Proef met digitale reisinformatie lijkt mislukt
1-3-2012 MMRI pilot haalt forens niet uit auto
HOORN - Wie geregeld met de auto in Hoorn op de Provincialeweg of op het stukje A7 bij de Coenstad rijdt zal de borden al menig maal hoofdschuddend hebben bekeken. De borden met digitale reisinformatie over de reistijd naar Amsterdam Sloterdijk per auto danwel trein. Vaak is er van de NS geen info te zien en vrijwel nooit springt de trein er gunstig uit. De proef lijkt dan ook al bij voorbaat mislukt.
Voordat de borden informatie gaven stonden de aggregaten ernaast al zeker een week te ronken. Al geen hoopgevende start, maar sinds er wel informatie vanaf te lezen valt, wordt je er ook niet vrolijker van. Heel vaak staat er achter het treinsymbool ”Geen info” te lezen. Als er van de NS wel informatie binnenkomt wordt je er ook niet treinlustiger van: Vaak is de reistijd per trein twee keer zo lang als per automobiel. En anders stond er op het scherm wel dat het P&R terrein VOL was...
”Laat de weggebruiker zich verleiden door Multi Modale ReisInformatie langs de weg?” Dat is één van de vragen die de onderzoekers van o.a. Rijkswaterstaat, Prorail, NS en Provincie NH zich stelden. ”De projectpartners zien deze proef als mogelijke opstap naar nieuwe toepassingen (o.a. voor anders reizen).”
Afgaande op de slechte informatievoorziening en het vrijwel altijd negatieve openbaar-vervoer-resultaat zullen weinig automobilisten de laatste maanden hun auto richting het P&R terrein aan de Van Dedemstraat hebben gestuurd.
De andere vraag die de onderzoekers zich stelden was: ”Wat begrijpt een weggebruiker? De technische mogelijkheden voor het geven van dynamische informatie zijn vrijwel onbeperkt. Maar wat kan de weggebruiker in zich opnemen in de korte tijd dat hij de bermDRIP langs de weg ziet?” Wij denken dat de automobilisten voldoende informatie tot zich kregen en daarom lekker in auto bleven zitten.
”Op welke wijze wordt de pilot uitgevoerd? Het doel van de proef is het integreren van dynamische wegverkeersinformatie en Openbaar Vervoer (OV) informatie zodat op een bermDRIP (Dynamische Route Informatie Panelen) multimodale reisinformatie kan worden getoond. Op de DRIP wordt de multimodale reisinformatie doorlopend aangepast aan de werkelijke situatie, zodat weggebruikers een goede vergelijking kunnen maken tussen de duur van hun reis per auto, trein en/of bus.”
Een aanbeveling voor het Openbaar Vervoer kun je de proef met bermDRIP’s niet noemen. Als automobilisten uit Hoorn e.o. ooit wel eens dachten ”zal ik de trein toch weer eens proberen...” dan heeft deze proef ze wel duidelijk gemaakt dat er niets boven de eigen auto gaat.
HoornGids is benieuwd naar uw ervaringen met de proef met reisinformatie. Stelde u de informatie over reistijden op prijs? Klopte de informatie? Kon u er iets mee? Heeft het u ooit doen besluiten om de trein te nemen? U kunt uw reactie hieronder plaatsen.
Reactie: (johan)
3-3-2012, 12:55
het is weer eens het zoveelste project om de reiziger te pushen in de trein. en weer gaat het verkeerd. hoeveel heeft dit weer gekost? al weken lang wordt bij de trein geen ingo meer geplaatst bij de reistijd... de winterregeling qua info staat bij de ns hoog in het vaandel. ik prijs me gelukkig dat ik niet op het perron sta.
Reactie: (Dirk)
3-3-2012, 11:46
Alleen in de ochtendspits is de trein wel eens sneller maar dat was bekend.
Maar vooral in die spits zie ik vele voordelig carpoolen en ook de rokers hoeven kunnen door paffen.
Dus ik vind ook dat de kosten hoger zijn dan de info en aantal reizigers.
Eerst eens een goede duidelijke Chipkaart voor ik ooit zou overstappen.....
Die slechte berichten zorgen ervoor dat ik er niets eens naar wil kijken en straks de papieren kaartjes ook weg, dan ik ook.
Reactie: (plies)
2-3-2012, 21:02
Rico (rare naam voor een vrouw) je hoeft ook niet namens mij te praten, op vele plaatsen hebben deze borden zeker nut, zelfs als de trein info er niet op staat kun je zien dat er geen parkeer mogelijkheid meer is bij het station en je kunt de verkeersdrukte zien tot Sloterdijk.
Reactie: (Maarten)
2-3-2012, 20:30
@Rico,
Wat hebben we dan wel nodig, behalve eten en drinken?...
Onze economie draait op een goede infrastructuur. Wat je eigen PERSOONLIJKE mening ook is, dit soort borden schelen ons als maatschappij uiteindelijk tijd, brandstof, geld, milieu etc etc.
@cyclone,
Dat dit soort informatie (nog) niet gekoppeld is aan bijvoorbeeld TomTom heeft meer met TomTom te maken dan met de overheid. Overigens is er een aftrap van een proef waarbij dit soort informatie ook op "in-car" systemen te zien is op de intertraffic beurs in de RAI over 3 weken.
Reactie: (Rico)
2-3-2012, 20:10
Oh jacques, is dat zo? Want ik denk dat geen mens dit echt nodig heeft.
Reactie: (Poll)
2-3-2012, 18:18
@Richard: Van "proberen" heeft mijn zuster een kindje gekregen!
Reactie: (Jacques Wester)
2-3-2012, 16:38
@Rico, wil jij a.u.b. niet namens iedereen praten. "Wij" (dus jij en ik) verschillen namelijk nogal van mening.
Reactie: (Frank)
2-3-2012, 14:41
Jullie snappen er weer niets van. Het is de bedoeling dat door de informatie van de borden er meer mensen met de auto gaan, waardoor na een tijdje de reistijd per trein positiever lijkt doordat de mensen in de auto langer in de file moeten staan. :)
Reactie: (Richard)
2-3-2012, 14:07
Erik, je kan wel gaan klagen dat alles wat mislukt zonde van het geld is, maar als je niet probeert kom je niet vooruit.
Reactie: (Rico)
2-3-2012, 12:50
Hebben wij dit soort luxe nu echt nodig? Nee toch!
Reactie: (dan)
2-3-2012, 11:34
je moet zuinig zijn met energie en dan dit!!waarom moet alles trouwens digitaal.
Reactie: (Erik)
2-3-2012, 11:26
Ach het kost weer een paar euries maar dan heb je ook weer niets.
Nutteloos en zonde van het gemeenschapsgeld
Reactie: (Cyclone)
2-3-2012, 11:03
Informatievoorziening langs de (snel)weg is altijd goed maar natuurlijk niet die zotte informatie van de reistijd naar Amsterdam per trein. Maar zoals Daniel al opmerkt zal dit worden ingehaald door de nu al beschikbare info op je navigatie, ik weet dat die fabrikanten in rap tempo bezig zijn een volledige info bron voor aan die dingen toe te voegen. Maar ja ambtenaren en overheid, als ze al in beweging zijn te krijgen dan is dat veelal ruim te laat.
Reactie: (Marco)
2-3-2012, 10:34
Ik passeer het bord elke dag. Aardig om te zien aan de tijd hoelang de file ongeveer is die je te wachten staat. De laatste dagen staat er bij de treintijden inderdaad geen info dus dat is geen sterke zet van de NS. Heb overigens nooit gedacht om mijn auto op het P+R te zetten. Die keuze maak je als je van huis vertrekt niet als je dit bord passeert.
Reactie: (Daniel)
2-3-2012, 08:29
In een tijd dat, bijna, iedereen in de auto voorzien is van apparatuur die je op ieder moment voorziet van actuele reis info en het feit dat je voor een retour naar a'dom meer kwijt ben dan, zelfs met deze brandstofprijzen. vind ik het wederom een staaltje geld over de balk gooierij..
Reactie: (Marinka)
2-3-2012, 07:13
Jammer hoor als die borden weggaan! Ik zit steeds lekkerder in mijn auto als ik zie dat ik sneller ben ;-)
Maar ook als trein sneller zou zijn, zou ik met de auto gaan. Ik houd niet van vies, traag, staand sardine-in-een-ton vervoer.
Reactie: (Maarten)
2-3-2012, 06:37
Overigens,
In Amsterdam en op de rijkswegen kan op de borden live andere informatie gezet worden.
De borden staan er dus niet alleen om reitijdinformatie te geven, indien er een incident voordoet zal (daar in elk geval, hier weet ik het niet) er andere informatie op komen.
In veel gevallen is dat laatste ook de reden om ze te plaatsen. Reisinformatie is dan "extra", de borden staan er toch, dit ipv de zgn mottoteksten (100% Bob 0% op, niets erin niets eruit etc.) die al enkele jaren gevoerd worden.
Reactie: (Maarten)
1-3-2012, 23:35
Ik vraag me af waar hoorngids de informatie vandaan haalt dat deze proef mislukt lijkt te zijn.
Deze proef is onderdeel van het veel grotere project Fileproof. Een project wat zijn vruchten inmiddels begint af te werpen.
Zelf weet ik iets meer over het onderdeel VDA10 van deze proef (verbetering doorstroming A10), een proef die inmiddels voor bijna 20 % minder voertuigverliesuren zorgt. De verschillende onderdelen van Fileproof zijn niet echt los van elkaar te zien, sneeuwbaleffect..
Bewezen is inmiddels dat het project werkt, en heel wat minder kost dan nieuw asfalt.