Hollandia: Berichtgeving krant klopt niet
1-9-2012 Faillissement voetbalclub volgens bestuur niet aan de orde
HOORN - Het bestuur van voetbalvereniging Hollandia is het niet eens met berichtgeving in het Noord-Hollands Dagblad. De vereniging verkeert in financiële problemen en heeft met de gemeente Hoorn een oplossing bedacht. Een mogelijk faillissement zou helemaal niet in beeld zijn stelt het bestuur in een verklaring.
Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor om de erfpachtovereenkomst van Hollandia om te zetten in een huurovereenkomst. Daardoor zou er ruim € 500.000,- vrijkomen om de huidige financiële problemen op te lossen. De vereniging gaat dan € 35.000 huur per jaar aan de gemeente betalen. Wel krijgt de gemeente meer grip het het complex in het Julianapark. Volgens het Hollandia-bestuur zou er voorlopig geen sprake van zijn dat de club moet verhuizen: ”Hollandia hoeft de komende jaren NIET te vertrekken uit het Julianapark.”
Namens het bestuur schrijft Marco van de Weem: ”De schuldpositie welke benoemd wordt in het artikel van het NHD is niet correct en ook de situatie zoals het NHD beschrijft, kunnen wij ons als bestuur van Hollandia niet in herkennen.”
Lees hier de volledige reactie van Hollandia:
Gezien de recente ontwikkelingen bij onze voetbalvereniging en de reactie van de media hierop wil ik jullie graag middels dit bericht extra uitleg geven over deze situatie. Het Noord-Hollands dagblad, lees verder NHD, heeft ons inziens niet geheel de juiste informatie tot haar beschikking gehad en daardoor zijn de conclusies die het NHD trekt in haar artikel niet geheel juist.
Hollandia hoeft de komende jaren NIET te vertrekken uit het Julianapark. Wethouder Louwman van ruimtelijke ordening van de gemeente Hoorn zal de buitengewone ledenvergadering op 10 September bijwonen om hier uitleg over te geven.
De schuldpositie welke benoemd wordt in het artikel van het NHD is niet correct en ook de situatie zoals het NHD beschrijft, kunnen wij ons als bestuur van Hollandia niet in herkennen. Tijdens de buitengewone ledenvergadering zal het bestuur dit uitgebreid uitleggen aan haar leden. Hollandia heeft de afgelopen periode te kampen gehad met een liquiditeits tekort, wat inhoudt te weinig geld op de rekening. Vermogen was er wel binnen de club zodat van een faillissement geen sprake kan zijn. Het NHD omschrijft dat Hollandia elk jaar een negatieve balanspost over zou houden van € 8.582,-. Hieruit blijkt dat het NHD niet beschikt over de juiste gegevens. Ook de stellingname met betrekking tot de Rabobank is volledig onjuist. Hollandia heeft hele goede contacten met de Rabobank die overigens ook bereidt waren de club te helpen. In overleg met de gemeente Hoorn is er nu voor een andere oplossing gekozen. Het is voor onze mooie club Hollandia jammer dat het NHD met dit artikel de publieke opinie negatief beïnvloed, maar dat is helaas niet anders.
Natuurlijk was er wel de noodzaak om de geldproblemen op te lossen. Hiervoor zijn wij op zoek geweest naar verschillende opties zodat wij de club op een gezond fundament weer voort kunnen zetten. Het vermogen dat Hollandia heeft bestaat in basis uit het clubgebouw. Echter kunnen wij van stenen niets kopen dus hebben wij partijen benaderd om de mogelijkheden te bekijken dit vermogen om te zetten in GELD. Aangezien de gemeente inspraak heeft op oplossingen die betrekking hebben op het clubgebouw, ons complex staat op erfpacht van de gemeente, hebben wij uitvoerig met de gemeente Hoorn hierover gesproken. Het voorstel wat er nu ligt van de gemeente Hoorn is een voorstel die zowel voor de gemeente Hoorn als voor Hollandia een goede uitgangspositie biedt met het oog op de toekomst. Hollandia had ook externe partijen die geïnteresseerd waren, echter het huwelijk wat wij hebben met de gemeente Hoorn middels het erfpacht leidt ertoe dat de gemeente Hoorn altijd moet instemmen met welke constructie er ook gekozen wordt. Uiteindelijk heeft de gemeente Hoorn gekozen voor het huidige voorstel, een voorstel die wat betreft het bestuur van Hollandia uitkomst biedt voor de toekomst en die wij graag voorleggen aan onze leden.
Wanneer Hollandia akkoord gaat met dit voorstel op de buitengewone ledenvergadering van 10 september en de gemeenteraad instemt 2 oktober, dan kan Hollandia financieel gezond de toekomst tegemoet zien. Dit houdt in dat Hollandia geen geldproblemen meer heeft en dat de vereniging volledig schuldenvrij de toekomst in kan gaan.
Ik hoop met deze uitleg dat mogelijke verontrusting, veroorzaakt door verkeerde berichtgeving in het NHD, bij een ieder van jullie te hebben weg gehaald. Zoals gezegd is er op 10 september a.s. een buitengewone ledenvergadering waar de leden van Hollandia verdere vragen kunnen stellen omtrent dit onderwerp.
Met vriendelijke groet,
Marco van de Weem
Reactie: (nozem)
10-9-2012, 17:25
Beste NN,
steek aub niet je kop in het zand!!!
Deze 2 zaken moet je niet scheiden.
Je moet toch weten als lid hoe in hoofdlijnen de toekomst van Hollandia er uit gaat zien.
Het kan en mag niet zo zijn dat het beoogde bestuur zich pas gaat bezinnen over de toekomst nadat het verleden is/wordt afgesloten!!
Met groet
Reactie: (nomen nescio)
10-9-2012, 17:07
Het is een Buitengewone LedenVergadering @Nozem. Daar hoef je geen begroting te bespreken. Daar is de "gewone" ALV voor.
Reactie: (nozem)
10-9-2012, 15:34
Zojuist op de site van Hollandia de agenda bekeken die de leden vanavond gaan afwerken!
Enigszins met verbazing eea bekeken. Wat ik mis, is een begroting obv de nieuwe situatie waar de leden over kunnen stemmen. Hoe kun je nou een periode afsluiten, zonder enige indicatie te hebben hoe de toekomst er in grote lijnen uit gaat zien. Met alle respect, maar als stemgerechtigd lid zou ik hier geen genoegen mee nemen.
Met groet
Reactie: (gerard)
3-9-2012, 20:45
Laat Hollandia toch lekker failliet gaan. Dan krijgt Hoorn de erfpachtgrond terug zonder dat dit de belastingbetaler 5 ton kost.
Tal van gemeenten in het land zijn als zo dom geweest profclubs te steunen, en hebben daar spijt van. Is Hoorn nu de eerste gemeente die zo dom is een amateurclub te steunen?
Reactie: (Mon)
3-9-2012, 20:02
@Dirk, de gemeente is al eigenaar van de grond. De waarde van de grond is daarbij nog zeer beperkt ook , want het betreft hier buitendijks gebied , hier kunnen dus geen financieel interessante plannen ontwikkeld worden. Met andere woorden, dit hele verhaal van erfpacht omzetten in een huurovereenkomst, dat dat voordelig is voor de gemeente is een kul verhaal het enige wat met deze grond kan, is het houden zoals het is. Met een schenking aan de club van E 500.000 waar wat rente opgegeven wordt door de club.Een slechte investering dus Op detail niveau zal het best wat genuanceerder liggen maar dit is de hoofdlijn. Dus jammer voor Hollandia maar ook zij moeten hun eigen rekeningen maar betalen ondanks dat er nu betere schatkistbeheerders zouden zijn.Dit geldt voor een ieder precies zoals Bart en vele andere vinden. Verder is het aan de Raad om Sinterklaas Ruppert te corrigeren.
Reactie: (Bart)
3-9-2012, 18:49
Nu is het wachten op de eerste de beste onderneming in de stad die ook zo'n geweldige deal met de gemeente wil sluiten om faillisement te voorkomen...
Eens kijken of de gemeente dan ook de kleine ondernemer wil helpen...
Immers gelijke monneken gelijke kappen...
Reactie: (Dirk)
3-9-2012, 17:16
Beste Mon,
Als ik het goed lees maakt de club op dit moment haar onroerend goed met bijbehorend erfpachtrecht ten gelde. Voor de club is dit een moeilijke maar noodzakelijke stap, voor de gemeente een uitgelezen kans om voor eens en voor altijd eigenaar te worden van dit stuk grond. Het omzetten naar cash dus. Nodig om schulden af te lossen Want zoals al gezegd: van stenen kun je geen brood kopen.
Reactie: (okkie)
3-9-2012, 17:09
vroeger werd er teveel gratis opgezopen door de vrijwilligers, en dat was niet een klein beetje hoor.Toen en ik zeg met nadruk toen,is er een klap omzet naast de kas gevallen hoor....
Reactie: (Dirk)
3-9-2012, 15:47
@Jan
Zoals ik al zei: uit het verleden.
Reactie: (Mon)
3-9-2012, 15:46
Beste Dirk, ik snap je betrokkenheid bij de club, maar waarom moet de gemeenschap op draaien voor schulden die deze club kennelijk gemaakt heeft opdraaien ??? Straks ook bij andere verenigingen ??? Dit is het verhaal van blaren en zitten voor de club en laat de rest van de inwoners van Hoorn hier s.v.p buiten, die hebben daar part nog deel aan. Dus nogmaals, Raad bezint u en ga niet mee in deze onzin.
Reactie: (Jan)
3-9-2012, 13:32
Beste Dirk,
Als het eertse elftal losgekoppeld is van de vereniging waar komt die schuld dan vandaan?
Reactie: (Dirk)
3-9-2012, 12:47
Beste Mon,
Als u een beetje meer kennis van zaken gehad zou hebben dan zou u deze opmerking nooit gemaakt hebben. Het eerste elftal draait volledig 'los van de vereniging waar het om financien gaat en 'kost' de club op dit moment dan ook geen geld. Dit was in het verleden wel anders. Daarom is deze stap ook noodzakelijk, om alle oud zeer kwijt te raken. Pas dan kun je weer aan de gezondheid van een club werken, tot die tijd is het pappen en nathouden, vullen van het ene gat waardoor er een ander gat ontstaat.
En wat betreft het publiek: leden van Hollandia mogen gratis bij een thuiswedstrijd naar binnen. Daar wordt de club, op wat barinkomsten na, niet echt veel wijzer van. Het gaat om de rest van Hoorn. Iedereen lijkt een mening te hebben over Hollandia maar de meeste mensen blijven lekker bij de kachel in plaats van bij een willekeurig elftal van Hollandia te kijken. Als Hollandia voor elke mening nou een tientje kreeg was de sores een stuk minder!
Reactie: (Oscar)
2-9-2012, 20:07
Ja @plies zo gaat dat in een beschaafde democratie. Wen er maar aan, scheelt je een hoop frustratie.
Reactie: (plies)
2-9-2012, 20:02
@ Mon, inderdaad heel juist geschreven, alleen help het niet op het stadhuis is men blind, doet wat men persoonlijk goed dunkt zonder na te denken over de gevolgen en de publieke opinie.
Jammer deze mooie stad met een amateur B&W en gemeenteraad.
Reactie: (mon)
2-9-2012, 19:50
Wordt Aart Ruppert de Hans Spekman (fiasco deal FC Utrecht) van Hoorn ?? De toekomst zal het leren, maar we zien dat een overheid weer allerlei schimmige financiele risico's neemt om een voetbalclub uit de zorgen te helpen. Deze club speelt kennelijk een klasse boven haar portemonnaie en dat moet de belastingbetaler zelfs in situaties dat er geen gemeentelijke bijdrage bij de Sinterklaas intocht meer gegeven kan worden om van andere dingen nog maar te zwijgen, weer opbrengen. Raad van Hoorn bezint u, laat Hollandia zelf haar zaakjes in orde brengen met behulp van de markt. Door bijvoorbeeld de spelers minder financieel te faciliteren en sponsors te werven hoe moeilijk dan ook. Het verhaal van meer grip op de locatie is klinkklare onzin de komende jaren( decennia) is er in Hoorn geen geld of prioriteit om in dat gebied iets te doen. Aart Ruppert hoeft geen Hans Spekman te worden, maar hij lijkt in ieder geval sterk op Sinterklaas.
Reactie: (nozem)
2-9-2012, 16:44
Hallo Knoert,
dank voor uw reactie.
Het is mij inmiddels wel duidelijk geworden dat er door het bestuur en de leden, die hier voor verantwoordelijk zijn, veel en veel te laat is/wordt ingegrepen.
Ik wens de leden van Hollandia nog vele sportieve jaren toe maar dan wel met een sluitende begroting die bij deze vereniging past.
Met groet
Reactie: (plies)
2-9-2012, 15:57
@ Knoet "Hollandia verdiend meer toeschouwers" schrijf je.
Als je niet de moeite waard bent om te bekijken dan komt er niemand natuurlijk, je moet het "verdienen"
We praten over een amateurclubje ergens in West Friesland alsof het een bedrijf is wat veel werkgelegenheid verschaft.
Als deze amateurclub zich niet staande heeft weten te houden in al die jaren dan is het opdoeken en weer gewoon een "echte" amateurclubje opstarten wat geen
€ 500.000,= (fl 1.103.000,=)uit de gemeenschap op hoeft te souperen.
Voedselbank, hoeveel geld komen jullie te kort ??
Crisis ? waar crisis ? geld zat, de politiek moet er alleen anders mee omgaan.
Reactie: (knoet)
2-9-2012, 15:34
nozem,
ik ben altijd bij de algemene ledenvergadering aanwezig. daar is de laatste jaren de penibele financiele situatie uitgelegd. door het vormen van een nieuw bestuur en bijvoorbeeld het werven van jeugdtrainers vanuit eigen geleding (ben zelf, onbetaald, tariner van een jeugdteam) proberen we het tij te keren.
hollandia verdient meer toeschouwers, maar de economische crisis raakt ook onze mooie club. sponsoren stoppen (al dan niet tijdelijk) en voetballiefhebbers raken of hun baan kwijt (denk aan de bouwvakkers) of hebben andere prioriteiten. Topklasse spelen vergt een andere aanpak, daar gaat het nieuwe bestuur zeker mee aan de slag. groeten een hollandia speler/vader/liefhebber/trainer etc.
Reactie: (nozem)
2-9-2012, 14:49
Beste Knoet, u als lid van Hollandia zou toch in staat moeten zijn enige feitelijke reactie (s) te geven nav mijn op/aanmerkingen.
Als een gemeente Hoorn geen topclub waardig is, mede gelet op het gemiddelde aantal toeschouwers, dan is het toch normaal dat de tering naar de nering wordt gezet!!
Met groet
Reactie: (Joepie)
2-9-2012, 14:38
Als je maar hoog genoeg speelt bij hollandia, dan doe je er toe. Er zijn dus ook andere ervaringen bij deze gezellige'voetbalclub'. Maar of ik nu wel of geen liefhebber ben van deze club, ik ben ervoor dat deze club op deze plek blijft. Veel te bang dat er weer voor de elite gebowud gaat worden.
Reactie: (knoet)
2-9-2012, 13:48
de Topklasse heeft de afgelopen 2-3 jaar veel geld en inspanning gekost van de club en al zijn vrijwilligers. wat mij betreft dient er een interview vanuit het bestuur met het NHD te komen om uitleg te geven over de situatie. Hollandia is de bekendste club in west friesland en (op de profclubs na) ook van noord-holland.de gemeente Hoorn lijkt dit zich niet te realiseren. maar voetbal in Hoorn wordt in bijna alle gevallen geassocieerd met Hollandia. mijn 2 zonen en ik spelen er ook en het is een gezellige club op een prachtige locatie.
Reactie: (nozem)
2-9-2012, 09:13
Beste Linda,
het door jou genoemde pluche heeft deze situatie niet veroorzaakt.
Zolang de feiten niet bekend zijn, acht ik de leden mede aansprakelijk voor het ontstaan van deze penibele toestand.
Het is toch gebruikelijk dat bij elke vereniging jaarlijks een algemene ledenvergadering plaatsvindt waar het bestuur verantwoording aflegt voor het gevoerde beleid. Tevens heeft elke vereniging een kascommissie die de cijfers bekijkt en wel of geen goedkeuringsverklaring voorlegt aan de AV.
Nogmaals vooralsnog lijkt het mij dat de leden de hand in eigen boezem dienen te steken omdat zij niet alert genoeg zijn geweest. Een deal met de gemeente, of zoals jij het noemt "pluche" is onder bepaalde voorwaarden voor beide partijen acceptabel. Gelet op het aantal toeschouwers dat de wedstrijden van team 1 bezoekt, moet je naar mijn mening nou ook weer niet het belang van Hollandia overschatten.
Met groet
Reactie: (linda)
2-9-2012, 00:15
Lieve hollandia, loop er toch astublieft niet met open ogen in , het pluche krijgt meer Grip op het complex,die zin zegt toch al genoeg.Het pluche trekt aan de touwtjes en als die b.v vinden dat jullie over een of twee jaar moeten verdwijnen dan gebeurt dat ook . Door deze "hulp"zijn jullie de regie kwijt en het pluche grijnst vab oor tot oor.......!
Reactie: (Lex)
1-9-2012, 23:05
Mooi nieuws voor Hollandia dus. Dat is fijn om te lezen. Wat me wel een beetje zorgen baart, is de opmerking aan het einde van het verhaal: "Wanneer Hollandia akkoord gaat met dit voorstel op de buitengewone ledenvergadering" Heeft Hollandia wel genoeg leden voor een dergelijke vergadering?