Bewaker fietsenstalling station Kersenboogerd kost 56.000 euro

16-9-2011

HOORN - Je kunt er 100 knappe fietsen voor aanschaffen maar je kunt voor 56.000 euro per jaar ook een toezichthouder aanstellen. Voor dat laatste kiest het College van B&W van Hoorn. Ook komen er 464 fietsparkeerplaatsen bij in de stalling naast het station. De uitbreiding van de fietsenstalling en de huisvesting voor de toezichthouder kosten € 190.500. In tijden dat bij talloze instellingen de subsidies worden gekort opvallende investeringen.

Weliswaar moet de gemeenteraad nog accoord gaan met de investeringen en jaarlijkse kosten voor de fietsenstalling bij station Kersenboogerd, maar ervaring leert dat de raad dit soort voorstellen vaak ondersteunt. Er wordt overigens ook al lang gevraagd om uitbreiding van de fietsenstalling en extra toezicht. B&W hebben een voorkeur voor een toezichthouder van Op/maat. Van deze beheerder wordt ook een bijdrage aan het schoon en heel houden van de directe omgeving van de fietsenstalling verwacht.

In het college uitvoeringsprogramma 2010-2014 staat opgenomen een uitbreiding van fietsparkeerplaatsen en een nader onderzoek naar een vorm van bewaking bij station Kersenboogerd. De realisatie van de uitbreiding van fietsparkeerplaatsen is volgens het college uitvoeringsprogramma voorzien in 2011-2012. Het ontwerp voor deze uitbreiding is gereed. De kosten van deze uitbreiding komen voor het grootste deel voor rekening van ProRail. De gemeente Hoorn is co-financierder voor 50% van de uitvoeringskosten.

Daarnaast wordt een provinciale subsidie aangevraagd. Deze subsidie kan oplopen tot maximaal 50% van de gemeentelijke bijdrage, voorheen was deze provinciale subsidie 90%. De gemeentelijke bijdrage wordt hierdoor geraamd op minimaal € 82.750 en maximaal € 165.500. De toekenning van deze subsidie is nog onzeker. De fietsenstalling is opgenomen in de lijst ruimtevragers. In de begroting 2011 werd in deze lijst nog uitgegaan van een cofinanciering van 10% vanwege de toenmalige subsidiemogelijkheid van 90%.

Om te komen tot een keuze voor een vorm van bewaking bij station Kersenboogerd is een aantal alternatieven onderzocht en beschreven in de memo “fietsenstalling station Kersenboogerd” augustus 2011. Het advies voor bewaking bij station Kersenboogerd gaat uit van invoering van een fysiek toezichthouder op doordeweekse dagen in de spitsuren
tussen 06:00 en 10:00 uur en tussen 16:00 en 20:00 uur. De kosten hiervan zijn € 56.000. De kosten voor de huisvesting bedragen € 25.000. Voorgesteld wordt de totale kosten ten laste te brengen van het begrotingsresultaat.

Reacties
Reactie: (Maarten)
18-9-2011, 15:08
@Njirk @bewoner, Je vergeet nog de kosten van overhead. Het salaris dat de bewaker die daar komt te staan zal ongeveer rond dat bedrag uitkomen...

Reactie: (J.Nijdam)
18-9-2011, 14:39
Ik zou mensen hier laten werken voor die in een uitkering zitten en altijd werk weigeren en smoesjes verzinnen om maar niet te hoeven werken. Sommigen kunnen best eens zich inzetten voor de samenleving ipv profiteren.

Reactie: (njirk)
18-9-2011, 11:35
@bewoner, goed man, dan zou je netto salaris maandelijks uitkomen op +/- €1307,- Maar dan moet je wel de hele dag aanwezig zijn. €56.000 / 2 = €28.000 €28.000 - 30% belasting = €19.600 €19.600 - 20% pensioen (1 dag in de week werkt men voor pensioen) = €15.680 €15.680 / 12 = €1307,- Komt dan wel bij kijken dat je geen reiskostenvergoeding krijgt, geen vakantiegeld krijgt en geen vrije tijd meer hebt, want je bent te lang bij je werk. Groet! (en werkze)

Reactie: (bewoner kb)
17-9-2011, 18:02
ik doe het voor de helft.

Reactie: (Njirk)
17-9-2011, 13:09
Gezien de historie van Hoorn en het te vertonen forenzen gedrag vind ik dit een goede manier om in te spelen op de directe en indirecte vraag en wens van de treinreizende horinees. Er zijn te kort werkmogelijkheden in hoorn waardoor het forenzen gedrag vrij hoog is. Hoorn (en iedere stad) moet goed faciliteren in de benodigde parkeerruimte voor de fiets. Hoorn heeft ook een heel hoog fietssteelpercentage. Is het dan juist niet goed van de gemeente om hierin te investeren? Ja de kosten zijn hoog, maar er wordt wel een maatschappelijk werker ingezet, die verricht zijn werkzaamheden op een verantwoorde wijze, dat zeker! Moedersleutel, ga fietsen man, daar zijn er verdomt weinig van in omloop, en in een bewaakte fietsenstalling heb je een kaartje nodig. Als treinreizen niet gefaciliteerd wordt met goede fiets parkeerplaatsen, dan wordt t chaos, wilt niemand meer met de trein en staan de wegen ramvol en sta ik in de file! dat wil ik niet!

Reactie: (plies)
17-9-2011, 10:56
Yellostar, zou voor mij ook wel fijn zijn deze werktijden ;-)

Reactie: (yellowstar)
17-9-2011, 08:01
Sorry, een klein foutje, de tijd moet zijn van 6uur tot en met +-19uur.

Reactie: (yellowstar)
17-9-2011, 07:54
Bewaakte fietsenstalling, van 6uur tot 10uur en van 16uur tot 20uur, dus tussentijd, mag er vernield en gestolen worden, 't beste is de hele dag,van 6uur tot 7uur,dan zijn de meeste mensen thuis van hun werk ( met de trein).en de beheerders hun ogen verder laten kijken, dan alleen de stalling.Er gebeuren ook andere dingen, rond 't station.?ik kan 't weten, de EX beheerder van een stalling.?

Reactie: (Monique)
16-9-2011, 22:31
Prioriteiten.... Een heel stevig/goed slot (of meerdere), fietsendieven eens niet dezelfde dag buiten laten lopen wanneer ze eens gepakt worden en je kan dit geld in heel wat betere zaken steken. Dan zal ik maar niet over mijn stokpaardje beginnen.

Reactie: (Pietje)
16-9-2011, 21:53
Voor dat geld poets ik ook nog elke fiets die gestald wordt en zal er geen leeg blikje te vinden zijn.

Reactie: (Joost)
16-9-2011, 19:59
Met een "moedersleutel" nemen ze die fietsen toch wel mee toezichthouder of niet...