Elektrisch rijden en wat doet Hoorn?

22-12-2010

HOORN - De Fractie Tonnaer wil weten of het College van B&W van Hoorn actief aan de slag gaat met elektrisch autorijden. In een brief vraagt de fractie of Hoorn ook laadpunten krijgt of dat de gemeente zelf met elektrische auto’s gaat rijden. ”Elektrisch rijden en wat doet Hoorn?” zo begint raadslid Jacqueline Amesz haar brief. Een aantal gemeenten zoals Amsterdam, Groningen, Haarlem en Den Haag speelt al in op de nieuwe ontwikkeling, aldus de fractie.

Lees hier de volledige brief:


Betreft: artikel 43 vragen betreffende elektrisch autorijden

Geacht college,
 
Elektrisch rijden en wat doet Hoorn?
 
Omdat het elektrisch rijden volgend jaar echt een aanvang zal nemen, hebben wij met veel belangstelling het artikel  Gemeente aanjager van elektrische auto  in het VNG-magazine van 17 december 2010 gelezen.
Zo komen volgend jaar een aantal autofabrikanten  met betaalbare middenklassers die volledig “Plug in” zijn en zijn er al een aantal gemeenten zoals Amsterdam, Groningen, Haarlem en Den Haag die inspelen op deze niet meer te stoppen ontwikkeling en of al oplaadpunten hebben geplaatst of deze op korte termijn zullen plaatsen. In Amsterdam wordt binnenkort het honderdste oplaadpunt gerealiseerd.
Gemeenten kunnen een belangrijke rol spelen bij de introductie en acceptatie van de elektrische auto bij het grote publiek, bijvoorbeeld als voorbeeldfunctie door het eigen wagenpark te elektrificeren, door oplaadpunten te realiseren en door gemeentelijke samenwerking met energieleveranciers.
Zaanstad combineert oplaadpunten met gratis parkeerplaatsen om elektrisch rijden bij burgers te stimuleren en ziet genoeg mogelijkheden om samen met marktpartijen kansen te benutten.
Binnenkort verschijnt: “Watt en hoe in elektrisch vervoer. Een startgids voor gemeenten”. Deze gids bevat nuttige informatie voor gemeenten die elektrisch rijden willen introduceren.
De verwachting is dat er in 2020 tussen de honderdduizend en één miljoen elektrische auto’s zullen rijden.

Het stimuleren van elektrisch vervoer kan door het aantrekken van bedrijven die hiervoor nieuwe producten en diensten ontwikkelen positieve effecten hebben op de locale economie. Verder zullen ook toeristen met elektrische auto’s de stad eerder aandoen wanneer er voldoende oplaadpunten zijn.
De stichting e-laad.nl,  een initiatief van samenwerkende netbeheerders in Nederland, biedt gemeenten gratis oplaadpunten aan. Het gaat om een proefperiode tot 2012. De stichting biedt alle gemeenten één oplaadpunt per 10.000 inwoners aan en zorgt voor de plaatsing en het onderhoud. Hoorn zou derhalve 7 oplaadpunten kunnen krijgen.

 

Het elektrisch rijden sluit ook uitstekend aan bij de klimaatvisie die de gemeenteraad op 24 juni 2008 heeft vastgesteld: Hoorn, duurzaam en vitaal, op weg naar klimaatneutraal.
Het elektrisch rijden veroorzaakt namelijk nauwelijks fijnstof, veroorzaakt minder geluid en stoot, behalve de CO2 voor productie voor elektriciteit, geen CO2 uit.


Naar aanleiding van bovenstaande hebben wij de volgende vragen:

1. Bent u met ons van mening dat elektrisch rijden zowel voor de locale economie als voor het klimaatbeleid veel kansen biedt en dat ook onze gemeente hierin een stimulerende rol kan vervullen? Zo nee, waarom niet?
2. Gaat u gebruik maken van het aanbod van Stichting e-laad.nl om gratis oplaadpunten in Hoorn te realiseren? Zo, nee waarom niet?
3. Overweegt u om voor de eigen organisatie elektrische auto’s aan te schaffen? Zo ja, vanaf wanneer en in welke mate? Zo nee, waarom niet ?
4. Welke concrete (andere) stappen gaat u de komende tijd zetten om het elektrisch rijden in Hoorn te stimuleren?
 
Met vriendelijke groeten,
Namens de Fractie Tonnaer,
Jacqueline Amesz

Reacties
Reactie: (Qwartje)
23-12-2010, 00:15

@Sebas

"Toen Mozes op de berg Sinaï vertoefde om de Tafelen der Wet van zijn God te ontvangen, verenigde het arme volk zich om Aäron. Onder druk van de Egyptische samenzweerders, verzamelde Aäron de sieraden van het arme volk en liet daaruit een Gouden Kalf vervaardigen. Het volk bracht offers en de samenzweerders dansten om het afgodsbeeld."

Aldus, @Sebas, leidde Samir Bashara zijn maidenspeech als fractievoorzitter van GroenLinks in. Het geschiedde tijdens de algemene beschouwingen van het begrotingsberaad. Heel schattig allemaal, maar hij had de beeldspraak dermate prominent door zijn betoog heen gesponnen dat zijn boodschap onder ’n Sinaï van zand werd bedolven. Ik had er, althans als toehoorder, moeite mee. Pas in tweede instantie, een week later, kwam hij met een tros amendementen en – jawel – die tien geboden.

Het is niet anders: andere partijen en politieke aandoeningen gaan er vandoor met de kroonjuwelen van GroenLinks. Jullie laten, daar heeft @M. van Zutphen gelijk in, het vogeltje flierefluitend over ’t touwtje wippen. Nog steeds niet ontwaakt uit het Foreesten Dutje?

Mevrouw Amesz van de Fractie Tonnaer houdt met haar brief een zinnige optie in de lucht. Al 103 gemeenten stapten in het initiatief; er zijn 102 oplaadpunten geplaatst en nog eens 394 aangevraagd. Hoorn kan zo instappen. Die elektrische dinky toys zijn niet duur, en ambtenaren zijn reuze bekwaam in opladen.

Jouw tegenargument ‘…qua Raadsvragen art. 43 zal GL ongetwijfeld het kruit nog droog houden voor in het nieuwe jaar 2011’ lees ik als een uitvlucht van de aller-geitenharensokste soort. Je voegt er aan toe dat het wachten is op raadsvragen van VOCH en VVD. De gotspe!

Terzijde: media is en blijft de meervoudsvorm van medium. Er hecht zich plaque van krompraat op veler stembanden. Zo ook in de brief van mevrouw Amesz, waar zij schrijft: ‘…komen volgend jaar een aantal autofabrikanten…’, alsmede: ‘…zijn er al een aantal gemeenten…’ Koeterwaals.

Reactie: (Sebas)
22-12-2010, 22:49
GroenLinks heeft op dit punt al eerder stappen gezet, met een motie tijdens Algemene Beschowuingen enkele jaren geleden. Daardoor werkt de gemeente Hoorn structureel aan een duurzaam wagenpark (behalve als dat door de nieuwe coalitie is of wordt weg bezuinigd).

En tijdens de afgelopen Algemene Beschouwingen werden door fractievoorzitter 10 geboden gepresenteerd om de gemeente Hoorn duurzamer te maken. helaas werd het nieuws over deze Algemene Beschouwingen volledig gedomineerd door het thema "veiligheid" en de burgemeester die eerst zijn kamer zou moeten opruimen. Tja, ook de media stelt prioriteiten in de berichtgeving. Dus ik zou u adviseren om via de gemeentelijke website de notulen van de raadsvergaderingen na te lezen voor een correcte weergave van het besprokene tijdens de vergaderingen.

Maar qua Raadsvragen art. 43 zal GL ongetwijfeld het kruit nog droog houden voor in het nieuwe jaar 2011. En verder zijn GroenLinksers altijd blij wanneer coalitiepartijen duurzame vragen gaan stellen. Wat dat betreft hulde voor het CDA (raadsvragen over zonnecellen) en Fractie Tonnaer (elektrisch rijden). Het wachten is op de raadsvragen door VOC Hoorn over het stimuleren van duurzaam ondernemen in Hoorn en raadsvragen door de VVD over een duurzamer verkeersbeleid. Of zoals Ton Elias (VVD-kamerlid) zegt: "(...) De natuurlijke hulpbronnen zijn eindig en de tijd dat alleen geitenwollen sokkendragers zich hierom bekommerden ligt achter ons."

Reactie: (M. van Zutphen)
22-12-2010, 21:42
Goede actie van mevrouw Amesz van Fractie Tonnaer. Daar hebben de burgers van Hoorn wat aan. Vreemd trouwens dat GroenLinks op dit punt in gebreke is gebleven.