College vraagt geld voor Carbasiusweg

22-11-2012

HOORN - Het College van B en W gaat de gemeenteraad vragen om geld beschikbaar te stellen voor de aanleg van de Carbasiusweg en voor vervangende nieuwbouw van de stichting Leekerweide (Dampten). De investering voor de weg past binnen het eerder geraamde bedrag van € 32 miljoen. De kosten wil het college ten laste te brengen van de reserve Parkeren en Infrastructuur.
 
Alvorens de werken aan te besteden en te gunnen gaat het college op zoek naar co-financiers, naar de mogelijkheden van social return en naar mogelijke bezuinigingen in het ontwerp van de weg.
Dit voorstel komt ter sprake in de raadscommissie van dinsdag 27 november en de gemeenteraad van dinsdag 11 december.

Structuurvisie
Op 2 oktober heeft de gemeenteraad  de ontwerp structuurvisie Poort van Hoorn vrijgegeven voor overleg en inspraak. Het document is in te zien op de gemeentelijke website www.hoorn.nl. De verwachting is dat de raad in februari 2013 de structuurvisie kan vaststellen.
Onderdeel van de structuurvisie is de aanpak van de verkeerssituatie in het gebied. Er is intensief gestudeerd op de ruimtelijke en milieutechnische maatregelen en de haalbaarheid van de Carbasiusweg, de nieuwe ontsluitingsweg voor de binnenstad en de Grote Waal.

Er is nu een voorontwerp en kostenraming voor de nieuwe weg en er is zicht op de aanpassingen die nodig zijn op bestaande wegen. Wethouder Ronald Louwman: ‘De studies maken duidelijk dat aanleg van de Carbasiusweg ruimtelijk en milieutechnisch mogelijk is. Ook hebben we inmiddels een ontwerp en kostenraming voor de vervangende nieuwbouw van Leekerweide op de locatie Dampten.’

Tijdelijke parkeergarage
Wethouder Louwman: ‘Naast de nieuwe toegangsweg hebben we ook een tijdelijke parkeergarage op het Transferium in het plan opgenomen. We willen immers dat bezoekers van Hoorn zoveel mogelijk aan de rand van de binnenstad parkeren. Deze uitgave kunnen we ook dekken uit de reserve Parkeren en Infrastructuur.’

Volgorde
De Structuurvisie Poort van Hoorn zegt niets over de volgorde waarin de verschillende onderdelen van het plan ten uitvoer zullen komen. Het is dus ook mogelijk te beginnen met een ander onderdeel dan de Carbasiusweg. Een aantal raadsfracties heeft een visie gepresenteerd, die het accent legt op ontwikkeling van het stationsgebied-Noord. De visie is vertaald in een alternatief plan dat inmiddels is doorgerekend. Het is aan de initiatiefnemers om deze informatie te delen met de gemeenteraad en het college.

Wethouder Louwman: ‘Als de raad met ons voorstel akkoord gaat, kunnen we op korte termijn starten met uitvoering van de structuurvisie. Een start waarbij we de barrière weghalen die de spoorwegovergang Keern vormt. Een eerste stap in het verbeteren van de verkeersveiligheid en de toegankelijkheid van de Hoornse binnenstad. En een belangrijke stap in de verbetering van onze regionale economie  en de kwaliteit van onze openbare ruimte. ’

Reacties
Reactie: (Hans Stuijfbergen)
22-11-2012, 17:25
Inderdaad knap dat het woord 'tunnel' niet voorkomt in dit gemeentelijk bericht. Terechte opmerking op FB. Wat ik mij afvraag: Wat is een 'tijdelijke parkeergarage'? Een circustent met verdiepingen? Of een keet-achtige constructie van hout? Huur je dat bij die tentenbouwer in Alkmaar? En hoeveel kost zoiets en in hoeveel jaar schrijf je een 'tijdelijke parkeergarage' af? Als het van beton of stenen is gemaakt lijkt het mij zonde om die na enige tijd weer af te breken. Of gaan ze een stukje maaiveld de titel garage geven? Snap het niet.

Reactie: (Sebastiaan Hol)
22-11-2012, 17:04
Dat een bedrag geraamd (of begroot) is, betekent nog niet dat we het moeten uitgeven. Ik adviseer voorlopig geen cent uit te geven aan de nieuwe toegangsweg en autotunnel. Je kan de familie Carbasius (en bijvoorbeeld ook Van Akerlaken) beter eren met de oude begraafplaats aan het Keern tot Gemeentelijk Monument te verklaren, dan een overbodige "toegangsweg" er naar te vernoemen. Ik bekijk dit dossier van de Poort van Hoorn met: 1. de kennis die ik als stadsgids heb, over de ontwikkeling van onze stad in de loop der eeuwen, waarbij het een FEIT is dat het een laat-Middeleeuwse en 16e eeuwse binnenstad is die NIET gemaakt is voor automobielen en zeker niet voor tientonner vrachtwagens. Gooi anders maar de ouwe zooi maar plat en maak er een soort Almere of Vinex-wijk Leidsche Rijn van! 2. de kennis van de discussies rond de Stadsvisie 2005-2015, waar enkele bewoners al het plan van een eventuele tunnel - maar niet op die plek - inbrachten, maar waar een voor Hoornse begrippen enorm grote groep bewoners actief heeft mee gediscussieerd en waar wij als bewoners, ondernemers en politiek hebben vastgesteld dat een tunnel - en spreken we over een "rijke tijd" in Hoorn - veel te duur is en contrasteert met de uitgesproken doelstelling om de binnenstad tegen 2025-2030 autovrij te maken, en een prettig flaneer-, winkel- en cultuurgebied. 3. De kennis van Nu dat de initiator van de Taskforce Ruimtewinst - waarin als "onafhankelijke" adviseurs projectontwikkelaars en vastgoedspeculanten zaten (vandaar de schetsjes van prachtige kantoorgebouwen en flats met hele dure koopappartementen) - de officieel van corruptie beschuldigde heer Ton Hooijmaijers is, die er in het "Schoon Schip" rapport van de provincie ook niet goed vanaf komt. 4. De kennis van heel veel specialisten op dit gebied dat het gewoon noodzakelijk is voor de leefbaarheid van historische binnensteden om auto's daaar uit te weren, alsmede te investeren in goede fietsroutes, aangename looproutes en beter en kleinschaliger openbaar vervoer. 5. Het nuchtere verstand dat ingeeft dat voor de grote bulk bezoekers uit het Oosten - zoals uit de Kersenboogerd, maar ook bijvoorbeeld Schellinkhout en De Streek - het complete waanzin is om aan de Westzijde een autotunnel naar de binnenstad aan te leggen. 6. En tenslotte dat het géén feit is dat winkels in een binnenstad het economisch beter zouden doen als iedereen er tot voor de deur kan komen; integendeel: de economisch meest vitale binnensteden in Nederland en Vlaanderen zijn die plaatsen waarbij het winkelgebied autovrij is (en waarbij de regiofunctie beter wordt ingevuld dan gemeente Hoorn nu doet, maar dat is een andere discussie).