VVD en Fractie Tonnaer stellen vragen over toekomst VVV

4-2-2013

HOORN - Ongeveer 20 jaar geleden ging door verschillende oorzaken de plaatselijke VVV in Hoorn failliet. Uiteindelijk heeft er een doorstart plaatsgevonden door samen te gaan werken met de ANWB. Nu de ANWB zich terugtrekt als partner van de VVV in Hoorn vrezen de fracties VVD en Tonnaer de toekomst van de VVV en zal de VVV volgens de twee partijen na moeten denken over haar eigen positie en toekomst.

Hieronder leest u de hele brief:

Geacht college,

Ongeveer 20 jaar geleden ging door verschillende oorzaken de plaatselijke VVV in Hoorn failliet. Uiteindelijk heeft er een doorstart plaatsgevonden door samen te gaan werken met de ANWB. Het personeel kwam in dienst van de VVV en de VVV krijgt commissie voor de verkoop van de ANWB-producten.

Nog los van het feit dat deze winkel de best lopende ANWB/VVV-combinatie van Nederland is, levert de samenwerking al jarenlang vele voordelen op zoals:
- gedeelde huisvestingslasten
-samen onder één dak op een A-locatie in de binnenstad
- het hele jaar door ruimere openingstijden van de ANWB/VVV-winkel
- goede bezetting van de balie

Kortom, het betrof twee organisaties die elkaar versterkten en die beide werkten voor dezelfde doelgroep. Uit de krant hebben wij kunnen vernemen dat aan deze succesvolle samenwerking binnenkort een einde komt omdat de ANWB zich meer wil richten op de verkoop en informatievoorziening via internet en social media. De VVV is nu op zoek naar een nieuwe partner. Maar in deze economische tijd is het maar de vraag of dat gaat lukken.

Met het vertrek van de ANWB vrezen wij:

- Mogelijk vertrek van de VVV naar een B-locatie
- beperktere openingstijden en sluiting van de VVV in de winter of een aantal sluitingsdagen per week
- minder klantcontact/ bezoekers
- kleinere personele bezetting
- minder uitstraling

Onze fracties vinden het verstandig dat de VVV op zoek gaat naar een nieuwe samenwerkingpartner. Anderzijds moet de komende scheiding tussen VVV en ANWB juist aangegrepen worden door de VVV om na te denken over haar eigen positie en toekomst.

Is bijvoorbeeld het exploiteren van een winkel met balie door de VVV nog wel van deze tijd ? Veel streekartikelen, souvenirs, informatie over West-Friesland en Hoorn, zijn te koop of verkrijgbaar bij souvenirshops, winkels, museumwinkels en via internet. Plattegronden, streek- en landkaarten of toeristische- of landen- boeken kunnen gekocht worden in gewone boekhandels of door middel van websites. Boekingen van hotelkamers en pensions doen toeristen tegenwoordig vooraf thuis via internet. Het gebruik van folders wordt steeds minder en informatie over West-Friesland en Hoorn wordt via internet verkregen. Door iPhone-GSM beschikt bijna iedereen over een navigatie of over alle gewenste informatie op elke willekeurige plek.
De aanwezigheid van de VVV op toeristen- en vakantiebeurzen is en blijft nog wel belangrijk. Volgens de VVD en Fractie Tonnaer wordt het de hoogste tijd dat de VVV zich, mede door het dreigende vertrek van de ANWB, gaat herpositioneren in de toeristische sector.

Op basis van de huidige kennis en informatie over de VVV, stellen wij u in overeenstemming met artikel 43 van het Reglement van Orde de volgende vragen:

1.De VVV gaat op zoek naar een nieuwe partner, als opvolger van de ANWB. In hoeverre vindt u dit reëel in deze economische tijd en hoe kijkt u hier tegenaan, ziet u hierbij kansen vanuit toeristisch oogpunt?
2.Is het überhaupt voor het toerisme in Hoorn en West-Friesland van belang om de VVV financieel door de gemeente Hoorn te blijven ondersteunen?
3.Stel dat het de VVV niet lukt een nieuwe partner te vinden bent u dan bereid het vertrek van de ANWB financieel te compenseren door meer financiele steun te verlenen aan de VVV ?
4.De ANWB/VVV-winkel in Hoorn is de best lopende ANWB/VVV-combinatie van Nederland. Het lijkt ons dan ook onlogisch om juist deze succesvolle combinatie te beëindigen. Is uw college bereid om de ANWB te benaderen met het verzoek om juist deze ANWB/VVV-winkel in Hoorn te behouden?
5.Is veel wat de VVV op dit moment doet en als taken heeft nog wel voldoende afgestemd op wat de consument/toerist aan informatieverstrekking en dienstverlening van de VVV wil ontvangen ?
6.Bent u het met ons eens dat veel informatie en artikelen verkregen of gekocht kunnen worden via internet, boekwinkels, souvenirshops en museumwinkels.



Reacties
Reactie: (Lanormande)
4-2-2013, 21:43
En wat moeten de honderde ondernemers in de toerisme die bij de VVV aangesloten zijn? En alle toeristische attrakties waar er zo hard aangewerkt is de laatste jaren om toeristen naar Hoorn te trekken? Heeft de gemeente dan geen rol in de toeristische ontwikkeling te spelen. het gaat ook om de ecomnomie van de stad en omgeving. De chartervloot heeft ruim meegewerkt aan het welvaren van Hoorn. Nu moet de gemeente misschien alle elementen in leven houden.. Ik stel voor dat de gemeente de VVV overneem en daarvoor gaat!! Voor de ontwikkeling van de toerisme in de regio en dus het welvaren van de binnenstad ondernemers...