GroenLinks: ”Loslopende honden in Wijkpark Blokweer niet verstandig”

29-3-2013

HOORN - Fracties Groen Links en VOCH hebben in een brief aan het College van B en W aandacht gevraagd voor de problematiek rondom loslopende honden in het Wijkpark De Blokweer. Beide fracties vinden het niet verstandig dat dit gebied als losloopgebied voor honden is aangewezen.

In de brief valt het volgende te lezen:

Aan het college van B&W
Postbus 603
1620 AR Hoorn

27 maart 2013

Betreft: ecologisch natuurgebied De Blokweer,
hondenuitlaatroute 16a en loslopende honden.


Geacht college,

In uw akkoordlijst van 12 maart 2013 kunnen wij lezen dat u hondenuitlaatroute 16a in het Wijkpark De Blokweer heeft vast gesteld door aan het - oorspronkelijke -  noordelijke perceel het zuidelijke perceel toe te voegen en deze percelen te verbinden met een voetgangersbrug, dat u een schelpenpad gaat aanleggen in het westelijke bosperceel en dat u dit alles dekt uit het wijkbudget.

Hoewel wij ons realiseren dat het voor honden heerlijk is om los te kunnen lopen, vragen wij ons af of uw besluit wel een verstandige beslissing is.

Wij zullen u uitleggen waarom.
1. U noemt het gebied Wijkpark Blokweer. Dit is in feite onjuist of tenminste niet volledig. Het gebied De Blokweer is namelijk een ecologisch natuurpark met bijzondere natuurwaarden en wordt onderhouden door MAK Blokweer in samenwerking met vele vrijwilligers uit de buurt en ondersteund door Landschap Noord-Holland.

2. Er zijn zowel wat betreft het ecologisch beheer als wat betreft de natuur- en milieu educatie (NME) prestatieafspraken met MAK Blokweer gemaakt. De vele loslopende honden bemoeilijken het nakomen van beide afspraken en wanneer door bijtrekking van het zuidelijke perceel het nieuwe losloopgebied verruimd wordt, zou het kunnen dat het nakomen van beide afspraken in gevaar komt.

Bovendien loopt het MAK waarschijnlijk nu al inkomsten mis, omdat scholen vanwege de loslopende honden sommige activiteiten niet meer willen boeken.

Dit is gezien de bezuinigingsopgave en de prestatieafspraken die met MAK Blokweer gemaakt zijn een onwenselijke ontwikkeling.

3. Minstens één maal per twee maanden is er wel een ernstig incident veroorzaakt door loslopende honden. Dit kan variëren van mensen met beetwonden, omver gelopen kinderen, doodgebeten en doodgeboren lammetjes, dode schapen, dieren die vanwege hun verwondingen afgemaakt moesten worden enzovoort. Maar ook scheldpartijen tegen medewerkers van het MAK wanneer er iets gezegd wordt over de loslopende honden en dit in het bijzijn van kinderen die een NME les volgen.

4. Ook het feit dat de nieuwe loslooproute zo dicht bij de natuurspeeltuin ligt – een speeltuin die voor veel geld is aangelegd en nog niet zo lang geleden is geopend- vinden wij zorgelijk. Hoe voorkomt u dat de honden naar de natuurspeeltuin gaan?

5. Het bevreemdt ons dat u, vooruitlopend op een nieuw vast te stellen hondenbeleid, zo’n groot gedeelte van een ecologisch park met bijzondere natuurwaarden al bestemd tot hondenlosloopgebied.
Ook bevreemdt het ons dat u de kosten die dit met zich mee brengt, wilt dekken uit het wijkbudget en niet uit de algemene middelen waar de hondenbelasting naar toe gaat.

Wij zouden graag van u willen weten wat de kosten van de nieuwe voetgangersbrug en het nieuw aan te leggen schelpenpad zijn.
Wij begrijpen dat hondenbezitters hun hond graag los willen laten lopen, maar wij moeten ook zo reëel zijn dat in zo’n verstedelijkt gebied als Hoorn, de mogelijkheden hiertoe beperkt zijn en dat een ecologisch natuurpark niet de meest geschikte locatie is.

Wij verzoeken u dringend het losloopgebied te beperken tot het noordelijke perceel, dit gebied duidelijk aan te geven en in het overige gedeelte van het natuurpark aan te geven dat honden aangelijnd dienen te zijn en te handhaven op de aanlijn- en opruimplicht.

Hoewel ook wij niet vooruit willen lopen op het nieuw vast te stellen hondenbeleid, verzoeken wij u toch dringend om samen met de hondenbezitters één of meerdere gebieden uit te zoeken, waar de honden wel naar hartenlust kunnen loslopen. 

In dit kader willen wij u de suggestie, gedaan door een hondenbezitter tijdens het Dorpenoverleg van 25 februari jl., niet onthouden:
- Richt een hondenlosloopgebied in, zet hier een hek om heen en onderhoudt dit gebied samen met de hondenbezitters. Dit schijnt in andere gemeenten erg goed te werken. Zeker in verband met de economische recessie zijn er nu genoeg gebieden waar, in ieder geval voorlopig, niet gebouwd zal worden.


Tot slot:
Wij gaan ervan uit dat elke hondenbezitter ook een dieren- en natuurliefhebber is en dat wanneer de hondenbezitter zich bewust is van de nadelige gevolgen van een losloopgebied in het ecologisch natuurpark De Blokweer deze er alle begrip voor zal hebben, wanneer het losloopgebied beperkt blijft tot het noordelijke perceel.
 
Wij zien uw antwoord en reactie met belangstelling tegemoet.
 
Met een vriendelijke groet,

Namens
GroenLinks
Jacqueline Amesz en Roy Drommel

VOC Hoorn
Han Wolthuis en Peter Peerdeman

Reacties
Reactie: (Melanie)
3-6-2013, 10:07
Wat ik zorgwekkender vind is dat er jeugd hangt die jointjes aan het roken zijn, en dan hun wiet zakjes en scherpe energie blikjes achter laten. Dit is niet alleen voor honden gevaarlijk maar ook voor kinderen. En nee! er zijn niet genoeg plekken waar je hond wel los màg hier in omstreken. Waar het mag, is het onveilig want niet elke hond is even makkelijk, ze zouden zo de weg op kunnen rennen. En waar het mag, spreek je over een pad van enkele meters. Niet iedereen kan de auto pakken om een eind te gaan rijden naar een park waar de hond los kan. Waar betalen wij honden bezitters belasting voor? Al de hopen paarden schijt die er bij de mak liggen, is bijna net zo veel als 20 honden drollen. & dat is maar prima? Als jullie niet-honden bezitters is een keer niet alles claimen wat te claimen valt, is er ook geen probleem. Er is een enkeling die het verpest voor ons honden bezitters. Moeten wij het dan allemaal maar ontgelden? Er zijn namelijk ook niet- honden bezitters die het verpesten voor ons. Als we allemaal een steentje bijdragen komt het goed. Maar nu wordt het een kinderachtige welles-nietes strijd.

Reactie: (Felon la Pierre)
3-4-2013, 12:29
Dan gaat u daar toch lekker los lopen meneer Lakeman? Ik wens u daar veel plezier en een fijne dag bij.

Reactie: (Piet Lakeman)
2-4-2013, 05:22
Er zijn genoeg andere losloopplaatsen , neem nu de Bangert -Oosterpolder waar nog geen woningen staan ruimte zat bijvoorbeeld achter Bangert nr 10 a

Reactie: (Jack van es)
1-4-2013, 11:57
Die brief moet een te vroege 1 april grap zijn.

Reactie: (Marcel de Jong)
1-4-2013, 10:15
Beste Wendy Misschien weet ik idd niet wat Mak Blokweer inhoudt. Maar je stelling "In dit gebied mogen de honden los" klopt niet; in een deel van het gebied mogen ze los. In de praktijk lopen ze (helaas) echter in het hele gebied los. Verder wil ik het hierbij laten, want het wordt idd een oeverloze discussie, zonder dat er wat meer begrip over en weer uit voort komt.

Reactie: (Juliette Schouten)
1-4-2013, 10:11
Waar ik woon wemelt het van de honden, ik stap zelden in de hondenpoep. En als ik er wel in stap, gewoon even afspoelen met water. De dampen die ik elke dag in adem van bijv. mensen hun auto's, fabrieken, enz. is niet weg te spoelen.

Reactie: (Constance Velthuijs)
1-4-2013, 08:03
Oh ja, Tim Pieterse, het Julianapark onder de stront??? Absoluut niet waar! De kraaien en de eksters ruimen alle stront op! Het is zelfs zo, dat zij de honden volgen en dan hun slag slaan! Uw relaas is zeer opruiend en zeker niet op waarheid gestoeld!

Reactie: (Constance Velthuijs)
1-4-2013, 07:54
Beste mensen, 99,9% van de honden heeft een beter karakter, dan de mensen! Honden liegen niet en zijn betrouwbaarder en eerlijker en karaktervoller en zo kan ik nog wel even doorgaan!!! Een hond voelt aan, of je een goed mens bent! Trek hieruit Uw conclusie! En houdt eens op met Uw misselijkmakend gezeur!!!!!

Reactie: (Tim Pieterse)
1-4-2013, 00:44
Sowieso moet het een keer klaar zijn met die loslopende honden.Het Julianapark bijvoorbeeld helemaal onder de hondenstront, niemand die een zakje mee neemt. Hondenbezitters neemt allen uw verantwoordelijkheid! Ik ben voor 3 losloop plaatsen in Hoorn, zodat een ieder met hond zorgeloos kan wandelen en een ieder zonder hond ook!

Reactie: (Wendy Kroon)
31-3-2013, 19:26
Beste Marcel..ik heb het idee dat je niet weet wat het Mak Blokweer inhoudt. In dit gebied mogen de honden los. Het onderwerp is het gebied Mak en niet over alle losloop/aanlijngebieden..ik praat over ons gebied in Blokker en geloof mij...ook al mogen ze daar los dan nog lopen mensen te klagen over een loslopende hond..kom op nou..de gemeente heeft dit aangewezen..dus!...het is geen oeverloze discussie..ze mogen daar los oké!..

Reactie: (Marcel de Jong)
31-3-2013, 18:03
Beste Wendy, Zo komen we in een oeverloze discussie. Over de hangjeugd kan ik niets zeggen, dat weet ik niet; maar dat heeft ook totaal niets met dit onderwerp te maken, het gaat hier over loslopende honden. En ik denk niet, dat het een hetze is, absoluut niet. Het gaat om het feit, dat honden op allerlei plekken, waar een aanlijngebod geldt, toch loslopen. En voor mensen als ik is dat niet echt prettig. Verder schrijf je "Vaak is er geen sprake van een beet". Misschien vaak dus niet, maar regelmatig dus toch wel. En ik denk, dat iedere keer, dat iemand gebeten wordt er één te veel is. Maar zolang hondenbezitters niet bereid zijn naar die plekken te gaan waar hun trouwe viervoeter los mag lopen, zullen we dit soort situaties (helaas) blijven houden.

Reactie: (Wendy Kroon)
31-3-2013, 16:06
Beste Marcel...ik kom daar genoeg mensen tegen die de halve waarheid spreken. Men is daar bezig met een hetze tegen de hondenbezitters..meestal sla ik daar geen acht meer op..die figuren weten niet beter. Vaak is er geen sprake van een beet!..een enthousiaste hond is vaak een lompe boer. Ze komen dan iets te snel aan en klappen met hun kop tegen je aan..vaak voel je dan even de tanden tegen je hand. Ook tikken ze vaak met hun kont of staart tegen de benen van een wandelaar. Meegemaakt dat de wandelaar moord en brand schreeuwt en zegt dat ie "omver" gelopen is..wat dus niet waar is. Waar ik me wel aan dooderger is de mens zelf! In het ecologisch bos is er vaak hangjeugd. Bij het grote meer is het vaak een afvalhoop van hun. Het meer zelf is ook vaak vervuild. Als men daar nou eens wat meer tegen gingen doen komen we ook verder!. Hou toch eens op tegen de hondenbezitters...de mens is net zo erg..dat mag dus wel?..ik hou vol..op het Mak gebeurt vrijwel niets!,..en beste Marcel..ik doe aan trainingen en ik kan mens en hond samen brengen zonder angsten..je hoeft helemaal geen angsten te hebben voor welk diervdan ook. ..en ik had het overigens niet over de hondenbelasting, dat was een andere reageerder.

Reactie: (Marcel de Jong)
31-3-2013, 15:26
Beste Wendy Kroon, Je schrijft "er zijn helemaal geen bijtincidenten op het Mak. Uitgezonderd ooit eens een ontsnapte stafford hond". "Helemaal geen" en "uitgezonderd", dat lijkt me toch met elkaar in tegenspraak. Verder weet ik niet, of je ooit het dorpsblaadje "samenspel" leest. Een paar maanden geleden heeft daar een ingezonden stukje ingestaan over een dame, die gebeten was door een loslopende hond (de eigenaar reageerde met "ik dacht dat hij (de hond) wilde spelen" en liep door). Ook niet-hondenbezitters hebben recht om veilig en ongestoord in parken te wandelen. Ik mijd sowieso de losloopgebieden, maar kom ook in andere gebieden loslopende honden tegen. Meestal wordt het argument hondenbelasting opgevoerd, maar ik denk, dat dat niet zo relevant is. Als men wat meer rekening met elkaar houdt, komen we al een heel eind. Ik kan weinig doen aan mijn angst voor honden, maar als hondenbezitters wat meer rekening houden met het feit, dat er mensen zoals ik zijn, gaan we misschien de goede kant op. En hier heeft hondenbelasting totaal niets mee te maken.

Reactie: (Wendy Kroon)
31-3-2013, 03:34
Wat is dit voor gezeik GL?..waar halen jullie je bronnen vandaan?. er zijn helemaal geen bijtincidenten op het Mak. Uitgezonderd ooit eens een ontsnapte stafford hond. De lammeren worden geboren binnen en nog lang binnen gehouden..de hondenbezitters in de omgeving houden zich strikt aan de regels van het Mak!! De medewerkers spelen doorgaans ook met de honden of geven een aaitje. deze uitspraken en of beschuldigen vind ik ronduit schandalig!.en ja..ik kom daar dagelijks en weet wat daar doorgaans gebeurt...eigenlijk niets dus!.

Reactie: (Juliette Schouten)
30-3-2013, 14:27
Aangelijnd zijn honden over het algemeen juist feller. Wel een grappig idee, gewoon je hond aan een werphengel uitlaten. Zie het al voor me, zo met mijn honden over bijv. het Grote Noord wandelen.

Reactie: (paul jol)
30-3-2013, 13:30
ik zal mijn hond voortaan maar aan de werphengel uitlaten, met een lijn van 50 meter...wat een onzin allemaal. Een loslopende hond poept niet meer of minder in het"ecologische"park als een aangelijnde hond. De "schade"die een hond dus aanricht is los of aangelijnd hetzelfde. En een hond die bijt , bijt aan de lijn net zo hard.Als ie aan de lijn loopt weet je i.i.g. zeker dat je vlak langs hem moet passeren op de smalle paadjes..Laat die beesten lekker loslopen zeg

Reactie: (Juliette Schouten)
30-3-2013, 11:49
Onze uitwerpselen betalen we inderdaad ook belasting voor, maar dat wordt voor dat geld dan ook opgeruimd/gezuiverd. Dus wij betalen hondenbelasting, maar moeten het wel zelf opruimen. Hondenpoep op straat zie ik niet vaak eerlijk gezegd. Het gaat erom dat de losloopgebieden groter moeten worden. Gelukkig is na vele jaren in het Dwaalpark het losloop gebied groter geworden. En dat werd tijd, want we hebben er lopen niet alleen maar Chihuahua's. Hondenbelasting heffen is niet terecht, want dit geld gaat de algemene kas in en alleen voor honden wordt deze belasting geëist. Hondenbezitters kunnen nog bezwaar maken tot half april meen ik, het bezwaarschrift is te verkrijgen op internet bij www.stophondenbelasting.nl.

Reactie: (arie balk)
30-3-2013, 11:26
Ik betaal ook rioolbelasting, maar dit wil niet zeggen dat ik mijn behoefte op straat mag doen. Sterker nog je krijgt een boete voor wild plassen, maar een hond!!! Er zijn plekken waar de hond los mag lopen, plekken waar zijn uitwerpselen mag deponeren (goot). Maar bij het MAK moet dit niet mogelijk zijn.

Reactie: (Juliette Schouten)
30-3-2013, 11:21
Ik ben het met Felon eens. Het gezeur over loslopende honden in vooral parken ben ik ook meer dan zat, plus dat we best veel belasting moeten betalen als honden bezitters.

Reactie: (Felon la Pierre)
30-3-2013, 10:30
Ik word altijd zo moe van die mensen met hun gezeur over honden, mijne loopt meestal los en bemoeit zich alleen maar met zijn eigen zaken. Die aanlijnplicht is zooooo overdreven. En zolang ik nog hondenbelasting moet betalen voor dat beest heeft ie alle rechten vd hele wereld.

Reactie: (frits bruin)
30-3-2013, 09:54
Veel honden lopen in Hoorn elke dag overal los inclusief elk park en elk gebied waar aanlijnen verplicht is. Wie dit zou ontkennen is blind. Hiervoor zijn de vele hondenbezitters die zich hieraan schuldig maken verantwoordelijk. De gemeentelijke handhaving faalt, en het wandelplezier van vele wandelaars zonder hond wordt verpest. Dat dit natuurgebied als losloopgebied voor honden is aangewezen moet duiden op 'boekhouders'/politici/ontwerpers van achter het bureau. Hopeloos....

Reactie: (Constance Velthuijs)
30-3-2013, 08:10
Een hek(JE) eromheen? Wie gaat dat betalen? Een lachwekkend voorstel! En wie gaat dat onderhouden? Ik in ieder geval niet! En een hond maakt ook nog eens niets kapot in de natuur, dat doen de mensen zelf en zeker hun kinderen!!! G.L.kan beter een afgepast terrein met een hek erom heen realiseren ,voor hun eigen mensen! Hoorn verjaagt eerst de Bruine Vloot en nu de hondenbezitters!

Reactie: (Marcel de Jong)
29-3-2013, 22:26
In het begin, zeg 2010-2011, hebben mijn vrouw en ik veel in Natuurpark Blokweer gewandeld. Een hele enkele keer kwam je wel eens een loslopende hond tegen, maar op zich was het altijd fijn wandelen daar. Helaas werd die "enkele" loslopende hond al spoedig "veel" loslopende honden (volgens mij was het toen nog niet aangewezen als losloopgebied). Als je het lef had om daar iets van te zeggen, dan (om het netjes te houden) was de wereld te klein. En als je, zoals ik, dan ook nog eens bang bent voor honden (zeker van die grote èn die beesten, die er uit zien als vechthonden), dan is het gauw bekeken. Want het probleem (bij mij in ieder geval) is, dat die beesten je angst voelen en dus prompt op me af komen. En dan helpt de standaard opmerking "hij doet niets, hij is heel lief" echt niet. Gezien het aantal bijt-incidenten is dat trouwens in een aantal gevallen een loze, onjuiste opmerking gebleken. Helaas komen mijn vrouw en ik niet meer in Natuurpark Blokweer, en dat vinden we jammer. Want, zoals al gezegd, het was fijn wandelen daar. Verder ben ik het volledig eens met het in het artikel beschrevene.

Reactie: (Joop Kooijman)
29-3-2013, 19:15
Eens. Mogelijkheden genoeg op andere plekken, eigenlijk al teveel. Deze winter bewijst weer eens hoe makkelijk veel hondenbezitters denken over het uitlaten van hun huisdier. Hoe kouder, hoe minder respect voor de samen gemaakte afspraken lijkt het wel. Niks tegen honden, wel tegen de gemakzucht van hun bazen.