Om het toerisme in de regio verder te stimuleren is meer verbinding nodig. Dat is de conclusie van de opening van het toeristisch seizoen West-Friesland 2016 bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Het eerste deel van het programma was een televisieregistratie met een discussie over de groei van het toerisme in de regio onder leiding van presentator Robert-Jan Knook (ANP/BNR). Aan tafel Jeroen Kor van de net opgerichte DMO (Destinatie Marketing Organisatie) Holland boven Amsterdam. Samenwerken met alle partijen in de regio is van levensbelang, zei hij. Ellen Klaus (specialist op het gebied van gebiedspromotie) pleit voor het beter naar voren brengen van de identiteit van de regio. Pas dan kun je een mooi verhaal vertellen, zei Klaus. René van den Broeke liet vol trots en nog voor de opening ‘zijn’ nieuwe complex van de stoomtram aan iedereen zien. Wij verbinden letterlijk in de regio, zei Van den Broeke.
Na de televisieregistratie gingen alle bezoekers in kleine labs brainstormen over de toeristische kansen die in de regio liggen. Hieruit kwam onder meer naar voren dat we trotser moeten zijn op het water in de regio. Noord-Holland is immers de grootste watersportprovincie. Ook werd een West-Friesland-pas voorgesteld waarmee je de pareltjes in de regio kunt bezoeken. Tenslotte kwam het idee om het verhaal van de VOC-steden in West-Friesland verder uit te bouwen, onder het thema ‘goud’.
De officiële opening van het toeristisch seizoen was op een bijzondere plek. De Museumstoomtram Hoorn-Medemblik viert het veertig jarig bestaan van de Historische Driehoek Hoorn-Medemblik-Enkhuizen. Een belangrijke stap is de opening van Tramstation Hoorn in het voorjaar van 2016. Een bijzonder project dankzij de BankGiro Loterij. In deze ‘Toegangspoort voor het toerisme naar West-Friesland in de Poort van Hoorn’ zullen de 100.000 jaarlijkse bezoekers van het museum worden verwelkomd.
Het onafhankelijke platform OndernemendWestFriesland is er voor ondernemers en ondernemende mensen die elkaar willen inspireren en kennis willen delen om verder te groeien. Het platform heeft daarvoor een kwalitatief hoogwaardig netwerk beschikbaar en organiseert inhoudelijk gedreven business events & more.