Horecaondernemers startten petitie voor autovrij Kerkplein

Er zou sprake zijn van gevaarlijke situaties

HOORNGIDS | Het vernieuwde Kerkplein is ingericht volgens het ’Shared Space’ principe. Dat wil zeggen dat alle verkeer gebruik maakt van dezelfde ruimte. Geen stoepen, wegen of fietspaden, maar een grote ruimte waar alle verkeer, rekening houdend met elkaar, zijn weg kan vinden.

Volgens de ondernemers van op het Kerkplein gevestigde horeca werkt de gedeelde ruimte niet en is het Kerkplein vanaf de opening verkeerstechnisch een chaos. Volgens hen houden automobilisten geen rekening met andere gebruikers, maar rijden roekeloos over het plein. Mensen die rustig over het plein wandelen moeten opzijspringen voor auto’s die al toeterend de gedeelde ruimte voor zich opeisen.

Vorig jaar zijn al vragen over ’Shared Space’ gesteld door VOCHoorn. Daarbij werd gewezen op een artikel hierover in De Telegraaf van 7 augustus 2019. Daarin werd melding gemaakt van een chaotische verkeerssituatie op het Domplein in Utrecht sinds daar gebruik werd gemaakt van gedeelde ruimte.
Wethouder Bashara antwoordde daarop dat het Domplein in Utrecht niet vergelijkbaar is met het Kerkplein in Hoorn en dat er een gewenningsperiode nodig zal zijn. (Brief met vragen en antwoorden, klik hier (/content/7951/download/clnt/94362_1718131_Antwoord_VOCHoorn_Shared_Space_Kerkplein.pdf)).

Door horecaondernemers is een petitie gestart waarin gevraagd wordt om het plein doordeweeks na 18.00 uur en zaterdag en zondag (in ieder geval in de lente & zomer) geheel af te sluiten voor autoverkeer.

De petitie is te vinden via: https://petities.nl/petitions/een-autovrij-kerkplein (https://petities.nl/petitions/een-autovrij-kerkplein).

Ontwerp Shared Space Ontwerp Shared Space

Reacties
Reactie: (Renata Gravendijk)
27-7-2020, 15:15
Even een samenvatting van mijn kant: Deze petitie is niet namens alle ondernemers, inwoners, bezoekers, zo staat het daar. Dat klopt niet! Ik als inwoner (en velen anderen) ben fel tegen afsluiting en wel hierom: - dit is de weg van de minste weerstand. Indien automobilisten geen rekening houden met andere weggebruikers door bijvoorbeeld te hard te rijden dan moeten ze gewoon op de bon. Handhaven dus - indien je gaat afsluiten dan prop je al dat verkeer in andere straten waar dan weer overlast komt. Denk hierbij aan de Italiaanse Zeedijk. - de binnenstad bestaat niet alleen uit horeca. de laatste tijd lijkt het erop dat velen dat wel denken en moet alles wijken voor hen. Ik gun uiteraard hun bestaansrecht en dus goede omzetten, maar zij zijn niet de enigen. Er zijn ook winkels die afhankelijk zijn van de bereikbaarheid per auto. ook met hen dient rekening gehouden te worden. - dit plan ligt al tijden klaar en is nu uitgevoerd. Het is prachtig geworden waarvoor mijn complimenten. Iedereen moet natuurlijk ook wennen aan de nieuwe situatie. Dat heeft tijd nodig. Daarom is handhaving zeker nu in de begin periode een "must"!