Geachte heer Van der Meer,
Op 13 oktober 2016 heeft u vragen gesteld over de uitvoering van het raadsbesluit van 24 mei 2016 inzake de Bobeldijk. Hierbij beantwoorden wij uw vragen.
Vraag 1 Welke acties hebt u sinds het raadsbesluit ondernomen om tot herstel van deze brandgevaarlijke situatie over te gaan?
Op 11 november 2016 hebben wij aan u een raadsbrief gezonden. Daarin hebben wij uiteengezet wat er na het raadsbesluit van 24 mei 2016 heeft plaatsgevonden. Wij verwijzen u naar deze raadsbrief.
Vraag 2 Wanneer start de feitelijke bouw van de nieuwe wagens?
Gezien het gemeentelijk inkoopbeleid moet de bouw van de woonwagens meervoudig onderhands aanbesteed worden. Inmiddels zijn er 3 bouwers uitgenodigd een offerte uit te brengen. De verwachting is dat de aanbesteding in november 2016 afgerond kan worden. Daarna zal met de uitvoering aangevangen worden. Wanneer dit zal zijn is afhankelijk van de capaciteit van de bouwer. Wij sturen aan op zo spoedig mogelijke uitvoering. De betreffende bewoners zullen bij de uitvoering betrokken worden.
Dit gaat om twee woonwagens. Zoals uit de raadsbrief van 11 november 2016 blijkt opteren twee bewoners voor een huurwoning van Intermaris in plaats van een huurwoonwagen van de gemeente. Dit betekent een langere realisatietermijn. In overleg met Intermaris zal deze termijn zo kort mogelijk gehouden worden.
Vraag 3 Wanneer verwacht u de daadwerkelijke oplevering?
Zie antwoord op vraag 2.
Vraag 4 Wat verhindert u nu nog om per direct met de bouw te beginnen?
Zie antwoord op vraag 2.
Vraag 5 Hoe verhoudt de opstelling van de gemeente zicht tot de voorbeeldfunctie van de gemeente als het gaat om het naleven van haar eigen regelgeving op het gebied van bijvoorbeeld brandveiligheid?
Wij zijn blij dat er nu concreet zicht is op de realisatie van de twee woonwagens en de twee huurwoningen. Hierdoor zal de brandveiligheidssituatie in 2017 aan de vereisten voldoen. Wij betreuren het echter wel dat dit zo lange tijd in beslag genomen heeft. De achtergronden hiervan zijn tijdens de commissievergadering van 26 april 2016 toegelicht.
Vraag 6 Wanneer kunnen wij deze informatie verwachten?
Wij verwijzen u naar de raadsbrief van 11 november 2016
Vraag 7 Wanneer kunnen deze mensen eindelijk de lang beloofde kavel overgedragen krijgen en hun wagen bouwen?
De mogelijkheid is aanwezig dat indien zij die op de wachtlijst staan liever een kavel kopen in plaats van een woning huren van Intermaris, een kavel kunnen kopen. In één geval is een kavel te koop aangeboden. De overige huishoudens op de wachtlijst hebben de voorkeur voor een huurwoning uitgesproken.
Wij vertrouwen er op u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Hoorn