Extra services en tariefstijging voor parkeren in Hoorn
5-9-2011
HOORN - Het college van B en W heeft het voornemen om het parkeerbeleid op een aantal punten aan te passen. In het Collegeuitvoeringsprogramma 2010-2014 doen B en W daartoe al een voorzet. Daarnaast leeft in het kader van de ombuigingen de wens om de begroting sluitend te maken. Een van de mogelijkheden is het verhogen van de parkeertarieven in 2012.
Gratis in parkeergarages
Parkeerders kunnen een jaar lang tot 12.00 uur gratis terecht in de parkeergarages Jeudje en Het Park. Ook op zaterdag. Dit moet bezoekers van de stad stimuleren hun (winkel)bezoek meer over de dag te spreiden. Na een jaar wordt de proef geëvalueerd.
Parkeren met GSM
De gemeente introduceert GSM-parkeren via Parkmobile, Parkline, Yellowbrick en SMSparking om parkeren met behulp van een mobiele telefoon mogelijk te maken.
GSM-parkeren is een extra service om het betalen van parkeergeld makkelijker te maken. Je betaalt voor de werkelijke parkeerduur en hebt geen problemen meer met tekort aan kleingeld of onvoldoende saldo op de chipknip. Met parkeren via de mobiele telefoon start en stopt je parkeertijd met een telefoontje of SMS naar een van de aanbieders en betaal je maandelijks achteraf. Door het kenteken van de auto te scannen kan de parkeercontroleur zien of de auto betaald aan het parkeren is.
Aanpassing tarieven
De tarieven voor betaald parkeren bij automaten op straat en in de parkeergarages Jeudje en Het Park gaan met 10% omhoog. Het hoogste parkeertarief in de binnenstad stijgt daardoor van € 1,90 naar € 2,10. Een dagkaart voor het Transferium gaat van € 2,10 naar € 2,30.
De tarieven voor parkeervergunningen gaan met 1,5% omhoog. Dit percentage is gelijk aan het percentage waarmee de gemeentelijke belastingen in 2012 gaan stijgen. Alleen het tarief voor een tweede bewonersvergunning stijgt meer. In de binnenstad gaat het tarief van € 50,75 naar € 101,50, in Hoorn-Noord en Venenlaankwartier van € 19,51 naar € 39,03. Deze differentiatie moet de aanschaf van een tweede vergunning afremmen.
Nog meer veranderingen
· Er komt een nieuw type vergunning, de “autodate vergunning” voor aanbieders van deelauto’s. Met deze vergunning kunnen gebruikers van een deelauto parkeren in de vergunninggebieden. De kosten hiervan zijn gelijk aan die van een bewonersvergunning: € 50,75 per jaar voor de binnenstad en € 19,51 per jaar voor Hoorn-Noord/ Venenlaankwartier.
· De maandtarieven voor de bewonersvergunning, bedrijfsvergunning, toeristenvergunning en werknemersvergunning komen te vervallen. Deze vergunningen zijn immers bedoeld voor langdurig gebruik. Als iemand in de loop van het jaar zijn vergunning wil intrekken, kan hij vragen om teruggave op basis van het aantal maanden.
· Bewoners van het Oostereiland krijgen de mogelijkheid om kraskaarten aan te schaffen ten behoeve van hun bezoekers. Zij kunnen met een kraskaart parkeren in het oostelijk deel van de binnenstad. Bewoners en bedrijven beschikken over vaste eigen parkeerplaatsen.
· Het tarief van een naheffingsaanslag (parkeerboete) gaat omhoog van € 52,00 naar € 54,00.
Vaststelling door raad
B en W hebben de besluiten die nodig zijn om de plannen te verwezenlijken verwerkt in concepten voor de Parkeerverordening 2012 en de Verordening Parkeerbelastingen 2012. De gemeenteraad krijgt het voorstel om beide verordeningen vast te stellen. B en W stellen de raad voor de behandeling op de agenda te zetten voor dinsdag 15 november, voorafgegaan door behandeling in de raadscommissie op dinsdag 1 november.
B en W stellen bewoners- en ondernemersorganisaties zoals Overleggen Leefbaarheid en de Hoornse Ondernemers Federatie in de gelegenheid de komende weken te reageren op de voorstellen. Zij hebben de plannen inmiddels toegestuurd gekregen. Het college neemt de adviezen van deze organisaties mee bij de definitieve besluitvorming.
Zodra de raad de benodigde besluiten heeft genomen start de gemeente een voorlichtingscampagne die gericht is op de parkeerders. Daarbij zet de gemeente middelen in zoals brieven aan de vergunninghouders, advertenties, folders en de gemeentelijke website. Naar verwachting zal een aantal onderdelen van de plannen per 1 januari 2012 ingaan; de rest volgt in de eerste maanden van het jaar.
Reactie: (Willem)
8-9-2011, 13:46
Waarom niet Stadspasparkeren? Dit doen ze ook in Zevenaar en is veel makkelijker! www.stadspasparkeren.nl
Reactie: (nomen nescio)
7-9-2011, 18:58
Bestedingsbeperking dan i.p.v. bezuinigen? Dat blijft hetzelfde, lood voor oud ijzer dus!
Reactie: (plies)
7-9-2011, 16:53
LEER HET WOORD BEZUINIGEN EENS AF, DE POLITICIE BEZUINIGD NIET, DOET EN BEWEEG NOG ALTIJD ALS EEN DRONKEN PAARD. DE POLITICIE LAAT DE BURGER VOOR WANBELEID BETALEN, DAT IS NIET BEZUINIGEN, MAAR STELEN EN ROVEN VAN DE BURGER.
WIJ BEZUINIGEN OP ONS VRETEN !! EN NIET DE BELEIDSMAKERS !!!!!!!!!!!!!!
Reactie: (Bob)
6-9-2011, 12:53
Lekker makkelijk toch? Automobilistje uitknijpen is het makkelijst dat er is,als je het niet meer weet gooi je gewoon het parkeertarief omhoog!
Bezuinigen op allerlei subsidies branden we onze vingers niet aan,we verhogen de tariefen!
Vreemd dat het steeds rustiger wordt in de binnenstad!
Reactie: (okkie)
6-9-2011, 10:00
vuile smerige uitvreters
Reactie: (Yvwijo)
6-9-2011, 09:09
Misschien moeten ze dan maar eens ophouden de stad vol te stuwen met auto's en iets gaan bouwen BUITEN het centrum om je auto in/op kwijt te kunnen.
Nu jagen ze mensen de stad uit met de auto en tegelijkertijd willen ze de stad nog voller hebben dmv hun belachelijke plan a 35 Miljoen!!
Reactie: (jan)
6-9-2011, 08:31
Ook in Hoorn geldt : Bezuinigen op kosten van de burger, dus niet snijden in het eigen apparaat maar de lasten verhogen voor de inwoners, welk geld men natuurlijk niet meer kan uitgeven in de economie van de stad welke dan nog slechter zal worden na het zoveelste onzinnige besluit, na de toegangstijden nu weer de parkeertarieven, is er nou niemand die economie op school gehad heeft bij de besluitvormers ?