Hoorn sluit zich aan bij Nationale Ombudsman

17-1-2013

HOORN - Sinds 1 januari 2013 is de gemeente Hoorn aangesloten bij de Nationale Ombudsman. Gelijktijdig is de Regionale Ombudscommissie opgeheven.

Voor inwoners met klachten blijft gelden dat de gemeente in eerste instantie probeert om in goed overleg aan een oplossing te werken. Als dat niet naar tevredenheid lukt, kunnen klagers bij de Nationale Ombudsman terecht. De Nationale Ombudsman probeert om, net zoals de Regionale Ombudscommissie dat deed, klachten in een vroeg stadium op te lossen door mediationvaardigheden in te zetten.

Elke overheidsinstantie is verplicht over een onafhankelijke externe klachtinstantie te beschikken.

De gemeenteraad nam in mei vorig jaar het besluit om aan te sluiten bij de Nationale Ombudsman. Doordat steeds minder gemeenten deelnamen aan de Regionale Ombudscommissie, zijn de kosten te hoog geworden. Gemiddeld behandelde de commissie acht klachten per jaar.

Er verandert niets aan de behandeltijd van een klacht. Hiervoor staan zes tot acht weken.


Reacties
Reactie: (Daniel de Bruin)
18-1-2013, 14:01
6 tot 8 weken? Dat is sneller dan de gemeente doet over klachtenafhandeling, helemaal als die betrekking hebben tot het gemeentebeleid..