Ook fiets- en wandelboulevard over Keern

19-2-2014

HOORN - De Hoornse raad heeft besloten om naast de Carbasiusweg ook een fiets- en wandelboulevard aan te leggen. Deze nieuwe fiets- en wandelroute loopt over het Keern richting de binnenstad, met tunnels onder de Provincialeweg en het spoor.

In december 2012 besloot de Hoornse gemeenteraad de nieuwe toegangsweg richting Hoornse binnenstad aan te leggen (Carbasiusweg). Dit als onderdeel van de Poort van Hoorn, een groot plan voor de ontwikkeling van het hele stationsgebied. Zodra de Carbasiusweg is aangelegd, komt er op het Keern ruimte voor de aanleg van de veilige fiets- en wandelboulevard over het Keern met tunnels onder de Provincialeweg en het spoor.

Kosten
De aanleg van de Carbasiusweg en de fiets- en wandelboulevard kosten samen 49 miljoen euro. De Provincie Noord-Holland, het Rijk en ProRail nemen samen naar verwachting 12 miljoen euro voor hun rekening. Deze plannen leiden tot een jaarlijkse kapitaalslast van maximaal 1,7 miljoen euro. Na 2019 neemt dit jaarlijkse bedrag over 60 jaar af naar 0.

Discussie
De raad heeft uitvoerig gediscussieerd over dit voorstel. Tegenstanders vinden het onverstandig om op dit moment zoveel geld uit te geven. Daarbij geven zij de voorkeur aan een start bij de ontwikkeling van het stationsgebied Noord, waarvoor zij in 2012 ook een alternatief plan indienden. Voorstanders zien juist meer in de start bij het verbeteren van de infrastructuur, om zo meer ontwikkelingen in het gebied mogelijk te maken en de bereikbaarheid van de binnenstad te verbeteren.

Besluit
De fracties van VVD, VOCHoorn, Fractie Tonnaer, D66, CDA en Hoorn+ stemden voor het voorstel. PvdA, GroenLinks, SP, Hoorns Belang, Hoornse Senioren Partij en Hoorn Lokaal stemden tegen. Daarmee werd het voorstel aangenomen met 19 stemmen voor en 15 stemmen tegen. Als alles volgens planning verloopt, start de aanleg van de nieuwe infrastructuur in 2015.

Reacties
Reactie: (fritsbruin)
24-2-2014, 22:00
PS volgens de planologische uva berekeningen is het nl. ook zo dat -als er wel een tunnel zou komen- automobilisten via de 'nieuwe poort' DOOR de oude binnenstad zullen gaan rijden om ook in het Jeudje te parkeren. Dat zal sneller gaan dan omrijden via provinciale weg/Liornestraat, want dan tref je meer stoplichten en alsnog een overweg....

Reactie: (Dirck de Vries)
24-2-2014, 17:04
En wat gebeurd er als we anders stemmen dus voor of tegen Tunnel of kan ik het beter een bodemloze dure put noemen?

Reactie: (fritsbruin)
24-2-2014, 11:28
@Ondernemers Binnenstad Hoorn : Opnieuw vandaag op NOS journaal: 'Internetshoppen neemt (wederom) landelijk toe' En straks niet meer betaalbaar kunnen parkeren op plekken buiten de pelmolenpad-parkeerplaats in binnenstad zoals is aangekondigd. (= verder moeten lopen naar uw winkels, waar veel mensen geen zin in hebben) Plus de verkeersberekening van een uva student die aantoont dat het onveiliger wordt in het krappe stadscentrum voor fietsers en voetgangers als de tunnel doorgaat. 'Ondernemers Binnenstad' , U tekent uw/voor doodvonnis met een stem voor de autotunnel.....

Reactie: (Sebastiaan Hol)
21-2-2014, 14:36
Beste Ondernemers Binnenstad Hoorn, gefeliciteerd met deze stap terug naar midden twintigste eeuw. Ik pleit er van harte voor om opnieuw auto's te laten rijden over het Kleine Noord. En dan maken we van de Veemarkt Oostzijde een wandelboulevard, die dan eindelijk de goede entree wordt die de Hoornse binnenstad verdient!

Reactie: (Ondernemers Binnenstad Hoorn)
21-2-2014, 10:51
Hoornse Raad van harte gefeliciteerd met verstandig besluit. Nu voortvarend uitvoeren. Ondernemers Binnenstad Hoorn.