Trein bij Purmerend urenlang zonder verwarming gestrand

21-12-2010

HOORN / PURMEREND - Een trein met zeshonderd passagiers heeft dinsdag urenlang zonder verwarming vastgezeten in een weiland tussen Zaandam Kogerveld en Purmerend. De intercity tussen Enkhuizen en Amsterdam strandde rond 09.30 uur door een kapotte bovenleiding, meldt de NS.

Doordat er geen stroom was, viel ook de verwarming uit. Toch bleef het volgens een woordvoerder van de NS redelijk warm in de trein. De trein stond op een moeilijk bereikbaar punt. De brandweer heeft overwogen de trein te evacueren, maar omdat er zeshonderd mensen in de trein zaten, werd besloten dit niet te doen.

De brandweer heeft drinken uitgedeeld. Rond 12.30 uur heeft een diesellocomotief de trein naar het station in Zaandam gebracht. Daar kwam de trein rond 13.00 uur aan. De reizigers werden daar opgewacht door NS-personeel. Ze kunnen vanaf het station hun weg vervolgen.
Door de kapotte bovenleiding kunnen voorlopig geen treinen rijden tussen Zaandam Kogerveld en Purmerend Overwhere. Er worden bussen ingezet. De vertraging is meer dan een uur.
De stremming kan mogelijk tot dinsdagmiddag vijf uur duren. Reizigers uit Hoorn moeten omreizen via Alkmaar.

Copyright www.grasfotografie.nl Guillaume Groen

Reacties
Reactie: (Robert-Jan)
23-12-2010, 00:41
Ik heb me goed vermaakt in de trein! Het duurde wel erg lang inderdaad, maar het was niet alleen de kapotte bovenleiding. Ook een spanningsgeleider was afgebroken, remmen geblokkeerd en zo een loc staat ook niet zomaar gereed. Ach, het was weer een mooie ervaring.

Reactie: (nomen nescio)
22-12-2010, 02:18
@Jeroen: Heb de DE-loc gezien in het journaal van de NOS. Een rode, van Railion dus.
Stond die op Wgm, moet ’ie nog altijd via de middensporen van CS,
en ja, de Verkeersleiders van ProRail zijn niet zo ’’slim’’ meer als hun oudere collega’s. je kunt aan het treinverkeer vaak zien o de Vkl jong of oud(en zeer ervaren)
is: de jongeren vetrouwen veel te veel op het beeldscherm van de computer. De oude ervaren rotten zijn praktischer en laten de computer en aanverwanten voor wat hij is bij verstoringen en lossen het praktisch op.

Reactie: (plies)
22-12-2010, 00:38
Het is onwil van NS/Prorail, het kan hun geen bal schelen dat er urenlang mensen in de kou zitten.

Reactie: (Jeroen)
21-12-2010, 22:39
@Nomes Nescio

Zo werkt dat inderdaad ongeveer. Toch deel ik wel de vraag van @Frans. Waarom moest dat vier uur duren? Van de Zaanstraat weet ik het niet, maar van de Watergraafsmeer weet ik wel zeker dat daar diesellocs als rangeerbok worden gebruikt voor de kerende nachttreinen van DB Nachtzug/CityNightLine. De één of de ander, vier uur is erg lang. Als het inderdaad ging om het inpassen van de loc in de dienstregeling, dan lijkt het mij logisch dat het overige treinverkeer voor de geldende drie minuten wordt stil gelegd om de loc te laten passeren. Na station Zaandam stond immers niks meer in de weg...

Reactie: (nomen nescio)
21-12-2010, 17:27
Wetend hoe het bij NS zo’n beetje werkt @Frans, denk ik dat de dieselloc moest komen vanaf de werkplaats Zaanstraat(nabij station Sloterdijk), ingepast moest worden tussen de dienstregeling op de drukke lijn richting Zaandam en vanaf Kogerveld direct na het overloopwissel blok voor blok (vanwege mogelijk stoptonend=rood sein) gestuurd door de verkeersleiding in....Amsterdam!
maar zo te lezen ben je er gelukkig "heelhuids" vanaf gekomen.
’k Wens je prettige feestdagen!

Reactie: (Frans)
21-12-2010, 15:47
ik zat in die trein, maar waarom moet het zo lang duren voordat er een locomotief is. Redelijk warm was het in de hoge coupé’s maar in de halletjes was het om te sterven van de kou. Hulde voor de brandweer, die kunnen goed koffie en thee schenken en de mars was heerlijk !

Reactie: (nomen nescio)
21-12-2010, 15:31
Amsterdam, doorgaand naar Amersfoort.
Maar ’t is weer "goed" afgelopen:
Waar zouden we zijn zonder de onvolprezen diesellcomotieven?

Reactie: (Erik Baas)
21-12-2010, 15:24
Dat is waarschijnlijk deze trein: http://www.flickr.com/photos/86609049@N00/sets/72157625519731911/with/5280434546/