Wethouder Ruppert:”Wat moeten Kleinsma en Rutte in Hoorn?”

28-2-2014 INGEZONDEN BERICHT

HOORN - 27 februari sla ik het Dagblad voor West-Friesland open en lees op de voorpagina dat de PvdA Hoorn staatssecretaris Jette Klijnsma, ook PvdA, naar Hoorn haalt. Wat moeten de Jette Klijnsma’s en Mark Rutte’s toch in Hoorn? Kan men het lokale verhaal niet zelf vertellen?

Maar mijn mond viel open van verbazing toen ik las dat de lijsttrekker van de PvdA vertelde dat de huidige coalitie de armoedeondersteuning sterk verminderd heeft. Wat een hypocrisie! Het VVD/PvdA kabinet heeft het huidige armoedebeleid, dat gemeenten uitvoeren, vastgesteld.

Hoorn zit op het maximum van wat kan en mag van het VVD/PvdA kabinet en doet extra veel voor kinderen. De eigen PvdA staatssecretaris, Jette Klijnsma, is juist verantwoordelijk voor dit armoedebeleid en heeft dit NIET verruimd!

En vervolgens gaat Jette Klijnsma ook nog op bezoek bij de Kinderkledingbank, overigens een prima initiatief, om te kijken wat de gevolgen zijn van haar eigen beleid: ouders die naar de Kinderkledingbank moeten om kleren voor hun kind te halen!

Bovendien met haar Participatiewet en de bezuinigingen op de Sociale Werkvoorziening verdwijnen 60.000 werkplekken bij sociale werkplaatsen. Sociaal?

En de PvdA Hoorn stemde TEGEN een voorstel om mensen harder aan te pakken die voortdurend misbruik maken van hun bijstandsuitkering. Een voorstel dat rechtstreeks weg kwam bij ......... ja diezelfde PvdA staatssecretaris Jette Klijnsma!

Begrijpt u de PvdA nog? Ik niet. Daarom: stem lokaal, stem VOCHoorn!

Aart Ruppert, lijsttrekker VOCHoorn (lijst2)

Reacties
Reactie: (Sebastiaan Hol)
3-3-2014, 12:16
Nog even de laatste twee alinea's uit de column van Sheila Sitalsing uit de Volkskrant van 28 februari 2014. Ook zij ergert zich aan de landelijke politici (en aan de belachelijke uitzending van Pauw & Witteman). "(...) De komende weken gaan ze doen alsof het gaat om Arie Slob met zijn illegalen, en om Halbe Zijlstra en Diederik Samsom met hun commissie Stiekem. Ze gaan doen alsof Amsterdam de navel van de wereld is, alsof men tot in Kiev met ingehouden adem en zwetende handpalmen de lotgevallen van ene Pieter Hilhorst zit te volgen. Ondertussen ga ik op zoek naar de lokale politicus aan wie ik de verantwoordelijkheid durf toe te vertrouwen voor de jeugdzorg en voor de ondersteuning van chronisch zieken en arbeidsgehandicapten in mijn stadje. En als ik nog één landelijk kopstuk een gelegenheidsparade zie afleggen over onze Markt, hem met moeite belangstelling zie veinzen voor onze lokale sores, dan jaag ik hem mijn stadje uit."

Reactie: (Sebastiaan Hol)
3-3-2014, 09:13
Helaas moeten we constateren dat VOC Hoorn door de innige samenwerking met drie "landelijke partijen" en onvoldoende dualisme (of kritische blik op de Poort van Hoorn) mede heeft bijgedragen tot de verstarring van de lokale democratie in Hoorn. Maar ja, het wethouderspluche zit zo lekker...

Reactie: (Sebastiaan Hol)
3-3-2014, 09:09
Aart Ruppert heeft ergens wel een punt. Want ook Hans Goslinga - de goede politieke analist en commentator van de kwaliteitskrant TROUW - constateert dat door de bemoeienis van landelijke politici met de raadsverkiezingen de democratische legitimatie afneemt. "(...) Niet alleen wekken landelijke politici de indruk vooral met hun eigen positie in Den Haag bezig te zijn, ook dragen zij bij aan de onhelderheid van het mandaat van de lokale politici. Het valt niet mee dat mandaat te verstaan als de helft van de kiezers thuisblijft en de andere helft zich vooral door de nationale politiek laat leiden. Na 19 maart zijn de nieuwe gemeenteraden democratisch gelegitimeerd, maar die legitimatie is in hoge mate een staaltje van collectief zelfbedrog." "(...) Het is hard nodig de lokale democratie nieuw leven in te blazen. De belangrijkste voorwaarde is een grotere autonomie, zodat er echt politieke keuzen zijn te maken en er een publiek debat kan ontstaan. Het is ironisch dat Europa en de gemeenten aan hetzelfde democratisch tekort lijden: het ontbreken van een publieke ruimte. De vervreemding zit dus niet in de fysieke afstand, maar in het ontbreken van een vitale verbinding tussen gemeenschap en bestuur. Het resultaat in democratische zin is de dood in de pot." De gemeenten zijn uitvoeringskantoren van Rijksbeleid. Goslinga noemt ze agentschappen. Omdat de gemeenten straks zorgloketten worden (en voor de uitvoering minder geld ontvangen), moeten gemeenten niet meer zelf projectontwikkelaar gaan spelen, zoals in Hoorn eigenlijk bij de Poort van Hoorn het geval is. Voordeel van het gehakketak over de "tunnel" is dat we misschien de impasse kunnen doorbreken en het echt weer over lokale thema's kunnen hebben. En over een gedegen toekomstvisie voor de stad kunnen hebben, in plaats van oude, achterhaalde ideeën uitvoeren. Goslinga pleit voor onder andere de gekozen burgemeester. "(...) Deze staatkundige ingreep zou aansluiten bij de organische ontwikkeling die een opmars laat zien van lokale partijen. In een studie naar het lokale stemgedrag in 2010 schrijven Tilburgse politicologen dat succes toe aan de profilering van de lokalo's op plaatselijke kwesties en hun ijveren een persoonlijke band tussen kiezers en politici tot stand te brengen. Het is iets en alles is beter dan berusten in de fatale verstarring van de lokale democratie, waar onze nationale politici domweg overheen praten." Mede daarom is het goed te zien dat de lokale partij HOP van onderop is ontstaan. Dat is een trendbreuk met de ontstaansgeschiedenis van de andere lokale partijen: de VOC Hoorn is bijvoorbeeld een afscheiding van de VVD, Fractie Tonnaer kwam voort uit de PvdA. Ik ben heel nieuwsgierig naar de uitslag op 19 maart...

Reactie: (Jos Renckens D66)
2-3-2014, 21:38
@Jan Graag gedaan. Inderdaad nog steeds een enorm bedrag. Maar het is te betalen (jaarlijkse last is minder dan 1% van de begroting) en het is voor de toekomst van de stad een enorme stap voorwaarts.

Reactie: (Juliette Schouten)
2-3-2014, 20:04
Binnenkort naar Manifesto en ff lekker stampen op de muziek van dj Jean om die rottige rot tunnel even lekker te vergeten.

Reactie: (Jan van Leek)
2-3-2014, 19:40
@Jos: merci voor de uitleg, is dat in ieder geval duidelijker. Neemt niet weg dat het een enorm bedrag blijft voor een gemeente als Hoorn.

Reactie: (Jos Renckens D66)
2-3-2014, 13:48
@Jan De verwachte uitgaven (bouwkosten) zijn € 49 mln. Als je de subsidie die we krijgen er af haalt (deels zeker, deels waarschijnlijk) dan komt het bedrag onder de € 40 mln. Als je rekening houdt met rente in de komende jaren, dan komt het totaal op € 59 mln. Het is dus zeker geen optelsom van 49 en 59 mln! In het bedrag van € 49 mln is al rekening gehouden met onvoorziene uitgaven van 10 tot 20%. Dat kan natuurlijk mee- en tegenvallen. Hetzelfde geldt voor de uitkomst van de aanbesteding. Maar € 49 mln is de beste inschatting op dit moment. Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

Reactie: (Jan van Leek)
2-3-2014, 12:46
@dus Jos in totaal dus 49+59 = 108 euro. Begroot. De ervaring leert dat begrote bedragen zelden gehaald worden. Hoe kan het dan dat wethouder Ruppert het over 49 miljoen heeft?

Reactie: (Jos Renckens D66)
2-3-2014, 10:36
@Frank De specificatie is vertrouwelijk, maar openbaar is dat de begrote kosten voor de aanleg van de auto- en fietstunnels (en bijkomende kosten) € 49 mln zijn. De € 59 mln zijn de verwachte totale uitgaven over 60 jaar, na aftrek van subsidies en inclusief rentelasten. Over deze cijfers bestaat in de raad geen verschil van mening. Dat mevrouw Van der Meij dat akelig dicht in de buurt van € 114mln vindt liggen (of welke woorden ze daarvoor ook heeft gebruikt) komt voor haar rekening.

Reactie: (redactie)
2-3-2014, 09:11
Reacties alleen toegestaan met voor- en achternaam en juist emailadres. Zie onze Colofon.

Reactie: (Bert Laan)
1-3-2014, 22:51
Precies, Frank, blijf zeggen waar de dabeltjes echt vandaan komen. Je ziet echt dat Ruppert niet meer bijgepraat wordt op dit dossier, want hij gebruikt nog de terminologie die Louwman een maand of 3 geleden toepaste. Louwman is inmiddels al n stuk of 3 tactieken verder, daar komt Ruppert dus voor de verkiezingen niet meer aan toe. Pijnlijk foute timing van zijn offensief.,

Reactie: (fritsbruin)
1-3-2014, 21:47
We gaan er even tussenuit voor verkeersinformatie op zaterdag 17 december 2016: Achter de Jan Pieterzoon-Coentunnel -in de volksmond: "de Nieuwe Poort van de Keizer”- doet zich momenteel filevorming voor door een groot deel van het oude Hoornse stadscentrum. Het autoverkeer gaat stapvoets. De vrachtauto met diepvires-plofkippen zal later bij Deen op het grote Noord arriveren. Houdt u rekening met een vertraging van c.a. 10 minuten. De politie adviseert winkelde ouders vanwege de extreme drukte om hun kinderen stevig aan de hand vast te houden. De gemeenteraad roept op om tijdens koopdagen zoveel mogelijk de fiets te nemen richting de binnenstad. Men overweegt om stoplichten aan de Weel richting de Veemarkt langer op rood te laten staan zodat er wat druk van de ketel wordt gehaald...... En toen schrok hij wakker..Krankzinnige droom gehad……er ís helemaal geen tunnel…... ;-)

Reactie: (Judith de Jong)
1-3-2014, 20:18
Dat de wethouder van sociale zaken op deze manier uithaalt naar de PvdA is ongeloofwaardig. Het was juist de PvdA in het kabinet die 100 miljoen extra voor armoedebesteding beschikbaar stelde. Ook was het de PvdA die ervoor zorgde dat de eis van het kabinet VVD en CDA om de armoede ondersteuning alleen toe te staan voor de groep tot 110% van het minimum werd losgelaten. Met andere woorden: Hoorn mag de groep die voor ondersteuning in aanmerking komt vergroten, maar een motie van de PvdA Hoorn om de groep naar 120% uit te breiden werd door Aart Ruppert afgewezen. Ruppert is er samen met VVD D66 CDA en fractie Tonnaer voor verantwoordelijk dat maar een beperkte groep kan profiteren van ondersteuning. Het geeft geen pas om die bewuste keuze te verhullen en te doen alsof die door het kabinet werd opgelegd.

Reactie: (Frank Wiggers)
1-3-2014, 19:57
VOCH Wethouder/Lijsttrekker Aart Ruppert: Het Poort van Hoorn (tunneldossier) barst van de ''vertrouwelijkheden'' (in gewone mensentaal: geheimen). Wees een vent, neem de kiezer serieus, en kom hier niet alleen over parkeeropbrengsten kakelen (en ook dat verhaal rammelt!) maar geef eens wat van die ''geheimen'' prijs. Doe uw werk en informeer en betrek de burgers bij dit megalomane miljoenenverslindende project. Jarenlang roeptoeterden jullie misleidende informatie de wereld in, dat het project de gemeente (burgers en bedrijven) 32 miljoen euro zou kosten. Pas toen een burgercomite met een video kwam, en daarin wat feiten benoemde, en een totaalbedrag van 100 miljoen, schoot de coalitie in de stress en kwam er (eindelijk) een hoger bedrag: 59 miljoen. Het leuke is dat dat bedrag plotseling wel eventjes 27 miljoen hoger uitvalt dan de tot dan toe steeds genoemde 32 miljoen. Nog leuker is het dat jullie in de val zijn getrapt. Want jullie kwamen nu met hogere cijfers, min of meer daartoe gedwongen door een burgercomite. Een week of drie geleden ontvingen alle volksvertegenwoordigers, en B&W, een lijvig stuk van tien A4tjes. Het document bestaat uit cijfermateriaal en onderbouwing. En een uiteindelijk kostenplaatje van 114 miljoen euro. Joke van der Meij sprak zich tijdens een commissievergadering (Raadszaal) over die cijfers uit, en sprak: ''Voorzitter, de cijfers zijn geheim, en ik kan en zal er daarom hier niet over spreken, maar de cijfers in het stuk van HoornTunnelNee komen akelig dichtbij de realiteit'' (Of woorden van die strekking). 114 miljoen euro. Dat is zo ongeveer het bedrag. Niet de 32 miljoen die jullie aldoor noemen, en helaas ook niet de 59 miljoen waarvan jullie sinds kort spreken. 114 miljoen euro. Totaalkosten. Voor twijfelaars: de geluidsopnamen zijn beschikbaar.

Reactie: (Juliette)
1-3-2014, 19:44
Dus hoeft elk gezin niet de 2500 euro te betalen meneer Rupert? Dat zie ik toch op posters staan. Maar buiten dat om, je kunt het niet maken om als gemeente deze dure tunnel en weg te laten bouwen terwijl we het geld veel harder nodig hebben voor goede zorg, onderwijs, huisvesting enz. En als de gemeente al schulden heeft, dan lijkt het mij onverstandig om nog meer schulden te gaan maken.

Reactie: (Jan van Leek)
1-3-2014, 18:57
@Aart: punt is, die tunnel is onderdeel van een doodlopend traject. Het ontbreekt aan voldoende, vlot bereikbare parkeerplaatsen. Helemaal als de verkeersdrukte zou toenemen. Dit is immers óók de directe insteek van die tunnel omdat de kosten deels uit parkeergelden gehaald moeten worden. Het is echt een utopie om zaken dusdanig voor te stellen dat je significant vlotter de stad in en uit kunt dan nu het geval is. Derhalve schiet het zijn doel voorbij en is het een uiterst domme en dure investering.

Reactie: (Sebastiaan Hol)
1-3-2014, 18:33
Enerzijds geef ik Aart Ruppert gelijk, dat landelijke kopstukken soms tè aanwezig zijn bij lokale (en provinciale) verkiezingen. We raken hier opnieuw de gevoelige snaar van de discussie over welke partijen beter in de lokale politiek kunnen leiden: de echt lokale partijen, of toch de lokale groeperingen van eveneens landelijk vertegenwoordigde partijen. Ik zal daar later dit weekend op terug komen, moet er even een stuk tekst bij zoeken dat ik eerder geschreven heb. Wel wil ik op dit moment kritische kanttekeningen plaatsen bij het beleid van het huidige College de afgelopen vier jaar, waar twee lokale partijen (althans twee wethouders van lokale partijen, tot maart 2012) in vertegenwoordigd waren. En die bij de verkiezingen in 2010 luid uitriepen dat Hoorn een sociale stad moest blijven. Maar dat is ook deels door keuzes van dit College anders gelopen...

Reactie: (Aart Ruppert)
1-3-2014, 18:28
Beste Jan van Leek, Nog even alles op een rijtje want de tegenstanders strooien met fabeltjes 1. Totale kosten betreffen aanleg Carbasiusweg voor autoverkeer, 2 fietstunnels onder provinciale weg en spoor, aanpassing van De Weel en kruispunt Keern/Dampten en aanleg fietsboulevard Keern en overige (plan)kosten 2. Het gaat NIET om 100 miljoen, maar om een investering van 49 mln. Provincie heeft 5 mln toegezegd en we verwachten nog ca 6 mln van het Rijk 3. De jaarlijkse kosten zijn Max 1,7 mln en dit geld wordt betaald uit de parkeeropbrengsten van E 3 mln/jaar en dus niet door de lasten voor Hoornse inwoners te verhogen!

Reactie: (Bert Laan)
1-3-2014, 18:09
Dus dat je het niet met de huidige landelijke Pvda eens bent is DE aanbeveling om op de lokale ondernemers in Hoorn te stemmen? De logica ontAart..

Reactie: (Ko Boos)
1-3-2014, 17:35
Hoe was het ook al weder, Aart? Was je in 2010 niet als wethouder aangetreden met een terugkeer-garantie naar je oude baan binnen het onderwijs in je binnenzak? Dus straks, na 19 maart, geen wachtgeld? Fijn zo.

Reactie: (Jan van Leek)
28-2-2014, 23:42
Wat betreft die doodlopende tunnel ben ik het niet met je en de VOCH eens, maar je analyse over Klijnsma is goed: die vrouw is niks. Tenenkrommend. Hoe dan ook, zij en Rutte komen natuurlijk zieltjes winnen Aart dat begrijp je best. Het is niet voor niks dat Rutte tijdens zijn wandeling met VVD Hoorn 5-10x herhaalt dat hij VVD Hoorn belt en dat dit zo handig is. Die mensen hier zullen hem ook wel gebeld hebben om te komen. Net als de PvdA Hoorn Diederik gebeld heeft. Dat hij vervolgens Jette stuurt lijkt me geen extra stemmen opleveren, maar goed. Zie het als een compliment aan de locale Hoornse partijen Aart. Wordt kennelijk toch als bedreiging gezien. Alleen erg jammer dat de VOCH voor een doodlopende tunnel van 100 miljoen is.