Beantwoording vragen over doorstroming verkeer op provinciale weg

17-03-2016

Beantwoording van vragen gesteld door de heer Van Dijkhuizen (VVD) aan het College van B&W 

 

1. Hoe verklaart u de toegenomen verslechterde doorstroming op de Provincialeweg nadat de maximum snelheid op 70 km/uur is gebracht?

De hoeveelheid verkeer op de Provincialeweg (tussen Maelsonstraat en Liornestraat) is vanaf 2013 behoorlijk toegenomen. Van 34.100 in 2013 naar 36.150 motorvoertuigen in 2015. Een toename van 2.050 motorvoertuigen per etmaal. Deze toename heeft onder meer te maken met de aanleg van de N23 (Westfrisiaweg) die in 2014 is gestart. Vanaf 2014 vinden veel zandtransporten plaats vanaf de Schelphoek over de Provincialeweg naar de N23. Deze vrachtwagens trekken langzaam op. De zandtransporten gaan door tot en met oktober 2016. Door de toename van de hoeveelheid verkeer op de Provincialeweg is de doorstroming in de spits verminderd. Dit heeft geen relatie met de invoering van de maximum snelheid van 70 km/uur.

 

2. Hoe komt het dat de Groene Golf niet werkt? Is deze wellicht buiten werking gesteld en zo ja, waarom dan? En wanneer wordt dat weer hersteld?

Op 25 februari 2015 hebben wij de verkeerslichten op het kruispunt Provincialeweg - Liornestraat - Zwaagmergouw vervangen. We hebben in de beginperiode problemen gehad met de koppeling van deze nieuwe lichten met de bestaande verkeerslichten op de Provincialeweg. Hierdoor heeft de groene golf tijdelijk niet gewerkt, zoals ook duidelijk te zien is in het door u genoemde filmpje op YouTube. De koppeling tussen de verkeerslichten is hersteld nadat dit filmpje opgenomen is. De groene golf, tussen de afslag Oostergouw en de afslag Keern, werkt vanaf dat moment weer. We zien echter dat het verkeer met name in de spits moeite heeft om gebruik te maken van de groene golf. De golf is dan wel in werking, maar het verkeersaanbod is te groot om in de groene golf het volgende kruispunt te passeren. Dit verkeer moet dan een cyclus blijven staan om in de volgende golf verder te kunnen rijden. Zie ook ons antwoord op vraag 6.

 

3. Hoe vaak wordt er onderhoud gepleegd aan de verkeersregelinstallaties (VRI’s) op de Provincialeweg tussen Hoorn 80 en de turborotonde?

Wij laten de verkeerslichten wekelijks controleren op de technische werking. De controle van de verkeerskundige werking (verkeersafwikkeling, enz) vindt plaats in de vorm van een schouw op straat. Momenteel wordt de verkeerskundige werking bekeken als een VRI wordt geplaatst en als er meldingen of klachten zijn.

 

4. Hoe vaak zijn er andere werkzaamheden verricht aan de VRI’s na 23 april 2015 en wat hielden die werkzaamheden in?

In mei en juni 2015 is het regelprogramma (software) van de verkeerslichten op het kruispunt Provincialeweg - Liornestraat - Zwaagmergouw aangepast en de koppeling met de andere verkeerslichten op de Provincialeweg hersteld. In september 2015 hebben we de verkeerslichten op het kruispunt Provincialeweg - Kernweg - Scheldeweg vervangen door een nieuwe verkeersregelinstallatie.

 

5. Bent u het met ons eens dat een onjuiste afstelling van VRI’s kan leiden tot gevaarlijke situaties op de weg? En zo ja, wat doet het College er aan om gevaarlijke situaties te voorkomen dan wel te beperken?

Onjuiste afstelling van de verkeerslichten is niet goed voor de verkeersafwikkeling en kan leiden tot irritaties bij weggebruikers. Daarom monitoren wij de afstelling van de verkeerslichten regelmatig en passen de verkeersregeling wanneer nodig aan. Van gevaarlijke situaties als gevolg van onjuiste afstelling is geen sprake.

 

6. Wat gaat het College doen om de doorstroming op de Provinciale weg op korte termijn te verbeteren?

Wij hebben Royal HaskoningDHV opdracht gegeven om onderzoek te doen naar mogelijkheden tot verbetering van de doorstroming op de Provincialeweg. Wij verwachten de rapportage eind deze maand. Dan wordt duidelijk welke maatregelen nodig zijn om de doorstroming te verbeteren. Wij stellen de raad op de hoogte van het resultaat van het onderzoek.

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Hoorn  

Gemeente_Hoorn[1] Gemeente_Hoorn[1]
Kaap%20Hoorn%20logo%20website[1] Kaap%20Hoorn%20logo%20website[1]