CDA twijfelt over miljoenen kostend cultuurgebouw
26-2-2014
HOORN - Het idee voor een Westfries Centrum voor de Kunsten is goed, maar het CDA is op dit moment niet overtuigd dat er vele miljoenen geïnvesteerd moeten worden in een nieuw gebouw in het stationsgebied. ,,We krijgen een beetje de smaak in de mond dat er een nieuw gebouw in het stationsgebied moet komen en dat er niks mogelijk is als dat gebouw er niet komt. Dat geloven wij niet.” Aldus kandidaat-raadslid Dirk Oud. Het CDA is overigens wel één van de huidige Coalitiepartijen. Afgelopen vrijdag presenteerde de gemeente het plan.
De gemeente heeft een intentieovereenkomst getekend met de bibliotheek, de Blauwe Schuit, Manifesto en de muziekschool. Dit om de haalbaarheid van een Westfries Centrum voor de Kunsten te onderzoeken, waarvoor een nieuw gebouw in het stationsgebied gebouwd zou moeten worden.
Dat deze instellingen de krachten meer willen bundelen is op zich een goede zaak. ,,Via intensievere samenwerking kunnen er allerlei mooie dingen ontstaan. Dat kunnen we ons goed voorstellen.”, aldus kandidaat-raadslid Dirk Oud.
,,Het besluit of het Westfries Centrum voor de Kunsten wordt gerealiseerd is wat ons betreft nog niet genomen. Dat besluit moet genomen worden door het nieuwe college en de nieuwe raad.”
Bestaande locaties
,,Als het over huisvesting gaat, dan is het de vraag of alle 4 instellingen onder 1 dak moeten komen. En als je toch wil verhuizen, kijk dan eerst ook naar bestaande gebouwen en ga niet meteen uit van nieuwbouw.”
Het CDA ziet de komende jaren weinig financiële ruimte bij de gemeente om hierin te investeren. ,,We krijgen een beetje de smaak in de mond dat er een nieuw gebouw in het stationsgebied moet komen en dat er niks mogelijk is als dat gebouw er niet komt. Dat geloven wij niet.”
,,Kortom, prima dat er wordt nagedacht over hoe de instellingen elkaar kunnen versterken. Maar het CDA is niet overtuigd dat we daarvoor per se een miljoenen kostend gebouw in het stationsgebied nodig hebben, met alle financiële risico’s van dien. We wachten verder de uitkomst van het onderzoek af en gaan ervan uit dat de nieuwe gemeenteraad hier een besluit over gaat nemen”, aldus Oud.
Reactie: (Tinie Mulder-Smit)
28-2-2014, 10:38
Misschien kunnen de Kerkstraat en het Kerkplein incl. het monument dan ook eens worden opgeknapt. Zou in 2000 gebeuren dat kon toen niet omdat het geld op was.
Reactie: (Sebastiaan Hol)
28-2-2014, 09:48
Goede bijdrage van Jack van Es op 26-02 om 17:34 uur.
Het komt niet vaak voor dat een voormalige politicus achteraf toegeeft dat er in zijn periode misschien een verkeerde keuze gemaakt werd - in een "groeidroom" levend, de assist van de Taskforce Ruimtewinst als absolute waarheid en goede oplossing omhelzen - en dat de wereld nu ingrijpend veranderd is.
Terug naar het topic: een prestigeproject hoeft niet goed te zijn als het een cultuurproject is. De meerwaarde van een dergelijk gebouw zal voor mij ook duidelijk vast moeten komen te staan. Cultuur kan juist een goede bijdrage leveren aan de binnenstad, de Blauwe Schuit - nu in het voormalige zwembad met hoge stookkosten - naar de binnenstad brengen zou een goed idee zijn. Eventueel in vernieuwbouw.
Als de bibliotheek - let op, dit is ook een fantasietje - wordt ondergebracht in de Grote Kerk komt het bibliotheekgebouw vrij voor een cultureel centrum in de binnenstad. Blijft het "probleem" van mensen die daar heel graag met de auto zouden willen komen? Die parkeren dan aan de randen van de binnenstad (op nog geen 10 minuten lopen parkeergarage aan het Jeudje).
Creatief denken, dat is zo moeilijk niet! Alleen even afstappen van verouderde ideeën en opvattingen, bijvoorbeeld over economie en automobilisme...
Reactie: (Jan van Leek)
27-2-2014, 20:54
Een poppodium naast een ziekenhuis?
Reactie: (Juliette)
27-2-2014, 17:43
Wim, meneer van Es deed niet kinderachtig. Gelijk had hij dat hij over de tunnel begon. Tis me nogal wat die belachelijke dure tunnel terwijl we aan alle kanten moeten bezuinigen.
Reactie: (Wim Mol)
27-2-2014, 16:25
Enig idee hoeveel de bouwkosten zijn gestegen sinds bijv. 2000, @F.Wiggers? Dat is minimaal 36%, dus ruim boven de inflatie.
En die "scherpe inkoop" slaat uiteraard op het huidige prijsniveau, je kunt immers niet terug naar de prijzen in het verleden. Die fout is niet te herstellen, maar daar betalen we nu wel een miljoentje of 30 extra voor.
Maar wat mij betreft is het verder wel goed, zoals ik hiervoor aangaf ging mijn reactie vooral over de kinderachtige politieke reactie van ene meneer Van Es. Tunneldiscussies horen bij een ander artikel.
Reactie: (F. Wiggers)
27-2-2014, 16:01
Ik lees: ''die vele malen goedkoper was dan we nu moeten investeren''.
Ho ho, niet zo snel van stapel, heer Wim Mol. Elke periode kent haar eigen prioriteiten. Nu was die zinloze tunnel met doodlopende C-weg aan de beurt.
De voorstanders roepen bovendien luidkeels dat het megalomane geldverslindende plan juist nu stukken voordeliger gerealiseerd kan worden. Men roemt immers de mogelijkheid van ''scherpe'' inkoop (kuch) vanwege de crisis.
Reactie: (Juliette)
27-2-2014, 15:23
De werkeloosheid blijft maar stijgen. Hoeveel mensen kunnen er nu en straks nog een auto betalen, een goede fiets is al prijzig.
Reactie: (Bert Laan)
27-2-2014, 13:23
Maar die besluiten van wethouder van Es, dat waren dan geen raadsbesluiten met een economisch belang en dergelijke?
Wat is politiek toch een vreemde sport.
Reactie: (Wim Mol)
27-2-2014, 12:55
Overigens was mijn oorspronkelijke bericht slechts een reactie op een onbenullige opmerking van een ex-wethouder die zo nodig de tunnel er weer bij moest halen.
Als hij in zijn tijd wat meer aandacht had besteed aan infrastructuur in plaats van cultuurpaleizen en casino's zou de hele discussie nu niet gevoerd hoeven worden en hadden we een ontsluiting van de binnenstad (op welke manier dan ook) die vele malen goedkoper was dan we nu moeten investeren.
Reactie: (Bert Laan)
27-2-2014, 12:55
Precies, Juliette, de verhalen over de wachttijden zijn op een schandalige manier in het sentiment getrokken. Overgevoelige jakkeraars die geen 2 minuten de tijd meer hebben. Die kun je alleen nog maar onthaasten door ze te laten staan.
Dit nog los van de aanname dat het straks allemaal sneller gaat,. want die mensen staan straks ontevreden te zijn op de kaalgeslagen Weel
Reactie: (Bert Laan)
27-2-2014, 12:52
Aha, dan bent u een andere Wim Mol dan dat velen denken dat u bent. Dat mag natuurlijk, de B. Laan die ik ben is immers ook niet de B. Laan van het CDA.
Bent u wel dezelfde Wim Mol die eerder deze week over kinderen begon? (ik probeer het graag allemaal te begrijpen, snapt u)
Neemt niet weg dat het aanmatigend blijft om bij de ene reactie over sentimenten te praten terwijl u precies hetzelfde doet. Dat mensen 'het zat zijn" en dat politici "ze laten barsten". Dat is - in het verlengde van uw opmerking over de vermeende economische noodzakelijkheid - toch minstens sentimenteel te noemen.
Reactie: (Juliette)
27-2-2014, 12:28
Dat zullen vast inwoners zijn die gehaast door het leven willen gaan. En moet daar dan perse rekening mee worden gehouden? Relax, ff wachten, muziekje aan, beetje wegdromen, daar is niks mis mee. Nee, dat geld voor die tunnel kan beter worden geïnvesteerd in goede zorg, onderwijs, enz.
Reactie: (Wim Mol)
27-2-2014, 12:23
@Bert Laan. Gaat dat over mijn reacties?? Weet jij meer dan ikzelf?
Welke "ondernemerspartij" bedoel je? Ik ben lid van geen enkele partij en dat blijft ook zo.
In tegenstelling tot veel politici schrijf ik wel de waarheid als ik schrijf dat ik geen belanghebbende ben. Sterker nog, ik hoef vrijwel nooit over het Keer naar de binnenstad, maar kom van de andere kant, dus mijn belang is slechts het algemeen belang voor de vele inwoners van de regio die het wachten voor de overweg helemaal zat zijn. Jammer dat veel politici slechts hun eigen spelletje willen spelen en die mensen gewoon laten barsten.
Reactie: (Lisan Fasten)
27-2-2014, 11:42
Wat maken bestuurders zich toch druk over bouwkosten die zijn vastgesteld als raming. Iedereen weet toch inmiddels wel dat die kosten rustig verdriedubbeld worden door de bouw. Bestuurders kunnen beter investeren in het beeindigen van de bouwfraude, in plaats van angsthaastig alle nieuwe ontwikkelingen tegenhouden.
Reactie: (Bert Laan)
27-2-2014, 09:50
Wat een schitterend demasqué van die meneer van de ondernemerspartij. NUL argumentatie, anderen beschuldigen van inspelen op sentimenten terwijl hij zelf alleen het mantra van "economisch belang" kan opwerpen.
Heel ironisch, maar ik vind dat deze meneer zich gedraagt als een klein kind. En kinderen moest je niet blootstellen aan politieke zaken, toch?
Reactie: (Frits Bruin)
27-2-2014, 09:29
Als er bij zoveel weerstand toch zo krankzinnig veel gemeenschapsgeld in een lelijke betonnen autotunnel gestoken ZOU gaan worden, (en niet 'in cultuur') dan wordt het niet:
De Nieuwe Poort voor de Kiezer,
maar:
"De Nieuwe Poort van de Keizer"
Reactie: (hans schipper)
26-2-2014, 21:53
Heel goed om uiterst kritisch naar deze plannen te kijken. Dezelfde partijen die ach en we roepen bij de achteruitgang van de binnenstad als koopcentrum maken geen bezwaar tegen deze culturele aderlating. Maak eerst maar eens een inventarisatie van vrijkomende gebouwen, al dan niet van monumentale waarde, in de binnenstad en ontwikkel vervolgens twee scenario's: een op basis van gebruik bestaande gebouwen en een op basis van nieuwbouw. Dan valt er ook nog wat te kiezen.
Reactie: (wim mol)
26-2-2014, 21:45
Nee @wally ik ben geen belanghebbende, maar ik vind dat de tegenstanders vooral goedkoop op de sentimenten inspelen.
Reactie: (Jan van Leek)
26-2-2014, 21:19
Vreemd dat het CDA wél voor die dure doodlopende tunnel is maar hierover financieel zorgen heeft. Misschien kunnen de kosten hiervan ook over 100 jaar worden uitgesmeerd, net zoals dit zo 'briljant' voor de tunnel is bedacht.
Reactie: (Juliette)
26-2-2014, 20:34
Meneer Mol, u kunt mensen best wel eens meer serieus nemen, waaronder ook kinderen, ook als het niet uw niveau is. En als u politiek bedrijft zou dat zeker op zijn plaats zijn.
Reactie: (Wally Ooms)
26-2-2014, 19:43
Waaruit ik, Wim, mag opmaken dat je nog niet weet waar je op gaat stemmen? Je bent nog zwevende?
Overigens wil het een vragensteller nog wel eens overkomen zelf uitstekend op de hoogte te zijn, maar om uiteenlopende redenen toch wel benieuwd is naar de inzichten van anderen. En ondanks diverse verzoeken daartoe heb ik nog geen antwoord van je mogen vernemen. Mogelijk kun je geen klaarheid geven. Een andere mogelijkheid is dat je jezelf mag rekenen tot de door mij beschreven groepering winkeliers. De naar eigen inschatting 'belanghebbenden'.
Kun je daar in ieder geval nog even antwoord op geven?
Reactie: (Wim Mol)
26-2-2014, 19:18
Laat maar @Wally. Als ik dat een kandidaat raadslid moet uitleggen dan weet ik op wie ik in ieder geval niet moet stemmen.
Reactie: (Wally Ooms)
26-2-2014, 18:59
Beste Wim,
In mijn eerdere reactie stelde ik een uiterst eenvoudige vraag. Wat je vervolgens doet is praten over denkniveaus en heb je het en passant tegen Jack van Es nog over verkiezingsretoriek, maar een antwoord heb ik niet gezien.
Kennen doe ik je niet voor zover ik weet. Ik ga er vooralsnog dan ook maar van uit dat je geen winkelier bent in Hoorn. Er zijn namelijk enkele winkeliers die denken dat de plaatselijke economie een enorme boost krijgt als er eenmaal een tunnel ligt.
Dus leg me in jouw eigen bewoordingen uit waar het economisch belang ligt voor de inwoners van Hoorn.
Reactie: (Wim Mol)
26-2-2014, 18:11
Het doet me deugt dat het je niet is ontgaan dat de wereld veranderd is, @Jack. Maar om dan een investering in infrastructuur te vergelijken met een cultuurpaleis dat jaar in jaar uit (ook) zwaar op de begroting zal gaan drukken vind ik goedkope verkiezingsretoriek. De reactie van @Wally getuigt daar ook van.
En zelfs al komt die tunnel er niet, een echt alternatief zal uiteindelijk nauwelijks goedkoper blijken te zijn. Want er wordt begonnen met een
Reactie: (Jack van es)
26-2-2014, 17:34
Ik ben het en ik heb nog nooit bewijzen gezien van economisch toegevoegde waarde. De binnenstad ontwikkelt zich ook zonder tunnel. Indertijd was de tunnel in beeld omdat we in een groeidroom leefde en er allerlei nieuwe functies bijkwamen. De wereld is structureel veranderd en de consument gedraagt zich anders dan toen. Binnensteden zullen zich anders moeten ontwikkelen. Winkelfunctie gaat teruglopen en de uitdaging is om nieuwe ontwikkelingen op gebied van leasure te bevorderen.. Maar straks is de gemeente afhankelijk van andere overheden, omdat uitgaven en inkomsten uit het lood geslagen is. Denk ook nog even aan kosten grondexploitatie bangert oosterpolder.. Ik heb als wethouder financien altijd gewerkt met uitgangspunt dat het geld er structureel moet zijn om het uit te geven.
Reactie: (Wim Mol)
26-2-2014, 16:34
@Wally, kandidaat raadslid en ik zou je moeten bijpraten over het verschil in economisch belang van de tunnel ten opzichte van een cultuurpaleis?
Zelfs als je tegen de tunnel bent zou je dat verschil toch wel moeten begrijpen. Ik hoop niet dat jouw reactie staat voor het denkniveau van de kandidaten van de Hoornse Onafhankelijke Partij.
Reactie: (Wally Ooms)
26-2-2014, 16:00
Ach, Wim Mol, wees zo vriendelijk om ons even bij te praten over dat economisch belang van die tunnel. Neem de tijd. Noem alle details.
Reactie: (Wim Mol)
26-2-2014, 15:33
@Jack van Es als je het verschil in economisch belang voor de stad niet weet tussen een tunnel en een cultuurpaleis, dan hoop ik niet dat jij dezelfde bent die in Hoorn wethouder was. Zeg me dat je slechts een toevallige naamgenoot van de ex-wethouder bent.
Reactie: (Jack van es)
26-2-2014, 14:35
Maar wel een miljoenen kostende tunnel