Boete van € 250.000 voor Arriva

ingevoerd op 10-1-2006

Het ROA legt busbedrijf Arriva een boete op van € 250.000 in verband met de achterblijvende uitvoering van het openbaar vervoer in Waterland sinds de start van de dienstregeling op 11 december 2005. De boete is vooralsnog beperkt gebleven, omdat er recentelijk duidelijke verbeteringen zijn te constateren. Door middel van de boete wil het ROA Arriva verder aanzetten om haar diensten volledig volgens de afspraken uit te voeren. Ook veel inwoners van Hoorn die met de bus naar Volendam of Amsterdam gaan, waren de afgelopen tijd de dupe van Arriva.

Na aanhoudende klachten over punctualiteit en uitvoering van de dienstregeling beloofde Arriva dat met ingang van 9 januari 2006 de dienstregeling op orde zou zijn. Volgens de eerste bevindingen van het extra toezicht dat het ROA instelde, zijn er duidelijke verbeteringen te zien. Zo was de uitval van ritten op die datum minimaal. Toch zijn volgens de ROA-waarnemingen de prestaties van Arriva nog steeds niet volgens afspraak. Ook op 9 januari bleken nog te veel bussen niet op tijd te rijden.

De verbetering van de prestaties is de reden dat de boete vooralsnog beperkt is gebleven. Het ROA heeft de contractuele ruimte om een boete tot en met een bedrag van € 1,5 miljoen op te leggen vanwege het onvoldoende uitvoeren van de afgesproken dienstregeling.

Ook de komende weken zal het ROA de prestaties van Arriva nauwlettend in de gaten blijven houden. Indien nodig zal het ROA opnieuw boetes opleggen. Voor de uitvoering van het OV in de concessie Waterland ontvangt Arriva jaarlijks € 10 miljoen van het ROA. De concessie heeft een looptijd van zes jaar.

Het ROA drong er verder bij Arriva op aan om naar de gedupeerde reizigers een gebaar te maken om te laten zien dat de slechte dienstverlening van de afgelopen weken een zaak is die het bedrijf achter zich wil laten.