Sloop van brug naar Oostereiland begonnen

18-1-2011 Complex krijgt energie uit de grond

HOORN – Nog even en de oude brug naar het Oostereiland is weg. Dinsdag waren bouwlui druk bezig met de voorbereidingen. Kabels en leidingen voor nuts-voorzieningen werden verwijderd en werkzaamheden voor de nieuwe brug werden getroffen. Speciale apparatuur was daarbij behulpzaam.

Het eiland is nu tijdelijk ‘verboden gebied’ en helemaal bouwterrein. De komende maanden wordt een nieuwe, bredere, betonnen brug geplaatst. In juni zouden de eerste gebruikers hun intrek al in de verbouwde gevangenis moeten kunnen innemen.

Voor het dubbele wachtershuisje bij de brug wordt gedacht aan een ‘praathuis’ voor de groep ouderen die nu vaak op het bankje bij de Hoofdtoren zit. De groep ‘hang-ouderen’ houdt de ontwikkelingen bij het Oostereiland al nauwgezet in het oog. Zo’n 8 ouderen stonden dinsdagmiddag vanaf de tijdelijke voetgangersbrug naar de werkzaamheden te kijken.

Elders op het eiland, naast het hoge Alkovengebouw werd dinsdag geboord. Men gaat daar maar liefst 150 meter de grond in met leidingen om te zorgen voor duurzame verwarming en koeling van de gebouwen. Met warmte- en koudeopwekkings-installaties kan men energie in de bodem opslaan.

Het principe is heel eenvoudig: De warmte die er als overschot is in de gebouwen in de zomerperiode wordt normaal weggenomen met de klimaatinstallatie. In plaats van deze warmte direct af te staan aan de buitenlucht, wordt de warmte opgeslagen  in de bodem. Hiertoe wordt een “bron” geslagen tot op 150m diepte. Op deze diepte ligt een water-zand pakket waarin de warmte bewaard kan worden. In de winterperiode wordt deze warmte weer op gehaald en wordt benut  voor de opwarming van het gebouw. De warmtepomp zorgt ervoor dat de temperatuur van het water geschikt is voor gebruik in het gebouw. Voor de pieken in warmteverbruik en voor de warmtapwaterbereiding van de woningen worden er nog aanvullend hoogrendement CV-ketels geplaatst.

In de winter wordt de warmte afgestaan in het gebouw, en wordt weer koud water in de bodem opgeslagen om in de opvolgende zomer weer te kunnen benutten. Het totale energieverbruik met deze duurzame warmte- en koudeopwekking ligt ca. 45% lager  t.o.v. conventionele koel- en verwarmingsinstallatie s. De totale reductie in CO2 uitstoot bedraagt ca. 35%.

Zolang het eiland onbereikbaar is voor auto’s zijn op het eiland permanent een hoogwerker en blusvoertuig van de brandweer gestationeerd. Ook zijn permanent brandslangen aanwezig. Vier parkeerplaatsen aan het Hoofd worden doordeweeks en in de weekeinden vrijgehouden om bij calamiteiten bluswater te kunnen pompen.