Omwonenden tegen verbreding Oostereilandbrug
2-10-2010
HOORN - Enkele bewoners en bedrijven van het Hoofd, Italiaanse Zeedijk en Achter op ’t Zand hebben bezwaar aangetekend tegen de verbreding van de Oostereilandbrug. De brandweer eist een bredere brug en daarom moet de historische houten brug deze winter vervangen worden door een betonnen nieuwe brug. De buurt en de Vereniging Oud-Hoorn zijn niet blij met de nieuwe, volgens hen onnodige, brug.
Onderstaande brief is net op tijd op het stadhuis afgegeven om mee te doen in de bezwaarprocedure. De indieners schrijven: ”We zijn net op tijd. Een en ander kwam doordat de bouwtekeningen nogal laat in ons bezit kwamen.”
Hoorn, 24 september 2010.
Aan Burgemeester en wethouders van Hoorn,
Postbus 608, 1620 AR - Hoorn.
Betreft: zienswijze op ontwerpbeschikking brug tussen Oostereiland en Hoofd.
Geacht College,
Met betrekking tot bovengenoemde ontwerpbeschikking om een nieuwe brug van 5,9 meter breed aan te leggen tussen het Hoofd en het Oostereiland het volgende:
Als materiaal wordt geen hout gebruikt maar beton en staal. Dit is een ernstige aantasting van dit historische staddeel.
Een dergelijke brede brug zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de toekomstige herinrichting van het Hoofd. Er wordt nu al dikwijls te hard gereden en dat zal door een brede brug alleen maar toenemen!
De voorgenomen brug past ook niet bij de kleinschalige infrastructuur van het havenkwartier. De breedste toevoerwegen naar en van het Oostereiland in het havenkwartier treft men aan op de Appelhaven ca. 5 meter, het West 4,3 meter, het Hoofd 4.1 meter en de Wijdesteeg 3,7 meter. De overigen toevoerwegen hebben rijbanen van 3 tot 3,6 meter.
Deze afmetingen en verkeersdrempels dwingen de automobilisten ertoe om rustig te rijden. Dit geeft al aan, dat het beslist niet noodzakelijk is de Oostereilandbrug zo drastisch te verbreden. Het staat bovendien haaks op het tot nu toe gevoerde beleid van het gemeentebestuur met betrekking tot de verkeersaanpassingen in de binnenstad!
De rijbaan van de huidige brug is vier meter breed en kan maximaal 18 ton (asdruk 6 ton) aan gewicht dragen. Dat vindt men voor het huidige verkeer onvoldoende. Er wordt dan gerefereerd aan het gewicht van de ladderwagen van de brandweer. De brug zou deze ladderwagen niet kunnen dragen maar dat zal met meerdere bruggen en straten in Hoorn het geval zijn. En het is de wereld omkeren. Men dient bij de aanschaf van brandweerwagens rekening te houden met de bestaande infrastructuur van de oude binnenstad. Een goed voorbeeld is de gemeente Den Bosch, die voor de binnenstad daar speciale smalle brandweerwagens heeft aangeschaft. Trouwens brandweerwagens en ander zwaar verkeer zijn meerdere malen over de huidige brug gereden.
De Hoge Brug (tussen Oude Doelenkade en Veermanskade) kan slechts een asdruk van 3,5 ton dragen. Ook de Kleine Oostbrug en overige bruggen in de binnenstad kunnen minder gewicht dragen dan de Oostereilandbrug. Als men consequent is zullen alle bruggen dan vernieuwd moeten worden. Daarnaast mogen auto’s met een asdruk van meer dan 3,5 ton ook niet op het Grote Oost en de Appelhaven rijden.
Kortom de Oostereilandbrug is van alle bruggen in de binnenstad de sterkste en de breedste! Gelet op de lengte van de brug (ca. 30 meter) is dat ook nodig.
Conclusie:
Gelet op bovenstaande is er geen enkele aanleiding om de brug naar het Oostereiland te verbreden en hiermede de kleinschalige infrastructuur van het havenkwartier aan te tasten. Ook is het niet nodig dat twee auto’s elkaar kunnen passeren op de brug. Evenals bij andere bruggen en smalle doorgangen kan via verkeersborden de voorrang geregeld worden
Uit onderzoek is gebleken dat de huidige brug nog minstens vijftien jaar mee kan! Er is momenteel dus geen enkele noodzaak om vele kosten te maken voor een nieuwe brug.
Daar het beleid van de gemeente erop gebaseerd is dat de te treffen ontwikkelingen op het Oostereiland niet verkeersaantrekkend mogen zijn, zal het toekomstige verkeer over genoemde brug van beperkte omvang dienen te zijn. Het geplande parkeerterrein op het Oostereiland van ca. 80 auto’s (voor gebruikers en bewoners van het Oostereiland) staat ook haaks op het voorgestane beleid van autoluw maken van de oude binnenstad.
Bewoners van het Hoofd:
Was getekend door:
J. Koopmans Hoofd 3
J. W. Carpentier, G. de Best Hoofd 5
W. Stofbergen Hoofd 5a
J. Eising, A. Eising - Derlage Hoofd 7
J. W. Rikkels, D. Rikkels- Timmerman Hoofd 9
F. R. Droste, N. C. Droste - Haak Hoofd 11
M. Plukkel Hoofd 13
J. Bot (café de Volendammer) Hoofd 17
M. C. Plat (restaurant de Hoofdtoren)
M. Ursem Achter op ’t Zand 63
D. van Riel, P. van Riel de Rooy Achter op ’t Zand 62a
A. Doornenbal, J. Nieuwland Achter op ’t Zand 62
A. E. Klooster Achter op ’t Zand 60
J. van Wely Italiaanse Zeedijk 116
Lees hier meer over bezwaren tegen de nieuwe brug:
Reactie: (Lucas)
8-10-2010, 10:57
Tja, Jack van Es heeft die brug in zijn onmetelijke wijsheid er door gedrukt toen hij het dossier van het Oostereiland overnam, en dan kan het niet terug gedraaid worden. Ook niet door een nieuw College dat alles anders en in samenspraak met bewoners zou doen.
Reactie: (Daniel)
8-10-2010, 08:49
Vraag me opeens af hoe de brandweer op het eiland kwam in de tijd dat het nog een gevangenis was... op de foiets en vanaf de dijk met een tuinslangetje blussen?? Zoal de bewoners al vreesde gaat het gewoon gebeuren, meer autoverkeer voor hun deur langs in te smalle straatjes.. wie heeft er nu eens het lef om gewoon nee te zeggen tegen de uitverkoop van ons mooie stadje!
Reactie: (erik )
7-10-2010, 22:11
De bewoners van het Hoofd moeten niet zo zeuren. Wordt er iets moois gemaakt van dat eiland gaat men nog bezwaren zitten maken. Het zorgt alleen maar voor vertraging/extra kosten.
Reactie: (Lucas)
4-10-2010, 16:51
De brandweer kan slechts adviseren.
Er gaan waarschijnlijk gemeentelijke BoBos wonen, en die willen graag makkelijker hun appartement of penthouse kunnen bereiken met hun automobiel. Vandaar...
Iemand nog iets gehoord over de Jachthaven? Nog zon mooi project van Jack van Es.
Het enige wat nog functioneert in Hoorn is de stoomtram, lijkt het wel!
Reactie: (G. de Jager)
4-10-2010, 16:21
De brandweer eist een bredere brug! Kan de brandweer dat wel eisen? Dus niet.
Reactie: (jan)
4-10-2010, 12:27
Het gaat de omwonenden niet om de brug maar om het autoverkeer, er komen een heleboel mensen te wonen en werken op het eiland de toegang dient dan ook optmiaal te zijn voor hulpverleners in welke vorm dan ook, de stad is niet alleen van de binnenstadbewoners maar van alle inwoners. De bezwaarprocedures zijn al voorbij.
Reactie: (Sebastiaan)
3-10-2010, 11:36
Goede actie van de omwonenden. Ofschoon ik in een bezwaarprocedure niet mee mag doen (wel actief lid van verneiging Oud Hoorn, maar woonachtig in de Kersenboogerd), ondersteun ik deze actie van harte! En at @Horinees: niet de bewoners of hun actie zijn stompzinnig, de communicatie en het beleid van de gemeente in deze kwestie kan als zodanig aangemerkt worden. Het is opnieuw - om met anderen te spreken - een knekel uit de kast van Jack van Es...
Reactie: (Qwartje)
2-10-2010, 23:54
@Horinees
Met alle respect, @Horinees: een bestemming ‘wijzigt zich’ niet uit zichzelf. Een bestemming wòrdt gewijzigd. In dit geval door mensen. ‘Gewijzigd’; niet eens aangepast, want ik zie - gelezen de brief van de aanwonenden - geen omstandigheden waaraan de brug zou moeten worden aangepast.
Integendeel.
U gaat hier niet in op de argumenten van de aanwonenden. De Vereniging Oud Hoorn komt hier mijns inziens op een secundaire plaats; die mag over vijftien jaar met argumenten komen wanneer de bestaande brug sowieso aan vervanging toe is c.q zou zijn. De belangen van de buurt zijn primair. Met stoere termen als ‘gezeik’, ‘stompzinnig’, en ‘nutteloos’ komt u niet bijster ver als die niet door argumenten worden geschraagd.
Leg de gegevens uit de brief naast elkaar, en leg me dan uit waarom die nieuwe brug zo nodig breder moet zijn, alsmede van beton en staal, en voorts nog vijftien jaar eerder dan noodzakelijk.
Reactie: (Rob Hoogeveen)
2-10-2010, 21:17
Hoorn heeft last van een tunnel,oooh nee sorry een brug Visie.
Reactie: (horinees)
2-10-2010, 20:28
Als lid van Oud Hoorn wil ik daar nog even het volgende aan toevoegen:
Medeleden maken in mijn optiek net iets te vaak bezwaar tegen veranderingen. Ik mag hen er wel even op wijzen dat als Oud Hoorn in de 16e en 17e eeuw bestaan zou hebben, er vele mooie panden en gevels, waar wij vandaag de dag dagelijks van mogen genieten, niet zouden zijn gerealiseerd.
Elke stad, ook de onze, is dynamisch van aard, koste wat kost allerlei veranderingen tegenhouden komt op mij, met alle respect, nogal stompzinnig en zelfs nutteloos over.
Reactie: (horinees)
2-10-2010, 20:23
Allemaal gezeik op niets af. De bestemming van het eiland wijzigde zich, de bereikbaarheid moet goed geregeld zijn. Dit is de boel frustreren tegen beter weten in.