HOORNGIDS | Veel bewoners doen hun best om er in deze onzekere coronatijden voor elkaar te zijn. Dat ervaren de vier buurtteams van Wooncompagnie. ”Je ziet dat bewoners op elkaar letten en voor elkaar zorgen”, zegt Marja Doll, buurtconsulente bij Buurtteam Hollands Kroon e.o. ”Huurders brengen hun buren een bloemetje of doen een boodschap voor wat oudere buurtgenoten”. Ria Elzinga uit Middenmeer en Ineke Smit uit Purmerend zijn daar inspirerende voorbeelden van.
Ria Elzinga (69) woont met veel plezier in het seniorencomplex Kroonwaard van Wooncompagnie. ”Juist in deze tijd is het belangrijk dat we er voor elkaar zijn”, zegt ze. ”Zo doe ik boodschappen voor buurtjes die 86 zijn en in deze tijden beter niet de supermarkt in kunnen gaan. Ik ga niet bij ze naar binnen, maar geef de boodschappen af. Ze waarderen dat heel erg.”
Contact via de groepsapp
Ook de bewoners van wooncomplex Heel Europa in Purmerend kunnen rekenen op de hulp van betrokken buren. Eén van hen is Ineke Smit (61), een bekend gezicht binnen dit complex van Wooncompagnie. ”We hebben contact met de buren via een groepsapp”, vertelt Ineke. ”Bewoners houden elkaar via de app op de hoogte en delen leuke foto’s en filmpjes. Hoewel de meeste bewoners hier op leeftijd zijn, wordt er veel van de groepsapp gebruik gemaakt.”
Een boodschap, even zwaaien of een praatje
”Als iemand niet in staat is zelf boodschappen te doen, zoeken we onderling naar een oplossing. Voelt een bewoner zich wat eenzaam, dan bellen we elkaar. Of lopen we even langs. Zelf maak ik, als ik mijn hond uitlaat, altijd even een rondje langs de woningen. Om te kijken hoe het met iedereen gaat. Ik tik hier en daar op het raam, zwaai naar bewoners of maak even een praatje door het raam.”
Meer leefgeluiden, meer overlast
De buurtteams van Wooncompagnie waarderen en stimuleren de betrokkenheid van huurders, maar signaleren tegelijkertijd dat door de coronacrisis bepaalde overlastproblematiek toeneemt. ”Mensen blijven zoveel mogelijk thuis, houden elkaar in de gaten en dat leidt soms tot extra overlast”, ervaart Marja Doll. Haar collega Kim Leers van Buurtteam Waterland e.o. beaamt dat: ”Iedereen thuis leidt tot meer leefgeluiden en daardoor soms ook meer ergernis. Wij merken dat we meer overlastmeldingen ontvangen. Dit betreft soms situaties waar het al niet zo lekker liep. In deze uitzonderlijke gevallen zorgt de extra stress en het wegvallen van de fysieke hulpverlening voor nog meer druk op de ketel.”
Samen zoeken naar oplossingen
De buurtteams van Wooncompagnie (Waterland e.o., Purmerend e.o., Schagen en Hollands Kroon e.o.) doen alles wat in hun macht ligt om problemen in wijken te voorkomen of op te lossen. De buurtconsulenten en buurtbeheerders werken op afstand, maar als het echt niet anders kan gaan ze op locatie kijken met inachtneming van de 1,5 meter afstand. ”Wat de situatie ook is en wat er ook speelt, samen zoeken we naar oplossingen.”
Wooncompagnie zoekt contact
De afdeling Klantcontact van Wooncompagnie zoekt zelf ook actief contact met de oudere huurders. Ze bellen om te vragen hoe het met ze gaat, of ze hulp nodig hebben en vragen of ze op een later moment weer behoefte hebben aan telefonisch contact. De buurtteams en de afdeling Klantcontact van Wooncompagnie zijn goed bereikbaar voor huurders die vragen hebben, zich zorgen maken of gewoon een praatje willen maken. De afdeling Klantcontact is op werkdagen telefonisch te bereiken via 0900-2022373. Huurders kunnen ook een mail sturen via klantcontact@wooncompagnie.nl (mailto:klantcontact@wooncompagnie.nl)