Onderwijscongres ‘De gelukkige leerkracht’

16-06-2017

Op woensdag 7 juni jl. werd op initiatief van OBD Noordwest, Stichting Flore en SAMEN Loopbaanmanagement onderwijscongres ‘De gelukkige leerkracht’ georganiseerd. Bestuurders en HR professionals van vijf verschillende besturen uit het Primair Onderwijs kwamen in Alkmaar samen. Onderwerp van gesprek was het vormgeven en faciliteren van duurzame inzetbaarheid.

 

Met dit congres is een eerste stap gezet in het oprichten van een regionaal platform. Op dinsdagavond 21 november a.s. vindt het vervolg plaats: de Meetup Duurzame Inzetbaarheid PO Noord-Holland.

 

Een actueel thema: hoe zorg je voor een gelukkige leerkracht en daarmee voor goed onderwijs en evenwichtige leerlingen? Verschillende sprekers leidden de deelnemers langs de cijfers, mogelijkheden en het proces. Een geanimeerd gesprek liet zien dat er al verschillende mooie initiatieven zijn op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Alle deelnemers voelden de noodzaak tot het uitwisselen, van en met elkaar leren en samenwerken. De volgende bijeenkomst vindt plaats op 21 november van 17.00 tot 20.00 uur, inclusief hapje en drankje. Alle bestuurders en HR professionals uit Noord-Holland zijn welkom om aan te sluiten.

 

Regionale samenwerking is belangrijk

De gastspreker, Joyce van Solinge van Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs, nam de deelnemers mee in het belang van regionale samenwerking. Zij lichtte diverse initiatieven toe rondom Regionale Transfer Centra (RTC) in de rest van Nederland. Ook presenteerde zij de laatste arbeidsmarktcijfers voor Noord-Holland. De komende jaren zien we een grote uitstroom en fors minder instroom. Joyce schetste de mogelijke aanpakken om de toekomstige werkgelegenheid te kunnen beïnvloeden. Het Arbeidsmarkplatform PO heeft een aanbod voor projecten en ondersteuning zowel voor de leerkracht als de school.

 

Een andere wijze van verzuim

De tweede spreker was HR manager Saskia Struik van Stichting Flore, een vooruitstrevend bestuur in Heerhugowaard met 28 scholen. Stichting Flore heeft met succes een andere wijze van verzuim geïntroduceerd. Saskia nam de deelnemers mee in de twee thema’s binnen Flore Vitaal: het Huis van Werkvermogen en Persoonlijk Leiderschap. Er wordt niet langer gesproken over verzuim, maar over je werkvermogen. Wat kun je nog wél? Daartoe heeft Stichting Flore een actieve arbodienstverlener, de werkvermogenscan en biedt zij loopbaan coaching aan voor schooldirecteuren en leerkrachten. Het resultaat is vergroot eigenaarschap, verantwoordelijkheid, persoonlijke groei/ontwikkeling, mobiliteit, bewustwording, passie, gesprekken met diepgang en gelukkige medewerkers. Maar liefst 60% van de medewerkers heeft op vrijwillige basis een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) aangevraagd en 55% heeft de werkvermogenscan gedaan.

 

Hoe creëer je een goede mobiliteitscultuur?

De derde spreker was Ester Leibbrand van SAMEN Loopbaanmanagement, een bureau voor strategisch advies rondom loopbaanbeleid, duurzame inzetbaarheid en mobiliteit. Ester lichtte toe waarom het creëren van een goede mobiliteitscultuur lastig is. SAMEN onderscheidt twee stromen binnen het veranderproces: de boven- en onderstroom. Het is belangrijk om beide stromen te begeleiden. De bovenstroom staat voor ambitie en de situationele veranderingen zoals visie, beleid en functieprofielen. De onderstroom gaat over het aanleren van nieuw gedrag betreft veiligheid, cultuur en het goede voorbeeld geven. Gouden tip: creëer bij een veranderwens altijd urgentie en zorg voor ambassadeurs in de organisatie.

 

Het begint bij een gelukkige leerkracht

Tot slot sprak gastvrouw Annemarie Trouw, manager Onderwijsadvies bij OBD Noordwest. OBD Noordwest is hét bureau en dyslexiecentrum van Noord-Holland en omstreken voor expertise en advies op het gebied van onderwijs, ontwikkeling en ondersteuning. Annemarie nam de deelnemers mee in geluk en bevlogenheid. Wat is geluk? En hoe is het gesteld met geluk binnen het PO? Waarom worden mensen leerkracht? Er ontstond een mooie uitwisseling waarbij iedereen het eens was: het begint bij een gelukkige leerkracht. Het vak van leerkracht moet aan hen teruggegeven worden. Annemarie sprak de noodzaak uit om binnen de regio de verbinding te zoeken met elkaar, van elkaar te leren en elkaar te ondersteunen.

Onderwijscongres De gelukkige leerkracht Onderwijscongres De gelukkige leerkracht
obd-logo obd-logo