Beantwoording vragen over kosten en bezwaarschriften huishoudelijke ondersteuning

23-01-2018

Geachte heer Tonnaer,

Op 12 december heeft u volgens artikel 36 van het Reglement van orde vragen gesteld over kosten en bezwaarschriften huishoudelijke ondersteuning. Aanleiding was de informatiebijeenkomst van 2 november 2017 over de hervormingen die zijn doorgevoerd op het gebied van huishoudelijke ondersteuning. Uw fractie vermoedt dat de kosten voor huishoudelijke hulp en de kosten voor de juridische procedures zich nauwelijks tot elkaar verhouden en dat het geld beter ingezet had kunnen worden voor meer uren huishoudelijke hulp. Met deze brief beantwoorden wij uw vragen.

1. Welke kosten zijn er verbonden aan het voeren van een juridische bezwaarprocedure? Komen deze kosten ten laste van het budget huishoudelijke hulp of anders?

De behandeling van de 113 bezwaarprocedures naar aanleiding van de herindicaties heeft naar schatting € 38.000 gekost. De uren zijn opgevangen binnen de beschikbare formatie. Daarnaast is in twee van die gevallen een proceskostenvergoeding van € 990 toegekend. De proceskostenvergoedingen komen ten laste van het budget van Juridische Zaken.

2. Hoeveel medewerkers en bezwaar- en beroepscommissies zijn hierbij betrokken?

Er is één ambtelijke hoorcommissie bij de bezwaarprocedures betrokken, die bestaat uit twee juristen van het team Juridische Zaken. Bij de hoorzitting is ook een vertegenwoordiger van de vakafdeling aanwezig. Bij de administratieve afhandeling van de bezwaarprocedure is één administratief medewerker van het team Juridische Zaken betrokken.

3. Welke inspanningen dient een burger te leveren bij het starten van een juridische bezwaarprocedure? Welke diensten worden er geleverd om de toegang tot het juridisch proces te vergemakkelijken?

In de beschikking wordt de burger gewezen op de mogelijkheid om bezwaar te maken. Dit kan in een korte brief waarin staat waarom hij bezwaar maakt tegen een besluit. Vanuit 1.Hoorn is het mogelijk om daarbij cliëntondersteuning te krijgen van MEE & de Wering. In een aantal zaken zijn cliëntondersteuners ook mee naar de zitting geweest of hebben de brief opgesteld. Daarnaast hanteerde de FNV een modelbezwaarschrift. Burgers hebben daar ook gebruik van gemaakt.

4. Hoeveel bedraagt de teruggang in het aantal uren die verstrekt zijn aan huishoudelijke ondersteuning sinds 1 januari 2015?

In 2015 zijn er 195.000 uren aan huishoudelijke hulp ingezet door de gecontracteerde aanbieders. In 2016 zijn er 173.000 uren aan huishoudelijke hulp ingezet door de gecontracteerde aanbieders Over 2017 zijn er naar verwachting 156.000 uren aan huishoudelijke hulp ingezet door de gecontracteerde aanbieders. Naar verwachting omdat er voor de laatste periode(n) over 2017 een aanname is gedaan omdat nog niet alle facturen zijn ontvangen en verwerkt.

Persoonsgebonden budgetten zijn niet meegenomen bij deze berekening op uurbasis, deze worden niet op detailniveau geadministreerd voor specifiek huishoudelijke hulp.

5. Hoe verhoudt de inkorting van deze uren aan huishoudelijke ondersteuning zich met de kosten die gemoeid zijn met het voeren van een juridische bezwaarprocedure

Er is geen verhouding tussen de inkorting van de tijd aan huishoudelijke ondersteuning en de kosten die gemoeid zijn met het voeren van een juridische bezwaarprocedure.

6. Bent u met ons eens dat de verhouding tussen kosten van huishoudelijke hulp en de kosten van de juridische procedure zich nauwelijks tot elkaar verhouden?

Zie het antwoord op vraag 5.

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Hoorn

Gemeente Hoorn logo Gemeente Hoorn logo
Fractie Tonnaer logo Fractie Tonnaer logo