Wooncompagnie worstelt met fictieve winst 2018

‘Onze winst zit in stenen, we kunnen er niets mee’

De jaarcijfers van Wooncompagnie over 2018 laten een totaal vertekend beeld zien. Op papier werd een aanzienlijke winst gemaakt, terwijl de woningcorporatie in werkelijkheid juist alle zeilen moet bijzetten om duurzaamheidsprojecten te bekostigen en woningen betaalbaar te houden.

 

De fictieve winst wordt veroorzaakt door de waardestijging van het woningbezit. ‘De winst zit dus in stenen, we kunnen er niets mee,’ verduidelijkt directeur-bestuurder Stefan van Schaik van Wooncompagnie. Dankzij de ‘winst’ moet de corporatie wél een hoger bedrag aan Verhuurdersheffing betalen. Dat is bijzonder krom, vindt Van Schaik. ‘De overheidsheffing is een blok aan ons been. Door de heffing zijn er namelijk steeds minder middelen beschikbaar voor verduurzaming, renovaties, nieuwbouw of beperking van een huurverhoging.’

 

Niet vol te houden
Op dit moment gaat een kwart van de huuropbrengsten van Wooncompagnie naar de overheid. Wooncompagnie betaalt in 2018 € 12,9 miljoen aan Verhuurdersheffing, in 2019 loopt dat bedrag op tot € 13,2 miljoen. ‘Tegelijk wil de overheid dat we kwetsbare groepen huisvesten, de huren laag houden en ons bezit verduurzamen, zodat er minder energie wordt gebruikt. Dat is op deze manier niet vol te houden, zelfs niet voor een financieel gezonde organisatie als Wooncompagnie,’ zegt Van Schaik.

 

Jaarverslag 2018
Wooncompagnie presenteerde deze week haar jaarverslag 2018 dat een fictieve winst laat zien van 186 miljoen euro. ‘Voor een sociale verhuurder is zo’n enorme winst natuurlijk vreemd,’ stelt Stefan van Schaik. ‘De winst levert ons niets op, tenzij we woningen verkopen. Dat is in onze visie juist niet de bedoeling. Als we verkopen en ons bezit verkleinen om de steeds hogere rekening van de overheid te betalen, hollen we onze taak uit. Wij kiezen dan liever voor minder investeren in het verduurzamen van huizen, al draagt Wooncompagnie duurzaamheid nog steeds zeer hoog in het vaandel.’


De échte winst is voor de huurders
De werkelijke winst die Wooncompagnie in 2018 boekte, was voor de huurders, benadrukt de directeur-bestuurder: ‘We legden de basis voor aanzienlijk meer nieuwbouw, breidden onze buurtteams uit en isoleerden een groot aantal woningen. Daarnaast vroegen we opnieuw een zeer geringe huurverhoging. We blijven er alles aan doen om ons op deze manier in te zetten voor onze huurders, al maakt de Verhuurdersheffing het ons steeds moeilijker.’

 

Het jaarverslag 2018:
We kunnen met een gevoel van trots terugkijken op het jaar 2018. Samen hebben we opnieuw veel mooie resultaten kunnen behalen. In ons jaarverslag treft u een beeldend overzicht aan van onze gezamenlijk prestaties op volkshuisvestelijk en maatschappelijk gebied. In 2018 maakten we boekhoudkundig een zuiver fictieve winst, vanwege de waardestijging van ons woningbezit. De wérkelijke winst was voor onze huurders. In deze nieuwsbrief leest u daar meer over. Ik dank u voor onze ‘winstgevende’ samenwerking in 2018 en hoop dat we met elkaar ook in de toekomst veel mogen betekenen, voor elkaar en ons werkgebied. 

 

Voldoende betaalbare woningen
855 huurders blij met nieuwe woning
In 2018 is het aantal verhuizingen opnieuw gestegen. Met 855 nieuwe huurovereenkomsten hebben we ons jaardoel (tenminste 850 verhuringen) kunnen bereiken. Ook in 2018 namen we maatregelen om het aantal verhuisbewegingen te vergroten. We legden de basis voor aanzienlijk meer nieuwbouwopleveringen en stimuleerden, op verschillende manieren, woningruil.

 

Een aangenaam woonklimaat
Huurders blij met hun buurt

In 2018 waardeerden onze huurders hun woonomgeving met gemiddeld een 7,5. Tegelijkertijd zagen (en zien) we het woonklimaat veranderen, bijvoorbeeld door de instroom van nieuwe huurders. Om daarop goed te kunnen reageren, hebben we in 2018 onze buurtteams uitgebreid. Hierdoor zijn we nog beter zichtbaar in de wijk en kunnen we huurders nog beter ondersteunen of in contact brengen met de juiste (hulp)organisaties.

Een duurzaam woningaanbod
Huurders blij met isolatiewerkzaamheden 

In 2018 voorzagen we een groot aantal woningen van isolerende maatregelen, onze eerste stap in de verduurzaming van ons bezit: 450 woningen kregen bodemisolatie, 147 woningen dubbelglas, 842 woningen spouwmuurisolatie en 821 woningen dakisolatie. Uit steekproeven blijkt dat huurders tevreden zijn over de manier waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd en over de voordelen ervan. Ze gaven ons hiervoor het rapportcijfer 7,9.

 

Tevreden bewoners
Huurders blij, wij blij

Ook in 2018 keken we, bij alles wat we deden, door de bril van onze huurders. We deden er alles aan om de krapte op de woningmarkt te ondervangen, onze woningen betaalbaar te houden en onze dienstverlening te verbeteren. Het gaat erom dat onze huurders tevreden zijn over hun woning, woonomgeving en onze dienstverlening. De jaarlijkse meting van het Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector (KWH) onder onze huurders leverde een rapportcijfer op van gemiddeld 7,7. Een mooie score waarop we graag voortborduren: in 2019 gaan we voor minimaal een 8!

wooncompagnie.1 wooncompagnie.1