Stil asfalt te duur voor Willemsweg
23-8-2012 Overal stil asfalt: 4 ton extra wegenonderhoud
HOORN - Het college van B&W van Hoorn heeft besloten geen geluidsreducerend asfalt toe te passen op de Willemsweg.
Ook komen er geen geluidsschermen als alternatief. De gemeente is bang dat anders ook elders door bewoners om stil asfalt gevraagd gaat worden.
Stil asfalt is enkele jaren geleden op een kleine stukje van de Draafsingel naast de Willemsweg aangebracht, maar de gemeente vreest dat het nu financieel uit de hand loopt. Ambtenaren hebben uitgerekend dat bij het standaard toepassen van geluidsreducerend asfalt op alle in de gemeente Hoorn aanwezige soortgelijke wegen het wegenonderhoud jaarlijks toe zou nemen met enkele tonnen (circa € 400.000,--).
Vanwege de precedent-werking van het verzoek van bewoners van het Venenlaankwartier willen B&W hier niet aan tegemoet komen. Er komt nu een asfaltdeklaag van steenmastiekasfalt (SMA) op de Willemsweg. Het collegebesluit wordt per brief kenbaar gemaakt aan het overlegorgaan leefbaarheid Venenlaankwartier en de Vereniging van Eigenaars Prinsenstate.
Vanaf begin september tot en met medio november 2012 wordt de Willemsweg gereconstrueerd. Het asfalt is aan vervanging toe en wordt vervangen, de fundering van de weg wordt verbeterd en drie duikers onder de weg worden vervangen. Het overleg leefbaarheid Venenlaankwartier (OLV) en diverse bewoners hebben aan de gemeente gevraagd om geluidsreducerend asfalt toe te passen op de Willemsweg. Het gaat om het tracé tussen de rotonde en het Kleine Oost.
Op basis van de wet geluidhinder zijn geen maatregelen nodig ten aanzien van geluidsbeperking op de Willemsweg. De jaarlijkse meerkosten voor een geluidsreducerende asfaltdeklaag bedragen ongeveer € 3.600,-- ten opzichte van regulier asfalt. Een reguliere asfaltdeklaag kost op jaarbasis ongeveer € 1.600,-- per jaar voor het tracé rotonde tot het Kleine Oost.
Een geluidsreducerende asfaltdeklaag kost op jaarbasis ongeveer € 5.000,-- per jaar voor het tracé rotonde tot het
Kleine Oost. Bij het toepassen van het reguliere asfalt wordt al een geluidsreductie gerealiseerd ten opzichte van de huidige situatie.
Bij toepassing van geluidsreducerend asfalt op de Willemsweg is de kans groot dat bewoners van andere locaties ook om geluidsreducerend asfalt vragen bij asfaltonderhoud- of reconstructie-werkzaamheden. Bij standaard toepassen van geluidsreducerend asfalt op alle in de gemeente Hoorn aanwezige soortgelijke wegen zal het wegenonderhoud jaarlijks toenemen met enkele tonnen (circa € 400.000,--).
Reactie: (Femme)
19-9-2012, 18:27
@ Gerard, ik heb jouw reactie gemist. Excuses voor mijn bitchy reactie en begrijp nu wat je bedoelde. Ik ben het helemaal met je eens met jouw laatste reactie "dure projecten en voorzieningen waar weinig mensen baat bij hebben". Mijn argwaan (wie ben jij, gemeente?) was zeer onterecht. Al die zogenaamde projecten/voorzieningen, onbetaalbaar voor vele gezinnen want zij kunnen niet zo maar met het gezin naar de schouwburg of schaatsbaan en dat vind ik onrecht. B&W zou er toch moeten zijn voor alle burgers in Hoorn?!
Reactie: (gerard)
24-8-2012, 20:12
@Femme: ik gun de mensen langs de Wilemsweg ook hun rust. Dat heb ik liever dan dat het geld uitgegeven wordt aan een Affichemuseum, de Blauwe Schuit, de ijsbaan, het Filmhuis, allerlei omgekeerde bomen op rotondes of een nieuwe tunnel langs het Keern. Om maar wat voorbeelden te noemen van dure projecten en voorzieningen waar weinig mensen baat bij hebben.
Reactie: (Jacques Wester)
24-8-2012, 18:57
Hé Picasso, doe eens ff het plaatje schilderen, zo om en nabij je autootje. Dan hebben we tenminste een beeld bij jouw ervaring!
Reactie: (Pablo Picasso)
24-8-2012, 15:33
Ik stond net even buiten, maar hier is het asfalt wel gewoon stil. Ik hoorde helemaal niks, praat niet,kreunt niet, steunt niet. Toen ben ik naast mijn auto gaan zitten en ook mijn banden waren helemaal stil. Heerlijke sille buurt hier!
Reactie: (Koekie)
24-8-2012, 13:18
De Willem de Zwijgerlaan word NIET afgesloten anders vragen andere straten en lanen ook om afsluiting en daar kunnen we niet aan beginnen. Toch?
Reactie: (Roeland Bajema)
24-8-2012, 12:50
Beknopte reactie van de gemeente Hoorn:
Er zijn meerdere redenen waarom gekozen is voor SMA (steenmastiekasfalt) in plaats van GRA (geluidreducerend asfalt):
1) er is op de Willemsweg geen sprake van juridische noodzaak (Wet geluidhinder) om GRA toe te passen. Het gaat om "normaal" onderhoud.
2) GRA is duurder in aanleg en onderhoud, maar heeft een kortere levensduur dan SMA. SMA gaat gemiddeld 18 jaar mee, GRA 9 jaar.
3) De geluidreductie van GRA neemt al na enkele jaren af.
4) SMA is stiller dan het huidige asfalt.
5) precedentwerking.
Er zijn dus meer afwegingsfactoren geweest dan alleen financiële. De Willemsweg ligt er vanaf november weer schitterend bij!
Reactie: (Jacques Wester)
24-8-2012, 12:21
Tja, wat is dat nou voor een financiële aderlating, €2,00 per jaar? Daarvoor wordt dan jaarlijks, toch maar ff je straatje schoon, veilig en vooral stil gehouden? Nou beste @Richard de Rooij als je dat verteld aan de inwoners van de Rijp, dan geloven ze je direct. Die beste mensen aldaar zijn mogelijk niet zoveel kwijt aan de jaarlijkse "gemeentelijke OZB-spaarpot". Een pot waarmee een hoop noodzakelijke voorzieningen konden worden gerealiseerd. Huizen, straten en mensen zouden daar uiteindelijk toch weer profijt van hebben, nietwaar.
Dus met de komst van C&A, destijds, kreeg de gemeente Hoorn de kans/vrijheid/ gelegenheid, de woningen in de omgeving maar eens "wat" extra te belasten. Een mannetje verscheen ten tonele om, gewapend met een meetlint, perceeltjes in kaart te brengen en de eigenaren van de toen inmiddels opgekalefaterde boetjes te belonen met een waardestijging van derlui mooie huis. Sinds die tijd beste Richard, betaal ik dus al (meer dan!!!) €2,00. En onze straat......? lijkt meer op een zwijnenstal met onkruid tot aan de horizon. Waar scooterhuftertjes in het bezit van een grote bek over het voetpad denderen. Waar lallend uitgaanspubliek tot diep in de nacht blèren en sliklozend hun BVO-tje achterover laten glijden en daarbij hun jonge levensproblemen uitwisselen op een, door de gemeente bekostigd, zitbankje bij mij voor deur. Dat bankje is ongetwijfeld gesponsord uit dat OZB-potje maar meer financiële actie zit er dan ook niet in en ontbeert ons straatje tot op heden, "een schoon en veilig stilleven"
Reactie: (DMBonn)
24-8-2012, 10:27
Ik ben het met de gemeente eens. Ik vind niet dat de gemeente voor de herrie die auto's maken moet betalen. Het zijn de banden die voor het meeste geluid zorgen. Als iedereen stille banden zou nemen, heb je waarschijnlijk nergens meer stil asfalt nodig. Ik begrijp dat het niet mogelijk is om iedereen te verplichten met stille banden over de Willemsweg te laten rijden, maar de beste oplossing vind ik dan dat de bewoners de meerkosten zelf betalen.
Reactie: (Richard de Rooij)
24-8-2012, 10:03
Als er op basis van de wet geluidshinder geen maatregelen nodig zijn dan is stil asfalt in feite een comfort-maatregel. Zouden de omwonende van de Willemsweg voor stil asfalt een jaarlijkse bijdrage over hebben? Kom je op 2 euro per jaar per woning. Geen precedentwerking: de buurt betaald het extra onderhoud zelf met deze jaarlijkse bijdrage en heeft een stille Willemsweg.
Reactie: (plies)
24-8-2012, 08:20
@ Femme, inderdaad kijk maar naar de geluidscherm bij het opstelspoor Kersenboogerd wat er komen moet omdat een machinist bij één persoon naar binnen zal kijken. Een persoon met vervolgings waanzin denk ik.
Reactie: (femme)
24-8-2012, 03:49
Quote @ Gerard: "Er zijn heel wat bestaande en beoogde projecten en voorzieningen in deze stad die veel meer kosten, en waar veel minder mensen baat bij hebben." Wees dan consequent en benoem bovengenoemde projecten c.q. voorzieningen?! Snap deze zin niet, wie ben jij (gemeente?). Ik woon niet op de Willemsweg maar gun deze mensen ook een beetje rust. In de binnenstad heb je gelukkig weinig asfalt (fijn traditioneel bestraat), come on! Bovendien gun ik mensen in de binnenstad enige rust. Wat denk je van laden en lossen van alle winkels, macho scooters, evenementen, auto's die je niet eens meer hoort door de keiharde bass als je lekker op het terras zit. @ Dirk, ben het met je eens met het Keern, allemaal kruiwagens!
Reactie: (gerard)
24-8-2012, 00:15
@Dirk: op het Keern was wel sprake van noodzakelijke maatregelen in het kader van de wet geluidhinder. Het verkeer daar was veel drukker, en de huizen staan er veel dichter op de weg.
Neemt niet weg dat het een slechte keuze van het college is om niet een paar duizend euro per jaar uit te trekken om de geluidsoverlast langs de Willemsweg te beperken. Zelfs als ook elders in de stad inwoners om geluidsreducerend asfalt gaan vragen, is het dat waard. Dat kost voor de hele stad 4 ton per jaar extra. Er zijn heel wat bestaande en beoogde projecten en voorzieningen in deze stad die veel meer kosten, en waar veel minder mensen baat bij hebben.
Reactie: (Dirk)
23-8-2012, 22:35
Nou ja, dan maar net als de bewoners van het Keern doen: aanpappen met een wethouder en regelen dat de weg afgesloten wordt. Heerlijk rustig en geen herrie meer langs je huis!