Stijgende lijn toerisme Hoorn

23-03-2016

Ook in 2015 trok Hoorn weer meer toeristen, die vaker terugkwamen voor een bezoek aan de stad. Tijdens deze bezoeken gaven zijn bijna 45 miljoen euro uit in Hoorn. Dat is de uitkomst van een onderzoek van NBTC-NIPO Research naar toeristische bezoeken aan 30 steden in Nederland. De sfeer en gezelligheid en het winkelen voor plezier blijft de belangrijkste reden voor bezoekers om naar Hoorn te komen.

 

In 2015 bezochten 471.000 Nederlandse toeristen Hoorn, 24.000 meer dan in 2014. In totaal brachten zij samen 1.175.000 bezoeken aan de stad. Dat is stijging van 16 procent ten opzichte het aantal bezoeken in 2014. Bezoekers bezochten Hoorn gemiddeld 2,5 keer. In 2014 was dat gemiddeld nog 2,2 keer. De meeste bezoekers komen uit eigen provincie (60%). Net als veel andere steden wordt Hoorn veel bezocht door 50-plussers (44%), gevolgd door de  groep van 25 tot en met 49 jaar (37%).

 

Redenen bezoek aan Hoorn

De belangrijkste reden om naar Hoorn te komen is en blijft het winkelen voor plezier, hoewel dit aandeel wel afneemt ten opzichte van eerdere jaren. Daarvoor komen een bezoek aan musea, evenementen en de horeca in de plaats. Vooral het bezoek aan de horeca is het afgelopen jaar aanzienlijk gestegen. Opvallend is dat bezoekers een bezoek aan de bioscoop ten opzicht van andere steden vaak noemen als reden om de stad te bezoeken.

 

Uitgaven

Gemiddeld besteden toeristen 38 euro tijdens een bezoek aan Hoorn. Dat is iets lager dan het landelijk gemiddelde van 40,80 euro. In 2015 gaven Nederlandse toeristen in Hoorn bijna 45 miljoen euro uit, ten opzichte van ruim 40 miljoen euro in 2014.

 

Bereikbaarheid

Uit het onderzoek blijkt dat de maanden juli tot en met september populair zijn voor een bezoek aan Hoorn; 32% van de bezoekers komt in de zomerperiode naar Hoorn. De periode januari tot en met maart is het minst populair. Veruit de meeste bezoekers komen met de auto naar Hoorn. Uit de peiling blijkt dat zij de stad per auto over het algemeen goed bereikbaar vinden en ook de bewegwijzering krijgt een ruime voldoende. Bijna de helft van de bezoekers blijft ongeveer een dagdeel in Hoorn.

 

Bijzonder jaar

Wethouder Ben Tap is enthousiast over de resultaten van het onderzoek. ‘2015 was een bijzonder jaar. Het Kaap Hoorn jaar en ook de komst van de Halve Maen hebben Hoorn als verborgen schat in de spotlights gezet, landelijk en ook internationaal. Meer mensen komen naar Hoorn, zij komen vaker terug en er wordt meer geld uitgegeven. Die stijgende lijn gaan we de komende jaren doorzetten. Er wordt hard gewerkt aan de oprichting van Hoorn Marketing en Holland Boven Amsterdam. Dat gaat ons helpen om Hoorn en onze regio nog beter en vaker op de kaart te zetten.’

Gemeente_Hoorn[1] Gemeente_Hoorn[1]
Kaap%20Hoorn%20logo%20website[1] Kaap%20Hoorn%20logo%20website[1]