Vanaf 1 januari 2018 zullen alle bussen van Connexxion in de regio Noord-Holland Noord uitgerust zijn met een pinterminal. Het is dan niet meer mogelijk om een vervoerbewijs met contant geld af te rekenen. Het weren van contant geld op de bus maakt onderdeel uit van de landelijke afspraak binnen de OV-sector om contant geld in de bus af te schaffen vanwege incidenten in de bus. De veiligheid van reizigers en chauffeurs wordt hierdoor verbeterd. Reizigers zonder OV-chipkaart kunnen vanaf dat moment een vervoerbewijs kopen met hun bankpas of creditcard, zowel met pincode als contactloos.
In de winkels en online is het al jaren de normaalste zaak van de wereld, betalen met je bankpas. Ook Connexxion maakt de overstap van ’cashloos’ betalen. Contant geld gaat de bus uit. Dat is makkelijker, sneller en veiliger en verhoogt ook het reisgemak: nooit meer de bus instappen en beseffen dat je net te weinig contant geld bij je hebt voor een kaartje.
Onderzoek alternatieve betaalwijzen
Van de uitgevraagde alternatieve betaalwijzen (van mobiele telefoon en e-ticket tot aan pinbetaling) komt pinbetaling als beste naar voren, naast het gebruik van de OV-chipkaart. Daarnaast geeft een aanzienlijk aandeel van de incidentele reiziger aan een papieren kaartje te kopen omdat hun OV-chipkaart defect is, er onvoldoende saldo op staat dan wel de OV-chipkaart vergeten is.
Opladen OV-chipkaart
Saldo op de OV-chipkaart zetten, kan op verschillende manieren: via www.connexxion.nl/webshop (http://www.connexxion.nl/webshop),
met het product automatisch opladen, bij een oplaadautomaat of bij een ophaalpunt zoals bij het apparaat in de bus.
Een overzicht van deze oplaadpunten in de regio’s is te vinden op
www.ov-chipkaart.nl (http://www.ov-chipkaart.nl).
Voor meer informatie over alle reisproducten en betaalmogelijkheden: www.connexxion.nl/betalen (http://www.connexxion.nl/betalen)