Klankbordgroep gaat Hoorn verkeersproblemen te lijf

ingevoerd op 21-2-2006

Het gemeentebestuur van Hoorn gaat dit jaar zijn visie om Hoorn bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar te houden, vastleggen in een Masterplan Hoofdinfrastructuur. Deze visie moet uitmonden in een aantal concrete maatregelen die de komende jaren ten uitvoer komen.
Bij het maken van dit plan is een belangrijke rol weggelegd voor een klankbordgroep van ongeveer 20 vertegenwoordigers van diverse organisaties en belangengroeperingen  Uitgenodigd zijn de Overleggen Leefbaarheid, het bedrijfsleven, verkeersorganisaties, de hulpdiensten, het onderwijs, de jongeren- en ouderenraad. Wethouder mevrouw C. van Weel-Niesten installeert deze klankbordgroep op donderdag 23 februari met een officieel tintje.

 
Het masterplan komt tot stand via een interactief proces. De start daarvan is de enquête onder de inwoners van Hoorn en de regio die tot het einde van deze maand loopt. Zij kunnen hun ervaringen met onveilige oversteekplaatsen, onacceptabele verkeersdrukte, ontbrekende fietspaden, te hoge snelheden, slecht bereikbare voorzieningen met de gemeente delen. De enquête is uitgezet via bonnen in het Westfries Weekblad, formulieren die in de stad zijn verspreid en via de gemeentelijke website. 

De klankbordgroep komt vier keer in actie:
• De eerste activiteit vindt plaats op donderdag 13 april. Tijdens een lunchbijeenkomst wordt met behulp van kaarten een probleemanalyse gepresenteerd, die mede tot stand is gekomen op basis van de enquête onder de bevolking. De klankbordgroep bespreekt de problematiek, kiest een aantal probleempunten en bezoekt die per fiets. De resultaten van deze eerste bijeenkomst worden samengevat in kaarten.
• De feitelijke planvorming vindt plaats in een drietal werkateliers op 11 mei, 15 juni en 13 juli. Ambtelijk geformuleerde oplossingsrichtingen die in schetsen zijn uitgewerkt worden aan de klankbordgroep gepresenteerd, die commentaar en aanvullingen kan geven. Later op de middag is er een inloopspreekuur, waar inwoners en andere belangstellenden de gemaakte schetsen kunnen bekijken en van commentaar voorzien.

Alle resultaten worden verwerkt in een conceptplan. De afronding van het interactieve proces vindt plaats tijdens een stadsgesprek op 21 september.
Tijdens een stadsgesprek op donderdag 21 september kan iedereen daarover van gedachten wisselen. Daarna wordt het Masterplan afgerond en uiteindelijk door de gemeenteraad vastgesteld.

Reacties
Reactie: (Daniël)
23-2-2006, 23:54
Toch wel,gemeente Drechterland is net (1-1-2006) groter geworden qua grondoppervlakte door een fuzie met de gemeente Venhuizen..denk dat wij in onze gemeente deze mooie groene buffer niet zonder slag of stoot zullen weggeven voor een habbekrats aan de gemeente Hoorn die er dan direct nog meer industrieterreinen op wil zetten omdat dat nu eenmaal geld in het laatje brengt..denk je dat wij dat zelf niet hebben...daar hebben wij de gemeente Hoorn echt niet voor nodig hoor...die kan beter zelf eens leren omgaan met geld en juist die investeringen doen die nodig zijn om niet weer een artikel 12 gemeente te worden..

Reactie: (kees (alweer wat rustiger helaas))
23-2-2006, 11:26
Je kunt ook kortzichtig/ naïef zijn Waterman. Alle plekken in Hoorn waar nog een beetje ruimte is in Hoorn worden langzamerhand bebouwd dat is een feit;
Vele stukken "natuur’ in Hoorn zijn gesloopt door de gemeente, dat is een feit, en het eind is nog niet in zicht.
Als een wijk gebouwd wordt komen er hier en daar blokken woningen met er tussen groen. Als alle huizen tot dan toe bewoond zijn. gaat gemeente de groene plekken bebouwen. Nu die plekken bijna weg zijn willen zij bijv. een flatgebouw plaatsen pal naast de woningen aan de Astronautenweg. Je zal er maar wonen.

Nu ’gaat het over’ een "masterplan" : Bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid.

Bereikbaar: Op dit moment loopt het verkeer op diverse plaatsen vast en is het een doolhof voor automobilisten. Tegelijkertijd blijft men bouwen, bouwen bouwen. Als men blijft bouwen neemt de verkeersdrukte toe en hoe kun je de verkeersproblematiek dan anders oplossen dan extra wegen aan te leggen. En als er al bijna geen ruimte meer over is op dit moment dan zal er ongetwijfeld weer groenstroken plaats moeten maken voor wegen (voor zover er nog groen is). Dus nogmaals wordt wakker en stem Groen links!

Verkeersveiligheid: Wat valt er te verwachten van dit stel ambtenaren nadat zij al vele stommiteiten zijn begaan zoals het kruispunt waar het Keern op uit komt, je mag daar niet links af de provinciale weg op, als je die kant op wilt moet je een stuk door de binnenstad (brilllant: goed voor de verkeersveiligheid en om files te voor komen bij de spoorovergang!)
Dan de Kersenboogerd, Betje Wolf plein, waar de visie van de gemeente uit kwam op een fietsroute vanuit de binnenstad die al in het begin van de hele wijk dood liep en -nog steeds- dood loopt. Fiets en bromfietsers jarenlang over het Betje Wolf plein. En nu hebben de ambtenaren die fietsroute wat eerder geblokkeerd met een doorgetrokken stoep en hebben de hekken weggehaald bij de Chinees (B W pl.) zodat de fietsers even over de stoep fietsen en nu makkelijker het plein op kunnen rijden. Vervolgens plaatste de ambtenaartjes een bloembak op de stoep, en fiets men nu langer over de stoep waardoor voetgangersgevaar is ontstaan. Als iemand Chinees wil halen dan wil je niet naar Deen Fietsen om daar je fiets te stallen en een stuk te lopen. Krankzinnig dus. (Basil Fawlty zou zeggen: "ik ga kijken of het dak er nog op zit, of de toegang tot het station niet is gesloten enz.!)
En dan het fiets tunneltje bij het station Kersenboogerd: fietsers gaan nu over de parkeerplaats het Plein op. En het tunneltje zelf: hier durven sommige oudere mensen niet meer door heen te fietsen omdat er nu een bocht is gemaakt (loopt uiteraard omlaag waardoor hoge fiets snelheid) Hier is overleg over geweest!
Als er nou een gemeente-website zou komen waar alle planningen tot in details uiteen gezet zouden worden en waarop (VOORAF) kan worden ingegaan zoals hier, dat zou dat er heel wat blunders en geld schelen, voor zover de gemeente al luistert naar suggesties van inwoners....

Leefbaarheid: Alles langzamerhand volbouwen tot op de laatste open plek en dan over leefbaarheid gaan spreken! Laat me niet lachen. Hoe naïef kun je zijn. Jantje beton krijgt van mij geen cent.....

(Daniël, nee denk je dat? Ik hoop het met jou. Blokker en Zwaag hoorde vroeger ook niet bij Hoorn, nu wel. De Bangerd en Oost polder..........Hatseee, bouwen maar weer.......)

Reactie: (Daniël)
23-2-2006, 10:13
Na een flinke tijd van afwezigheid,omdat ik gemerkt heb dat sommige commentaren op berichten verwijderd worden (censuur??) wil ik nu toch weer iets van me laten horen..betrefende de opmerking van Groen Links over het wijzenddijkje..dat fietspad valt onder de gemeente Drechterland en zal nooit en te nimmer ten prooi vallen aan de sloopdrift van de gemeente Hoorn. Dus geachte "woeste Kees" leer eerst eens de feiten en grenzen uit je hoofd voordat je van die achterlijke opmerkingen doet...

Reactie: (Piet)
23-2-2006, 07:47
Echt weer hoogstaand commentaar van groen slinks.

Reactie: (J. Waterman)
22-2-2006, 10:15
Ik ben weer eens verbaasd over een onzinnige reactie, deze keer onder dit nieuwsbericht. Ga een rondje fietsen als je niet weet waar het over gaat.

Reactie: (woeste kees)
22-2-2006, 10:02
Ben benieuwd hoeveel groene (wandel en fiets) ruimte van Hoorn dit "masterplan" nu weer gaat kosten. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit iets goeds gaat opleveren met dit clubje ambtenaren:

Het dwaalpark kan nog gekapt worden, het Julianapark verder slopen en......IS er nog meer groen in Hoorn wat de ambtenaren kunnen slopen?
Oh ja er is nog een mooi ’Wijzend Dijkje’ in Blokker Als ze nu op de plaats van deze laatste paar parkjes brede asvaltwegen neerleggen, dan kunnen de auto’s in Hoorn rondjes blijven draaien op alleen asvalt.

Mensen wordt wakker, STOP DE SLOOP VAN HET GROEN, stem op GROEN LINKS voor het helemaal te laat is!!!!!!!!