Coronavirus sloopt festivalbedrijven

15-04-2020

HOORNGIDS | Het coronavirus eist op hoge snelheid slachtoffers in de festivalindustrie. Hoewel de beperkende maatregelen gelden tot 1 juni, heeft de branche er geen vertrouwen in dat er deze zomer festivals georganiseerd kunnen worden. Het grote uitzendbureau Eventure, de ruggengraat van veel festivals, heeft vrijdag zelf faillissement aangevraagd. Ook Merchandise.nl, dat tijdens evenementen fanproducten verkoopt, gooide de handdoek in de ring.

Met mondkapje op naar het anderhalvemeterfestival?
Met een mondkapje op meebrullen met Guns N’Roses? Op anderhalve meter afstand van elkaar uit je dak gaan? ”Als iedereen anderhalve meter afstand moet houden, kom ik honderd hectare tekort op het terrein,” zegt Ronnie Degen, directeur van het Achterhoekse rockfestival De Zwarte Cross. Op 16 juli moet het vierdaagse evenement beginnen in Lichtenvoorde. Er worden tweehonderdduizend bezoekers verwacht, alle kaarten zijn uitverkocht maar, net als veel van zijn collega’s in de festivalbranche, heeft de directeur er een hard hoofd in. ”Wij hebben als organisatie nog heel veel vragen”, aldus Degen in het AD.

Anderhalvemetersamenleving geldt ook voor evenementen
Op 23 maart werden de beperkende maatregelen aangescherpt en verlengd tot 1 juni. Hierdoor kon er een streep door evenementen als Paaspop, Koningsdag, het concert van Paul McCartney in het Nijmeegse Goffertpark en Bevrijdingsdag. Hoewel de snelle verspreiding van het virus is getemd en het een kwestie van tijd lijkt voordat de lockdownmaatregelen ook in Nederland weer wat worden versoepeld, kunnen organisatoren er allerminst vanuit gaan dat er straks geen belemmeringen meer zijn. ”We zitten de komende tijd nog vast aan de anderhalvemetersamenleving en die geldt ook voor evenementen,” zei minister De Jonge van Volksgezondheid maandag.

Uitzendbureau Eventure failliet
Sommige bedrijven wachten geen formeel overheidsbesluit af maar hakken zelf de knoop door. Een van hen is het Nijmeegse uitzendbureau Eventure dat duizenden medewerkers levert aan festivals als Lowlands, de Vierdaagse, Down The Rabbit Hole en Mystery Land. Deze zomer met z’n allen in de zon onze favoriete band bezoeken of een nieuwe sound ontdekken? Eventure-directeur Rob Seveke ziet het er niet meer van komen. ”Er is geen viroloog te vinden die er honderd euro op durft te zetten dat we binnenkort weer op een festival staan,” zei hij tegen de VPRO. Om erger te voorkomen heeft hij afgelopen vrijdag zelf faillissement aangevraagd.

Hele seizoen is weg
Eerder nam ook Richard Theuws van het Brabantse bedrijf Merchandise.nl dit besluit: ”Ons hele seizoen is weg. Dan kun je gaan wachten op hulp van de overheid, maar je kunt ook zelf je conclusies trekken en dat hebben wij gedaan,” zei hij tegen BNR. Met klanten als Paaspop, PSV en Sony Music was Merchandise, dat sinds 2003 bestond, een grote speler op het terrein van custom-made artikelen en private label kleding. Intussen heeft MOJO Concerts namens velen in de branche het kabinet opgeroepen om duidelijkheid te verschaffen omtrent de duur van de maatregelen. Genoodzaakt door verzekeringspolissen gaan de organisatoren van bijvoorbeeld Pinkpop en Lowlands door met de voorbereidingen. Pas wanneer de overheid bijeenkomsten verbiedt, kunnen zij een beroep doen op overmacht.

Festival Festival