Starterswoningen aan Paardenweide en Astronautenweg
ingevoerd op 3-12-2005
De gemeente is van plan om aan de Paardenweide en de Astronautenweg starterswoningen te realiseren. Het gaat om 16 appartementen in 4 bouwlagen per locatie. Deze ontwikkeling ligt in de lijn van de ambitie van zowel B en W als de gemeenteraad om op korte termijn te bouwen voor starters op de woningmarkt.
Voor veel jongeren en andere starters op de woningmarkt valt het niet mee een eigen woning te kopen. Om deze groepen voor de eerste keer aan een koopwoning te helpen, verstrekt de gemeente al enkele jaren startersleningen. Ook stimuleert de gemeente projectontwikkelaars betaalbare nieuwbouwwoningen te bouwen met een maximale prijs van 110.000.
Concreet bouwplan
Uit de notitie ‘Starterswoningen in Hoorn, de kansen, de locaties’ zijn in de vergadering van de commissie Stadsontwikkeling en Leefomgeving van 20 juli 2005 vijf beslispunten overgenomen. Een van die beslispunten was om de locaties Paardenweide en Astronautenweg op korte termijn verder uit te werken en op basis van een concreet bouwplan in procedure te brengen. De keuze voor de Paardenweide en de Astronautenweg is vooral gebaseerd op het feit dat het realiseren van woningen op deze locaties binnen relatief korte tijd mogelijk is.
Groen
De appartementen aan de Astronautenweg zullen ten koste gaan van enkele parkeerplaatsen. Uit onderzoek is echter gebleken dat deze parkeerplaatsen over het algemeen weinig worden gebruikt. De appartementen aan De Paardenweide komen op een kleine groenstrook direct naast een groot parkgebied tussen de Paardenweide, de Dorpsstraat, de Zwaagmergouw en de Berkmergouw. Op deze wijze blijft er nog ruim voldoende groen in de buurt over. Daarnaast zal een zo groot mogelijk deel van de betrokken groenstrook in stand blijven. Het zo min mogelijk aantasten van een groenvoorziening past ook binnen de uitgangspunten van de eerder dit jaar vastgestelde Stadsvisie. Om deze reden is in het stedenbouwkundig programma van eisen voor de Paardenweide opgenomen dat minimaal 50% van de parkeerbehoefte onder het gebouw komt. Het parkeren kan ook aan de randen van het strookje worden gesitueerd. Aangezien voor starterswoningen een parkeernorm van 0,6 geldt, gaat het bij de geplande 16 woningen om minimaal 10 parkeerplaatsen.
Vervolg
Op maandagavond 12 december vindt een informatiebijeenkomst plaats voor de omwonenden van de Paardenweide en de Astronautenweg. Zij ontvangen hiervoor een uitnodiging. Omdat de plannen niet passen in de bestaande bestemmingsplannen moeten de vereiste planologische procedures nog worden gevolgd. Voor de commissie Stadsontwikkeling en Leefomgeving op woensdag 14 december staat het onderwerp ook op de agenda.
Reactie: (janssen)
8-12-2005, 10:31
Tja als je dit bericht leest denk je een groenstrookje in de paardenweide wat feitelijk gewoon de entree van het park is en zodanig ook bestemd is, er is een stadsvisie gemaakt en daar wordt nu alweer afgeweken, de illustatie in de weekkrant is ook vertekenend omdat de bomen achter het glazen flatgebouw niet hoger zijn als de woningen erachter zo kan je alles mooi laten lijken, waarom kan deze woningbehoefte niet bij de korenbloem meegenomen worden dat gaat toch helemaal op de schop.
Stukje uit de stadsvisie :
Hoorn zal ook een groene stad blijven. Voldoende open en groene plekken zijn belangrijk
voor de leefbaarheid in de wijken en de stad als geheel. De groenstructuur zal dus zo
veel mogelijk worden gespaard. Er zal zorgvuldig met de beschikbare ruimte worden omgegaan
en dat legt beperkingen op. In deze Stadsvisie worden daarin keuzes gemaakt.
Een 5 verdiepingen hoog flatgebouw in het risdampark is dat zorgvuldig ?
Inbreiden
Inbreiden betekent het bouwen van woningen of voorzieningen binnen de bestaande stad op locaties
die voordien niet bebouwd waren, dan wel een andere bestemming hadden (oude bedrijventerreinen
bijvoorbeeld). Inbreiden is dus niet hetzelfde als herstructureren, maar is er als het
ware wel familie van. Net als herstructureren moet inbreiden ertoe leiden, dat de ruimtelijke en
sociale structuur van een wijk verbetert. Daarvan is in ieder geval geen sprake, als het bouwen
van woningen ten koste gaat van een speelplek of een groenvoorziening, die een belangrijke (so-ciale en/of ruimtelijke) functie vervult in een wijk. Maar in bepaalde gevallen kan het juist goed
zijn om woningen te bouwen aan de randen van een bestaand park, indien daarmee de sociale
veiligheid van zo’n park wordt verhoogd.
Hoe verhoogd dit de ruimtelijke structuur ? Op deze plek wordt ook veel gespeeld door kinderen, natuurlijk niet in de regentijd als de gemeenteraad komt kijken om 10 sochtends als alle kinderen op school zitten zo kan je iedereen foppen.
Kortom ondoordacht en behoorlijk tegenstrijdig met de stadsvisie en het bestemmingsplan.
Mevrouw Janssen
Reactie: (amstel)
7-12-2005, 18:53
Heel goed besluit om voor de starters met dergelijke woningen op de markt te komen.
Voor dergelijke prijzen is het nog net mogelijk om als starter een leuke woning te bemachtigen.
De markt zit inderdaad al vol met dure woningen zoals door sjakie148 word beweerd.
En voor jonge mensen is het goed om zo vroeg mogelijk met het opbouwen van een bezit te beginnen, i.p.v. elke maand veel geld naar Intermaris te brengen, en aan het eind van de rit geen cent over te hebben.
Dergelijke initiatieven zouden er meer moeten komen.
Zo kan tenminste iedereen een bezit opbouwen.
Reactie: (brigitte das)
7-12-2005, 18:17
ik vind ook dat er te veel koophuizen worden gebouwd en te weinig huurhuizen voor de gewone man daar is namelijk veel meer behoefte aan denk ik waarom word daar niet op ingespeeld nu weer die koopappartementen op de paardeweide en astronautenweg ik vind het ronduit belachelijk er zijn toch koophuizen zat als ik om me heen kijk ze kunnen ze aan de straatstenen niet kwijt
Reactie: (bewoner paardenweide)
4-12-2005, 12:25
De zoveelste stedenbouwkundige ramp die in Hoorn plaatsvindt, Hoezo een woongebouw van 16 appartementen in het als groenzone bestemde park Risdam ? Het druist tegen het eigen groenbeleidsplan in ( nee beste burgers er gaat nu echt niks meer bebouwd worden, beloftes maken geen schuld in de politiek) en zal knap lastig worden in de procedure, en dan 5 lagen dat past helemaal niet in de omgeving. ?? 4 plus parkeren eronder dat betekent dus een lift ! dat zal wel weer een paar centen kosten en de gevolgen wat betreft het verkeer daar wordt zoals gewoonlijk in Hoorn pas achteraf nagedacht(wel een ijsbaan geen ontsluiting, wel beloofd maar niet gedaan), 0,6 als parkeernorm is natuurlijk bezopen er komen 16 appartementen die voornamelijk bewoont gaan worden door stellen, die natuurlijk meer autos hebben dan 10 en je raadt het al wat dat er een chaos onstaat je kan nu al amper je auto kwijt in de straat . Het is natuurlijk van de gekke dat er in de bangert oosterpolder 3400 woningen komen en in de streektuinen ik weet niet hoeveel, staks bij de ijsbaan een hoop woningen, daar is geen plaats voor een woontorentje ? Nee dat moet in het Park op een totaal onlogische lokatie. Het de eigen schuld van de gemeente, die heeft Intermaris woondiensten de vrije hand gegeven om op de al moelijk te verwerven gronden dure tot peperdure koopwoningen te bouwen en daarmee lekker de gemeentekas te spekken. Geen sociale huurwoningen en bijna geen sociale koopwoningen. Gewoon niet te geloven het is toch de bedoeling dat de gemeente de behoefte die het grootste is nastreeft, Nu een beetje zielig gaan doen hoe meilijk het wel niet is voor starters in appartementen terwijl je 7 jaar moet wachten op een huurwoning en gewone eensgezinswoningen door het wanbeleid van de gemeente al helemaal niet meer te betalen zijn. Een handtekeningenaktie is al opgestart en de bewoners zijn er fel op tegen, en zullen ook bezwaar aantekenen tegen dit gedrocht waarvan de lokatie is gekozen omdat men daar snel denkt te kunnen bouwen en niet omdat en planologisch/stedenbouwkundig goede gronden voor zijn, gelukkig hebben we een jurist in de straat wonen die met deze materie bekend is.