Westfries Museum verwerft stilleven Pieter Gallis
18-2-2014
HOORN - De collectie van het Westfries Museum is verrijkt met een zeldzaam stilleven van de Hoornse schilder Pieter Gallis. Het museum heeft het schilderij kunnen verwerven dankzij steun van de Vereniging Rembrandt, de Stichting Kerkmeijer-de Regt en de Vrienden van het Westfries Museum.
Het museum, dat nog geen enkel werk van Gallis in de collectie had, is erg blij met de nieuwe aanwinst . Het fraaie bloem- en fruitstilleven is vanaf 22 februari in het museum te zien.
Vrij onbekend
Pieter Gallis (1633-1697) is niet half zo bekend als zijn stadgenoot Jacobus Rotius of de stillevenschilder Jan Davidszoon de Heem, beide inspiratiebronnen voor de Hoornse kunstenaar. Ten onrechte, blijkt uit de nieuwste aanwinst van het Westfries Museum ‘Een festoen met bloemen en fruit’ , dat Pieter Gallis tussen 1675 en 1685 schilderde, zijn beste periode. Het werk laat zien waar de grote kracht van Gallis ligt; in de natuurgetrouwe en gedetailleerde weergave van bloemen en fruit. Een geliefd thema in die tijd.
Schilderijen van Pieter Gallis komen maar zelden op de markt. Zijn oeuvre telt slechts zo’n dertig stillevens, waarvan er maar drie door de kunstenaar zijn gesigneerd. Daaronder het schilderij dat door het Westfries Museum is gekocht bij de Londense kunsthandel Sphinx Fine Art en waaraan een gedegen markt- en oeuvre onderzoek vooraf is gegaan, uitgevoerd door Bazuin & De Blécourt Fine Art Research.
Vereniging Rembrandt
De aankoop is financieel mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het BankGiro Loterij-Fonds van de Vereniging Rembrandt, die de Nederlandse musea al 130 jaar helpt met bijzondere kunstaankopen. Daarnaast hebben ook de Stichting Vrienden van het Westfries Museum
en de Stichting Kerkmeijer-de Regt bijgedragen.
Ter gelegenheid van de nieuwe aanwinst geven de Vrienden van het museum een fraaie brochure uit, geschreven door kunsthistoricus John Brozius. Hij heeft zich verdiept in het leven en werk van Pieter Gallis. Dat de Hoornse schilder niet zo bekend is, ligt volgens hem aan het feit dat de kunstenaar uit liefhebberij schilderde en niet voor de markt. Hij hoefde er niet van te bestaan, want hij verdiende zijn brood als boekhouder en vanaf 1683 als beheerder van de Hoornse bank van lening.
Des te verbazingwekkender dat zijn stillevens van zo’n hoge kwaliteit zijn.