Grote tegenstand voor plan afmeren witte vloot Julianapark

22-1-2013 Nieuwe havenvisie mist draagvlak

HOORN - ’De gemeente Hoorn moet haar ambitieuze plannen om de grote passagiersschepen ook te laten afmeren bij het Julianapark laten varen.’ Dit zeggen een flink aantal vertegenwoordigers van bewoners van het Oostereiland, binnenstad en het Venenlaankwartier, samen met watersportverenigingen, Vereniging Oud Hoorn na een bijeenkomst van Stichting Waterfront Hoorn.

Dat Hoorn extra kaderuimte voor de witte vloot nodig heeft, heeft te maken met het streven van de gemeente naar een verhoging van het aantal cruiseschepen in de Hoornse haven. Het plan is om in de buitenhaven aan de zijde van het Julianapark een kade met afmeervoorzieningen aan te leggen, zodat deze witte ’containerschepen’ ook daar kunnen aanleggen. Nu meren er jaarlijks zo’n 350 passagiersschepen met veelal bejaarde passagiers af aan het Oostereiland en dikwijls aan het Houten Hoofd.
 
Er is binnen het havenkwartier grote tegenstand tegen de plannen van de gemeente om het Julianapark te benutten voor het afmeren van deze grote passagiersschepen. De buitenhaven bij het Julianapark wordt nu vooral benut om te recreëren, ankeren, jeugdzeilen en als doorgangsroute van en naar de oude binnenhaven. Daarbij is de buitenhaven van origine bedoeld als veilige vluchthaven wanneer het buitengaats onveilig wordt om te varen.
 
De oever van het Julianapark aan de buitenhaven biedt een
grandioos uitzicht op de historische contouren van de havenstad; het pas gerestaureerde Oostereiland en de Hoofdtoren met het Houten Hoofd. Met het afmeren van deze zogenaamde Witte Vloot wordt dit allemaal verhinderd. Bovendien komt de veiligheid in het geding doordat de functie van vluchthaven wordt opgeheven door een ankerverbod. Ook andere activiteiten in de buitenhaven zullen onmogelijk worden gemaakt door de komst van deze schepen. De buitenhaven zal immers verworden tot het ’rangeergebied’ van de Witte Vlootschepen.
 
Het Julianapark zal bij de aanleg van de grootschalige afmeervoorzieningen gaan veranderen. Er zal een krachtstroomvoorziening moeten komen, waardoor de schepen hun aggregaten niet hoeven te gebruiken. Ook zal er volgens de tekeningen een ’busbaan’ worden aangelegd om de vele passagiers van en naar de schepen te brengen.
 
Het is onduidelijk wat de motivatie van de gemeente Hoorn is om te streven naar meer grote passagiersschepen, in 2012 bezochten zo’n 350 schepen de hoornse haven. Veel passagiers van de schepen gaan per bus naar Volendam en andere buurtsteden. In de Volendamse haven bijvoorbeeld, mag een beperkt aantal Witte Vlootschepen afmeren aan de buitenzijde van de haven. In alle andere havensteden worden aanlegfaciliteiten voor de Witte Vlootschepen ver buiten de havens gesitueerd, dit om het havenbeeld aantrekkelijk te houden.

Daarom lijkt het erop dat de Hoornse haven een ’overloop’ wordt van Volendam. Hoeveel de schepen financieel gezien opbrengen voor de gemeente Hoorn en de locale economie is vooralsnog onduidelijk. In andere vergelijkbare havens is dat ca. 15 euro per passagier.
 
Alle betrokkenen zijn van mening dat de aanwezigheid van de Witte Vlootschepen nadelig zijn voor het beeld van de Hoornse buitenhaven.
De buitenhaven vormt de entree naar de stad komend vanaf het water en is door de meervoudige gebruiksmogelijkheden voor de watersport een unique selling point van de stad. Dit mag niet verworden tot een rangeerterrein voor de Witte Vlootcontainers, hiervoor dient een geschikte lokatie buiten de hoornse havens gevonden te worden.
 
Het overleg tussen de bewoners, watersportverenigingen en andere belanghebbenden heeft maandagavond 21 januari jl. plaatsgevonden op initiatief van Stichting Waterfront Hoorn. Aanwezig waren vertegenwoordigers van:
 Bewoners Oostereiland
 Bewonersvereniging Binnen Luyendijck
 Bewonersvereniging Havenkwartier
 Verenging Oud-Hoorn
 WSV Hoorn
 Stichting Grashaven Hoorn
 Stichting Varend Erfgoed Hoorn
 Watertaxi Hoorn
 Koninklijk Nederlands Watersportverbond
 Overleg Leefbaarheid Binnenstad Hoorn
 Stichting Waterfront Hoorn
 Cinema Oostereiland
 Brasserie Oostereiland
 Museum van de 20e eeuw

Reacties
Reactie: (Wim Mul)
23-1-2013, 17:05
Terverduidelijking:https://maps.google.nl/maps?q=Hoorn&hl=nl&ll=52.638741,5.066199&spn=0.012605,0.038581&sll=52.626811,5.118599&sspn=0.100865,0.308647&oq=Hoorn+&t=k&hnear=Hoorn,+Noord-Holland&z=15 Of kijk ff op Google maps Hoorn

Reactie: (Wim Mul)
23-1-2013, 16:53
In Volendam en vele andere havenplaatsen waar de witte vloot afmeert liggen die schepen "buitengaats" In Hoorn zijn er ook div. van die afmeer lokaties. Bv. parallel aan de parkeerplaatsen van de Grashaven, 200 meter voorbij schouwburg Het Park richting Edam, Kaap Hoorn en buitengaats bij het Julianapark aan steigers die haaks op wal worden aangelegd zodat vnl de boeg te zien is, als men dat doet in buurt van de honden te water plaats is de Nieuwewal parking zo te gebruiken als aan en afvoer route voor de bussen en de el. busjes van Bram natuurlijk ook zou men daar met de watertaxi de stad in kunnen.

Reactie: (gerard vd draai)
23-1-2013, 16:52
Het idee van H. Spanger lijkt me een goede oplossing. Zo wordt het Julianapark gespaard, en komt er een aanlegplaats voor de wiite vloot die goed met bussen bereikbaar is, zonder dat die de hele stad door hoeven te rijden. Sterker nog: als die nieuwe tunnel er dan toch per se moet komen, trek die weg dan maar door naar de Westerdijk bij Het Park. Dat is precies de locatie waar H. Spanger de aanlegsteiger voorstelt. Kan de provincie die zo'n voorstander is van de economische functie van de witte vloot tegelijk meebetalen aan de nieuwe wegverbinding, en hoeft Hoorn niet op zijn voorzieningen te bezuinigen.

Reactie: (H.Spanger)
23-1-2013, 16:09
Ooit, eeuwen geleden, was er het plan om de Westerhaven aan te leggen: een rij palen vanaf de Haai naar de Galgenbocht. Doe dat nu en leg een aanlegsteiger langs het stukje Westerdijk, vanaf het Park tot de Galgenbocht, aan. De aanblik van Hoorn wordt dan niet gedomineerd door die witte schepen en de passagiers kunnen alle kanten op, zonder met bussen door het park of de stad te moeten, en de dijk gaat toch door die bezopen dijkverzwaring op de schop: Wterstaat dramt dat toch door.

Reactie: (Jan Koelemeij)
23-1-2013, 14:43
De schepen horen niet in de oude binnenhaven thuis, maar is het nou zo moeilijk om een geschikte plek hiervoor te vinden? In Enkhuizen hebben ze toch ook een mooie aanlegsteiger voor de boten van de Zeilvaart?

Reactie: (Hans Stuijfbergen)
23-1-2013, 14:00
@ Jaap, velen zijn inderdaad wel erg negatief over de witte vloot, dat is m.i. ook niet terecht. Een aantal van die schepen is, denk ik, voor velen niet het probleem. Maar als we de "Havenpoort van Hoorn" nu helemaal wit inkleuren, lijkt mij dat te veel van het goede. Momenten waarop er 7 of 8 van die cruiseschepen liggen lijken mij niet wenselijk. Dus hoeven er volgens mij geen plekken voor de witte vloot tegen het Julianapark aan gerealiseerd te worden. Wat mij nog het meest verbaast is dat we hier in Hoorn al jaren weten (en roepen) dat onbekend is wat het economische rendement van deze gezelschappen is. En nu toch al zo'n plan, met uitbreiding van witte vloot ligplaatsen, aan de raad voorleggen. Wacht dan nog 2 jaar en kijk of er dan goed onderzoek beschikbaar is. En in het Julianapark kon nooit wat... maar nu zou een busbaan geen probleem zijn. Ik wil toeristisch Hoorn best verder ontwikkelen maar dan wel doordacht, op feiten gebaseerd en rekening houdend met onze mooie haven.

Reactie: (Jaap van der Hout)
23-1-2013, 13:45
Ik wordt af en toe wat moe van al dat ongenuanceerde geblaat tegen de witte vloot. Als bewoner van het havenkwartier zie ik deze groepen de stad in trekken en inderdaad geld uit geven. Daarnaast zijn er leuke programma's die de opvarenden en bewoners in contact brengen. Gezamenlijke maaltijden in de Oosterker en dit jaar ontvangst van opvarenden bij de mensen thuis. Waarom moet alles altijd terug naar vroeger. Deze schepen horen bij deze tijd. Het wordt tijd om breder na te denken over hoe één en ander is op te lossen. Een nieuwe rede van Hoorn?

Reactie: (Jan Koelemeij)
23-1-2013, 12:40
Hoorn is ook een toeristische trekpleister als VOC-stad. Bovendien is het Museum van de 20e Eeuw vlakbij en dat is voor iedereen leuk. Ze gaan echt niet alleen maar naar Volendam of de Zaanse Schans.

Reactie: (Juliette Schouten)
23-1-2013, 11:31
Precies Rob,Hoorn heeft er weinig aan, plus ze laten veel smerigheid achter voor ons.

Reactie: (rob verhoek)
23-1-2013, 11:26
Die toeristen geven hier nou net geen of heel weinig geld uit. Ze zitten op een boot die van alles is voorzien, ze kunnen daar eten, drinken, op het dek in de zon zitten, etc. Ze zijn hier maar een paar uurtjes en zullen hier hooguit een kopje koffie drinken en misschien een souvenirtje kopen. Daar wordt Hoorn niet echt rijk van. En om als doorgangshuis te fungeren voor de bussen naar en van Volendam, daar zitten we al helemaal niet op te wachten. Slecht plan, voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Er zijn betere manieren om ons water-en haventoerisme uit te baten.

Reactie: (Juliette Schouten)
23-1-2013, 10:49
Ik snap je reactie Gerry, maar ik vind persoonlijk deze schepen erg lelijk en enorme vervuilers. Ik heb inderdaad wel gezegd dat er hier in Hoorn niet veel te doen is, maar daar bedoel ik mee dat ik vooral een bioscoop mis en dansgelegenheden. Ik denk ook veel aan jonge mensen die hier zich best vaak kapot vervelen. Is gewoon best een ouwe lullen stad geworden.

Reactie: (Jan van Leek)
23-1-2013, 10:32
Prima als er via extra boten meer reuring in de stad komt. Ook met de Van der Valk boot. Altijd leuk wat nieuw volk in de stad. Maar de keuze voor de nieuwe aanlegplek lijkt me op zijn minst ongelukkig. Dat ziet er natuurlijk niet uit zo plomp voor het Julianapark. Het is overigens nog maar de vraag of de passagiers veel uitgeven in Hoorn. Met volle buiken lopen ze een uurtje onder begeleiding door Hoorn. De Hoornse horeca verdient weinig aan deze meute, hopelijk de middenstand weer wel? En vervolgens gaan passagiers meestal verder met bussen naar de Zaanse Schans, Volendam, bloemenveiling Aalsmeer enz. Aan boord hangt een heel dagprogramma. De boten worden hier 1-2 dagen geparkeerd en de passagiers zijn feitelijk maar kort in de stad. En om de fraaie haven nu een parkeerplaats te maken?

Reactie: (Jan Koelemeij)
23-1-2013, 08:54
De toeristen die met deze schepen in Hoorn komen geven geld uit en dat is goed voor de Hoornse middenstand. Er moet er alles aan gedaan worden om een geschikte aanlegplaats te vinden.

Reactie: (Gerry Blokdijk)
23-1-2013, 08:10
Mevr. Schouten ik snap uw reactie niet. U loopt altijd zo te zeuren over het feit dat er in Hoorn helemaal niets te doen is. Door de witte vloot krijgen de ondernemers van Hoorn de kans om toch nog wat te verdienen en dan geeft u deze reactie. Ik ben ook van mening dat het niet de geschikte plaats is maar de meerwarde van zo'n aanlegplaats zie ik wel. Misschien is het Visserseiland een optie?

Reactie: (Juliette Schouten)
22-1-2013, 18:29
Zulke smerige,lelijke,grote vervuilers in Hoorn? Wie dit verzint is echt niet goed snik. En zo zijn er meer dingen die hier verziekt worden door mensen in onze gemeente. Wordt het niet eens dat de mensen in de witte jassen een stel van hun komen ophalen?