Opening Woordenwerkplaats door wethouder Peter Westenberg

16-5-2013 Taal ontwikkeling vanuit spel is laagdrempelig voor kinderen

HOORN - Op maandag 27 mei om 16.00 uur wordt de eerste Woordenwerkplaats officieel geopend door wethouder Peter Westenberg op de SKH Amiketoj, Timpaan 43 in Hoorn.

Wat is de Woordenwerkplaats precies?
De Woordenwerkplaats is een speel-leerplek waar peuters op een actieve manier bezig zijn met taal. De Woordenwerkplaats maakt veel gebruik van ‘sprekend’ materiaal: wasknijpers, knoppen en fotoboeken waar je een tekst kunt inspreken. Kinderen kunnen zo steeds opnieuw de woorden en zinnen horen door op een knop te drukken.

Ook thuis kan er niet genoeg aandacht zijn voor taal. Daarom mogen de materialen uit de Woordenwerkplaats mee naar huis. Wetenschappelijk is bewezen dat stimulering van taalontwikkeling het meest effectief is bij een combinatie van school/leerplek en thuis.

De Woorden werkplaats is een initiatief van de Bibliotheek Hoorn en ontwikkeld in samenwerking met Stichting Netwerk, SKH Kinderopvang en Logopedisch Centrum NoordWest.

Een voorbeeld van een situatie in de Woordenwerkplaats:
Het thema in de woordenwerkplaats is: “Ik ga op de foto”. De kinderen hebben allemaal een foto van zichzelf meegenomen. Sanne, de peuterspeelzaalleidster, hangt de foto’s op het bord en vraagt aan de kinderen wat ze allemaal zien. “krullende haren, lief, ogen en mond”.

Kinderen noemen onderdelen van het gezicht, maar ook eigenschappen. Sanne schrijft deze woorden op het bord naast de foto. Daarna gaan ze spelen met de legpuzzel van het lichaam en vergelijken ze de puzzelstukken met de echte onderdelen van hun gezicht op de foto’s. Als de ouders de kinderen komen halen vertellen de kinderen wat iedereen over hun foto gezegd heeft door het “voor te lezen”. Yorian en Sinan willen graag een puzzel mee naar huis. Guler neemt de fotocamera mee.

Zij wil foto’s maken van zichzelf en haar familie. De kinderen zijn ook reuze nieuwsgierig naar wat Sanne over de activiteit opschrijft in het logboek. Ze snappen wat de functie van schrijven is. “Dan kunnen mensen die er niet waren het ook weten”.