Online platform duikt in gat van bezuinigingen op kunsteducatie

04-10-2017

Door bezuinigingen op kunst en cultuur hebben veel muziekscholen en andere centra voor kunsteducatie hun deuren moeten sluiten. Docenten zijn hierdoor noodgedwongen freelancer geworden en zelf verantwoordelijk voor het promoten van hun lessen. Voor leerlingen die creatief bezig willen zijn, is het aanbod niet goed zichtbaar. De fysieke school is er immers niet meer: docenten geven vaak les vanuit huis of een externe locatie.

 

‘’Hier moest wat aan gebeuren, anno 2017 kan je niet flyers in de supermarkt blijven hangen’’, vertelt oprichter Kevin Konings. ‘Het is zo zonde als iemand zich creatief wil ontwikkelen, door bijvoorbeeld een schildercursus te volgen en dat deze persoon dan niet weet dat er aan het einde van de straat een goede docent woont.’ Amatore springt in dat gat en verbindt docenten met leerlingen.

 

Afgelopen jaar draaide het platform als test in Amsterdam. Met zo’n 244 docenten die 350 creatieve lessen aanbieden, is het een groot succes. ‘Ik plaatste mijn les zelf gratis en gemakkelijk op Amatore en kreeg er in een week al vier leerlingen bij,’ aldus Vanessa Mambi van ViP Dansschool.

 

Na deze succesvolle testperiode gaat Amatore uitbreiden naar de rest van Nederland. Om dit te bewerkstelligen zijn zij aan het crowdfunden. De campagne is nu al een succes want met de support van ambassadeurs zoals Waldermar Torenstra, Barry Atsma en Josje Huisman is er 101% van het doelbedrag opgehaald. Iedere euro die er nu nog wordt opgehaald versnelt de landelijke uitrol.


Meedoen kan nog steeds via 

www.crowdaboutnow.nl/amatore (http://www.crowdaboutnow.nl/amatore) 

vóór 6 oktober.

2fotos 2fotos