Noord-Holland populaire kampeerprovincie

02-08-2016

Nederland is een kampeerland pur sang. We ondernemen jaarlijks ruim 35 miljoen vakanties, waarvan er zo’n 5,4 miljoen worden doorgebracht op de camping (ContinuVakantieOnderzoek, NBTC-NIPO Research). Beslist.nl signaleert deze zomer een grote vraag naar kampeerartikelen in Nederland. Noord-Holland is een veel bezochte bestemming. Bekijk voor de populairste bestemmingen en de laatste kampeertrends de infographic: Nederland kampeerland (https://www.beslist.nl/info/kamperen.html)!

Veel overnachtingen in Noord-Holland

Nederlanders brengen bijna de helft van alle kampeervakanties door in eigen land (2,6 miljoen in 2015). Populaire kampeerplekken zijn de kust, watersportgebieden en bos en heide landschappen. De meeste overnachtingen brengen Nederlanders door op kampeerterreinen in Gelderland (bijna 3 miljoen in 2015). Noord-Holland is met bijna 2 miljoen overnachtingen per jaar eveneens een geliefde kampeerbestemming. Zeeland noteert de hoogste kampeerdichtheid, met 775 overnachtingen per vierkante kilometer in 2015. Groningen is veruit de minst populaire kampeerprovincie in Nederland.

Kampeerdichtheid[1] per provincie

Zeeland (775)

Noord-Holland (725)

Overijssel (618)

Gelderland (586)

Limburg (585)

Drenthe (532)

Noord-Brabant (403)

Friesland (342)

Utrecht (304)

Flevoland (261)

Zuid-Holland (252)

Groningen (76)

Met de caravan naar Frankrijk

Voor meer dan de helft van de kampeervakanties vertrekken Nederlanders naar het buitenland (2,8 miljoen in 2015). Frankrijk is de populairste kampeerbestemming over de grens. Jaarlijks nemen we meer dan een miljoen vakanties voor onze rekening op Franse campings. De meeste campinggasten overnachten in caravans. 1 op de 10 meerpersoonshuishoudens in Nederland bezit een caravan: ons land is met ruim 455.000 geregistreerde caravans (boven 750 kg) caravanland nummer 1 in de wereld.

Nooit meer zwoegen in de regen

Beslist.nl ziet de online vraag naar kampeerspullen stijgen. In het huidige kampeerseizoen ligt het aantal zoekopdrachten naar tenten ruim 10% hoger dan vorig jaar. Veel kampeerders kiezen voor een pop-up tent of opblaastent, die door slimme constructies eenvoudig zijn op te zetten. De vertrouwde tentstokken verdwijnen daardoor langzaam maar zeker uit het campingbeeld. Veruit de meeste tenten zijn overigens groen van kleur, geheel in stijl met het decor waarin ze worden opgezet.

Luxe ’glamper’ of basic ’bamper’?

Kampeerders die geen tent willen opzetten gaan ’glampen’. Dit is het kamperen in luxe tenten, stacaravans of bungalows die bij aankomst op de camping al gereed staan. Sinds enkele jaren lopen veel vakantiegangers warm voor zo’n comfortabele kampeervakantie. Zogenaamde ’bampers’ gaan juist back to basic, zij trekken van plek naar plek met een compacte uitrusting en lichtgewicht trekkerstenten. Deze kampeerders zijn minder gesteld op luxe en kiezen bewust voor avontuur.

[1]Het aantal binnenlandse overnachtingen op kampeerterreinen per km2 in 2015 (bron: CBS)

kamperen kamperen