Voelt u zich nog veilig in Hoorn?

12-10-2010 Dinsdagavond weer gewapende overval

HOORN – De laatste tijd worden we in Hoorn opgeschrikt door verschillende overvallen waarbij grof geweld niet wordt geschuwd. Jong of oud, thuis of op straat of aan het werk. Van pizzakoerier tot oude vrouw of man die thuis zit. Vuurwapens en messen. In parken, in tunneltjes, of de fiets, brommer of scooter. De overvallen vinden, lijkt het, overal plaats. Voelt u zich nog veilig in Hoorn? In uw huis? Op de fiets of brommer?
 
Durft u in het donker de straat nog op? Gaat u nog alleen op pad? Doet u ’s avonds als de deurbel gaat de deur nog open? Heeft u een honkbalknuppel achter de hand of heeft u een busje traangas? Heeft u extra sloten op uw deuren en ramen aangebracht? Wat doet u als ondernemer? Alleen nog PIN-betalingen? Geen wisselgeld meer voor pizzakoeriers?

Wat kan de politie in Hoorn doen? Wat moeten ze anders doen? Moeten zij hun prioriteiten aanpassen? Wat kan de gemeente doen? Wat kan de burgemeester doen? Wat moet er veranderen?

Veel vragen over een onderwerp dat velen in Hoorn bezig houdt. Dat zeer actueel is. Afgelopen weekend verschillende overvallen en dinsdagavond een gewapende overval op een woning in de Grote Waal., zie bericht hiervoor.
 
Denk mee. Praat mee.
Plaats uw reacties en suggesties onder dit bericht maar houd wel rekening met de regels die gelden voor reacties, zie Colofon. Dus altijd een geldig emailadres (wordt niet geplaatst en is alleen voor controle) en geen discriminatie of nietszeggende opmerkingen.

Reacties
Reactie: (henk)
24-10-2010, 02:25
mooie dingen, er moeten gewoon plekken komen voor jongeren, in hoorn is niks te doen geen bioscoop geen leuk uitgaanscentrum. vind iedereen het nou echt raar dat er overlast is. er is heeeelemaal niks te doen dus gaan ze maar drinken onder tunneltjes enzo.

Reactie: (g.damstra)
19-10-2010, 11:59
Hoorn zal ongetwijfeld met stip stijgen op de ranglijst van zogenoemde overlastgemeenten. Ik denk: van plaats 19 naar de top-10. En dat terwijl de lokale politiechef Molenaar bij voortduring tettert dat zijn korps op tal van fronten beter presteert dan in voorgaande jaren. Het komt mij voor dat de man niet langer serieus te nemen is.

Reactie: (Politie via Twitter)
18-10-2010, 21:43
politie NHN dinsdag 18-10-10:
#Straatroof 15.30u Wisselstr te Hoorn. W dader: 14 jrg jongen mar uiterlijk. BEL 0900-8844 PLS RT

Reactie: (Frits)
15-10-2010, 21:36
Dit meldt NHD heden:
Verdubbeling aantal straatroven Hoorn

Het aantal berovingen op straat is in Hoorn ten opzichte van vorig jaar verdubbeld. De politie is daarom gestart met een intensievere aanpak hiervan. Er wordt gesurveilleerd op risicoroutes en ook voor de opsporing van de daders worden rechercheurs vrijgemaakt.

Vorig jaar werden in Hoorn nog 29 mensen op straat van hun spullen beroofd. De teller staat nu op 57.
Zowel zichtbaar als onzichtbaar zal de politie aanwezig zijn op de routes waar veel berovingen hebben plaatsgevonden. Het centrum van Hoorn en de route vanuit het centrum door de Risdam zijn beruchte plekken waar veel berovingen plaatsvonden. Ook op het Keern werden mensen beroofd. De zichtbare politie zal vooral op de motor surveilleren op deze routes.
,,We hebben al een aantal groepen in beeld’’, zegt politiechef Jos Molenaar. ,,Daar gaan we op inzoomen. Eerder hebben we al twaalf mensen aangehouden voor straatroof en twee voor heling. We gaan de aanpak intensiveren om dit te stoppen.’’

Meer hierover in het Dagblad voor West-Friesland/Enkhuizer Courant van zaterdag

Reactie: (reble)
15-10-2010, 13:06
Weet je waar ik zo bang voor ben? Al dat ’white trash’ die Wilders gestemd hebben en menen via hem de oplossing gevonden te hebben tegen de criminaliteit. Die mensen,het kunnen je buren zijn.... Nu is al bekend dat onder dit kabinet er minder blauw zal zijn.

Reactie: (Politie NHN via Twitter)
15-10-2010, 12:37
politie NHN
by Regio_W_Friesl
Beroving van man in Waalpark Hoorn, 03:07 uur door groep jongeren. Iets gezien? Bel 0900-8844

Reactie: (Smack)
15-10-2010, 09:41
En ja hoor, vannacht weer een overval in de Grote Waal. Al de derde deze week. Misschien zijn het er nog wel meer aangezien lang niet iedereen aangifte doet.

Reactie: (k-rel)
14-10-2010, 20:05
Nederland moet nog meer verwilderd worden, veel meer verwilderd.

Reactie: (annie)
14-10-2010, 19:11
Nee, zeer onveilig voel ik mij. Na contact met de politie blijkt dat er kennelijk met andere opsporingsmethoden gaat worden gewerkt.Mag uitlokken nu eindelijk wel ? Die daders van de straatroven lokken bij alleen maar woede uit.
Ik durf nu s ávonds niet meer hard te lopen en s ávonds fietsen bij het vredenhoftunneltje of Keern lijkt voorgoed verleden tijd. En die straatrover maar lachen en overal maling aan hebben.Een schande en een dikke onvoldoende voor gemeente en politie.

Reactie: (k-rel)
14-10-2010, 18:47
Ja Robbie, geen berichtgeving meer en onze kop in het (jou) zand steken en net doen of er niets aan de hand is. (wie wil ons dat nog meer doen geloven ?)

Reactie: (G. de Jager)
14-10-2010, 15:22
"wat kan de politie doen", ga gewoon je werk doen en haal die hufters van straat! En niet met een aai over de bol de volgende morgen weer op straat zetten.

Reactie: (Sebas)
14-10-2010, 13:03
In het coalitiakkoord van dit College staat geschreven dat ze voorrang willen geven aan veiligheid:

"(...) Wij willen de veiligheidssituatie verbeteren met meer preventie en repressie. Wij zijn voorstander
van een harde aanpak van vandalen en hen die de veiligheid en openbare orde verstoren. Wij
zullen aan de hand van de wijkplannen (de wijkveiligheidsmeter) met bewoners kijken naar de
veiligheid in de wijk en maatregelen treffen om de veiligheid te vergroten. De resultaten worden
geëvalueerd. Dit vergroot ook de betrokkenheid van inwoners bij de leefomgeving.
Wij gaan cameratoezicht inzetten en voeren een vooronderzoek uit naar de manier waarop
cameratoezicht een toegevoegde blijvende waarde kan opleveren, als aanvulling op het toezicht
op straat en de aanwezigheid van de politie in de uitgaansgebieden. De resultaten en de
meerkosten ervan worden in beeld gebracht.

Daarnaast wil de coalitie meer prioriteit geven aan het terugdringen van ergernissen en overlast in
de openbare ruimte. Speciaal hiervoor heeft de gemeente Bureau Stadstoezicht opgericht. De in
dienst zijnde toezichthouders surveilleren in de binnenstad en de woonwijken, waarbij zij zowel
preventief als repressief optreden tegen overtredingen en overlast. Wij willen meer toezicht in de
wijken en de binnenstad en gaan daarom het aantal fte’s bij Bureau Stadstoezicht uitbreiden.
Onderzocht zal worden wat er nodig is om het toezicht in wijken en de binnenstad te kunnen
intensiveren. Daarbij zal ook het toezicht op het water worden meegenomen.
Wanneer er op een creatieve wijze extra politiecapaciteit ingekocht kan worden zal een voorstel
naar de raad toe komen. De coalitie wil de twee coffeeshops in de binnenstad sluiten en gaat
door met het beleid om voor heel Hoorn te komen tot één coffeeshop buiten de binnenstad."

Daar kunt u het voorlopig mee doen.

En @Qwartje: dank voor de cijfers. Maar zoals bij veel cijfers zal er zeker een meervoud van aantallen zijn. Dat is ook het geval bij het bekende aantal daklozen of zwerfjongeren...

Reactie: (Stephanie)
14-10-2010, 11:54
De politie is hoorn is nalatig. Mijn broertje is een paar weken geleden slachtoffer geworden van een straatroof met een mes bij het vredenhoftunneltje (is ook een artikel van geplaatst op Hoorngids). Vervolgens heeft hij bij mij thuis toen ik nog sliep de politie gebelt en hen gezegt dat hij mij niet wou wakker maken.Dus hebben ze hem verzocht naar de Huesmolen te komen, ze hebben hem vervolgens 20 min daar laten wachten, waar die week daarvoor ook een straatroof zich heeft voorgedaan. Gelukkig werd ik wakker toen mijn broertje op het punt stond om naar de Huesmolen te gaan en ben ik met hem meegegaan. Sta je dan om 3 uur ’s nachts 1 jongen van 18 die net beroofd is en 1 blond meisje.. heel veilig hoor ! En wanneer je ze ermee confornteerd krijg je te horen dat ze andere prioriteiten hadden. Zo kan ik me echt niet veilig voelen.

Reactie: (ruud van Vliet)
14-10-2010, 10:03
bij mij blijft de vraag mar komen: hoe het toch zit met de slachtoffers die gen aangifte doen, omdat het:
te druk is bij de politie (komt u morgen maar terug)
de aangifte agent net even pauze heeft.
en... misschien wel het meest voor de hand liggende, men doet gewoon gen aangifte omdat er toch niets mee gedaan wordt.
Langzamerhand gaat het wel dagen bij de burger dat het uithollen van de politie en het overdragen van politie taken aan personen die hier geen fluit van terecht brengen, de eftelingen, deze stad steeds verder in de verloedering komt.
we lezen slechts een deel van het gen er daadwerkelijk gebeurd!
en het gaat echt niet allen om kleine vergrijpjes.
en zie daar een reactie van @joke, de zoveelste met de zoveelste reactie die we onderhand allemaal wel kunnen dromen: we nemen het me in de vergadering, we gaan vragen stellen, en de burgermeester moet er maar weer eens een blogje aan besteden....
kom op zeg!
welke politicus gaat nu eens iets DOEN?
Of blijven we hier pappen en nathouden tot er een Hoornse Wilders op gaat staan???
de oplossing is volgens mij de politie meer middellen en back up geven om daad werkelijk te handhaven, en die "menegjers" er uit. Gewoon weer mannen en vrouwen van de werkvloer (straat) op de leidinggevende functies. en de beuk erin. vraag het maar aan de agent op de straat (als je er een tegenkomt....)

Reactie: (Koekie)
14-10-2010, 09:39
Vorig jaar werd een buurman van mij op straat mishandeld, omdat het bloed van zijn gezicht droop is hij naar het ziekenhuis gegaan op eigen gelegenheid. Daarna naar het politie bureau om aangifte te doen. Jammer meneer, u had op de plaats delict moeten blijven tot de politie kwam, die had dan uw aangifte opgenomen, nu moet u een week wachten om aangifte te doen, afsprak maken dus. Dit is echt gebeurt, in Hoorn. Deze meneer heeft inderdaad een week later aangifte gedaan, maar er zullen er genoeg zijn die dat dan niet meer doen. Zo gaan de cijfers niet echt omhoog, of zelfs omlaag, maar het beeld klopt dan niet meer. Het is beleid van de politie om dat te doen, in Amsterdam Nieuw West was dat ook het geval, dan vallen de cijfers tenminste mee, maar het word er niet veiliger op, juist onveiliger heb ik het idee. In de Bangert Oosterpolder loopt tegenwoordig s’nachts ook nogal wat gespuis rond, auto inbraken, woning overvallen. Lekker, komt ook door die open grenzen, de laatste die in de BO zijn gepakt waren een Fin en een Litouwer. Hoe gaan we dit oplossen?

Reactie: (Chris Bakker)
14-10-2010, 09:35
@Quartje: hartelijk dank voor het delen van deze fantastische tijding! Nu smul ik op voorhand van ieder nieuwsfeit uit dit voormalig bastion tegen de draconische herverdeling onder de VVD-kasteelheer uit Heeze.

En hoewel het door u gebrachte nieuws wel wat belegen is, tempus fugit, maakt het eens temeer duidelijk dat de jaren-50-berichtjes over de Kleyne Luyden evenzogoed beeldvormbepalend werken als een integrale weergave van alle telexberichten die het hoofdbureau van de plaatselijke hermandad uitbraakt. Een net-niet-gewonnen-wielerkoers versus een gestolen telefoon.

De redactie heeft ons tenslotte nog niet kunnen duidelijk maken wat zij hiermee wél wenst te bereiken.

Reactie: (don)
14-10-2010, 09:06
NEE

Reactie: (Lucas)
14-10-2010, 07:10
Uiterst schikkend: bijna 400 mishandelingen. Zijn er dan zoveel achterlijke figuren in Hoorn die andermans lijf en leden willen beschadigen?

Reactie: (Qwartje)
14-10-2010, 01:10
@Robbie.

Hoe nu, @Robbie.? Wat is dat voor ongerijmde nonsense? Moet de boodschapper het weer eens ontgelden?

Wat niet wordt gemeld is nooit gebeurd. My ass. Het Centraal Bureau voor de Statistiek CBS kibbelt met de samenstellers van de Misdaadmeter van het Algemeen Dagblad over de ruimte van maatstaven en definities, waar beiden hun data uit exact dezelfde justitie-computers krijgen aangereikt. Het gaat - dus - niet om de cijfers, maar om de interpretatie daarvan.

En die interpretatie wordt aangestuurd. In elkaar geflanst. Zoals de Jellinek Kliniek en de Brijder Stichting nieuwe verslavingen en fobieën verzinnen omdat hun schoorstenen moeten roken, zo rangschikken de CBS-ambtenaren hun cijfertjes naar de heersende wind.

Hedenmorgen wordt onder anderen de nieuwe minister van Justitie en Veiligheid, Ivo Willem Opstelten, door koningin Beatrix geïnstalleerd. Toen deze man burgemeester van Rotterdam was verbond hij zijn functioneren aan het terugdringen van het misdaadcijfer binnen die stad. “Wanneer het aantal misdrijven dit jaar niet beneden de 100.000 is gedaald mag u mij daar op afrekenen”, zo sonoorde hij in zijn nieuwjaarsrede anno 2006. En ziedaar: op 28 december van dat jaar (Feest van de Onnozele Kinderen) kondigde de Rotjeknorse hoofdcommissaris Aad Meijboom aan dat het aantal aangiften was gedaald tot beneden de 100.000. Enkele jaren nadien, op 18 november 2009, publiceerde het AD haar jaarlijkse Misdaadmeter, waaruit viel af te lezen dat Rotterdam de meest onveilige stad van het land was. ‘Nietes! Nietes!’, riepen de droge telbroden van het CBS. ‘Jullie liegjokken. Wij hebben andere cijfers.’

Statistieken-jongleurs.

Wat is er, volgens het computersysteem van de Hoornse politie, vorig jaar zoal gebeurd in dit dorp? Een paar cijfers, uitgesplitst naar respectievelijk T(otaal), H(oorn), B(lokker, en Z(waag)

Woninginbraak: T. 245, H. 198, B.2, Z. 45
Diefstal schuur/garage: T. 55, H. 47, B.3, Z. 5
Diefstal bedrijven: T. 210, H. 163, B. 7, Z. 40
Diefstal van voertuig: T. 87, H. 68, B. 0, Z. 19
Diefstal uit voertuigen: T. 625, H. 517, B. 16, Z.99
Alcohol in verkeer: T. 200, H. 176, B. 5, Z. 19
Mishandeling: T. 384, H. 332, B. 12, Z. 40
Straatroof: T. 36, H. 31, B. 4, Z.1
Overval: T. 16, H. 14, B.0, Z. 2
Moord/doodslag. T. 0.
Zedenmisdrijf: T. 48, H. 40, B. 2, Z. 34
Winkeldiefstal: R. 255, H. 225, B. 4, Z. 26
Vernielingen: T. 1095, H. 881, B. 59, Z. 155
Bron: Misdaadmeter AD/ compusysteem justitie.

Kun je daar wat mee, @Robbie.? Hoe zijn die aantallen in het systeem beland? Wie hebben er geen aangifte gedaan? Welke aangiften werden niet in behandeling genomen? Wat hebben de handhavers uit hun rapportages gehouden (om bepaalde goede verstandhoudingen niet te bruskeren)?

Persoonlijk koop ik helemaal nada, niente, nihil voor die cijfertjes. Het aantal geregistreerde mishandelingen in Hoorn bedroeg vorig jaar 384. Zal ik je vertellen hoe veel dat er in 2008 waren? 383. Da’s pas kras. Ik stop mijn kop niet onder het zand van georkestreerde cijferkorrels. Ik kijk om me heen, luister, lees, proef.

En ik vind het er bepaald niet veiliger op geworden.

O, en @Chris: wellicht joppig om te weten dat het achterneefje Lowieke van de zwager van de bakker van de vriendin van de schoonvader van een vriend van me uit Ubach over Worms – Lowieke heeft nog eens bollen geraapt in Hoogkarspel, en kwam toen ook in Hoorn winkelen – vorig jaar de juniorenrit van de Ronde van Tegelen op ’n hààrtje na net niet heeft gewonnen. Hij was heel, heel erg blij. ‘Volgend jaar beter!, riep hij.

Reactie: (Wally Ooms)
13-10-2010, 22:52
Toch knap eigenlijk, hoe de redactie van Hoorngids een item naar voren schuift, dat direct aansluit op zaken die op dat moment spelen. Moeilijke zin, ok. Explicazione.
Als nijver volger van deze website ontkom je er niet aan om die al dan niet kneuterig opgestelde politieberichten tot je te nemen, waarbij je inderdaad het gevoel bekruipt, dat het er bepaald niet veiliger op wordt. Het moge duidelijk zijn, dat dat niet iets typisch Hoorns is, het speelt gewoon overal. Ook de redactie van Hoorngids zelf bespeurt die tendens in de berichtgeving en meer specifiek in de steeds ernstiger wordende vergrijpen, waarna wordt besloten om daar een apart item aan te besteden. Dat noem ik inspelen op de gaande ontwikkelingen en wil de redactie daar dan ook mee complimenteren.

Een nadeel van het op de site weergeven van de politieberichten is overigens, dat veel van de reacties daarop van een minstens zo bedenkelijk niveau zijn als de plegers van de beschreven wandaden. Een bepaald slag mensen grijpt bij die gelegenheden de kans om eens effe lekker grof tekeer te gaan. Veelal worden deze reacties kort daarop volkomen terecht weer verwijderd, maar er is wel degelijk de behoefte vanuit semi-criminele kringen om ook iets te berde te brengen, waarbij tussen de regels door te lezen valt, dat ze meer weten, maar dat dan net niet naar voren brengen.

Blijft de vraag: voelen we ons nog wel veilig? Dat hangt er maar net van af, of je zelf persoonlijk betrokken bent geweest bij een overval of andersoortig misdaad. Dan ben je bepaald niet objectief meer, toegegeven, maar ik heb sterk de indruk, dat de hoeveelheid mensen, die dit is overkomen aanzienlijk is gestegen in vergelijking met pakweg zo’n tien jaar geleden.
Meer blauw op straat zal al heel wat schelen. De geplande uitbreiding van het politiekorps is dan ook uitermate wenselijk. En het inzetten van moderne middelen zal nog eens extra moeten worden bevorderd. Het zal de criminaliteit niet doen verdwijnen. Maar de daders heb je wel eerder in het vizier.

En wat ik ook tik, ik kom maar niet tot een pakkende slotzin. Nou, deze dan voor een keer: liever veiliger dan heiliger.

Reactie: (Piet)
13-10-2010, 22:03
Mag vanaf nu het at @ bij een reactie/naam vervallen. Naam is voldoende. Toch?

Reactie: (Piet Paaltjes)
13-10-2010, 21:37
@redactie, blijf aub doorgaan met dit soort berichtgeving, aan koppen in het zand steken hebben we niets.
Ik kom zelf uit een grote stad en ik heb net als hier nog nooit problemen gehad. Maar ik vraag mezelf wel eens af hoelang nog.
Als er aangiftes worden gedaan staat de tijd en plaats vermeld van het voorval, ik hoef toch niet bij de politie te gaan vertellen dat op dat tijdstip en op die plaats verschillende incidenten zijn geweest en dat een verscherpt toezicht wel zeer wenselijk zou zijn, zo bijdehand zullen ze zelf toch wel zijn.
Maar nee we laten het fijn aanklooien tot het een keer fout gaat, gooi na een bepaalde tijd de fietstunnels dicht en laat fietsers een vaak beter verlichte weg nemen en zorg dan ook dat de verlichting niet naar beneden gaat maar pas na de tijd als de meeste mensen thuis zijn (weekend).
Als er berovingen zijn die met hulp van brommers en/of scooters worden gedaan geef die dingen een ban om zich na een bepaalde tijd zich op de fietspaden te bewegen.
Vaak zie je dat als een paar van die miskleunen (lees criminelen)gepakt zijn er veel minder ellende is, en mijn antwoord of ik het onveiliger vind is JA het gaat er niet op vooruit.

Reactie: (redactie)
13-10-2010, 21:35
@Chris, Nee, inbreken mag niet. Daar moeten wij wellicht zelfs een berichtje over schrijven.

Reageren mag wel, alleen hebben wij het idee dat de meeste lezers van Hoorngids meer interesse hebben voor de ’politieberichten’ die wij brengen dan uw kleine nieuws als de nieuwe fietstassen van de kleuterjuf van uw nichtje.

Overigens brengen wij deze berichten volgens ons niet op een "haast hijgerige, SBS6-achtige" wijze: We gebruiken als basis de teksten die de politie aanlevert en die zijn niet bepaald sensationeel. Overigens heeft de politie dan al geselecteerd: U leest slechts een fractie van al het politienieuws. Er gebeurt meer vervelends in Hoorn waar u niets over hoort of leest.

Het staat u uiteraard vrij om deze berichten niet te lezen. En misschien vindt u nog wel een keer een site met leuk klein nieuws zoals door u aangehaald. Maar de voorbeelden lijken ons meer geschikt voor een persoonlijke Blog waar u uw familie ongetwijfeld een groot plezier mee doet.

Het blijft wel zo dat wij graag leuk en positief Hoorn’s nieuws vernemen. Van geval tot geval zullen wij dit beoordelen.

Reactie: (Chris Bakker)
13-10-2010, 21:01
@Redactie: mag ik even inbreken?

@Robbie heeft het over het gevoel (!) van onveiligheid, en dat beeldvorming daarvan de oorzaak is. Of Hoorn daadwerkelijk mooier of veiliger wordt zonder al deze aandacht, doet er niet toe.

Ik ben het volledig met @Robbie eens, en merk dat ik door deze haast hijgerige, SBS6-achtige berichtgeving steeds minder de zogenaamde ’actualiteit’ op uw site volg.
Want wat is nu de werkelijke nieuwswaarde van deze berichten? Wat wilt u ermee bereiken dit uw lezers voor te schotelen? Wordt onze kennis hiermee verrijkt, krijgen wij een beter inzicht? Nee, de mensen worden banger.

Maar indien u werkelijk berichten uit de straat wenst, heb ik wel enkele positieve nieuwtjes:
- De hond van mijn overbuurvrouw is gisteren bevallen van 5 puppies.
- De juf van de peuterspeelzaal van mijn nichtje is vandaag jarig. Zij heeft nieuwe fietstassen gekregen.
- Ik heb vandaag het oudste aandeel in het Westfries Museum gezien. Bovendien waren daar nog meer bezoekers.

Juist. Net zulk klein nieuws als een straatroof of een geval van huiselijk geweld.

Reactie: (k-rel)
13-10-2010, 20:56
GODVERDOMME, natuurlijk voel ik mij en vele anderen al lang niet meer veilig in Hoorn, ook de verantwoordelijken weten dat maar doen er geen fuck aan. Ik boos nee hoor, woedend. Kan verdomme niet eens mer een rondje park doen en zeker niet in de avonduren.


Reactie: (kees boots)
13-10-2010, 19:04
@roemer, dit heeft te maken met het landelijke politieke beleid het afbreken van de sociale voorzieningen het ike en de rest kan stikken de "hoge heren" en de zogenaamde topmanegers die het voorbeeld geven en toch hun zakken vullen ze kijken naar Amerika maar al zouden de hoge heren en die andere dieven goed kijken weten ze wat het resultaat is en het word alleen maar erger.
Ike en de rest kan stikken zo denken de minder bedeelden er ook over

Reactie: (redactie)
13-10-2010, 17:57
@Robbie, De media hebben het weer gedaan? Als HoornGids geen slecht nieuws meer brengt wordt het vanzelf mooier in Hoorn?

Er blijft overigens altijd een verschil tussen het gevoel van veiligheid en een echte veilige woon- en werkomgeving.

HoornGids plaatst graag ’goed nieuws’ (Robbie, stuur maar in...) maar voelt niets voor de suggestie om ’slecht nieuws’ niet meer te brengen.

Reactie: (Ron)
13-10-2010, 17:48
als de politie z’n werk doet en de bad guys vangt komt er een rechter achteraan die dat tuig meteen weer vrijlaat. als je als burger een aangifte wil doen is er geen tijd voor. dat is geen verwijt aan de politie want als justitie die draaideur criminelen telkens weer laat lopen is het dweilen met de kraan open. oplossing mi: snelrecht en bij meerdere veroordelingen langere straffen en helemaal uitzitten, geen vervroegde invrijheidsstelling.

Reactie: (robbie.)
13-10-2010, 17:36
Volgens de officiele CBS cijfers wordt Nederland met het jaar veiliger. Toch wordt het gevoel van onveiligheid bij de burger groter.

Beeldvorming is hiervan de oorzaak.Aan dezelfde beeldvorming doet ook de redactie van Hoorngids mee.
Hoe meer berichten van overvallen, berovingen er op de site verschijnen, hoe meer mensen zich unheimisch gaan voelen.

Mijn voorstel. Zullen we een maandje stoppen met negatieve berichtgeving?

Reactie: (Joke)
13-10-2010, 12:13
@Cokky stel je nu dat het niet onveiliger is geworden maar dat het gevoel van onveiligheid als het ware tussen onze oren zit?
Ik heb me altijd veilig gevoeld in de wijk waar ik woon, Risdam zuid een rustige, groene, prettige wijk, kortom een heerlijke wijk om te wonen.Maar de laatste tijd bemerk ik bij mezelf steeds meer een gevoel van onveiligheid, zeker als ik na een uitgelopen fractie/commissie/raadsvergadring s’avonds laat mijn hond uitlaat.
Ik erken en herken de geschetste problematiek zeer zeker en @Peter
dat is ook voor mij een reden om s’avonds niet op de fiets naar het stadhuis te gaan maar met de auto omdat ik me dan veiliger voel.
Verder kan ik mij helemaal vinden in de reactie van @Peter.
Wij als politiek moeten dit probleem serieus nemen en natuurlijk speelt onze burgemeester hierbij een hele grote rol.
Samen met een aantal collega fractievoorzitters heb ik op korte termijn een gesprek hierover.
Onze fractie hamert al jaren op meer toezicht en handhaving ook vinden wij dat de wijkagent zichtbaar in de wijk aanwezig moet zijn.
Wordt vervolgd ik houd u op de hoogte.
Joke van der Meij
fractievoorzitter VOCHoorn

Reactie: (Roemer)
13-10-2010, 11:19
Het heeft te maken met de tijd van het jaar, het is nog niet koud genoeg voor criminelen om binnen te blijven en wel vroeg donker in de avond..
Overigens voel ik mij wel onveiliger in Hoorn. Voornamelijk omdat ik nooit en te nimmer meer de wijkagent in de buurt zie rondlopen/fietsen/rijden.

Reactie: (Cokky Bronsgeest)
13-10-2010, 11:13
Voelen we ons onveiliger of is het onveiliger? Dat is een groot verschil. ik voel me echt niet onveiliger op straat in Hoorn dan voorheen

Reactie: (Lucas)
13-10-2010, 10:27
En waarom is de burgemeester zo stil? Vooruit meneer Van Veldhuizen, schrijf weer eens een pittige BLOG!

Misschien dat er ook sneller en meer openheid wordt gegeven over de criminaliteit in hoorn. En tja, als in andere steden, zoals Amsterdam (hoewel daar laatst ook een juwelier neer geschoten) de duimschroeven worden aangedraaid, komen de criminelen vanzelf deze kant op.

Reactie: (peter)
13-10-2010, 10:11
Het loopt de laatste tijd inderdaad de spuigaten uit met gewelddadige criminaliteit op straat. En het gevoel dat er niet effectief tegen wordt opgetreden. Het is nu al zover dat ik mijn vrouw ’s avonds liever niet op de fiets weg zie gaan en blij ben als ze weer ’gewoon’ terug komt. Of ik breng haar met de auto. Belachelijk toch, dat dit nodig wordt? Ook zelf fiets ik meer behoedzaam rond dan voorheen, ook overdag. Dat is dus heel slecht, dat je al zo gaat denken.
Wat nodig is:
- Preventief/korte termijn: meer zichtbaar toezicht op straat, ook in de avonduren. Als de politie daarvoor te duur is of te schaars, dan zou het stadstoezicht hiervoor kunnen worden uitgebreid.
- Preventief/langere termijn: daderanalyse: welke categorieën doen dit vooral, welke individuen zijn het precies, waardoor, waarom, wat kunnen we doen om ze niet die kant op te laten gaan.
- Repressief (a): de pakkans voor dit soort criminelen aanzienlijk verhogen door bv. ’lokslachtoffers’ systematisch in te zetten.
- Repressief (b): strenger straffen, vanwege voorbeeldfunctie. Ook materieel straffen: eis tot schadevergoeding in strafzaak standaard mede opleggen.
- Palliatief: mensen die dan toch nog slachtoffer worden heel goed opvangen, materieel en immaterieel.

Er mag geen situatie ontstaan dat het je ’eigen schuld’ zou zijn als je op straat met geweld beroofd wordt, omdat je zo ‘dom’ was in het donker (maar tegenwoordig ook overdag) op een eenzame plek (maar tegenwoordig ook op drukkere plekken) een brommer/telefoon/portemonnee etc. bij je te hebben....

Reactie: (Edd)
13-10-2010, 09:43
Mensen voelen zich pas onveilig als het dichtbij gebeurd. (overval, rovers enz.) Ik denk dat een groot deel van de mensen nergens last van heeft..

Dat er een aantal rotte appels de boel verzieken is al jaren zo. Het geweld waarmee lijkt alleen erger.

De binnenstad barst overdag van de stadswachters en agenten. Goed, want zo voorkom je overvallen. Laat deze gasten op de probleem punten overdag maar ook ’s avonds optreden?

Reactie: (h-town)
12-10-2010, 23:55
dit is in de grote waal al tientalle jaren aan de gang , criminaliteit stijgt en veilig over straat kan ook niet meer .!!!
kom met planne want het is de hele jeugd in hoorn die de boel onveilig maken........?? aanpakken !

Reactie: (jur)
12-10-2010, 23:35
Ach...

Ik fiets al ruim 15 jaar door Hoorn, in het weekend ook vaak s’nachts. Mij is nog nooi wat overkomen (even afkloppen).

Verder wel opvallend dat het de laatste tijd steeds vaker lijkt te gebeuren. Maar om nu allemaal bang thuis achter de bank te gaan zitten...

Misschien eens verstandig om politie in burger eens s’nachts de parken in te sturen? Lijkt er op dat het slechts 1 of 2 groepen zijn die de boel verkl*ten in Hoorn.