HOORNGIDS | Tot donderdag 12 maart hebben lokale en provinciale overheden de gelegenheid om bij NS te reageren op eerder door NS gedane voorstellen die te lezen zijn in de veelbesproken optimalisatievariant. In deze variant gaat station Hoorn in de spitsuren minder vaak worden aangedaan. Waar volgens NS een kortere reistijd tegenover staat voor de treinen die nog wél rijden.
Er bestaat echter grote weerzin tegen die vermindering van treininzet richting Hoorn. Liever meer treinen dan meer snelheid is daarbij het parool. ”Die paar minuten tijdwinst zien we graag omgezet naar meer treinen. Daarbij is het gewoon een ordinaire geldkwestie”, zo is te horen. Dat zal dan ook de inzet zijn van bestuurderen uit de regio, die niets zien in de nieuwe dienstregeling die in 2022 in moet gaan. De voorkeur zou wat hen betreft eerder uitgaan naar spoorboekloos rijden, ook wel de metrovariant genoemd. Zonder vastgestelde tijden.
De overheden worden tot 12 maart in de gelegenheid gesteld om te reageren op het tweede concept. Eind april volgt een reactie van de NS.