Parkeerbeleid moet beter

Slim nadenken over parkeerbeleid biedt ruimte voor meer woningen en groen

HOORNGIDS | Als gemeenten bij nieuwbouwplannen alternatieven voor autobezit bieden en een strenger parkeerbeleid voeren, zijn er minder parkeerplaatsen nodig in stedelijke gebieden. De ruimte die dan vrij komt kan gebruikt worden om meer woningen te bouwen, of de openbare ruimte op een groene en kwalitatief hoogwaardige manier in te richten.
 
Dit blijkt uit onderzoek van MuConsult en Rho in opdracht van de provincie Noord-Holland. In het onderzoek ‘Parkeren en duurzame verstedelijking’ is het parkeerbeleid onderzocht van gemeenten in Noord-Holland. De hoofdstad is niet meegenomen in het onderzoek. Aan zes gemeenten is in het bijzonder aandacht besteed: Alkmaar, Beverwijk, Enkhuizen, Hilversum, Hoorn en Purmerend.
 
Strenger parkeerbeleid
Als in de nieuwbouwplannen van deze zes gemeenten alternatieven voor de auto worden geboden, zijn er volgens de onderzoekers 8.100 minder plekken nodig dan waarin standaard wordt voorzien. Zo zou het gebruik van deelauto’s en deelfietsen gefaciliteerd kunnen worden, er meer samenhangend P+R beleid kunnen worden toegepast en het parkeerbeleid anders worden ingericht: bijvoorbeeld door het uitgeven van minder vergunningen.
 
Openbare ruimte is schaars
Het onderzoek biedt gemeenten denkrichtingen en handvatten die zij kunnen betrekken bij hun planvorming. Gedeputeerde Ruimtelijke Ordening Cees Loggen: “De openbare ruimte is schaars, zeker in dichtbevolkte gebieden. Een plek kun je maar één keer gebruiken: om te parkeren, maar ook om te wonen of in het groen te recreëren. We zien dat met name bij OV-knooppunten de standaard parkeernormen die gemeenten hanteren wel wat soepeler kunnen. Ik hoop dat gemeenten, met dit onderzoek in de hand, creatief gaan kijken naar hoe ze het beste kunnen aansluiten bij de wensen en behoefte van de mensen die in nieuwbouw rond OV-knooppunten gaan wonen”.
 
Afwijken van parkeernorm
In het onderzoek geeft 90% van de gemeenten aan dat met een goede onderbouwing kan worden afgeweken van de parkeernorm die een vast aantal parkeerplaatsen per woning voorschrijft. Bijvoorbeeld doordat de parkeervraag is onderzocht, de haalbaarheid van de parkeernorm wordt onderbouwd of doordat er goede alternatieven zijn voor de auto en parkeerplaats voor de deur. De praktijk leert dat dit nog te weinig gebeurt, en dat gebiedsontwikkelaars en gemeenten meer rekening kunnen houden met de specifieke behoeften op locatie.
 
Timing
Het onderzoek is uitgevoerd voor de coronacrisis. Omdat reizen met het openbaar vervoer beperkt werd, zijn mensen de afgelopen tijd afhankelijker geworden van de auto. Daar staat tegenover dat mensen meer thuis zijn gaan werken. MuConsult en Rho gaan er vanuit dat de coronacrisis beperkt effect heeft op de resultaten van dit onderzoek.

Parkeerbeleid Parkeerbeleid