OLB reageert inhoudelijk op Notitie zwaar verkeer binnenstad

21-3-2013

HOORN - Het Overleg Leefbaarheid Binnenstad heeft inhoudelijk gereageerd op de conceptnotitie Zwaar Verkeer Binnenstad.

Hoorn, 20 maart 2013

Geachte heer Evers, Beste Vincent,

Aan ons is gevraagd te reageren op de conceptnotitie zwaar verkeer binnenstad. In de eerste plaats willen wij onze waardering uitspreken voor de uitvoerige wijze waarop u zich heeft verdiept in de knelpunten die voor een belangrijk deel het vrachtverkeer (zowel zwaar als middelzwaar) in de binnenstad veroorzaakt.

Als binnenstadbewoners realiseren wij ons dat het oplossen van deze knelpunten ook het economisch belang (i.c. het bevoorraden van winkels en horeca) en de bereikbaarheid (m.n. busvervoer) in het oog moet worden gehouden.

De vraag is echter of er in de door u voorgestane aanpak sprake is van een goede balans tussen het economische belang en een leefbare woonomgeving. Wij menen dat u in dit verband zeker een stapje verder had kunnen gaan ten gunste van de bescherming van de woonomgeving.
De belangrijkste problemen voor de woonomgeving betreffen de trillingsoverlast en de verzakking van panden. Hieronder bespreken we de oplossingen die u hiervoor voorstelt.

U constateert terecht dat de meeste klachten betrekking hebben op trillingsoverlast, welke voor een deel wordt veroorzaakt door te snel rijdend verkeer. In de nota worden het plaatsen van borden en een communicatiecampagne ingezet om dit laatste probleem op te lossen. De praktijk wijst uit dat een communicatiecampagne alleen bij kinderen het gedrag wezenlijk verandert. Echte resultaten kunnen pas worden geboekt als de maximumsnelheid ook daadwerkelijk wordt gehandhaafd,
met andere woorden, als snelheidsovertreders ook echt worden bekeurd.

In het OLB is verschillende keren medegedeeld dat het openbaar ministerie hieraan niet wil meewerken. Dit zou pas kunnen gebeuren als de wegen in de binnenstad zodanig zijn ingericht dat het feitelijk bijna onmogelijk is om harder dan 30 km/uur te rijden. Wij willen ons bij deze argumentatie niet neerleggen. De binnenstad van Hoorn is een zeer belangrijk monumentaal gebied, een van de belangrijkste in onze
provincie.

Een dergelijke monumentale omgeving leent zich niet voor straten vol drempels, bloembakken of andere ’kunstwerken’ waarmee de snelheid van het gemotoriseerde verkeer kan worden beperkt. Wij dringen er daarom nogmaals op aan om in overleg met het openbaar ministerie tot een wijziging van dit beleid te komen, opdat verkeersovertreders in de binnenstad daadwerkelijk kunnen worden
aangepakt.

De mate van overlast door verzakking wordt uiteraard bepaald door het gewicht van de voertuigen. Positief zijn wij over uw inzet op het verdwijnen van bepaalde buslijnen en uw inzet op kleinere bussen op lijn 14.

Een andere maatregel houdt in het verplaatsen van touringcars voor de witte vloot naar Nieuwe Wal / Julianapark. Laat duidelijk zijn, busverkeer én het aanmeren van de witte vloot moeten worden
geweerd uit het Julianapark!

Schade kan inderdaad ook worden beperkt door de belangrijkste
bevoorradingsroutes beter te funderen. U geeft Achter de Vest daarbij de hoogste prioriteit, (waarschijnlijk) omdat deze weg als eerste in het bestaande wegenonderhoudsprogramma aan de beurt komt. Een maatregel die dus nagenoeg binnen de bestaande onderhoudsbudgetten kan worden uitgevoerd. Wij zijn echter van mening dat de omvang van de problematiek van dien aard is dat andere bevoorradingsroutes in dit programma naar voren moeten worden gehaald.

Bijvoorbeeld het Kleine Oost, dat zowel met inkomend als uitgaand bevoorradingsverkeer wordt belast, dit in tegenstelling tot Achter de Vest, waarop enrichtingsverkeer geldt. Verder kiest u in het maatregelenpakket voor uitbreiding van het gebied waarvoor een lengtebeperking tot 11 meter geldt vanwege de veronderstelde invloed van de lengte op het gewicht. Op zich een goede maatregel, maar volgens ons onvoldoende. Afzien van een gewichtsbeperking omdat u niet over een weegbrug beschikt, vinden wij een uiterst magere argumentatie. Hierboven gingen wij in op de
beperkingen die samenhangen met een monumentaal gebied. Wij vinden dat bijvoorbeeld op het Grote Oost naast een lengtebeperking een tonnage- of aslastbeperking moet worden ingevoerd.

Als een lengte-, tonnage- of aslastbeperking wordt gecombineerd met een in bijvoorbeeld in Nijmegen succesvolle bevoorradingsservice, is deze service niet meer vrijblijvend. Wij zijn tenslotte uitermate benieuwd naar de inhoud van het verkeerscirculatieplan dat u gaat uitwerken voor het havenkwartier. U suggereert dat het doorgaande verkeer kan worden beperkt door een knip in de binnenstad aan te brengen.

Wij dagen u uit om een dergelijke ingreep zodanig te organiseren dat bewoners van de binnenstad met een auto hun woning zonder al te veel omrijden kunnen bereiken.

Met vriendelijke groet,
Namens de Agendacommissie van het OLB,
Simon Commandeur,
Voorzitter

Reacties
Reactie: (Constance Velthuijs)
21-3-2013, 17:11
Een overslag centrum, bv. bij Mac Donalds of bij Hoorn 80 zal lucht geven in de binnenstad!