Tunnel-plannen mogelijk van tafel bij nieuwe coalitie
25-3-2014 Eerste gesprekken over nieuwe coalitie
HOORN - In een goed gevulde raadszaal kwamen maandagavond de Hoornse politieke partijen bijeen om de verkiezingsresultaten te bespreken. Doel was om te kijken hoe een nieuwe coalitie tot stand kan komen.
De PvdA heeft de afgelopen dagen, als grootste fractie, met alle partijen gesprekken gevoerd. De PvdA heeft zich laten adviseren over het samenstellen van een nieuwe coalitie. Op basis van die gesprekken heeft de PvdA een beperkt aantal partijen uitgenodigd om woensdag verder te praten: SP, D66, Hoorns Belang, HOP, CDA, VVD, Groenlinks en HSP. Judith de Jong maakte al snel duidelijk dat alle partijen die tegen het aanleggen van de tunnel zijn nu ook bereid zijn om een raadsbesluit te nemen om het plan ongedaan te maken.
GL: ”feest der democratie”
Samir Bashara (GL) riep op om over de verschillen in tunnelopvattingen heen te stappen, er moest immers gewerkt worden aan enkele zeer belangrijke thema’s waaronder de financiën en de komende decentralisatie. Hij sprak over het feest der democratie en het feest der verzoening.
Partijen willen ’kilte’ kwijt
Meerdere partijen wilden niet dat de scheidslijn die in de raad is ontstaan rondom de tunnel, en ook merkbaar was in andere dossiers, nog langer zou worden doorgezet. De kille verhouding van de afgelopen periode moest wat hen betreft beëindigd worden.
Over het algemeen werd er wat zorgelijk gekeken naar het politieke landschap met veel fracties en de afwezigheid van grote fracties. Louwman: “De grootste fractie heeft nu 5 zetels, gevolgd door 3 fracties met 4 zetels, in de vorige periode had de grootste fractie 6 zetels, 3 fracties hadden er toen 5.” De 4 grootste gingen tezamen terug van 26 zetels naar 17 zetels.
SP constateerde dat de gemeenteraad duidelijk een ruk naar links had gemaakt en dat die verandering ook tot uitdrukking gebracht moest worden in de samenstelling van het college.
Onduidelijk of D66 mee wil doen
Opmerkelijk was dat Helling namens D66 met veel azijn duidelijk maakte dat zijn partij niet aan zet is. De TunnelNee- partijen moeten maar eerst een college proberen te vormen en als dat niet lukt dan kan mogelijk opnieuw met D66 gesproken worden want “D66 ontloopt nooit zijn verantwoordelijkheid”. Deze opstelling verbaasde de toehoorders omdat D66 bij herhaling terecht kenbaar heeft gemaakt dat er in Hoorn veel meer gaande is dan alleen de Tunnel. Nu er gewerkt kan worden aan die andere belangrijke D66-dossiers doet D66 als een verveeld kind niet mee. Helling liet in het midden of hij inging op de uitnodiging van de PvdA voor aanstaande woensdag.
VVD: verlies niet door tunnel
De opstelling van de VVD wekte meer bewondering. Louwman gaf aan dat de VVD inging op de uitnodiging en dat wat hem betreft in principe elk onderwerp bespreekbaar is mits de VVD zich zou kunnen herkennen in het coalitieakkoord. Louwman wilde er echter niet aan om het verlies van VVD te wijten aan de tunnel. Het verlies was volgens hem het gevolg van een landelijke tendens. In Hoorn verloor de VVD echter 33% van de stemmen, landelijk verloor de VVD “slechts” 23%.
Michiel Pijl was de tunnel al voorbij, hij pleitte nogmaals voor de belangrijke CDA-thema’s leefbaarheid in de wijken, zorg en economie. Pijl was van mening dat recht gedaan moest worden aan de verkiezingsuitslag.
GroenLinks opteert voor een sociaal progressief college en geeft de voorkeur aan een college bestaande uit landelijke partijen, aangevuld met HOP.
VOCH hield nog weer eens een betoog voor de tunnel. In tweede instantie was de toon meer genuanceerd, Ruppert pleitte voor een zorgvuldig afweging van de diverse aspecten en mogelijkheden binnen de Poort van Hoorn.
HSP en HOP samen
De lijsttrekker van HOP, Robert Vinkenborg, was van mening dat het voor een partij met twee raadszetels moeilijk wordt om in het college vertegenwoordigd te zijn. Om de versnippering in de raad te beperken maakte hij kenbaar dat HSP en HOP tezamen wilde deelnemen aan het coalitieoverleg. In dat geval zou deze combinatie opteren voor 1 wethouder.
Bij elkaar tellen HSP en HOP 4 raadszetels, net zoveel als de SP. Deze actie werd in de zaal met enige verbazing aangehoord. HSP had een lijstverbinding met GroenLinks en gaat nu een samenwerkingsverband aan met HOP om HOP aan een wethouderszetel te helpen. Monogamie bestaat niet in de politiek maar nu wisselen de relaties wel heel erg snel.
Reactie: (Bert Laan)
31-3-2014, 12:24
Zojuist het persbericht gelezen over de nieuwe coalitie die zich aankondigt. Het gaat prachtig worden in onze stad. Ik ben blij voor iedereen..
Reactie: (Jeroen Vogel)
31-3-2014, 11:39
@Mitchie
HoornTunnelNee heeft sinds 2012 actie gevoerd: eerst met een aanvraag voor een referendum, daarna met een rechtszaak op eigen kosten en vervolgens met een website, Facebook-pagina en posters plus flyers.
Waar waren de voorstanders van de tunnel toen? Zij hebben de vorige coalitie in hun eentje laten opereren. Niemand van de voorstanders begon een campagne.
Ik snap dat je teleurgesteld bent, maar zo werkt het nu eenmaal in een democratie.
Reactie: (Bert Laan)
31-3-2014, 10:12
Bijzondere opvattingen , meneer Mitchie Groot.
Ik ben blij dat de meerderheid van de stad er anders over denkt. We kunnen nu eindelijk verder.
Reactie: (Mitchie Groot)
30-3-2014, 22:40
@bert laan. De stad heeft niet gesproken. Een groot deel is er in getuind door eenzijdige praatjes van jullie. Dankzij tunnel nee staan we veel verder van een echte oplossing voor een veilige, schonere en mooiere toegang.
@juliette. Tja ..ach..koekoek
Reactie: (Juliette Schouten)
30-3-2014, 14:00
Beter is om iedereen een lapje grond te geven, dan een stuk autoweg. Zo kunnen meer mensen in hun eigen voedsel voorzien en hoeven we minder vaak of helemaal niet meer de autowegen op. Het is zo simpel.
Reactie: (Bert Laan)
30-3-2014, 13:16
Vanmiddag neemt HoornTunnelnee met een beknopt feestje afscheid van zichzelf. Ons werk zit erop, de stad heeft gesproken. De meerderheid is daar, de weg is duidelijk, Hoorn weet waar het naar toe moet.
Dank aan iedereen voor de uitgesproken steun.
Reactie: (Wally Ooms)
30-3-2014, 13:14
De verkiezingen draaiden naast andere zaken voor een belangrijk deel om de aanleg van een nieuwe weg met tunnel. Van vele tientallen miljoenen. Afgaande op de verkiezingsuitslag genoot dat project niet de voorkeur.
Het alternatieve plan vergt de helft daarvan, waarbij zo snel mogelijk actie moet worden ondernomen om subsidie te verkrijgen waardoor het wellicht ook financieel behapbaar blijft.
Hoogste tijd voor een stevig onderzoek.
Reactie: (Jeroen Vogel)
30-3-2014, 12:31
Wally, die vergelijking met het sociaal domein was een leugen om kiezers te trekken. De 1,7 miljoen per jaar voor het pro-tunnelplan wordt volledig gefinancierd uit een pot dat louter is bestemd voor infrastructuur, evenals de 1 miljoen per jaar voor het alternatieve plan.
De verkiezingen draaiden om 7 ton. Daarvoor kun je mensen netaan in de Waterhoorn laten zwemmen.
Reactie: (Wally Ooms)
30-3-2014, 10:36
Terwijl aan de achterkant van het gemeentehuis de hele sociale santemekraam de deur wordt uitgeschopt: "Wegwezen gehandicapten, ouderen, sportverenigingen, muziekverenigingen, zwembaden..... we hebben geen geld", wordt op het balkon het gemeentebestuur toegejuicht. De pot "Tunnel" is weer gevuld. Vooraan bij de toejuichers staat Gerard van de Draai. Duimen omhoog, tranen in de ooghoeken. "Geweldig gedaan mensen. Toppie".
Keuzes, heer van de Draai. Keuzes.
Reactie: (gerard vd draai)
29-3-2014, 23:24
@wally ooms: hoe komt u erbij dat de reserve parkeren en infrastructuur ieder jaar leeg zou zijn? Er wordt al jarenlang geld gespaard in deze pot, juist voor nieuwe investeringen in parkeren en infrastructuur.
Reactie: (Paul Blom)
29-3-2014, 23:15
De begroting van Hoorn bedraagt € 250.000.000 per jaar.
Iedere parkeerder op alle locaties -ook buiten het centrum- draagt bij aan de pot.
Ook de onderdoorgang is een infrastructuur diepte investering.
Fijn dat zelfs in Frankrijk het NHD dagelijks wordt bezorgd om goed op de hoogte te kunnen blijven van het Hoornse wel & wee.
Maar hoe dan ook moeten de lopende rekeningen betaald worden: enkele miljoenen.
Zoals ik al eerder aanhaalde:
Iedereen heeft alleen last van andermans auto.
Ben benieuwd wat het 'ondernemende' bij de H. O. P. betekent.
Reactie: (Jan van Leek)
29-3-2014, 21:40
@wally, volgens de plannen verdwijnen parkeerplaatsen op het Pelmolenpad (bebouwing) en de Noorderveemarkt (gracht). In totaal hon-der-den parkeerplaatsen. Dus geen inkomsten hiervan en veel minder parkeerplekken aan het einde van de tunnel.
VVD-er Hooijmaijers is een veroordeeld crimineel. Goed dat hier memoreert aan zijn schandelijk rol. Het is nu een stuk begrijpelijker dat de VVD alhier zo vasthoudt aan die tunnel.
Reactie: (Wally Ooms)
29-3-2014, 20:34
De tolwegen in Frankrijk en elders, heer Blom, worden volledig gefinancierd door de gebruikers ervan. Prima.
De gemeente Hoorn heeft het argument "de gebruiker betaalt" er op enig moment met de haren bijgesleurd toen bleek dat de weerstand tegen de tunnel groter werd. Het klinkt immers redelijk.
Maar het slaat alleen echt helemaal nergens op. De parkeeropbrengsten maken al een hele lange reeks van jaren deel uit van de begroting van de gemeente Hoorn en worden ingezet voor infrastructurele en andere zaken. Die pot is elk jaar tot de laatste cent leeg en klaarblijkelijk heel hard nodig.
De gemeente doet het nu voorkomen alsof men probleemloos zonder die pot kan en de parkeeropbrengsten kan inzetten voor de aan te leggen C-weg. Met daarbovenop het flauwekulargument "de gebruiker betaalt". Oftewel, de mensen die geld stoppen in de parkeermeters hebben ook gebruik gemaakt van die tunnel.
Maar zoals u weet kun je de binnenstad op meerdere manieren benaderen en is het dus helemaal niet zo dat iedere betalende parkeerder ook door die tunnel de stad is ingekomen. Is echt pure flauwekul.
Dat u voorstander bent van die tunnel is prima, maar zadel de bevolking niet op met de leugen dat al die miljoenen worden betaald door de gebruikers van die peperdure C-weg.
Reactie: (Paul Blom)
29-3-2014, 20:07
Beste Wally Ooms
Aangezien jij meermaals pendelt tussen Hoorn en Frankrijk waardeer je het bestaan van de Autoroute en betaal je zonder mopperen elke keer ondanks kans op files.
Of ben jij zo faliekant tegen zulke prestige projecten dat je uitsluitend de B of D routes volgt? PvdA corifee vd Ploeg haalde fors uit naar zijn partij bij P&W dat het daar totaal ontbreekt aan progressiviteit en toekomst visie. Bij de college onderhandelingen 2002 werd het plan door van Es omarmt, net als in 2006 en 2010. Ver voor Hooimeier dat deed.
De PvdA heeft geen stemmen gewonnen, alleen niet verloren door zich te scharen achter een 'one issue' groep. De NEE stemmers hebben net zo'n kleine wankele meerderheid als de JA coalitie voor de verkiezingen.
Reactie: (Wally Ooms)
29-3-2014, 18:25
Van Hooijmaijers is inmiddels bekend dat hij zich graag stortte in projecten om daar zelf financieel wijzer van te worden. Om die reden mogen de onder zijn leiding in gang gezette projecten best nog wel eens tegen het licht gehouden worden.
Hooijmaijers maakte deel uit van het adviesorgaan Taskforce Ruimtewinst. Deze club adviseerde enkele jaren geleden aan de gemeente Hoorn om het project Carbasiusweg op te zetten. Geen ondertunneling dus van het Keern, want dat zou in de ogen van Hooijmaijers en zijn club immers een verkeersinfarct veroorzaken tijdens de aanleg ervan, maar een compleet nieuwe weg van de provinciale weg, dwars door een bebouwd gebied, met een tunnel onder het spoor en uitkomend in de Grote Waal.
Een miljoenenproject. Als ik of willekeurig wie dat ooit zou hebben geopperd zou het plan zijn weggehoond, maar omdat het uit de koker kwam van de club met de fraaie naam verkreeg het steun vanuit de gemeenteraad. Er moest immers maar eens wat gebeuren aan dat stilstaande verkeer daar aan het Keern. En als je de financiele implicatie uitsmeerde over tientallen jaren dan zou het draaglijk zijn.
Dit wel met het advies van de club Hooijmaijers om subsidie aan te vragen bij het Rijk en ProRail. Die financiele deelname bleef uit. Althans, die werd verspeeld. De subsidieaanvraag bij het Rijk werd te laat op papier gezet en dus maar helemaal niet ingediend en ProRail had op dat moment andere grote projecten lopen en deed dus effe niet mee.
Maar dat mocht de pret niet drukken. Wie A zegt moet natuurlijk ook B zeggen. Voort op de ingeslagen weg. Zonder een stuiver subsidie en doof voor geluiden uit de samenleving dat mede vanwege de financiele crisis en het uitblijven van co-financiering een dergelijk project veel te duur was. Die crisis zou wel weer een keer over raken en die burgers moesten niet zo zeuren vond een uiterst krappe meerderheid van de gemeenteraad. De arrogantie ten top.
Inmiddels heeft de bevolking gesproken. Godzijdank. En kan zonder Hooijmaijersachtigen worden bekeken of er noodzaak is tot ondertunneling en zo ja wat dat zou kosten. En vooral wie er in dat geval zouden participeren. Bij bevonden noodzaak is het zaak om een goed gesprek te voeren met ProRail, die als beleid heeft om gelijkvloerse overgangen om te zetten in ongelijkvloerse. Als zowel het Rijk als ProRail deelnemen of het project in zijn geheel voor hun rekening nemen dan kunnen we met gebruikmaking van de bestaande infrastructuur en enkele logistieke aanpassingen bezien of de ondertunneling van het Keern alsnog moet worden uitgevoerd.
Maar tientallen miljoenen uitgeven aan een nieuwe weg omdat het Keern moet worden afgezet komt op hetzelfde neer als een nieuw huis kopen vanwege een verbouwing aan het bestaande huis. Echt te zot voor woorden. De nieuwe gemeenteraad mag zich hierover buigen. Hopelijk zonder financieel betrokken adviesclubjes.
Reactie: (Jasper)
29-3-2014, 14:08
Oke Jeroen. De punten die jij noemt, daar ben ik ook voorstander van. Deze punten zijn ook terug te vinden in de plannen van de Poort van Hoorn. Dus alleen maar goed.
Alleen ik vind dat je dit plan in zijn geheel moet zien, dat is de kracht, alleen op deze wijze pak je het gehele gebied aan. Fietsers, auto's, voetgangers, veiliger naar station, school, GGD, Brijder, Albert Hein, Opvang daklozen, de binnenstad, parkeerplaatsen, park schouwburg, ons nieuwe stadstrand, station, ziekenhuis, grote waal, Haven, etc etc. er in en ook eruit! Dus het wordt echt tijd dat Hoorn investeert in de toegankelijkheid en daar hoort ook deze tunnel gewoon bij.
Reactie: (Jeroen Vogel)
29-3-2014, 13:27
@Jasper, dank je.
Maar ook het plan van de tegenstanders is niet per sé slecht als je kijkt naar drie onderdelen: verhuizing busstation, directe aansluiting Maelsonstraat op ProvWeg en een permanente parkeervoorziening op het Transferium. Het plan wil echter ook voorzien in fietstunnels/bruggen en dit kan niet zonder het Keern aan te passen. Het originele idee voorzag wel in het scheppen van ruimte daarvoor.
Bovendien, en dat is het mooiste, ging de hele strijd om een verschil van 7 ton op jaarbasis. Dat is absoluut peanuts op een jaarbegroting van zo'n 180 miljoen.
Ik ben voor- noch tegen een tunnel. Ik was wel tegen de vorige coalitie en hun diplomatiek gemiereneuk bij het weigeren van het referendum. Vooral D66 mag zich schamen om zo'n verloochening van de eigen waarden.
Reactie: (Jasper)
29-3-2014, 12:00
@Jeroen Vogel.. Ik ben het met je eens. Misschien is de term terreur niet goed gekozen. Laten we het houden op "fanatieke tegenstanders" die eenzijdige informatie verstrekken.
@ Jan van Leek: Ieder plan heeft voor en tegens. Dit plan is vooral bedoeld om verkeer te spreiden en te scheiden. Lees het nog eens goed. Een beter doordacht plan met inbreng van de inwoners zal er voorlopig niet komen. En als er een nieuw plan wordt ontwikkeld (over 10 jaar ofzo?) wat kwalitatief in de buurt komt, dan zullen daar weer tegenstanders met hun eigen keukentafel ideeën van alles over gaan vinden. Die zullen ook fanatiek gaan roepen om een referendum. Dus vertrouw op de deskundigheid van de ontwikkelaars. Inderdaad de kosten zijn fors, maar te overzien. Ik zie het als achterstallig onderhoud. Het had al veel eerder moeten gebeuren. Het gaat niet alleen over kosten. We moeten kijken naar de baten.
http://www.hoorntunnelja.nl/visie
Reactie: (Jan van Leek)
29-3-2014, 10:43
Wat is de logica van een tunnel, als je aan het einde ervan 500-600 parkeerplaatsen weghaalt zonder hiervoor alternatieven te bedenken. Denk je nu echt dat de boel dan niet vastloopt? Dus jullie gelijk, voor de anti-tunnel mensen was erg het makkelijk scoren tegen zulke dure onzin. Die centen kunnen beter geïnvesteerd worden in echte oplossingen.
Reactie: (Jeroen Vogel)
29-3-2014, 06:54
Uit de reacties blijkt maar weer dat het referendum toch gehonoreerd had moeten worden. Dan hadden we op dat onderwerp precies geweten wat de bevolking wilde.
Maar tegenstanders van een plan omschrijven als "terroristen" gaat wat ver. Zulk taalgebruik maakt dat je minder serieus genomen wordt en dat is erg jammer als je verder een goed punt hebt.
Reactie: (Bob Mans)
28-3-2014, 19:20
Tje geen tunnel betekent nog minder bezoekers in de binnenstad,ellenlange wachttijden voor het spoor en dure parkeerplaatsen. Niet echt uitnodigend. Helaas heeft de anti tunnel terreur gewonnen,schreeuwende anti tunnel terroristen op facebook die blijkbaar verder niets te doen hebben dan de hele dag tegen de tunnel te schreeuwen. Andere plannen of ideeën hebben we niet van ze gehoord. Lekker makkelijk gescoord en nu gaan er een hoop nitwits plaatsnemen in de gemeenteraad,ben benieuwd hoe dat afloopt..
Reactie: (Mitchie Groot)
28-3-2014, 19:11
Beste voorstanders. Ik denk inderdaad dat we harder moeten brullen. Ik vind dat de middenstand van Hoorn in actie moet komen! Die anti tumnel terreur moet maar eens afgelopen zijn dat kunnen we omdraaien. Het juiste spoor is er onderdoor!
Reactie: (Fons de Boer)
28-3-2014, 18:26
Nu de tunnel niet komt zal de middenstand hier zeker last van ondervinden in het centrum van Hoorn. De binnenstad van Hoorn wordt zeer onaantrekkelijk om te bezoeken vanwege de soms ellenlange wachtijden bij de spoorbomen.
Reactie: (Paul Blom)
28-3-2014, 17:10
O.K. de zetelverdeling in de nieuwe raad is 19 tegen en 16 voor de tunnel!! Bij dezelfde omgekeerde stand brulde 700 inwoners om een referendum omdat de meningen "bijna" gelijk waren. Moeten de voorstanders nu ook een handtekeningen actie beginnen om dezelfde redenen ? de burgemeester betoogde gister-avond dat het totale gemeente-budget € 250.000.000 bedraagd! Wat maken die mensen zich dan druk over € 1.500.000 als 'diepte'-investering. Na gebeuren er vele ernstige ongelukken op de drukke kruising van de Provincialeweg en Keern en op de spoorovergang en staan er per uur 25 minuten files aan beide zijden van het spoor de lucht te vervuilen. Met de vrije spoorpassage (onder / boven) gaat al dat verkeer geleidelijk de stad in en uit, niet in blokken. Waar is bewezen dat mensen alleen naar een mooie stad willen komen als er een tunnel is ? Rijdt U nog steeds over de Schellingwouderbrug naar het centrum van Amsterdam ? 'Iedereen heeft alleen last van andermans auto'
Reactie: (Ddhont)
27-3-2014, 19:25
@Mitchie
Ik denk dat we redelijk op dezelfde golflengte zitten; de huidige locatie van de Brijder vind ik niet ideaal.
Ik weet dat sommige groepen 'lastig' zijn en ook ik heb hier geen pasklare oplossing voor.
Maar het is natuurlijk niet zo dat deze mensen bepalend zijn voor de toegang tot Hoorn :)
Zoals gezegd ik denk dat we aardig dezelfde mening toebedaan zijn voor wat betreft jouw eerdere reacte over het topic.
Reactie: (Juliette Schouten)
27-3-2014, 10:11
Je moet soms even wat langer wachten als je perse over het Keern richting de binnenstad wilt, maar dat is niet iets om je druk over te maken. Veel mensen staan dagelijks in files. Maar er zijn erbij die gewoon de spitstijden ontwijken of een andere route nemen. Zelf kunnen we ook wel wat aan dit soort ergernissen doen. Het moet niet zo zijn dan automobilisten denken dat de wereld van hun.
Reactie: (Mitchie Groot)
27-3-2014, 07:33
@DDHont.
Het gaat niet over de Brijder. Maar om de toegang van Hoorn. Ik ben het met jou eens. Daar gaat ik verder niet over beginnen. Maar ben je benieuwd hoe daar naast Heddes aan toe gaat? Vraag het eens aan de bewoners van dit stukje Keern. Waar de gemeente overigens van plan is om ook een dakloze opvang te gaan beginnen. Alle prima en noodzakelijke initiatieven met een belangrijke maatschappelijke functie. Maar wel met uitstralings effecten op de ingang van onze stad.
Reactie: (Ddhont)
26-3-2014, 21:51
Hi Mitchie,
Ik zat je stuk met belangstelling te lezen en kon mezelf daar aardig in vinden. Totdat ik " verwelkomd door dealende en gebruikende klanten van de Brijder Stichting" las.
Erg jammer dat je over de rug van deze mensen je argumenten kracht bij wil zetten (zo komt het bij mij althans over). Deze mensen zijn niets minder dan de andere bewoners. Alsof er dealers of junks op je autoraam staan te kloppen.
Kom op man - hou je gewoon bij je stelling / argumenten. Dat is ruim voldoende.
Reactie: (S. Boom)
26-3-2014, 21:34
Is het plan nou echt van de baan dan? Jammer..ik heet wel Boom maar van die spoorboom op het keern word deze jongen echt hor en dol.
Reactie: (Michie Groot)
26-3-2014, 21:07
Beste ondernemers van Hoorn,
Elke ondernemer in Hoorn is gebaat bij een mooie stad en toegankelijke stad. Hier komen mensen op af en het maakt het plezierig. Wat u allen gemeen hebt is dat u een oplossing wenst. Of u nu mooie kleding verkoopt of pizza's rond brengt.
En door de anti tunnel acties komt er geen oplossing. Dus wachten we weer. De antitunnel fanaten hebben helaas niet door dat ze een anti oplossing comité zijn geworden.
Vanuit allerlei angsten gedreven en mensen met angst hebben nachtmerries. Mensen met vertrouwen hebben dromen. Meestal zijn dit ook nog eens goede ondernemers. Dat ben ik overigens niet.
Helaas zijn er teveel angsthazen. Maar ja..in die stad wonen wij.
Reactie: (De Andere Ondernemers Binnenstad Hoorn)
26-3-2014, 19:59
Toch knap dat hr. Schutz namens Ondernemers Binnenstad Hoorn kan spreken. Wij zijn namelijk van mening dat er betere wegen zijn om de binnenstad aantrekkelijker te maken. Met 60 miljoen kun je ook veel andere dingen doen.
Reactie: (Ondernemers Binnenstad Hoorn.)
26-3-2014, 19:09
Mitchie Groot.
Wij zijn het volkomen eens met je ingezonden stuk.Volkomen objectief en wars van valse sentimenten.Bravo!
Reactie: (Juliette Schouten)
26-3-2014, 09:34
Maar diezelfde mensen van de Brijder Stichting ruimen wel onze troep op in deze omgeving.
Reactie: (Mitchie Groot)
25-3-2014, 22:01
Mooi stukje. De rituele dans is begonnen.
Natuurlijk kan je zeggen dat anti tunnel partijen hebben gewonnen. . Van harte! Maar we schieten er helaas niks mee op. Helaas is er geen winnaar.
In deze economische tijden is het ook heel makkelijk om onze burgers mee te nemen in doemscenario's en financiële donder gedachten, vooral als de hele anti tunnel campagne suggereert dat de burgers financieel het schip in gaan. Het ging voornamelijk over de kosten.
Ook op deze site werden verantwoordelijke plannenmakers beschuldigd alsof de maffia er achter zit door, zowel redactie als columnschrijver.
Maar..Vanmorgen weer eens gekeken op de provinciale weg. Die fietstunnel lag er nog niet. De rijen fietsende scholieren waren er nog wel (!) en deze scholieren staken nog steeds schuin over op dit kruispunt bij de BCC. Erg gevaarlijk. Toen liep ik einde van de middag van het station langs van Dedemstraat. De auto's stonden vanaf het zebrapad bij ingang van het ziekenhuis tot en met het kruispunt keern, dampten in de file.
Vraag eens aan deze mensen, hoe ze dit vinden! Het gaat niet alleen om de inwoners, het gaat ook om de mensen die hoorn dagelijks gebruiken als forens. Ik ben inwoner van Hoorn en kijk verder dat de huidige economische situatie. Maar naar de toekomst van onze stad en we lopen achter en de oplossingen lopen bij ons weg.
De nieuwe coalitie zal de doorlooptijd van een besluitvormingtraject van dergelijk groot project nooit overleven. Dat betekent dat we pleisters blijven plakken en veel geld stoppen in plannen en nooit tot actie over kunnen gaan. Dat blijkt maar.
Dus tunnels of geen tunnels. Gelijk of geen gelijk. Daar gaat het niet meer over. Ik voorzie weer een traject van inspraakavonden ideeenbussen adviesbureau's.
Jammer als dit complete plan van de poort niet door gaat. Want de problemen zijn er nog wel en zullende komende jaren niet afnemen.
Mijn oproep aan de pro tunnel partijen is: Denk er aan, er zijn ook veel burgers die wel op jullie hebben gestemd en dus een oplossing willen.
De poort van Hoorn is nu een wachtende rij auto's verwelkomd door dealende en gebruikende klanten van de Brijder Stichting en in die stad wonen wij.
Reactie: (Sebastiaan Hol)
25-3-2014, 19:27
Inderdaad is de "Partij der Thuisblijvers" ook dit keer de grootste partij. Alle partijen (ook de winnaars) in de gemeenteraad dienen zich dus bescheiden op te stellen. Maar vooral de grote verliezers: VOC Hoorn, VVD en FT.
Reactie: (cees v dmaat)
25-3-2014, 15:12
Hoeveel kosten zijn er al gemaakt voor de tunnel plannen als ik een schatting mag maken ligt dit al gauw tussen de 8 en10 miljoen euro
Reactie: (Sietze Sietzema)
25-3-2014, 13:07
Best een goed stukje, maar jammer van het azijn wat de schrijver voelt t.a.v. D66. Jammer van HoornGids dat nooit duidelijk is wie de inbrenger is van de stukken. Objectief is het niet in ieder geval.
Over D66: Helemaal niet zo raar dat D66 niet staat te springen om mee te werken aan een coalitie die de besluiten van de vorige raad wil terug draaien. Voor zover bekend is dat in het verleden nooit gebeurd en D66 heeft ingezet vóór de tunnel en ook stemmen gewonnen tav de vorige verkiezingen. Zou raar zijn dat ze nu ineens daar geen moeite mee hebben.
Het is een beetje een spel ook natuurlijk denk ik. Mocht D66 mee gaan doen in een coalitie willen ze natuurlijk wel het 1 en ander in te brengen hebben als de tunnel niet doorgaat, dus het is tactisch slim om niet te happig te zijn nu.
Reactie: (Bert Laan)
25-3-2014, 12:56
Er is duidelijk uitgesproken dat de burgers van Hoorn de tunnel niet willen. Of het nu al 30 jaar duurt dat er over gesproken wordt, of 20 jaar of de afgelopen 2 jaar: steeds weer wordt duidelijk dat bestuurders of ondernemers zoiets wel willen, maar burgers niet. Echt niet. Dat is de enige conclusie die je met deze versnipperde uitslag kunt trekken. Dus: stem eerst de tunnel wel en ga dan besturen, ga dan een solide coalitie aan het werk zetten en maak de stad wat mooier, wat ruimer, wat lichter en - wat mij betreft- wat menselijker.
Het volk heeft al gesproken, dus waar politiek en burger elkaar in Hoorn gaan ontmoeten is volstrekt helder.
Reactie: (Sebastiaan Hol)
25-3-2014, 12:36
Een verhelderend verslag. Bij de VOC Hoorn is het blijkbaar nog niet doorgedrongen dat deze partij fors verloren heeft. Landelijk zie je een trend van winst voor lokale partijen, maar lokalo's verliezen overal daar waar zij verkiezingsbeloften breken en voor peperdure prestigeobjecten gaan. Zowel VOC Hoorn als Fractie Tonnaer beloofden in 2010 een andere bestuursstijl en "luisteren naar de burger", maar luisteren naar redelijke argumenten uit de bevolking deden zij niet in allerlei belangrijke dossiers. Mede daarom wonnen HOP, Hoorns Belang en Hoorn Lokaal!
In andere gemeenten zijn lijsttrekkers van partijen die fors verloren terug getreden als politiek leider. Hoe staan de politieke leiders van VOC Hoorn en FT daarin?
Zelf hoop ik tenslotte dat D66 het azijn weg giet door de gootsteen en pragmatisch en realistich mee denkt over het vormen van een goed, innovatief nieuw College van B&W.
Een College met drie wethouders (en eventueel een deeltijdwethouder voor de decentralisaties / transities) die op hoofdlijnen bestuurt en de Raad de ruimte geeft om - in al haar pluriformiteit - de controlerende en "wetgevende" taak namens de burgers van Hoorn uit te oefenen.
Een gemeenteraad die verder kijkt dan de "kaderstellende nota's" die de ambtenarij via het College aanlevert. Een Gemeenteraad die initiatief neemt! Een Gemeenteraad die namens en samen met actieve burgers een dynamische arena vormt voor sociaal beleid en hardop vragen durft te stellen over hoe Hoorn er in de toekomst uit moet zien: Hoe willen we in onze gemeente ons leven vorm en inhoud geven? Hoe gaan we ons bekommeren om degenen die er op eigen kracht niet uit komen? Hoe maken we van Hoorn een aantrekkelijke stad?
Ik wens de politieke partijen en hun "leiders" veel wijsheid toe!