Stand van zaken versterking Zuiderdijk

17-9-2011

HOORN - Ongeveer 1/5 deel van de in totaal 250.000 m3 klei die op de Zuiderdijk ter versterking wordt aangebracht ligt er nu. De komende 4 tot 6 weken is het nog erg druk op de dijk met dumpers die veel grond verplaatsen. Om over de stand van zaken van de werkzaamheden te informeren organiseert het hoogheemraadschap op 20 september een inloopavond in Hoorn.

Het doel van de inloopavond is om de bewoners op de hoogte te brengen van wat er al gedaan is, waar nu aan gewerkt wordt en wat de plannen zijn tot het einde van het jaar. In Hoorn start het hoogheemraadschap bij Hoorn 80 naast de nieuwe dijk met het afgraven van 80% van de oude waterkering. De grond van deze dijk, die daar decennialang heeft gelegen, wordt richting Venhuizen getransporteerd waar het wordt gebruikt voor het nieuwe stuk dijk aldaar. Tot het einde van het jaar werkt het hoogheemraadschap hard aan een veilige en sterke dijk tussen Venhuizen en Hoorn.

Inloopavond
Medewerkers van de aannemer en het hoogheemraadschap zijn tijdens de inloopavond aanwezig om te vertellen over de werkzaamheden en om vragen te beantwoorden. Op dinsdag 20 september, van 19.00 tot 21.00 uur, zijn alle belangstellenden uit Hoorn maar ook uit aanliggende dorpen, die te maken hebben met de dijkversterking, welkom in het wijkcentrum ’t Slot aan de Van Beijerenstraat 89 te Hoorn.
Wanneer mensen verhinderd zijn en vragen hebben kunnen ze terecht op het telefoonnummer en e-mailadres: 06-23534094 en dijkversterkingenkhuizenhoorn@hhnk.nl. Over de voortgang van de werkzaamheden informeert het hoogheemraadschap via de website www.hhnk.nl/dijkversterkingen.
Veilig
Het hoogheemraadschap versterkt de Zuiderdijk tussen Hoorn en Enkhuizen. De versterking van de Markermeerdijken waaronder de Zuiderdijk maakt onderdeel uit van het nationale Hoogwaterbeschermingsprogramma. Het hoogheemraadschap versterkt binnen dit programma in Noord-Holland maar liefst 120 kilometer duin en dijk, zodat we er veilig kunnen blijven wonen en werken.

Reacties
Reactie: (Lex)
4-10-2011, 23:40
Al eerder gememoreerd: Aanleg Afsluitdijk: Van 1927-1932=5 jaar 32 kilometer=6,4 kilometer nieuwe dijk per jaar. Dus in het interbellum met de apparatuur van toen. Het schaamrood moet de hoogheemraadschap toch op de kaken staan met hun huidige tergende tempo?

Reactie: (Mindert Mulder )
4-10-2011, 19:34
Zuiderdijkwerken duren te lang Wie in deze dagen over de dijk van Wijdenes naar Schellinkhout fietst stuit halverwege de rit op een hek dat de doorgang onmogelijk maakt. Met hek-klemmen, ijzerdraad en kettingen zijn de meer dan tien hekdelen aan elkaar geketend en alleen een durfal of een krachtpatser ziet misschien nog kans met z’n fiets aan de andere kant van het hekwerk te geraken. De durfal door met het rijwiel onder z’n arm aan de IJsselmeerkant van de dijk naar beneden te stappen en daar aangekomen over de basaltblokken de kleine ruimte te benutten die de doorgang naar de andere kant van het hek met wat kunst en vliegwerk net aan mogelijk maakt; de krachtpatser door met fiets en al over het hek te klimmen. Het is duidelijk dat het voor de recreatieve fietser op de Westfriese Omringdijk tussen - ik pak het nu even grof aan - Enkhuizen en Hoorn barre tijden zijn. Daar zou nog mee te leven zijn geweest als de tijds-duur van het ongemak te overzien zou zijn, maar dat is inmiddels al lang niet meer het geval. Het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, dat in de lente van 2008 een begin maakte met de ongetwijfeld noodzakelijke herstel-werkzaamheden aan Zuiderdijk tussen E. en H., kijkt niet op een jaartje meer of minder. Ook daar zou mee te leven zijn als het waterschap oog had voor het belang van de mens die voor z’n plezier de dijk opzoekt voor een wandeling of een ritje op zijn fiets. Van dat soort mensen zijn er te veel om onachtzaam mee om te springen. Anders gezegd: ‘Waterschap, maak de dijk toegankelijk op de momenten dat de situatie het toelaat, in de weekeinden bijvoorbeeld.’ Op zaterdag 1 oktober fietste ik weer eens over dijk. Te lang had ik dat niet gedaan, de reden daarvan staat hierboven. Bij de Nek stond het hek, maar omdat ik de omgeving ken besloot ik te ondervinden of ik met de fiets over de twee grasdijkjes van het buurtschap Kraaienburg naar de zuidelijke dijkopgang van Schellinkhout kon veldrijden. Dat lukte wonderwel. Eenmaal terug op de dijk - als een inspecteur van hekwerken op oude zeedijken fietste ik met vlotte pedaalslag naar de afsluiting aan de noordelijke zijde van de Nek - kwam ik mensen uit Breda, ’t Zand en Duitsland tegen, alsook een in Hoorn geboren Schellinkhouter. Die uit Breda waren met de motor, ze stonden perplex dat ze niet verder konden, die uit ’t Zand waren al even verbaasd. Het fietstochtje waar zij zo’n zin in hadden kreeg door de versperring een niet gewenste wending. Verkaveling in plaats van dijk, het zal je maar gebeuren. Voor die uit Duitsland, een groep gehelmde vrouwen op gehuurde fietsen, gold hetzelfde. De omwonende wilde er wel z’n zegje over doen. ‘Het duurt te lang, meneer, zo’n dijk kun je toch niet voor onbepaalde tijd afsluiten. U ziet zelf dat de mensen er in hun vrije tijd op willen rijden.’ Dat ik één van die mensen was had hij donders goed begrepen.