Burgercomité HoornTunnelNee blij met uitslag

20-3-2014 ”de lente is begonnen!”

HOORN - “De burger heeft dus toch iets te vertellen,” aldus Maartje Brandt en Marian Vleerlaag van burgercomité HoornTunnelNee in een reactie op de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in Hoorn.

“Wij zijn ongelooflijk blij met dit resultaat”, vertelt Marian. “Je kunt dus wel iets veranderen, tegen de politiek zeggen: doe het anders, doe het beter. Dat heeft Hoorn op 19 maart gedaan.” Zij en Maartje begonnen bijna drie jaar geleden een protestactie tegen een tunnel onder het spoor. “Een te dure en slecht werkende oplossing”, aldus Maartje. “Bovendien ligt er een goed alternatief voor een derde van het geld. Geld dat je als gemeente nu juist zo hard nodig hebt.” Met Bert Laan als versterking van het duo vroegen de burgers om een referendum, maar dat werd tot twee keer toe afgewezen door de coalitie.

Uiteindelijk leek de gemeenteraadsverkiezing 2014 op een verkapt referendum; de tunnel scheen het belangrijkste onderwerp. Marian: “Steeds meer mensen sloten zich bij ons aan; samen vormden we een geweldig team met hart voor Hoorn. Met elkaar hebben we ervoor gezorgd dat heel veel mensen in Hoorn wisten dat er een tunnel kwam, wat hij ging kosten en waar hij aangelegd zou worden. Met media-aandacht, posters, huis-aan-huispamfletten en via social media, want budget voor een campagne hadden we niet. Maar het bleek genoeg. De winst zit bij de partijen die tegen de tunnel zijn, het verlies bij de anderen. Dat is een stevige uitspraak van de kiezer.”

“Zo fijn dat de bomen aan de Weel er nog staan,” stelt Maartje. “Zonder de actie van Laura van Beek en onze petitie waren die nu gekapt - voor niets. Zo zie je waar een klein stadje groot in kan zijn; met elkaar hebben we dit bereikt. Wij danken Laura en vriendinnen, iedereen van het comité – met name Ron Dol, Frank Wiggers en Paul luiken. En natuurlijk iedereen die via crowdfunding onze posters hebben betaald en ze hebben opgehangen. We zijn ondersteund door politici vanuit allerlei kleuren, dat was heel fijn.” “Goed dat er in de politiek zo goed samengewerkt kan worden,” aldus Marian. “Dat belooft wat voor de toekomst hier; wat ons betreft is de lente in Hoorn begonnen!”

Reacties
Reactie: (gerard vd draai)
22-3-2014, 16:25
@frits bruin: zo efficient zit de logistiek van de pakketdiensten niet in elkaar, o.a. omdat mensen niet tegelijk thuis zijn, en omdat er heel veel bezorgdiensten zijn (de apotheek heeft een eigen bezorgdienst, de Albert ook enz.). Die bezorgers rijden dus behoorlijk kris-kras door elkaar. Dat het autogebruik hierdoor toegenomen is, is wetenschappelijk onderzocht en aangetoond. De automobiliteit in Nederland groeit nog steeds, vooral over de korte afstanden (zoals binnenstedelijk). Ook het toegenomen autobezit onder ouderen en het tweedeautobezit draagt hieraan bij. De opmerking over de carpoolstroken klopt ook niet. Die worden namelijk nog dagelijks met veel succes gebruikt als spitsstroken. De aanleg was dus allesbehalve weggegooid. geld. Wat niet werkte, was de autoregulerende maatregel (alleen carpoolers op de strook toelaten). En daar kunnen we een les uit trekken voor andere autoregulerende maatregelen: mensen laten zich niet snel uit de auto verjagen.

Reactie: (f. bruin)
22-3-2014, 14:34
O, Gerard v/d Draai dan nog even: -Als 1 auto op 50 adressen pakketten aflevert, zullen er veel minder dan 50 auto's uit rijden gaan.... -Zeg niet dat muziekles volstaat alleen, maar is bewezen beter voor het brein ook voor hobbyisten. (ook als gebaar naar het domme bedenksel van de gemeente) -Wat je exacte wetenschap betreft: Zie mijn M.Weggen opmerking, en verder zie gesprek: 'de fatale staat: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1363086

Reactie: (frits bruin)
22-3-2014, 14:18
@ Juliette: nee, laat nog maar even hangen, de doodlopende bonnefooitunnel-plannen zijn nog niet helemaal zeker van de baan.... ;-) @ Jasper: zie antwoord Juliette S. en: als er geen oplossing is voor een probleem dan is het een tragedie. (en daar zul je het mee zult moeten doen....) In het geval van het oude centrum -waarin het onmogelijk is om daar oneindig veel auto's in te pompen als Haringen in een ton- kan er mogelijk wel een particuliere maat-oplossing zijn nl. door te gaan verhuizen zodat je sneller met je auto de stad uit bent, dat heb je zelf in de hand...) En @ Jasper: 'Met 10 jaar muziek les los je serieuze problemen op' . Dit heb ik zo niet gezegd, je leest niet goed... Maar ik geloof het verder wel, het voorjaar is begonnen, sterkte er mee.... Goed weekend.

Reactie: (gerard vd draai)
22-3-2014, 14:17
@frits bruin: verkeerskunde is wel een exacte wetenschap, te studeren aan o.a. de TU Delft en TU Twente. De toegepaste variant aan enkele HBO's (bron: Wikipedia). Ook stedenbouw en planologie zijn universitaire studies. Dat lijkt me toch echt een betere achtergrond voor stedelijke planologie dan het nemen van 10 jaar muziekles. Dat laatste is net als bijvoorbeeld pottenbakken een hobby die mensen vooral zelf in hun eigen tijd voor eigen rekening moeten doen (het conservatorium daargelaten).

Reactie: (gerard vd draai)
22-3-2014, 13:56
@frits bruin: de toename van het internetwinkelen is een van de grootste oorzaken van een toename van het autoverkeer in Nederland. Al die aankopen worden namelijk met vrachtwagens en bestelauto's naar woonhuizen gereden. Aangezien de inwoners van de binnenstad ook pakjes via internet bestellen, zal het autoverkeer naar de binnenstad toenemen, zelfs als je al het 'ouderwets' winkelende publiek dwingt om buiten het centrum te parkeren. Als je echt minder autoverkeer in de stad wilt, zul je ook iets moeten doen aan het autobezit en -gebruik van de 5000 binnenstadsbewoners, en aan de vele bezorgdiensten. Dat zal verkeerskundige-in-opleiding Maarten ook wel bevestigen. Aan zo'n drastische maatregel wil echter geen enkele politicus zich branden.

Reactie: (A.Balk)
22-3-2014, 13:05
@REDACTIE, heeft die Jasper geen achternaam? Hoeft hij/zij niet aan het Colofon te voldoen?

Reactie: (Mitchy Groot)
22-3-2014, 13:03
@Julliette. Vertel jij dat zo dadelijk ook de ouders van dat schoolgaande kind die onder een auto komt op de provinciale weg" Of blijf jij dan binnen achter het raam, met of zonder poster. "Beste Ouders er was volgens ons geen probleem dus was er ook geen oplossing. En u heeft ook geen probleem hoor, want er is geen oplossing"

Reactie: (Juliette Schouten)
22-3-2014, 12:37
Voor problemen zijn er oplossingen, zijn er geen oplossingen, dan zijn er dus geen problemen. Jasper, soms hebben artsen geen oplossing voor een medisch probleem, dan zul je er mee moeten leren leven.

Reactie: (Jasper)
22-3-2014, 12:18
Nou meneer Bruin. Ik hoop voor u dat u nooit een dokter tegenover u krijgt met uw woorden "Als er geen oplossing is, is er geen probleem en verzoen je met het ongemak" en meneer Bruin "Met 10 jaar muziek les los je serieuze problemen op" Wat een onzin. Nou ik weet het al. Helaas zijn er te veel mensen die hun kop in het zand hebben gestoken en die hebben inderdaad geen tunnel nodig. Want die denken te veel aan eigen belang en niet aan de gemeenschap, de omgeving en de regiofunctie van Hoorn in toekomstperspectief. Blijven hangen in "Oud Hoorn" en hiervoor krantjes drukken. Mooi allemaal hoor en prima bezigheidstherapie voor onze senioren. Ik kan u niet meer serieus nemen. En het traject wat u omschrijft met inspraakavonden en ideeënboxen. Dit is toch precies wat er is gebeurt met de poort plan. Het punt dat er straks een meneer Rood, Geel Blauw komt die het met deze nieuwe plannen uit ideeenwebsites, niet eens is en dan zijn we weer 8 jaar verder. Maar voor u niet erg. Want u heeft geen oplossing dus ook geen probleem. Haal je hoofd eens uit je eigen tunnel en kijk eens om je heen hoe de situatie nu echt is en blijf niet hangen in het verleden.

Reactie: (Juliette Schouten)
22-3-2014, 11:59
Frits, dus de NEE tunnel poster kan van ons raam?

Reactie: (f. bruin)
22-3-2014, 11:16
PS Als er geen oplossing is, is er geen probleem. Verzoen je met het ongemak (of blijf je dagelijks ergeren) http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1363086 Goede les voor (de) politici:

Reactie: (fritsbruin)
22-3-2014, 09:41
Het schrappen van de bonnefooi-autotunnel van de tunnelpartijen sluit een fietstunnel niet uit lijkt mij @Jasper. Maar dan moet de politiek nu niet opnieuw de fout in gaan door dit opnieuw niet, niet eerlijk/misleidend voor te leggen aan de inwoners. Zet het hele plan duidelijk en kort uiteen op een overzichelijke plattegrond en plaats dit op de ideeën-website die er gaat komen naar ik begreep, dan kan iedereen meedenken en is de kans op (nieuwe) blunders of vage c.q. corrupte afspraken met projectontwikkelaars het kleinst. Maar nogmaals een doodlopende bonne-fooiAUTOtunnel met te schrappen parkeerplaatsen en te verhogen parkeertarieven in het oude centrum is een dom bedenksel. En voor 'het verkeersprobleem' zou ik zeggen Bekijk dit 's: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1363086 PS kennen jullie die mop van de twee wethouders die een lange-termijn visie hadden? ........Er was geen visie......

Reactie: (Jasper)
22-3-2014, 00:24
Als je de plannen van de totale Poort goed bekijkt dan zie je juist dat deze oplossing vooral goed is voor fietsers en voetgangers van en naar de stad. Met een veilige tunnel onder de provinciale weg en onder het spoor. Dat kan alleen als het autoverkeer van het keern zuid wordt weggehaald. De huidige stoep van het keern telt 4 tegels breed! Daar kun je nu niet eens met je kind aan de hand lopen. Want je loopt dan half op het smalle fietspad. Overdag is het gemiddeld 25 minuten per uur wachten voor stoplichten en spoorbomen. In de avond is het een racebaan en scheuren de auto's met 60-70 kilometer per uur over het spoor en als je niet uit kijkt wordt je van de fiets gereden op het kruispunt dampten, keern, vandedemstraat. Als mensen nu eens goed kijken wat er dagelijks gebeurt op dit stuk waar scholen, een ziekenhuis een station een albert hein, bussen winkelende publiek allemaal door moeten is het verstandig om te investeren in spreiding.. Dit zal ook leiden tot betere doorstroming op de provinciale weg er is dan namelijk een kruising minder. Dus voor alle mensen die op de provinciale weg dagelijks rijden betekent dit ook voordeel. Ik begrijp de angst van de binnenstad bewoner wel, maar deze maatregel zal niet leiden tot meer verkeer in de binnenstad. Dus die niet terecht. En dat u aangeeft dat de oude binnenstad met zijn straten beschermt moeten worden is geheel terecht en daar ben ik ook voorstander van. Dus veilig fietsend naar school, naar de stad en naar school, kan alleen als je de auto's weg routeert naar een ander plek en snel een parkeerplaats kan aanbieden. Ik ben ik met u eens dat je ook via internet kan kopen. En dat je ook makkelijk op de fiets kan komen. Helaas zien we het autoverkeer alleen maar toenemen. Dus in plaats van alleen maar ten onrechte bang te zijn voor meer verkeer in onze binnenstad probeer eens te kijken naar de positieve effecten van verkeerspreiding rondom het gehele gebied inclusief provinciale weg, toegang grote waal en keern zuid. Dit kan als dit plan in zijn volledigheid wordt uitgevoerd.

Reactie: (frits bruin)
21-3-2014, 22:41
Waarom wil je eigenlijk zo vreselijk graag dat er een 'oplossing' zou zijn bedacht voor het autoverkeer @ Jasper, terwijl je eerder afkeurend sprak over de ouderwetse klepel omdat daar andere middelen voor zijn? Het internet shoppen neemt nl. steeds meer toe en 'vervangt autorit 'de klepel'. Ook je 'treinreis-klepel' naar wurck is overbodig, dat contact kan via de computer... De uitgespaarde reistijd kun je dan nuttiger besteden aan culturele activiteiten. in dit (laatste) verband zou ik m.n. de autotunnel-politici willen adviseren om bijv. op 's 10 jaar muziekles te nemen. De wetenschap toont aan dat de onderbelichte hersenhelft met muziekles meer ontwikkeld en creatievere inzichten brengt* bijv. ten bate van stedelijke planologie op de echte langere termijn i.p.v. alleen kunnen kijken naar cijfertjes, geld en een geheime verkeersberekening. (* hoewel die waarschijnlijk al te oud zijn...dan moet Laura straks maar wethouder worden...;-) Weet nog dat minister M. Weggen carpoolstroken had gerealiseerd na 'deskundig onderzoek' voor ik dacht 2 miljard of zo.....Is een fiasco geworden.... De Rode Steen, de Turfhaven, en het Gouw en Achterom worden niet breder/groter /langer dan ze nu zijn. En we moesten maar niet kiezen voor de Japanse gestapelde wegen om dan 2 meter over J.P. Coen heen te kunnen rijden.....

Reactie: (Jasper)
21-3-2014, 21:42
Dat is inderdaad het antwoord van een Leek. Mensen die er verstand en langdurig naar dit probleem hebben gekeken komen met een oplossing in plaats van "niet doen"

Reactie: (Jan van Leek)
21-3-2014, 21:11
Als je 10 adviesbureaus inschakelt komen ze allemaal met een ander advies. Een tunnel aanleggen is immers geen exacte wetenschap. Enkele zeer eenvoudige basis vragen zijn: Lost het gegarandeerd iets op? Is de prijs goed? Is het een duidelijk toegevoegde waarde? Dan is het antwoord al snel duidelijk: niet doen.

Reactie: (gerard vd draai)
21-3-2014, 20:12
@Maarten: ter aanvulling op wat Jasper al vertelde. Je kunt ook gaan werken bij Goudappel Coffeng, je weet wel, dat grote gerenommeerde verkeersadviesbureau dat uitgebreide studies en verkeersmodelberekeningen gedaan heeft naar de Poort van Hoorn en de Carbassiusweg.

Reactie: (Jasper)
21-3-2014, 20:02
Nou Maarten, wat een leuke studie. Misschien kan je later werken bij Wurck. Zij bedenken infrastructurele stedenbouwkundige toekomstgerichte oplossingen over de hele wereld (China, Turkye, Spanje, Duitsland). Maar ook dichterbij in Nederland, bijvoorbeeld in Zeist en Oss. Zij winnen hier prijzen mee. En weet je Maarten.. das ook toevallig zij hebben ook een opdracht gedaan in Hoorn de Poort van Hoorn en de Carbasiusweg. Hier werken Stedenbouwkundigen en Architecten. Maar als ik jou bericht zo lees, kunnen ze er niks van. Misschien kunnen ze nog veek van jou leren? Ik zou zeggen, bel ze op en vraag een gesprek aan. Als je dan toch gaat, neem gelijk de hele PVDA mee en Ed Wagenmaker en zijn brief en misschien Meneer Bruin en Meneer Wester. Want dit zijn stuk voor stuk briljante stedenbouwkundige genieën. Neem een kijkje op hun website voor hun contact gegevens. http://www.wurck.nl/projecten-van-wurck/ Ik zou overigens wel met de trein gaan, want voor je de stad uit bent, ben je al weer een half uur verder. Groetjes Jasper

Reactie: (Maarten Admiraal)
21-3-2014, 18:52
@Jasper Als student verkeerskundige ben ik zeker geen leek op het gebied van plannen in de ruimtelijke ordening. Probleem met het huidige plan is dat het achterhaald en niet op toekomst gericht is. Oplossen van een knelpunt in plaats van aanpak van het probleem. Verkeersaanbod verandert, autoverkeer levert (aantoonbaar) geen extra omzet voor de middenstand op. Natuurlijk moeten er dingen veranderen. Maar eerst terug naar de tekentafel om de oorzaak aan te pakken in plaats van gericht op dat ene probleem. Zelfs de oude pro-tunnelcoalitie noemde later de spoorwegovergang niet het probleem. Wat dan wel?... Ik weet het wel: We denken allemaal dat die stad alleen aantrekkelijk is als je met de auto dichtbij kan parkeren. Nogmaals, aantoonbaar niet juist. Een autoluwe binnenstad is overigens ook een veel veiligere en aantrekkelijkere binnenstad om te komen en te shoppen. In de afgelopen periode is er genoeg over gesproken. Persoonlijk vindt ik het een slecht plan. Voor de verkiezingen waren er nog maar weinig mensen op de hoogte van de plannen. De kiezer heeft nu duidelijk aangegeven dat Hoorn hier zeker niet om vraagt.

Reactie: (Jasper)
21-3-2014, 18:36
Goh Maarten. Alleen een tunnel lost niks op mee eens. Daarom is de holistische aanpak van de totale plan zo goed. Kortzichtig misschien ben ik dat wel, maar het totale plan zeker niet. Er zijn heel wat onderzoeken en studies aan vooraf gegaan. Maar er zijn te veel goedbedoeldende inwoners die denken zelf wel even een infrfastructureel ontwikkelplan te kunnen maken aan de keukentafel met oom gerrit, omdat hij vroeger stratenmaker was! Dus Maarten de hele tunnelnee campagne is goed geslaagd.. van harte, maar zonde voor de toekomst van de stad als het plan niet door gaat. Tunnelnee campagne is kortzichtig en niet gericht op het oplossen van het probleem, maar het vertragen van een structurele oplossing.

Reactie: (Maarten Admiraal)
21-3-2014, 15:52
@Jasper, Kortzichtige gedachte, waar moet het verkeer naartoe? Naar de grote waal? Prima, maar dan wel met die visie... bestemming grote waal. Dan zijn zelfs de voorstanders (denk ik) van mening dat het wel een hele dure tunnel is. Waar wil je met de auto naartoe? Tot of tot en met de binnenstad? Onze binnenstad is niet gebouwd op grote hoeveelheden verkeer. Hoorn moet een verblijfsstad gaan worden. Levert veel meer geld op in het laatje. Autoluwe binnensteden doen het in heel nederland economisch beter dan bij ons. (Let op: autoluw is dus niet gelijk autovrij). Veiligheid voor fietsers en voetgangers. DAT is pas een vriendelijke toegangspoort van Hoorn. Oh ja, hoorn is inderdaad gegroeid naar 72000 inwoners. Dan gaat het om heel Hoorn. De binnenstad is gelijk gebleven en heeft dus zeker geen dure tunnel nodig.

Reactie: (Jasper)
21-3-2014, 13:07
Beste Jacques, bedankt voor het bevestigen van het feit dat er in feite niks is veranderd qua infrastructuur in de laatste 65 jaar, terwijl er vele malen meer inwoners met bijbehorende vervoersvoorkeuren zijn bijgekomen. Dit bewijst genoeg. Het wordt tijd voor actie! En wat betreft die klepel. Die hoef ik niet. Het is een ouderwets ding! Ik wil liever iets moderners..een mooie nieuwe entree van Hoorn met een lekkere snelle tunnel! Voor de inwoners en de onze gasten. Voor nu maar vooral voor de toekomst want dat het drukker wordt, is een feit. Helaas blijven er te veel mensen vasthouden aan een klepel terwijl en inmiddels andere middelen zijn om te weten hoe laat het is.

Reactie: (Jan van Leek)
21-3-2014, 12:26
Dat is een zeer originele @Herman "de tunnel gaat geld opbrengen". Dat ding is nl. 'nogal' prijzig, de kosten worden juist over vele decennia uitgesmeerd. Naast het gegeven dat de tunnelplan níets oplost (er verdwijnen zelfs ruim 500 parkeerplaatsen) Het is ook een chronisch financieel blok aan het gemeentelijke been.

Reactie: (Herman Streur)
21-3-2014, 11:37
We hebben hier ook ijsbaan de West-Fries. kosten bouw 10 miljoen. En die draait echt geen winst. Sterker nog daar moet ieder jaar heel veel geld bij. Hoeveel mensen ken jij die er regelmatig schaatsen? Dat vind ik nou een zinloze investering. Een tunnel daarentegen kost meer, maar gaat geld opbrengen. en als ik dan vraag hoeveel mensen ken jij die hem gaan gebruiken?

Reactie: (Jacques Wester)
21-3-2014, 11:05
Zo, dat ben je maar mooi effe kwijt, meneer @Jasper! Hier en daar de klok horen luiden en dan maar op zoek naar de klepel! Als je dan vervolgens gaat boeroepen zet dan de feiten eens juist op papier! Want het is nl. eind jaren 50 (dus 65 jaar geleden!!) dat het gemeentebestuur onder leiding van Wethouder Wiese en c.s. een 2-tal tunnels wilden realiseren! Een tunnel onder de (huidige) spoorwegovergang én een tunnel 'onder' de kruising Keern-Dampten-van Dedemstraat! Op zich een geniaal plan voor die tijd. De voorbereidingen kwamen op gang! Het Keern tussen de Provinciale Weg en de spoorwegovergang werd verbreed. Hiervoor werd de toegang tot het kerkhof en vele meters grond 'ingepikt' en het eerste gebouw, Hotel, Café, Restaurant Het Witte Paard op de hoek van het Pelmolenpad, ging tegen de vlakte! Daar waren de Horinezen niet direct op tegen! Maarrrr, meneertje Wiese wilde meer! Er moest een 'rondweg' door het oude centrum komen want het verkeer dat door de tunnel kwam moest toch ook weer, een keer de stad uit! Vele woningen aan de pittoreske straatjes moesten 'plat' om de strook asfalt te realiseren! Ruim 50 % van het stratenpatroon in 't Centrum zou verdwijnen om daarna honderden nieuwbouwwoningen aan brede asfaltwegen te realiseren! Wiese had echter 'buiten' de woedende Horinezen gerekend. De Wethouder haalde gelukkig bakzeil Hij liet uiteindelijk het oude stadshart renoveren! Met dank aan de 'toenmalige' tegenstanders! Met het tegenhouden van de Carbasiustunnel zal de geschiedenis zich niet herhalen. Want 65 later zullen de autootjes, en dat zijn er 100-tallen per dag meer t.o.v. de Wiese-periode, toch ook weer de stad uit moeten terwijl de (nog) zittende politiek notabene een autoluw Centrum voorstaat!?

Reactie: (gerard vd draai)
20-3-2014, 19:20
Volgens mij is HOP voorstander van een referendum, en geen principieel voor- of tegenstander van de tunnels. HOP kan dus prima bij het huidige college aanschuiven, mits er afgesproken wordt dat er een referendum over de tunnels komt. Ook de variant van Ed Wagemaker (wel fietstunnels en afsluiten kruising Keern/Provincialeweg, geen autotunnel) kan dan aan de orde komen. Als er voor het referendum dan duidelijkheid is over de bijdragen van het rijk en provincie, en over de bouwkosten, kunnen de bewoners eerlijk stemmen. Geen goede route voor fietsers en voetgangers zou ik een groot gemis vinden. Er gebeuren nog altijd te veel ernstige ongevallen op de kruisingen van het Keern met de Provincialeweg en de Van Dedemstraat.

Reactie: (frits bruin)
20-3-2014, 18:52
Helaas Casper, het zit er waarschijnlijk niet meer in, de kiezer heeft gesproken. Maar na nog zo'n 1459 nachtjes slapen, dan zijn er nieuwe rondes nieuwe kansen. PS 'Grote-steden-beleidje spelen kan wel, maar dan letterlijk spelen: Er staat nl. wrs binnenkort een Maquette te koop op marktplaats met fikse korting omdat het aan restauratie toe is ;-)

Reactie: (jasper)
20-3-2014, 18:35
De tegenstanders van de poort hebben ingespeeld op het financiële sentiment. PVDA heeft het aangegrepen puur om stemmen te winnen. Over onzalig gesproken..er wordt al 60 jaar gesproken over een tunnel! Tot nu toe is het Keern en Provinciale weg een drama voor voetgangers, automobilisten en fietsers. En met de toename van verkeer wordt het alleen maar erger. De VanDedemstraat staat tot en met de koepoortsweg helemaal vol met auto's! Fietsers steken schuin over op de provinciale weg. Met dit tempo door stemgedrag duurt het nog eens 60 jaar en in de tussentijd blijven we maar plannen maken, bijeenkomsten plannen, inspraakavonden organiseren, dure adviesbureau's inschakelen. Nog meer plannen maken. En dan komen er een paar vogelaars en die zeggen dat Russische Bonte Kontkruiper in gevaar komt...en het plan komt in de koelkast. Als je ziet hoeveel tijd en geld en in de laatste 15 jaar gestoken is in plannen. Daar had al een tunnel van worden gegraven. Dus mensen... durf eens een echte investering te doen in de toekomst en niet te vertragen door slappe alternatieven neer te leggen. Maar als je mensen het gevoel geeft dat je "hun" geld afpakt....ja dan stemmen ze op de partij van de achteruitgang. De entree van Hoorn is spuuglelijk!

Reactie: (frits bruin)
20-3-2014, 18:17
Er zijn blijkbaar inwoners die niet van het krappe oude stad-centrum houden en liever zouden zien dat de gemeente ’grote-steden-beleidje’ gaat spelen; een Titanic zouden willen laten varen in de Appelhaven; Het oude centrum tot volgepropte Haringen-ton willen maken middels een peperdure 'bonnefooi-tunnel’. Maar verhuís dan, als het je niet aan staat…. Het oude centrum behoort niet tot de grote steden, maar is krap en loopt dood op het meer. Hoorn heeft geen Prinsengracht, en dus geen Prinsengracht-concert. Hoorn ligt niet aan de Noordzee en heeft dus geen zandstranden. Als er noodzaak is om iets/stedelijk te moeten uitbreiden, dan is er alleen een mogelijkheid om dat vanuit het ‚buitenranden verder naar buiten toe te doen, maar niet naar de oude centrum toe, dat gaaaat nie_____t !

Reactie: (Ton Kuijler)
20-3-2014, 17:50
@Herman Streur en Jasper, Als het plan definitief is afgeschoten door een nieuwe coalitie vraag je toch gewoon een referendum aan, daar wens ik jullie dan veel plezier en succes mee. Het zijn niet de tegenstanders van een tunnel die van de verkiezingen een referendum hebben gemaakt, maar de coalitie door een referendum te weigeren, zij wilden helemaal niet weten wat de burgers van het tunnelplan dachten. In de berichten spreken jullie over domme mensen en een achterlijk stadje, mijn mening is iets anders, er zijn in Hoorn gelukkig zat mensen die de verantwoording nemen om tegen een tunnel te zijn zeker met het oog op de belasting van Hoorn als overheid de onderdelen die zij kwijt willen aan de gemeenten voor 60% van het geld wat de overheid daar voor nodig heeft. Dus hoezo dom en achterlijk.

Reactie: (Jan van Leek)
20-3-2014, 17:39
@herman streur: wat een onzin. Die hele tunnel is een onzalig plan dat ziet een kind.

Reactie: (Jan Floris)
20-3-2014, 17:27
Nu dus: Permanent Parkeergebouw ipv tijdelijk aan de van Dedemstraat, een mooi rij op-rij af systeem voor de bussen in de van Dedemstraat , als eerste deel van de Poort van Hoorn. Iedereen tevreden want auto's naar de binnenstad zou niet werken. Zeker niet als je op het Pelmolenpad huizen wilt bouwen en ook de Noorderveemarkt onttrekt aan het parkeren door er een gracht van te maken.

Reactie: (Lydia Visser)
20-3-2014, 17:12
@Herman Streur. Geen tunnel betekent vooruitgang want dan luistert de Gemeente eindelijk naar zijn burgers en wordt het geld beter aan iets nuttigers besteed. De TunnelNee- stemmers zijn een eind gekomen maar ben bang dat we er nog niet zijn voordat hij er ook definitief niet komen gaat.

Reactie: (Jasper)
20-3-2014, 17:03
Partij van de achteruitgang. De Poort van Hoorn is een mooi project en inderdaad zal Hoorn zonder deze tunnel en het plan erom heen steeds minder aantrekkelijk worden. Het duurt maar en het duurt maar, voordat er iets verbetert en dat komt alleen maar door dit soort NEE stemmer en niet- willende betweters. Straks komt er weer een plan, waar vele miljoenen aan worden besteed om het te ontwikkelen en dat gaat ook weer niet door, en weer een ander plan, want dan zijn er ook weer Nee stemmers. Zo komt er nooit wat van in Hoorn. En over 4 jaar komt de tunnel weer uit de la.. Dus inderdaad het blijft een achterlijk stadje. Wat een domme mensen..

Reactie: (Herman Streur)
20-3-2014, 15:57
Burgercomité heeft dus mensen laten stemmen voor of tegen een tunnel. Daar zijn dus eigenlijk de verkiezingen voor misbruikt. Gemeenteraadsverkiezingen zijn geen referendum voor een tunnel, zij worden geacht om de gemeente te vertegenwoordigen. Maar dat vind klaarblijkelijk niemand echt belangrijk. Als de tunnel er niet komt dan blijft Hoorn een achterlijk stadje wat eigenlijk geen stadsrechten waart is. Het succes van een goede economie en een leefbare stad staat of valt met een geoliede infrastructuur. wij blijven hier lekker als een stelletje achterlijke achter de feiten aanlopen. GEEN TUNNEL BETEKENT ACHTERUITGANG.

Reactie: (Bert Laan)
20-3-2014, 15:26
Helder en constructief stuk. Trots op mijn medeburgers, die gezamenlijk deze ommekeer hebben gemaakt. Voortschrijdend inzicht . Mijn hoedje af voor u allen.

Reactie: (E v d Beek)
20-3-2014, 15:13
Ook dank aan de twee (of drie?) mensen die achter de schermen de vogelaar naar De Weel hebben gelokt. Zonder hun inzet hadden de platanen er niet meer gestaan.

Reactie: (frits bruin)
20-3-2014, 14:45
Hatsikidee, Comité TunnelNee, veel dank voor alle moeite!