veilig reizen in Noord-Holland mogelijk te maken. Deze pilot is een onderdeel van het partnership Talking Traffic. Waarin overheden en bedrijven werken aan innovatieve diensten die weggebruikers van A tot Z ondersteunen, van het moment van vertrek tot het moment van aankomst op de bestemming. In het najaar verwacht de provincie de resultaten van de pilot. Als de resultaten positief zijn wordt gekeken hoe dit ingevoerd kan worden in heel Nederland.
Meer informatie
Met vragen of klachten kunnen weggebruikers en omwonenden contact opnemen met het Servicepunt van de provincie, via telefoonnummer 0800 0200 600 (gratis) of per e-mail: servicepunt@noord-holland.nl (mailto:servicepunt@noord-holland.nl). De werkzaamheden zijn ook te volgen via www.noord-holland.nl/smartmobility (http://www.noord-holland.nl/smartmobility)