HOORNGIDS | Regelmatig versturen criminelen nepmails. Daarmee proberen ze mensen naar een website te lokken om vervolgens geld of gegevens te stelen. Soms zeggen ze dat ze voor de gemeente werken. Trap er niet in!
De gemeente verstuurt geen e-mails met de vraag of u uw belasting betaalt. Die informatie krijgt u per post of via de Berichtenbox van de overheid. Krijgt u een mail waarin naar de gemeente wordt verwezen en twijfelt u of het echt is? Neem dan contact op met de gemeente.
Hoe herkent u een nepmail?
De Fraudehelpdesk geeft tips voor het herkennen van een nepmail. Stel uzelf de volgende vragen:
1. Heeft de e-mail een persoonlijke aanhef?
2. Lijkt de e-mail foutloos geschreven?
3. Bent u klant bij het genoemde bedrijf?
4. Is de e-mail verstuurd vanuit een e-mailadres van het bedrijf zelf? (@naambedrijf.nl)
5. Is de toon van de e-mail vriendelijk en krijgt u voldoende tijd om te reageren?
6. Verwijst de e-mail naar een betrouwbare website? - Plaats uw muis boven de link zonder te klikken - Werkt u met een tablet? Houd dan de link langer ingedrukt
7. Wat zegt uw gevoel? Is de e-mail echt?
Heeft op één of meerdere vragen ’nee’ geantwoord? Dan is de e-mail waarschijnlijk nep. Heeft u alle vragen met ’ja’ kunnen beantwoorden? Dan is de e-mail waarschijnlijk echt. Twijfelt u? Neem dan contact op met het bedrijf via de gegevens die u op de website van deze organisatie vindt.
Meld valse e-mails bij de Fraudehelpdesk
Met valse e-mails proberen oplichters gegevens te hengelen (phishing), kwaadaardige software te verspreiden of u een rekening te laten betalen. Heeft u zo’n e-mail ontvangen? Meld deze dan via www.fraudehelpdesk.nl (http://www.fraudehelpdesk.nl).
Zo helpt u mee anderen voor de nepmails te waarschuwen. Gooi het bericht vervolgens weg. Heeft u al geklikt op een link of bijlage, of heeft u gegevens verstrekt? Bel dan met de Fraudehelpdesk op: 088 786 7372
Bron: Gemeente Hoorn