VVD’er kraakt tunneloppositie

25-5-2012 “Praatjes voor de bühne”

HOORN – Zes fracties die zich hebben verenigd rond een alternatief voor de miljoenentunnel onder het spoor gaven vrijdagmiddag gezamenlijk een persconferentie in café By Wijnand aan de Kleine Noord. Onder de toehoorders ook enkele vertegenwoordigers van andere politieke partijen. De meest opvallende aanwezige was Chris de Meij van de grootste coalitiepartij de VVD. Hij was niet onder de indruk.

De persbijeenkomst gaf alle oppositievertegenwoordigers de mogelijkheid te vertellen wat hun bezwaren tegen de tunnel zijn. Het alternatieve plan was samengevat in een persbericht en een lijvig stuk aan de raad en B&W. GroenLinks fractievoorzitter Samir Bashara spande zich – tussen het afkraken van de coalitieplannen door – in om vooral ook te laten doorklinken dat de oppositie een “constructief geluid” wil laten horen en hoopt “dat er een dialoog tot stand kan komen”.

Volgens de oppositie zijn er nog geen onomkeerbare besluiten over de tunnel genomen door de raad en is er geen beletsel om de plannen op te schorten om onderzoek te doen naar alternatieven. Een verplaatsing van het busstation naar de noordkant van het station zou, in combinatie met een parkeergarage, de miljoenentunnel wel eens definitief overbodig kunnen maken, redeneert het anti-tunnelkamp. In alle toonaarden ontkenden de zes fractiewoordvoerder dat er sprake is van een vervroegde verkiezingsstrijd. Geen van de opposanten wilde hardop zeggen dat ze na de verkiezingen in 2014 een eventueel tunnelbesluit zouden willen terugdraaien.

VVD’er Chris de Meij hoorde het allemaal geamuseerd aan en stelde zelf een zeer scherpe vraag: “Gaat dit nou om geld of om een andere visie.” Volgens Samir Bashara staat het ene niet los van het andere. Waar De Meij binnen nog beleefdheden uitwisselde, liet hij desgevraagd buiten het café geen spaan heel van het oppositieplan dat hij kwalificeerde als ‘leuk.’

Voor de VVD is er geen enkele reden het tunnelplan in te trekken. De Meij: “Het vorige college heeft al ingestemd met de tunnel die deel uitmaakt van de Poort van Hoorn, dus de totale infrastructuur in het stationsgebied. Daar was ook mevrouw De Jong van de PvdA toen nog voor. Het feit dat er nu een crisis is, betekent toch niet dat je van visie verandert? Zo kun je toch geen stad besturen? Wij wijken niet. De VVD vindt het erg belangrijk om ergens voor te staan en wij lopen niet weg voor verantwoordelijkheid. Als we nu niet investeren in de stad, staan we straks op achterstand. Ik vind het onzin dat de coalitie het verwijt van een “in beton gegoten plan’ wordt gemaakt. Alsof wij niet kijken naar de wereld om ons heen. De oppositie zou er veel beter aan doen om ons te helpen de medefinanciering voor de tunnel alsnog rond te krijgen. Dit zijn praatjes voor de bühne van de oppositie, dezelfde partijen die voor de laatste verkiezingen nog ja zeiden tegen de tunnel. Het is goed dat ze dit doen hoor. Leuk, ik ben ook voor dialoog maar niet onder de indruk. Wat de VVD betreft komt die tunnel er gewoon zo snel mogelijk.”

Robert Vinkenborg, freelance journalist

Reacties
Reactie: (Jacques Wester)
28-5-2012, 23:36
Beste @onbekende, gelet op jouw onsamenhangende relaas hieronder, sluit ik hiermee onze onderlinge discussie. Ik hoop dat je op termijn de eerste gelukkige bent, binnen jullie hobbyclub, die in het bezit komt van een foto van het TRANSFERIUM LUIKEN en het bijbehorende station VOLKSTUINEN

Reactie: (nomen nescio)
28-5-2012, 23:19
@Jacques Wester: Je maakt je druk om niks. NS zal sytatuion Hoorn niet sluiten of tot halte maken. Waarom niet? Omdat zich daar een opstelterrein bevindt voor de Schpholsprinters en het station bovendien een monument is. Wie gaat betalen als dat in verval raakt en opgeknapt moet worden? En als je me eerlijk vraagt: Ik heb liever dat de N/Z-lijn van de Amsterdamse metro van Noord uit doorgetrokken wordt naar Hoorn, daar de binnenstad ondergronds kruist (boren als in Amsterdam). Voor een railliefhebber (geen werker dus)kunnen er m.i. niet genoeg stations komen om allemaal op de foto te zetten(met trein, tram of metro natuurlijk), maar er zijn grenzen.De sluiting van station Hulshorst -zo mooi landelijk in het Veluwhart volgens dichter Gerrit Achterberg- heb ik tot op de dag van vandaag betreurt.

Reactie: (Jacques Wester)
28-5-2012, 21:54
@NN Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij, in welke hoedanigheid dan ook, deel uitmaakt van de NS of Prorail. Ben jij som één van de beren die de gemeente Hoorn op z'n weg vindt als deze gaat onderzoeken wat de mogelijkheden zijn m.b.t. de realisatie van het plan Luiken? Daarnaast de vraag; "op welk moment wil/zal de NS de "beruchte" telling uitvoeren. Er zal toch immers eerst wat gerealiseerd moeten worden. Stel dat blijkt dat het station "VOLKSTUIN" enorm populair wordt en het station Hoorn Centraal aan populariteit zal inboeten, zal men dan eisen dat Hoorn Centraal gesloten wordt?

Reactie: (nomen nescio)
28-5-2012, 20:37
@Jacques Wester: De Spoorwegen hebben zih in het verre verleden wel eens onder druk laten zetten. Een land- en boseigenaar wilde buiten Hulshorst (op de Veluwe!)van de NCS(er was "marktwerking" op het spoor een stationnetje dat te eeuwigen dage bereikbaar zou blijven per trein, zodat het hout kon worden weggevoerd. In het laatste kwart van de vorige eeuw werd het gesloten: er stapten nauwelijks of geen reizigers meer uit/in de trein. Daarom sloot NS het station ten gunste van Amersfoort Schot- en Vathorst. NS telt gewoon na hoeveel passagiers in- en uit zullen stappen om tot de conclusie te komen dat het niks oplevert. En in tegenstelling tot de 19e eeuw heeft nu ook ProRail wat te zeggen. Dat heeft niets te maken met onderdanigheid naar NS toe: Kwestie van tellen is het! En als je het toch wilt, moet je aangeven welk station maar moet wijken, NS vindt in principe alles goed, maar de dienstregeling moet als service naar de passagier toe, wel centraal blijven staan.

Reactie: (Jacques Wester)
28-5-2012, 18:06
Beste @onbekende, ook bij jou bespeur ik enige onderdanigheid naar de NS toe. Waarom moet de Nederlandse Spoorlozenclub altijd maar weer het nodige wisselgeld inbouwen. Eind 19e eeuw waren ze oppermachtig en konden ze "aanleggen" wat ze wilden. De steden die werden beloond met vele meters kedèng kedèng vielen bij wijze van spreken op hun knieen als dank voor zo'n spoorkwijtstationnetje. Toen hebben ze klaarblijkelijk de wurgcontracten laten tekenen met daarin opgenomen; "u wilt in de toekomst wijzigingen aanbrengen aan ons net? (extra overweg, perron enz. enz.) dan verzoeken wij beleefd om maar e.e.a. in te leveren (overweg, perron enz. enz.). Het wordt tijd dat de Nederlandse Stijveboorden club eens tevoorschijnkomt uit hun sigarenrook en een cursus gaat volgen; "hoe kan de Nederlandse Stremmingsdeskundige zich aanpassen aan de Nederlandse Infrastructuur anno 2012"!

Reactie: (nomen nescio)
28-5-2012, 16:03
De halte Hembrug(bij Zaandam) is opgeheven ten gunste van Kogerveld. De stations Kwadijk, Oosthuizen en Scharwoude zijn ter verhoging van de snelheid opgeheven. Wil je nu een extra halte, zalNS vragen welk station je wilt sluiten: Kersenboogerd? Nee, daar wonen te veel mensen, van de resterende stations tot Enkhuizen Bovenkarspel Flora dan maar? Als NS en ProRail willen meewerken, zullen ze wel hun eisen stellen. Bij Berkhout was heel vroeger ook een station (inmiddels gesloopt). Stationsfoto's (ook van Berkhout) zijn te vinden op www.stationsweb.com En @Jacques Wester: Wat te denken van 2 perrons in bajonetligging(dus aan iedere zijde van de overweg 1 perron?) Is te realiseren met schuin aflopende toegang, zodat rolstoelers geen toegangsproblemen zullen ondervinden.

Reactie: (Jacques Wester)
28-5-2012, 13:43
Beste Jos, het is frappant dat meneer Louwman zo vanuit zijn pluche een mogelijk technisch probleem kan schetsen. Wat de bocht betreft, dat is m.i. geen probleem. Het perron kan toch "langs" een bocht worden aangelegd. Te beginnen direct achter de splitsing en vervolgens uitlopend langs het spoor Alkmaar en Amsterdam. En wat is het probleem van de hellinghoek? Een stilstaande trein die dan domweg omvalt? Nou, dan wordt het perron toch ten westen van het spoor Alkmaar geplaatst tussen de spoorwegovergang Berkhouterweg en het spoorwegviaduct van de A7! Wel hebben we dan te maken met 2 afzonderlijke perrons. Kost iets meer maar dan heb je wel wat. Tot slot beste Jos, vindt Louwman dat de perrons te dicht bij Hoorn Centraal liggen. Nou een driewerf hoera voor de opmerking van deze man, juist deze "korte" afstand is dan geen bezwaar voor de toeristen die hun auto op het TRANSFERIUM LUIKEN parkeren en door deze korte afstand, "binnen een poep en een zucht" in 't centrum lopen! Zoals u ziet meneer Jos er liggen aan de Berkhouterweg talloze mogelijkheden maar "onze" vertegenwoordigers moeten daarvoor wel uit hun luie stoel opstaan en terplaatse het e.e.a. optekenen. Enne........ laten zij daar nou ook eens een paar burgers bij uitnodigen. Ik neem er graag een dagje vrij voor!

Reactie: (nomen nescio)
28-5-2012, 12:37
www.sporenplan.nl Aardige site, vol emplacementen met seinen en wissels; zie daar om na te gaan of iets wel of niet kan. En een perron in een bocht leggen kan: Sloterdijk(Hemboog) is daar een voorbeeld van.

Reactie: (horinees)
28-5-2012, 12:22
Dat waag ik te bestrijden @jos kamminga 28-05-2012 12:01:16 Er zijn meerdere voorbeelden van stations met een kromming in het perron. En dat werkt prima. Het huidige Hoornse ''centraal'' station zou men kunnen afwaarderen tot ''halte'' en de hele mikmak verder verplaatsen naar die nieuwe locatie. Hoorn mag daar dan best zelf aan meebetalen. Nu dreigt men ook een waagstuk uit te voeren (tunnelproject). Investeren in zo'n nieuwe stationslocatie kost wellicht ''ook nogal wat'' ...maar levert ons, bevolking en stad, veel meer op. Heer Helling reageerde naar Jacques Wester geen ''ober'' te zijn, maar zo een opstelling en reactie is nu precies waarom de veel genoemde kloof tussen bevolking en ''politiek'' groeit. En dat is de schuld van de politiek zelve. Men zou zich namelijk, bijvoorbeeld, wel degelijk als ''ober'' mogen beschouwen, en werk maken van goede plannen en initiatieven. Men zou er, in algemene zin, in de ''politieke dierentuin'' beter aan doen om minder met lullige politieke uitgangspunten bezig te zijn, daar nu eindelijk eens overheen te stappen. In het algemene belang. En aldus te werken voor ons, de burgers en bedrijven. Rekening te houden met de meerderheid, en niet altijd met een zeikende, drammende minderheid. Soms behoor ik tot die minderheid, soms tot de meerderheid. Zo gaat dat nu eenmaal.

Reactie: (jos kamminga)
28-5-2012, 12:01
Als ik het wel heb heeft Wethouder louwman (VVD) naar aanleiding van het plan Luiken verteld dat gezien de bocht en hellinghoek waar in het spoor naar Alkmaar daar ligt het bij de berkhouterweg niet mogenlijk is een perron aan te leggen. Ook de afstand naar Hoorn centraal is te gering.

Reactie: (okkie)
28-5-2012, 10:45
er lezen hier een aantal personen mee die politiek aktief zijn, althans dat vinden ze van zichzelf.het mooiste is denk ik het ,,dat heb ik nooit gezegd spelletje" wat ze vaak spelen.als je als gewone burger wat kritiek plaats en in het geval dan in verstaandbaar nederlands zijn ze ineens beledigd. zelf liegen ze het zottje bij elkaar met een staalhard gezicht. ik ben van mening dat het min volk betreft.

Reactie: (Jacques Wester)
27-5-2012, 21:57
Beste Gait-Jan, ik kan me niet herinneren dat ik enig moment heb gezeken. Zojuist nog uitgebreid gecontroleerd, maar nee hoor, nergens een "aquarel" te vinden! Verwar je mijn reactie mogelijk met het onderonsje tussen Joke v.d. M. en Ed W.? Ik wil wedden dat Joke in het bezit is van een aquarel na haar "opwindende" compliment over de samenwerking met Ed in '93/'94!

Reactie: (gerritjan)
27-5-2012, 20:39
@jacques en anderen: politici en bestuurders mogen bekritiseerd worden maar het zijn geen pisbakken waar je onophoudelijk tegenaan kunt zeiken.

Reactie: (Judith de Jong- PvdA)
27-5-2012, 20:24
Opvallend dat Chris de Meij blijft zeggen dat het vorige college voor de tunnel was. Deze feiten zijn onjuist. Juist het vorige college en de vorige gemeenteraad heeft in november 2009 al besloten om de tunnel te schrappen uit de gemeentelijke begroting en hier geen geld meer voor vrij te maken. Chris zou er goed aan doen de begroting van 2010 er nog eens op na te slaan (pag. 7): "Zo zijn wij van mening dat er op dit moment geen financiële ruimte is om zowel de opwaardering van de Westfrisiaweg als de toegangsweg Hoornse Poort te realiseren. Daarom stellen wij de investering van een toegangsweg Hoornse Poort voorlopig uit". Het was het huidige college dat de tunnel weer in de begroting opnam en nu zelfs helemaal voor kosten van de gemeente.

Reactie: (Jacques Wester)
27-5-2012, 18:39
sorry, Arthur maar dat "O" tje betekent niet dat ik je in het ootje wil nemen.

Reactie: (Jacques Wester)
27-5-2012, 18:33
Beste Arthur,o leuke woordspeling; "een transferium bestellen bij de ober". Het doet me overigens wel deugd dat de Demo(n)craten uit 1966 het plan LUIKEN, willen omarmen. Waren er maar meer partijen die naar de "burgelijke" plannen kijken/luisteren. Wat mij betreft; "de rest van de politiek niet wakker maken hoor". Maak hier, in overleg en samenwerking met Eric Luiken, gewoon jullie partijpunt van.

Reactie: (Arthur Helling - D66)
27-5-2012, 15:29
Jacques, ik ben niet de ober waar je de bestellingen kunt doen. Ben oprecht geïnteresseerd, vandaar ook mijn vraag. Weet een beetje hoe de verschillende NS-onderdelen in planvoorwaarden zitten. Een station en/of transferium realiseren zonder de NS lijkt me niet handig en ook niet realistisch.

Reactie: (Jacques Wester)
27-5-2012, 13:55
Kijk meneer Arthur, uw vraag in de laatste zin dát is nou een actie die de burger verwacht van onze vertegenwoordigers, dat zij dat doen. Zaken doen met de NS en alles er uit proberen te halen wat er te halen valt. We hebben niks aan dooddoeners van; "de gemeente Hoorn dient te dansen naar de pijpen van de NS". En mocht het zo zijn dat NS, na de uiterste inspanning tot realisatie van het plan Luiken, de Hoornse politiek als een klein kind wegstuurt, dan kunnen jullie alsnog besluiten om het plan Luiken te realiseren maar dan zonder het Nederlandse Spoorkwijtstation. Wij voorzien nl. dat na realisatie van jullie beoogde parkeergarage aan de noordzijde op heel korte termijn na in gebruik neming, dagelijks tot z'n strot toe volstaat en vele automobilisten die "ons mooie Hoorn" willen bezoeken het nakijken hebben. Kijk meneer Arthur, dan hebben jullie toch maar een goed alternatief voor deze zoekende toeristen. Oh ja, en het vervoer van en naar de Berkhouterweg kan worden uitgevoerd door de HTB (Hoornse Trammaatschappij BramStam).

Reactie: (Arthur Helling - D66)
27-5-2012, 13:13
Het plan Luiken is interessant, alleen als ook de NS er wat inziet. Ruimtelijk kan het een mooie ontwikkeling zijn, of het technisch ook wenselijk is kan ik niet beoordelen. Ken de eisen van de NS qua spoor en weginfrastructuur niet. Parkeren voor NS-reizigers zal wel redelijk goedkoop moeten, daarom zal hooguit half verdiept waarschijnlijk haalbaar zijn. Maar denk dat NS in deze tijden nooit zoveel zal investeren op die plek. Maar als de NS dat wel wil en grond in stationsgebied wil afstaan, dan kan het interessant zijn. Kan iemand mij zeggen of NS überhaupt in dit plan geïnteresseerd is?

Reactie: (horinees)
27-5-2012, 12:18
horinees schaart zich achter de wijze woorden van Jacques Wester. Politiek, in theorie: voor en door de burger. In de praktijk: tegen de burger, dagelijks de boel manipuleren, elkaar de tent uitvechten met lulargumenten en ander gezeik maar niet tot daden komen waar wij allemaal (en als ''stad'') gedurende vele generaties, werkelijk iets aan hebben. Weg met de plucheklevende beroepsouwehoeren en egotrippers, doeners moeten we hebben. Politiek en ambtenarij (op alle niveaus): vooral zo doorgaan!

Reactie: (Jacques Wester)
27-5-2012, 11:52
Beste Eric, daar zitten we dan. Filosoferend over jouw plan waar de Hoornse politiek gewoon hun achterwerk mee afveegt. Of ………., zou het soms zo kunnen zijn dat de Hoornse politiek onwetend is over de “burgerlijke ideeën” welke staan op het meest gelezen medium, Hoorngids? Misschien is het goed om via de mail jouw plan dan maar naar alle partijen te sturen. Er kunnen naar mijn mening twee dingen gebeuren; “of de dames en heren van de politiek barsten in tranen uit, omdat zij niet op dit geniale idee zijn gekomen”, zij drogen de tranen en dromen lekker verder over hun alternatieve waanideeën. Of; “zij storten zich onmiddellijk op het PLAN LUIKEN, waarbij de ene partij over de andere heen buitelt om vervolgens als eerste te melden dat door hen, hèt ei van Luiken is gelegd”. Tot slot doe ik een oproep aan Ed Wagemaker. Beste Ed; wees een kerel en laat blijken dat je hart ook bij de Hoornse burger ligt en ondersteun het PLAN LUIKEN!

Reactie: (jos kamminga)
27-5-2012, 11:00
aardig om optemerken dat Chris binnen kwam toen de presentatie al ruimschoots begonnen was. Vervolgens verdween hij al vrij snel met Robbert Vinkenborg naar buiten. Chris is gewoon tegen omdat hij tegen is!

Reactie: (Sebas)
27-5-2012, 00:37
Het meest recente rapport van de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (WRR) meldt dat beleidsmakers (ambtenaren, politici, wethouders, ministeries) gte weinig of juist helemaal niet gebruik maken van kennis en inzet van burgers. Daar waar allerlei partijen of coalities de mond vol hebben van politieke participatie - ook in dit coalitieakkoord wordt weer gepleit voor het betrekken van burgers bij de politiek - houden gevestigde polititeke elites zich doof voor goede argumenten vanuit de burgerij, of voor alternatieve plannen. Deze coalitie is de minst creatieve die Hoorn ooit gekend heeft, bestaande plannen die gebaseerd zijn op verouderde economische en maatschappelijke ideeën moeten koste wat het kost (en het kost héél véél) doorgang vinden. De wens voor een alternatief leeft niet alleen bij 17 van de 35 raadsleden, de onvrede bij de inwoners van Hoorn over het tunnelplan is in het algemeen heel groot. Het economisch nut van een tunnel t.b.v. de binnenstad is niet aangetoond en de besluitvorming is heel ewazig. Bovendien zijn er nog een tiental onafgemaakte projecten in de stad: bioscoop, nieuwe jachthaven, fietspad naast de Schellinkhouterdijk (ter hoogte van Venenlaankwartier), een veteranenkunstwerk, een echte hervorming van het sociaal werk en dan niet te vergeten: een goed participatieplan om burgers mee het beleid te laten bepalen in de stad Hoorn.

Reactie: (Erik Luiken)
26-5-2012, 12:01
Bedankt Jacques, het idee om een transferium op de Berkhouterweg te realiseren kwam ook niet zomaar uit de lucht vallen en ik heb natuurlijk gekeken en gepraat over alternatieven voor de bezitters van de Volkstuinen. Ook mijn opa en ik hebben daar getuinierd dus ik ben me terdege bewust wat het betekent voor de eigenaren van de percelen. Maar we moeten ook een beetje rekening houden met de toekomst want die volgt na de crises. De voordelen: ontsluiting via de A7, parkeren op de Berkhouterweg waar veel meer ruimte is dan dan op de Van Dedemstraat. Geen tunnel nodig. Dan zou dat ook een prima voorziening zijn voor een hoog frquent lijn in de toekomst.Overigens, ik heb het plan nog in de bovenste la liggen en mail het je graag toe.

Reactie: (Joke van der Meij)
26-5-2012, 10:04
Ja Samir heel typisch, maar wel typisch Chris. Dank Ed Wagemaker, ik denk dat niet alleen het onderwerp maar ook de samenwerking tussen partijen jou aanspreekt. Doet het je denken aan onze samenwerking in 1993/1994? Groet JvdM

Reactie: (ed wagemaker)
26-5-2012, 09:11
Mijn complimenten voor de samenwerking tussen de oppositiepartijen. Het zal jullie niet verbazen dat ik de uitgangspunten van het gepresenteerde plan ondersteun. Groet EdW.

Reactie: (Samir Bashara)
25-5-2012, 23:23
Typisch dat Chris helemaal niet op de inhoud ingaat. Heel typisch.

Reactie: (Hans)
25-5-2012, 23:18
Nee de VVD wijkt niet, het maakt ze niet uit of er een crisis is dat er mensen en bedrijven kreperen. Meneer de Meij en de zijnen willen een tunnel basta. Het wordt de hoogste tijd dat dit stel asocialen oprot.

Reactie: (Jacques Wester)
25-5-2012, 22:33
Enkele maanden geleden kwam de heer Luiken met het idee om een station te realiseren op de volkstuintjes. Tussen de splitsing van de sporen naar Alkmaar en Amsterdam een op- en uitstapmogelijkheid en daarbij een parkeerplaats te realiseren in de directe omgeving. De heer Luiken was waarschijnlijk te bescheiden over de benodigde ruimte die daarvoor nodig is want de politiek heeft ”het plan” naar mijn mening niets eens willen lezen. Meneer Luiken, hierbij het advies om uw plan nogmaals onder de aandacht te brengen van de Hoornse Politiek met als extra optie; het opruimen van het volkstuinencomplex en op die plek een parkeergarage te realiseren. Ik daag de politiek uit, het lef te hebben om het terrein tussen het spoor Alkmaar en het Dampten aan te wenden om de parkeerproblematiek aan de van Dedemstraat op te lossen door de gevestigde bedrijven weg te saneren en op die plek, één op één het P&R terrein over te zetten! Welke partij neemt deze uitdaging aan? U scoort zeker met dit plan. Al is het alleen maar om te realiseren dat men het onzalige plan laat vallen om een ”veel te dure” tunnel te graven.

Reactie: (frits)
25-5-2012, 22:10
www.hoorngids.nl/nw-7951-7-3373543/nieuws/bouw_tunnel_keern_start_al_in_2014.html

Reactie: (Ron)
25-5-2012, 20:29
ja wat moet die kwajongen van de VVD Chrisje de Meij anders zeggen? En wat is hij goed in het verdraaien van de feiten en ze naar z'n eigen hand te zetten. Wat hij doet zijn geen praatjes voor de bühne? Kost wat kost die tunnel blijven verdedigen in de huidige tijd getuigd niet van enig inzicht. Tegen beter weten in domweg een coalitieakkoord na willen komen, hoe dom kun je zijn. Nee de VVD wijkt niet, die doen alles voor de tunnel, maling aan wat dan ook. Het is triest.