Oud-wethouder Van Es: ”Juiste moment aanvraag referendum”

12-12-2012 Initiatiefnemers stappen naar rechter

HOORN - Oud-wethouder Jack van Es, tot april 2010 verantwoordelijk voor het project Poort van Hoorn, vindt het ”onzinnig” dat de Hoornse gemeenteraad al eerder een besluit zou hebben genomen over de veel betwiste tunnel. In een reactie op HoornGids.nl zegt hij: ”Dus gisteren was het juiste moment voor aanvraag referendum.”

Omdat een kleine meerderheid van de raad meent dat er al eerder besluiten zijn genomen over de aanleg van de Carbasiusweg en -tunnel, werd dinsdagavond een aanvraag voor een referendum van tafel geveegd. In een week tijd waren 700 handtekeningen verzameld om te kijken of een volksraadpleging mogelijk zou zijn. De coalitiepartijen stelden zich formeel op en verwezen naar regels dat een onderwerp voor een referendum niet eerder besloten mag zijn.

Deze visie wordt door een iets kleiner deel van de raad bestreden. Hoorns Belang toonde aan dat er voldoende jurisprudentie is waaruit blijkt dat in deze fase wel degelijk een referendum mogelijk is. Maar de coalitiepartijen hielden voet bij stuk en stemden met 18 stemmen tegen het verzoek voor een referendum.

Oud-wethouder Van Es, bekend met de Poort van Hoorn plannen, laat nu weten dat dit wel degelijk het juiste moment voor het verzoek was. Op HoornGids.nl meldt hij:

”Tijdens de raadsvergadering werd geopperd dat het voorbereidingskrediet van 8 ton van verplaatsing leekerweide het moment was om te beweren dat raad besluit nam over de tunnel. Dit is onzinnig want dat bedrag maakt onderdeel uit van de totale investering. Dus gisteren was het juiste moment voor aanvraag referendum. Voor de toekomst:gemeente heeft ooit gebouw kamer van koophandel aangekocht en daarmee is toch ook niet impliciet besloten dat ontwikkeling station noord een feit is en niet referendabel.”

De discussie rond de autotunnel in het Poort van Hoorn-plan is dus nog niet geluwd. Overigens maakten de initiatiefnemers van het referendum al bekend naar de rechter te stappen.

Wordt vervolgd.

In tunnelhistorie duiken? Zie deze link:

Reacties
Reactie: (Sebastiaan Hol)
13-12-2012, 23:01
Laatste stukje (grrr, niet alles geplaatst): Plotseling was daar in december 2007 een fraai boekwerkje van de Taskforce Ruimtewinst van de Provincie Noord-Holland, dat desgevraagd gedachterichtingen presenteerde voor de herontwikkeling van het stationsgebied. De Taskforce Ruimtewinst is in 2005 ingesteld door de bevlogen gedeputeerde van ruimtelijke ordening, Ton Hooijmaijers (tegen wie momenteel gerechtelijk onderzoek loopt wegens corruptie en belangenverstrengeling met de vastgoedwereld). In de Taskforce acteren volgens de provincie onafhankelijke adviseurs die een frisse kijk hebben op ruimtelijke ontwikkeling. In het geval van het advies over het stationsgebied “De Poort van Hoorn” uit 2007: directeuren van bouwbedrijven (waaronder een tunnel¬bouwer!), vastgoed¬ontwikkelaars en makelaars. Ik vroeg me toen al af: waar zijn de echt onafhankelijke deskundigen, bijvoorbeeld van TU Delft? In het plan nam de tunnel een centrale plaats in om de bereikbaarheid van de binnenstad te vergroten, te financieren met kantoren en dure koopappartementen. Zelfs in 2011 kregen commissieleden nog een presentatie over de Poort van Hoorn met daarin dezelfde financieringsmogelijkheden, alsof de kantorenmarkt niet structureel is ingestort en de markt voor (dure) appartementen niet op slot zit. Blijkbaar is de kredietcrisis aan de gemeente Hoorn voorbij gegaan...

Reactie: (Sebastiaan Hol)
13-12-2012, 22:59
Aanvullende info (ik bespaar jullie even het deel over Aristoteles, medezeggenschap burgers en democratie), stukje uit m'n essay over de Autotunnel. Historische tunnelfeiten Die autotunnel is in 2010 niet zomaar uit een hoge hoed gekomen; hoewel in een bepaald perspectief is dat wel weer het geval. Historische kennis is hierbij van belang, met name om niet als een blinde te blijven rondstruinen op een doodlopend pad. Het idee van een tunnel onder het spoor stamt uit de zestiger jaren van de vorige eeuw. De toen visionaire wethouder ing. Willem Wiese tekende in een ingrijpend plan voor de Hoornse binnenstad de contouren van een tunnel richting binnenstad, die het Keern onder het spooremplacement bij het station zou voeren. Die binnenstad zou overigens ontsloten worden door een brede doorgaande weg door het Havenkwartier, waarbij menig historisch pand en veel monumentaal groen zou sneuvelen. Het was een sprong vooruit, dat wel, maar zonder besef van de onschatbare waarde van onze historische binnenstad. De binnenstad en de haven die tegenwoordig in menig toeristisch of ruimtelijk plan “ons goud” worden genoemd. De Willem Wiese Tunnel – zoals ik hem graag noem, in plaats van Carbasiusweg – heeft meerdere decennia een sluimerend bestaan geleid, af en toe terugkerend als een goed voornemen, of terloops genoemd in een verkiezingsprogramma. Tijdens de uitgebreide en goed bezochte discussies rond de Stadsvisie van Hoorn in de jaren 2004 en 2005 werd het idee opnieuw ingebracht door enkele bewoners. Het werd onderwerp van gesprek tussen de vele bewoners, ondernemers, ambtenaren en politici in een uniek project. Nog nooit eerder (en sindsdien ook niet meer!) bracht een inspraakproject zoveel inwoners van onze gemeente op de been. Daardoor kwam een breed gedragen en realistische toekomstvisie tot stand. De bewoners kwamen met elkaar tot de conclusie dat de autotunnel vanwege de vele dilemma’s ‘een brug te ver’ was. Die dilemma’s werden duidelijk genoemd: de verkeersdruk (streven werd een autovrije binnenstad), de luchtvervuiling, de financierbaarheid (zelfs in economisch betere tijden). Het autoverkeer – aldus de Stadsvisie – dient niet tot in het onein¬dige ruimte gegeven te worden, want dat gaat ten koste van de leefbaarheid. “(…) De toevoerroute naar de binnenstad via het Keern is al jaren een probleem in verband met de spoorwegovergang. Door het drukker wordende verkeer wordt dit knelpunt alleen maar groter. Een tunnel onder het spoor is in theorie een mogelijkheid, maar is financieel gezien niet realistisch. Bovendien trekt een tunnel meer verkeer de binnenstad in (eventueel ook doorgaand verkeer), terwijl dat nu juist wordt tegen gegaan. Een alternatief, dat nader zal worden onderzocht is een tunnel onder het spoor die rechtstreeks uitkomt in een grote parkeergarage (Stadsvisie 2005-2025, pag. 40).” Die parkeergarage zou aan het Pelmolenpad kunnen zijn, maar er werd in de Stadsvisie bovendien serieus gekeken naar de locatie aan de noord¬zijde van het station. In Hoorn leeft onder veel bewoners, ondernemers en politiek verantwoordelijken al heel lang de wens om méér met het stationsgebied te doen. Nu is het een ‘lege ruimte’ tussen het historische station (en de museumstoomtram – onze grootste toeristische trekker) en het Westfries Gasthuis. Winderig, kaal en ongezellig… Plotseling was daar in december 2007 een fraai boekwerkje van de Taskforce Ruimtewinst van de Provincie Noord-Holland, dat desgevraagd gedachterichtingen presenteerde voor de herontwikkeling van het stationsgebied. De Taskforce Ruimtewinst is in 2005 ingesteld door de bevlogen gedeputeerde van ruimtelijke ordening, Ton Hooijmaijers (tegen wie momenteel gerechtelijk onderzoek loopt wegens corruptie en belangenverstrengeling met de vastgoedwereld). In de Taskforce acteren volgens de provincie onafhankelijke adviseurs die een frisse kijk hebben op ruimtelijke ontwikkeling. In het geval van het advies over het stationsgebied “De Poort van Hoorn” uit 2007: dire

Reactie: (Juliette Schouten)
13-12-2012, 20:02
Edo, Michel beschuldigd niet zomaar in het wilde weg, hij weet dit vanuit zijn eigen ervaringen en die van anderen en hij is geen 1 jaar meer en niet van gisteren. Hij zal heus niet alle politici bedoelen, maar wel een heleboel all over the world. We weten allemaal wel dat er veel corruptie heerst in de politiek, we zijn dan wel 'gewone burgers' maar zeker niet achterlijk. En die tunnel, hoe komen ze erop om dit te willen hier. Mensen eten al droog brood,werk,huizen kwijt, maar nee, de verwende zeikerds krijgen hun zin. Zij willen niet te lang wachten om de stad in en uit te rijden,zelfs niet als ze lekker droog zitten, bij koud weer hun kacheltje kunnen aandoen, muziekie erbij, nee, zij willen perse 5 min.eerder in de stad zijn.Walgelijk. Als ik om mij heen zoe hoe veel mensne er momenteel aan toe zijn, dagelijks huilen omdat ze hun huzien kwijtraken, hun banen kwijt zijn geraakt, dan verzin je dit toch niet!!!!

Reactie: (Michel Schaaij)
13-12-2012, 18:22
@Hans van Dam Heel mooi diplomatisch geschreven (helaas maken zachte heelmeesters stinkende wonden). De goede verdienen slechts hun vergoeding en de slechte zijn corrupt en krijgen kadotjes e.d. Dat is overal helaas, de goede lijden onder de slechte. Kan je vriendin mij misschien uitleggen waarom de Burgemeester geen onderzoek naar de financiele gegevens van de vorige Burgemeester en raad toestaat terwijl een onderzoek aangeeft dat dit wel zou moeten?

Reactie: (Hans van Dam)
13-12-2012, 18:07
@Edo van Eekeres ik ben het wel en niet met je eens. Om positief te beginnen, ik ben het met je eens als je zegt dat een raadslid niet zo goed betaald wordt als een meneer hier op Hoorngids beweerd.Een goede vriendin van mij is raadslid en als je weet hoeveel tijd zij in het raadswerk stopt en wat ze er voor krijgt,niet te geloven bijna gekkenwerk. Ik zou het er nooit voor doen maar dat is mijn keuze. Ik moet wel zeggen dat, als ik zo de bijdragen van verschillende raadsleden hoor, of niet hoor omdat ze geen bijdragen leveren,dat we dan wel kunnen stellen dat niet iedereen er net zoveel tijd en energie insteekt als die vriendin van mij. En ik vind wel dat je als je aan de job begint wij als kiezers van raadsleden maximale inzet mogen verwachten maar dit terzijde. Niet eens @Edo ben ik het met je opmerking dat je vindt dat de voor en tegenstanders van het referendum en van de tunnel verplicht zijn om er met elkaar uit te komen. Deze bewering klopt niet, juist in de politiek is het geoorloofd om het niet met elkaar eens te zijn. Ik schat jou in dat je vind dat de oppositie partijen niet langer tegen moeten zijn maar voor de goede vrede in de raad maar voorstanders moeten worden. Nou zo werkt dat dus niet, de oppositie heeft het recht om tegen te zijn net zoals de coalitie het recht heeft om voor te zijn. De kans dat partijen elkaar ergens tussenin vinden lijkt mij minimaal. Die kans was er geweest als de coalitie voor het referendum had gestemd dan had de politiek kunnen luisteren naar de burgers.Als alle partijen vervolgens de uitslag bindend hadden verklaart dan was er een mogelijkheid voor concensus geweest, of dit nu ja tunnel of nee tunnel was geworden. Maar de coalitie heeft deze kans laten lopen, verschool zich achter een heel klein regeltje in de verordening uit angst dat hun prestigeproject niet door zou gaan. Schrale troost dat de afrekening daarvoor wel komt in maart 2014.

Reactie: (Michel Schaaij)
13-12-2012, 17:22
En van onze Burgemeester kan ik (uit ervaring) zeggen dat hij het onderzoek naar de vorige Burgemeester gefrustreerd heeft door de onderzoekers te verbieden in de financiele gegevens te kijken. In het onderzoek staat te lezen dat als de onderzoekers wel in die gegevens hadden kunnen kijken dan waren er ZEKER strafbare feiten aan het licht komen. Toe ik de nieuwe Burgemeester (in een persoonlijk gesprek met getuige) vroeg waarom hij geen onderzoek van de financieele gegevens had toegestaan zei hij: Ïk vind de goede naam van de stad Hoorn belangrijker." maar ik ben dat niet met hem eens. Ik vind namelijk dat de waarheid belangrijker is en dat als de stukken bewijzen dat er omkoping of misbruik van positie en/of middelen was dat er dan een gerechtelijk onderzoek moet komen en de schuldigen bestraft. Want anders is Justitie er alleen voor de burgers. En dat is dan ook een feit in Hoorn. Dus hoezo weet ik niet waarover ik spreek...ik denk eerder dat jij (edo) maar wat ongefundementeerde onzin schreeuwt.

Reactie: (frits Bruin)
13-12-2012, 17:21
@ Edo van Eekeres, Dat mag je vinden. Maar zo heeft iedere tijd ook z'n specifiek veranderde omstandigheden zoals meer drukte in een klein stadje. Het is de kunst om jezelf daarop in te stellen, en van de nood een deugd te maken: Ga als je lang moet wachten in de auto je sinterklaas rijmpie typen met een Ipad/laptop op schoot; Ga verder met je werk van kantoor zodat je de volgende dag wat later kan beginnen. Spreek het in op een x-Phone en zet dit later om met spraaksoftware naar tekstbestand. Benut de kansen van de gatenkaas…. Verder kan iedereen die kan fietsen, fietsend naar de stad om te shoppen. Veel grote producten kunnen worden thuisbezorgd. Zoveel mensen houden er de gewoonte op na om voor elk wissewasje maar weer de auto te pakken….. Zo'n prachtig historisch havenstadje ga je niet volproppen met auto's. Dat is barbaars en alleen te bedenken door boekhouder types die geen oog voor schoonheid hebben.

Reactie: (Michel Schaaij)
13-12-2012, 17:10
Beste Jurrien dat zou ik best willen doen. Maar helaas sta ik al buitenspel vanwege de wet BiBob waardoor ik dus levenslang niet mag en dus ook niet kan meedoen. Weer zo'n voorbeeld waarin tegen de wet(bw deel 1) een subwet of regel is gecreerd om mensen zoals mij buitenspel te zetten. Ik ben hiertegen een zaak begonnen maar die zal wel weer erg veel tijd (onbetaald) in beslag nemen. En meedoen met die dieven dat zou ik niet willen aangezien ik (net als jij) kennis heb over de dagelijkse gang van zaken en weet hoe nutteloos dit voor mij zou zijn. Plus ik weet dat de komende jaren diverse onderzoeken komen naar machtsmisbruik bij de locale Overheden en ik werk daaraan mee. Ik geloof dat het allemaal goed gaat komen en ik sta nu al klaar om die zielepoten uit te lachen als ze erachter komen dat cashflow altijd te volgen is.

Reactie: (Edo van Eekeres)
13-12-2012, 17:05
@Michiel Schaaij Schandelijke opmerkingen! Zomaar beschuldigingen in het wilde weg. De vergoeding die een raadslid krijgt staat niet in verhouding met het werk dat hij/zij voor de stad verricht. En ik vind toevallig dat we in Hoorn een prima burgemeester hebben. Je weet niet waar je over praat. Wil jij serieus genomen worden? Bah!

Reactie: (jurrien tolsma)
13-12-2012, 17:01
@michel, ik ben er niet meegestopt omdat mijn mening zogenaamd niet zou meetellen, ik ben er mee gestopt omdat ik A, geen tijd kon vrijmaken om me er voor de volle 100% voor te geven, B, omdat ik het op een later tijdstip niet eens was met landelijke beleid van de partij, en C, het continue beschuldigt worden van corruptie, luiheid etc ging mij niet in mn koude kleren zitten. Enfin Michel, gezien jouw commentaren beschouw ik jou dus als een iemand die de handschoen oppakt en een nieuwe partij opricht, die alles wel goed doet?!..

Reactie: (Michel Schaaij)
13-12-2012, 16:38
Lees het rapport bouwfraude en je weet dat ze geld verdienen door vriendjespolitiek en het bevoordelen van bepaalde bedrijven en personen. Ze vertellen jou niet waar ze hun extra centen mee verdienen... Ze laten zich ook betalen voor het tegenwerken van bepaalde personen...en vangen ook daar iets voor. En stoppen met zeggen wat ik aan slechts zie zal ik niet doen...ik ben namelijk geen opgever. Als iedereen zou opgeven dan zitten we in het jaar 2050 nog met diezelfde corrupte en onbetrouwbare grijpstuivers die zichzelf bestuurders noemen. En wat betreft de klachten over de Gemeente Hoorn geloof ik dat 99,9 van de klachten over onze Gemeente waar zijn. En wat ook waar is dat de Gemeente Hoorn heel gemakkelijk haar macht misbruikt om zelf altijd gelijk te krijgen. Ik heb dus 0,0% vertrouwen in de Gemeente Hoorn en haar onbetrouwbare bestuurders.

Reactie: (Jurrien Tolsma)
13-12-2012, 16:29
@michel schaaij en andereen, zij zijn rijk en "wij" de burgers arm? Kom op zeg! Jullie weten neem ik aan wat een raadslid verdient hier in Hoorn, en hoeveel uur ze er voor bezig zijn, en niet te vergeten, hoeveel bakken zure stront ze over zich heen krijgen? Aan een ieder die het zo goed weet te vertellen, doe het lekker zelf. En nee, ik ben het ook niet eens met de beslissing, er had van mij ook een referendum mogen plaats vinden, en ja ik heb ook meegelopen met een politiek partij hier in Hoorn, en petje af voor die mensen die naast hun baan nog pispaal zijn in de plaatselijk politiek waar ze nooit wat goed doen, en altijd door toetsenbord-ridders vanaf de zijkant voor corrupt en verrot worden uitgescholden. Ik ben er namelijk mee gestopt.

Reactie: (Michel Schaaij)
13-12-2012, 16:17
Jullie kunnen allemaal jullie meningen geven maar die meningen doen er bij de Gemeente helemaal niet toe. Dat de burgers arm zijn en zij rijk dat is omdat die bestuurders dit zo hebben gewild en geregeld. Ze (Burgemeester en zijn zieke clubje) verdienen de stad uit gejaagd te worden.

Reactie: (Juliette Schouten)
13-12-2012, 12:59
Opvallend dat men er zo overheen praat. Mensen, we leven in een crisis met forse bezuinigingen. Steeds meer mensen belanden op straat, raken huis en werk kwijt.Waarom houden jullie niet eens op nu over die peperdure tunnel om wat tijd te winnen om met je autootje de stad in en uit de stad te kunnen rijden. Missen deze mensen dan de ervaring of het inlevingsvermogen om niet te weten wat er speelt onder veel burgers? Haal dat bord voor je hoofd weg en weiger een tunnel als je weet dat mensen in armoede zijn gaan leven en dat zijn er nogal wat en er komen er steeds meer bij. We zitten in een zinkend schip mensen, u en ik en hier jammert men maar door over een tunneltje van vele miljoenen. Shame on you!

Reactie: (Dirck de Vries)
13-12-2012, 12:43
Mag ik voor en tegen zijn? Voor de makkelijker verbinding maar tegen de kosten. Er is zelfs geen enkele garantie dat deze tunnel 32 miljoen kost, gezien de stelposten en zo. Verder is er nog geen geld voor deze dus de kans dat ze wegens geld tekort nu half voorbereidend werk gaan doen en deze er niet komt dus verkwisting van ons geld. Alleen als het financieel 100% rond is en er een prijs garantie is pas starten want nu dreigt het gevaar dat we halverwege na hoge kosten moeten stoppen of veel te veel meer gaan betalen.

Reactie: (Edo van Eekeres)
13-12-2012, 12:33
Nogmaals wil ik hier benadrukken het erg jammer te vinden dat de politiek over de spoorwegonderdoor- of overgang zo verdeeld is. Het lijkt mij niet in het belang van Hoorn dat daardoor een verbeterde toegang van de stad op de langere baan wordt geschoven. Het is naar mijn mening de verantwoordelijkheid van alle politici om hier op een goede manier uit te komen i.p.v. elkaar in het openbaar te beschuldigen.

Reactie: (Juliette Schouten)
13-12-2012, 11:19
Joke, niet alleen Jack van Es als burger heeft kennis van zaken.Politici moeten veel meer gaan luisteren naar alle burgers.Wij burgers willen vooral:eten,drinken,naar een arts kunnen,wonen en werken. Wat gaat onze gemeente daaraan doen om veel mensen niet nog meer op straat te laten komen bijv.? Die discussies over een peperdure tunnel, waarom blijft dat maar doorgaan als jullie toch ook weten dat we met zn allen in een zinkend schip zitten? Hoe gaan jullie dit als gemeente verkopen aan bijv. een gezin met kinderen die hun huis misschien wel uitmoeten,die hun ziektekosten niet meer op kunenn brengen, wat gaan jullie die mensen vertellen? Dat het geld er niet is voor hun, omdat het geld naar bijv. een peperdure tunnel zal gaan?Dat kun je cht niet maken als gemeente.En ik vind het zo erg dat mensen in de politiek ook, zelf voldoende geld hebben en niet genoeg stil staan hoe het is en voelt om zo te moeten leven zoals veel Hollanders nu al doen, op straat. Koud hoor.

Reactie: (Joke van der Meij)
13-12-2012, 11:03
Een gewone burger @Jack van Es, ja misschien wel maar dan wel een met kennis van zaken. Ik waardeer jouw reactie daarom wel en zie deze niet als een "ongevraagde mening" zoals een aantal langs de zijlijn meelopende en mee roepende D66 boys dat wel doet. Overigens sinds wanneer mogen burgers geen mening meer geven op Hoorngids of waar dan ook? Dat bepaalt D66 niet. Opmerkelijk dat juist deze partij zoveel moeite schijnt te hebben met de reacties van burgers.

Reactie: (Juliette Schouten)
13-12-2012, 10:55
Kennen jullie het mooie lied Opzij nog van Herman van Veen? Ga maar weer eens een poosje naar dit lied luisteren, dan heb je geen zin meer in een tunnel. Mensen moeten zichzelf niet zo opjagen en op laten jagen. En nogmaals,zolang we een voedselbank hebben,de rijen steeds langer worden,dan laat je een tunnel van zoveel geld wel uit je hoofd lijkt mij.Investeer in mensen, vooral in hun die het heel zwaar hebben,hun huizen worden uitgezet,hun banen kwijtraken, hun ziektekosten niet meer kunnen betalen,enz.Maar daar lijkt onze gemeente zich niet veel van aan te trekken, weten zij veel, zij zien dat blijkbaar niet, zij kennen dat gevoel niet,zij hebben het goed.Gewoon even vele miljoenen uitgeven aan een tunnel die ervoor zorgt dat je even sneller het centrum in kunt rijden. Een krankzinnig besluit en zo onmenselijk.En het is ons geld, dus wij zouden dit als burgers mogen bepalen.Plus, de armoede zal toenemen, winkels sluiten, mensen verkopen hun auto, gaan weer fiesten, wat moet je dan nog met die tunnel? Overnachtingsplek voor talloze daklozen misschien?

Reactie: (Edo van Eekeres)
13-12-2012, 10:29
@Frits Bruin Elke tijd kent zo zijn specifieke bedreigingen. Het is de kunst en opdracht om dat om te buigen in kansen. Ik ben ervan overtuigd dat winkeliers die goed inspelen op de "bedreiging" van internet,ook nog steeds een goede boterham kunnen verdienen. Natuurlijk kan het lastig zijn en is het geld er bij sommigen misschien niet, maar net zoals hoogconjuctuur niet eeuwig duurt, duurt ook de huidige laagconjunctuur niet eeuwig. Als je bang in een hoek gaat zitten klagen weet je op voorhand al dat je zult verliezen. Wat de tunnel betreft, is het de verantwoordelijkheid van alle partijen om tot een oplossing te komen om de stad bereikbaar te maken/houden. Het is treurig dat de standpunten van de betrokken partijen zozeer gepolariseerd zijn.

Reactie: (Jan van Leek)
13-12-2012, 10:17
Aan heer @Van Es dank voor zijn reactie en inzicht in het politieke brein van Hoorn. Hoog tijd dus dat om de zaak echt te frustreren gezien de kennelijk haast die ineens geboden is. Naar mate meer mensen zich serieus gaan verdiepen in deze zaak, komen er meer goede argumenten om het vooral niet te doen. Het genoemde bedrag is tussen neus en lippen door verhoogd van 32 naar 35 miljoen las ik. Als dit zo doorgaat wordt het een gouden tunnel.

Reactie: (Jack van es)
13-12-2012, 09:27
Ik weet ook wel dat ik een gewone burger ben en dat ik net als anderen soms reageer op hoorngids. Dat ik uitgelicht wordt dat verzin ik niet. Overigens is het natuurlijk wel duidelijk dat het tegenstemmen tegen referendum slechts ingegeven is om te voorkomen dat er tijdverlies optreedt en dat daardoor de tunnel inzet kan zijn van verkiezingen 2014. Als er in 2013 aanbesteed is dan is er geen weg meer terug en zal het geen onderwerp van verkiezingen zijn. De coalitie wil geen referendum, omdat dit tijdverlies oplevert en al die andere zogenaamde redenen zijn m.i. Verzonnen. Overigens was ik ook geen voorstander van correctief referendum, maar Symen van der meer en anderen hebben gelijk: als er een verordening is dan moet je hem toepassen en dit is de eerste keer nadat de gemeenteraad de verordening aangenomen heeft, dat er naar dit instrument gegrepen wordt. Dus zo vaak gebeurt het niet. Des te meer is het opvallend dat dit gelijk voorspelbaar terzijde is geschoven.

Reactie: (frits bruin)
13-12-2012, 09:25
Zou de tunnel ook niet een indirecte - en onbedoelde subsidie zijn voor de internet-ondernemers aangezien die steeds betere zaken doen landelijk, en de fysieke winkels (steeds) minder, en vaker (zullen) sneuvelen? Als die trent zich zou doorzetten, zouden logischerwijs minder mensen de binnestad in gaan om te shoppen EN aldaar hun geld te gaan uitgeven. (Je kent het wel: Mensen kijken en/of laten zich adviseren in de fysieke winkel, om het product uiteindelijk in de internetwinkel te bestellen voor minder geld. En krijgen het in die zin straks nog makkelijker met een tunnel van de Hoornse gemeente raad....)

Reactie: (Edo van Eekeres)
13-12-2012, 09:01
Met alle respect voor de heer Van Es, maar hij is geen Wethouder meer. Zijn oordeel heeft daarom niet meer gewicht, maar ook niet minder, dan van een willekeurige Hoornse medeburger. Of er wel of niet al eerder besluiten zijn genomen in deze zaak kan elke geinteresseerde burger nagaan. Daar is de hulp van de heer Van Es niet voor nodig. Overigens kun je je afvragen in hoeverre deze hele discussie leeft bij de ruim 70.000 inwoners van onze mooie stad. Ik heb een beetje rondgevraagd en kwam tot de ontdekking dat een meerderheid van de personen die ik daarnaar gevraagd heb, deze zaak niet volgen. Velen weten nauwelijks wat er speelt en zijn er ook niet in geinteresseerd. Wel wordt geklaagd over de bereikbaarheid van de stad en wil men een oplossing daarvoor. Men moppert en vindt dat de oplossing van de gemeente moet komen. Natuurlijk is het geen representatieve steekproef, maar het zet je wel aan het denken. Het betekent dat er links- of rechtsom een oplossing moet komen. Niets doen is geen optie. De economie zal ooit weer aantrekken. Als Hoorn haar centrumfunctie wil behouden en/of versterken zal de stad beter bereikbaar moeten zijn dan deze nu is. Er wordt al veertig jaar over gepraat. Nu hoog tijd voor actie!

Reactie: (Ton Kuijler)
13-12-2012, 02:50
Oké Mijnheer van Es, wat nu? De raad heeft het besluit tot bouwen genomen, zou de raad er wel eens bij stilgestaan hebben dat als je in de auto zit en naar het uiterste puntje van Hoorn rijdt je dan nog alleen maar water tegenkomt? En voor nog geen 2 km een behoorlijk vermogen moet neertellen om die 2 km minus 5 minuten wachten voor een spoorwegovergang kan overbruggen?